Mooie Tankers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Paul, een dubbelwerkende 4 takt, hoe ziet dat eruit? Ja ik weet het, ik ben ook een oldtimer maar dit is toch nog wel van ver voor mijn tijd :wink:

Patru (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Jan, deze typen zijn ook van ver voor míjn tijd.
Bij een oude machinist is het principe wel bekend neem ik aan, maar een goede foto heb ik nog niet kunnen vinden.
Ook ik ben benieuwd naar de uitvoering van vooral zo'n onderkop waar de zuigerstang doorheen loopt.
In die kop moeten dan ook nog kleppen en verstuivers zitten.
Ik zoek nog wat verder in boeken van Werkspoor en Stork, maar die heb ik niet bij de hand.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Ik had op "Stoommachines en diesels" (of hoe heet dat topic) een link naar een gascompressor gezet... Dat is een zuigercompressor, aangedreven door 2 (of 3 ?) diesel-cilinders, allemaal op 1 zuigerstang. Die cilinders zijn 4T dubbelwerkend, met klepbewegingen op de cilinders.
Misschien moeten we dan in die richting denken...
Hier nog eens de link: https://www.youtube.com/results?search_ ... rks+engine
...en hier: https://www.youtube.com/watch?v=JKXqm49c1Qg
...en hier eentje met iemand die er wat over verteld.... https://www.youtube.com/watch?v=XN_LBFR9oxU
Maar ergens daar op Joetjoep zag ik ook zo'n filmpje van iemand (in een rood jasje) die uitleg gaf over die dieselwerking...maar zie het zo 1-2-3 niet terug: zelf ff zoeken dus...

PS Uitleg door een blauw shirtje, mag dat ook ? :-D https://www.youtube.com/watch?v=eFprmhfVUO4
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------

------------------------------------------Afbeelding

-------------------------------------Hierboven een dubbelwerkende 4-takt Burmeister & Wain uit de twintiger jaren van de vorige eeuw.

Doorsnede gescand uit Diesel Engines van Arthur H. Goldingham, 3de editie 1927. Als er belangstelling is voor de bijbehorende tekst, wil ik die wel scannen en plaatsen.

------------------------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Marpessa, ook gebouwd in 1927.

Marpessa.jpg
Marpessa.jpg (120.59 KiB) 4626 keer bekeken
HIER de gegevens van Marhisdata.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Bedankt voor de uitleg en de plaatjes, ik had al wel begrepen hoe zoiets moest kunnen werken. Net als Werkspoor lught en Doxford een hoop gedoe om het anders te doen.
Veel stangetjes , palletjes en ander gedoe waar veel onderhoud en stelwerk aan zit.
Een dubbelwerkende tweetakt B&W, waar nog een werkende van bestaat, is toch met stip het eenvoudigst.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Mooie Tankers

Bericht door Henk van der Moolen »

Ik pleit toch voor de dubbelwerkende Stork als de eenvoudigste.
Argument: die heeft slechts 1 zuiger per cilinder en geen kleppen.
Dus niks afstellen met palletjes enz er valt gewoon niks af te stellen.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Patru (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Henk,
Ik ben het met je eens dat de dubbelwerkende 2-takt van Stork een stuk eenvoudiger is doordat er alleen poorten zijn en geen kleppen.
Maar ja, op de zoektocht naar grotere vermogens was de ontwikkeling van de 4-takt dubbelwerkend toch een interessante stap, al heeft de toepassing niet lang geduurd. Daarom plaats ik voor belangstellenden toch maar een artikel dat op 11 oktober 1926 in een krant stond en ben ook nog wel benieuwd naar de tekst die bij de afbeelding van Theo Horsten hoort.

Werkspoor 4tdw 1926-0.jpg
Werkspoor 4tdw 1926-0.jpg (338.97 KiB) 4490 keer bekeken
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Tankers

Bericht door v+d »

Bedankt Paul, leuk om te weten en inderdaad ingewikkeld. Daar was meneer Lugt toch erg goed in, iets ingewikkeld maken. Overigens toen Werkspoor zich met de Hotlo ging bemoeien werd het ook gelijk ingewikkelder, brandstofpomp en zuigers uitbouwen en zo nog wel wat zaken.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Tankers

Bericht door Erikdepooter »

Er is niets te vinden over een "Telene" bij de RDM, Werkspoor of bij de Anglo-Saxon Petroleum Company.
Weet iemand meer over dit schip?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie