Mooie Tankers
Re: Mooie Tankers
Eigenlijk kan deze foto van de Tanker zo in . Dazzle painted Ships.
Dit is de tijd die hier dit beeld creëerde.
GR John
Dit is de tijd die hier dit beeld creëerde.
GR John
Re: Mooie Tankers
De Chrysanthy 1959.
IDNo: 5108508 Year: 1959
Name: ESSO SWITZERLAND Type: Tanker Flag: PAN DWT: 35535
Country of build: ITA Builder: Riuniti Adriatico Location of yard: Monfalcone
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16.5
[1962 Lg & deepened, 235.6/225.9m, 29141gt/49802dw] - 69 CHRYSANTHY
BU Kaohsiung 2.12.76
IDNo: 5108508 Year: 1959
Name: ESSO SWITZERLAND Type: Tanker Flag: PAN DWT: 35535
Country of build: ITA Builder: Riuniti Adriatico Location of yard: Monfalcone
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-16.5
[1962 Lg & deepened, 235.6/225.9m, 29141gt/49802dw] - 69 CHRYSANTHY
BU Kaohsiung 2.12.76
Re: Mooie Tankers
De tankers uit de jaren 60 zagen er meestal goed onderhouden uit, bij Nedgulf tankers was dit eigenlijk het enige wat een eerste stuurman belangrijk vond.
Bij aankomst Rotterdam er pico bello uitzien, daarmee maakte je een goede beurt.
Verder had een eerste stuurman weinig te doen, de lading was bijna iedere reis hetzelfde.
Hij liep dagdienst, op werkdagen had hij niets te doen en in het weekend was hij vrij.
Ook nog eens vast overwerk.
En zich geestelijk voorbereiden op een eventuele promotie: Schipper naast god.
Je zou zeggen dat hij dan tijdens het manoeuvreren op de brug zou moeten staan om de kneepjes van het vak te leren, maar de eerste stuurman moest altijd naar de bak.
Niet dat er zoveel te manoeuvreren viel, onder loods aanwijzing werd je door de sleepboten voor de kant gesleurd.
Alleen in Port Said moest je zonder sleepboten op de boeien meren.
En in Escravos met de running moor: met de kont tussen de boeien en voor twee ankers en dit ging wel eens fout als er deining stond.
Maar verder had de eerste stuurman een luizenbaantje.
Lage drankrekening, want hij kon heel wat dozen bier als representatie tekenen.
Toch waren er eerste stuurlui die 's ochtends om zes uur aan dek stonden, tijdens butteren was dit wel normaal, maar ook als we gassyfree waren.
Je zou zeggen dat zoveel matrozen destijds genoeg waren om het schip 8 uur per dag te onderhouden, maar toch maakten ze vaak dagelijks 4 uur overwerk.
De Engelse Gulftankers waren altijd roestig en zagen eruit als een ouwe slettebak, maar wij waren altijd heel trots dat we er zo goed onderhouden uitzagen.
Mooie tankers dus.
Bij aankomst Rotterdam er pico bello uitzien, daarmee maakte je een goede beurt.
Verder had een eerste stuurman weinig te doen, de lading was bijna iedere reis hetzelfde.
Hij liep dagdienst, op werkdagen had hij niets te doen en in het weekend was hij vrij.
Ook nog eens vast overwerk.
En zich geestelijk voorbereiden op een eventuele promotie: Schipper naast god.
Je zou zeggen dat hij dan tijdens het manoeuvreren op de brug zou moeten staan om de kneepjes van het vak te leren, maar de eerste stuurman moest altijd naar de bak.
Niet dat er zoveel te manoeuvreren viel, onder loods aanwijzing werd je door de sleepboten voor de kant gesleurd.
Alleen in Port Said moest je zonder sleepboten op de boeien meren.
En in Escravos met de running moor: met de kont tussen de boeien en voor twee ankers en dit ging wel eens fout als er deining stond.
Maar verder had de eerste stuurman een luizenbaantje.
Lage drankrekening, want hij kon heel wat dozen bier als representatie tekenen.
Toch waren er eerste stuurlui die 's ochtends om zes uur aan dek stonden, tijdens butteren was dit wel normaal, maar ook als we gassyfree waren.
Je zou zeggen dat zoveel matrozen destijds genoeg waren om het schip 8 uur per dag te onderhouden, maar toch maakten ze vaak dagelijks 4 uur overwerk.
De Engelse Gulftankers waren altijd roestig en zagen eruit als een ouwe slettebak, maar wij waren altijd heel trots dat we er zo goed onderhouden uitzagen.
Mooie tankers dus.
Re: Mooie Tankers
Aan dek van een mooie tanker.
Re: Mooie Tankers
Mooie actiefoto.
Zo te zien gassyfree en in ballast.
Zodra het mooi weer was kwamen de wtk's aan dek om onderhoud te plegen aan winches etc.
Zo te zien gassyfree en in ballast.
Zodra het mooi weer was kwamen de wtk's aan dek om onderhoud te plegen aan winches etc.
Re: Mooie Tankers
Moest wel mooi weer zijn Jos.
Wij noemden dat Technies Weer.
Lekker in de zon aan dek sleutelen.
Wij noemden dat Technies Weer.
Lekker in de zon aan dek sleutelen.
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Mooie Tankers
Mmmm. Bij Shell was je daar als 3e voor aangewezen. Daar kon die Ouwe nog zien wat je deed of juist niet deed. Achterop stond de tweede stuurman, want daar hadden ze geen zicht op vanaf de brug. De eerste stuurman was dus wel degelijk op de brug. Maar of hij daar de kneepjes leerde weet ik niet. Want ik was 3e en stond op de bak . . .maar de eerste stuurman moest altijd naar de bak.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Mooie Tankers
Bij Nedgulf Tankers stond ik als derde stuurman tijdens het manoeuvreren bij de telegraaf, hield het manoeuvreerboekje bij en controleerde de roerganger, Erik.
Vond het wel prima zo.
De Cove Tide, een vergrote T2 tanker.
IDNo: 5081358 Year: 1945
Name: COUNCIL GROVE Type: Tanker Flag: USA DWT: 16613 Ship Design: T2-SE-A1
Country of build: USA Builder: Alabama DD & SB Co Location of yard: Mobile
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-15
[1961 Lg & widened, 193.1/186.9 x 22.9m, 15254gt/25521dw] - 80 COVE TIDE
BU Gadani Beach 21.9.83
Vond het wel prima zo.
De Cove Tide, een vergrote T2 tanker.
IDNo: 5081358 Year: 1945
Name: COUNCIL GROVE Type: Tanker Flag: USA DWT: 16613 Ship Design: T2-SE-A1
Country of build: USA Builder: Alabama DD & SB Co Location of yard: Mobile
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-15
[1961 Lg & widened, 193.1/186.9 x 22.9m, 15254gt/25521dw] - 80 COVE TIDE
BU Gadani Beach 21.9.83
Re: Mooie Tankers
De Tank Rex 1963.
IDNo: 5413898 Year: 1963
Name: TANK REX Type: Tanker Flag: NOR DWT: 52367
Country of build: NOR Builder: Fredriksstad MV Location of yard: Fredrikstad
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-16.5
77 SVERRE REX - 78 ADRIATIKI
BU Chittagong 24.8.88
IDNo: 5413898 Year: 1963
Name: TANK REX Type: Tanker Flag: NOR DWT: 52367
Country of build: NOR Builder: Fredriksstad MV Location of yard: Fredrikstad
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2D-16.5
77 SVERRE REX - 78 ADRIATIKI
BU Chittagong 24.8.88
Re: Mooie Tankers
Nou mot ik ff oppassen natuurlijk, ik weet dat ik 'ja gain verstaand heb' van tankers, maar vlgs mij is dit een tanker(tje)... Ik zie 2 x een kippenloop, en die 'hep je ja nait' op een pakjesboot...
In Lyttelton....een 'plezante haven', zoals de zuiderburen dat noemen..
Ik zie niet het Timeball-station halverwege de heuvels, maar weet dat die er -ondanks de zware schade van de laatste aardbevingen rond Christchurch- nog is....
In Lyttelton....een 'plezante haven', zoals de zuiderburen dat noemen..
Ik zie niet het Timeball-station halverwege de heuvels, maar weet dat die er -ondanks de zware schade van de laatste aardbevingen rond Christchurch- nog is....
- Bijlagen
-
- Andwi at Lyttelton NZ_Holmlea febr1962.jpg (143.5 KiB) 4583 keer bekeken
Oost, west...ook best