Heren.......
Dat "vroeger" machines "IN" moesten lopen zat hem dus vast op wat Ton daar zei............iedere bank had zo zijn eigen "kuren" en de " diverse onderdelen" handmatig gefabriceerd door "verschillende machinebankwerkers op verschillende machines" resulteerde in " verschillende komponenten" ( wat maatvorming betreft!!!!)
Voeg daar aan toe dat de " maat-kontrole" ook nogal eens wat te wensen overliet en " voila" je hebt een magneet in het smeerolie circuit nodig om al het "gepolijste slijpsel" er uit te vissen!!
( Even als voorbeeld: WAT is rond!!! b.v. teken maar een gelijkzijdige driehoek, maak de toppen mooi afgerond en als je een beetje vogelt dan zal blijken dat je de schuifmaat op een " vaste maat kunt zetten" en " alle maten die aan die driehoek kunt meten zijn gelijk, DUS is het rond!!! Maar het IS NIET rond!!!! DUS de vraag is " WAT is rond en HOE meet je dat")Met de "huidige" geautomatiseerde CNC produktie methodes , gecombineerd met een "op en top" maatvoering en kwaliteits kontrole" heeft dat soort oevrwegingen voor een groot deel " van tafel geveegd".....resultaat je hoeft je auto motorretje niet meer zo voorzichtig " IN " te rijden.....want " het past allemaal veel beter"

( voeg er aan toe dat veel materialen OOK veel beter zijn!!)
Het " machinaal bewerken" van machinedelen is een zeer komplex gebeuren, de komplexiteit neemt toe al naar gelang de materialen EN de toepassingen EN de toleranties hoogwaardiger worden---------daaaar zijn boeken over te schrijven en het is inderdaad een interessant of liever gezegd een facinerend onderwerp.........wellicht "op de keper beschouwd" het meest interessante van ons Maritieme vakgebied. Ik heb het genoegen gesmaakt om met schpen te varen waar je niet alleen " op knoppies moest drukken"

maar je klauwtjes dapper moest laten wapperen om ze "aan de praat te houden"-vervolgens hebben vele jaren in het Scheepsbouw en reparatie vak " enkele lichies aan doen gaan"

lichies die voornamelijk aan zijn gegaan omdat ik het voorrecht heb gehad om met een uitgebreide lijst van bijzondere vaklui te hebben gewerkt op dit gebied, vandaar de referenties naar enkele oud medewerkers in mijn vorige stukkie. Het bouwen van Scheeps en Industrie-ele tandwielkasten is een precies werkje, zeker zo precies als het bouwen van motoren.........
Bovengenoemde aspecten en " het inbouwen en uitlijnen van draaiende machinerie-en in de scheepskonstruktie" hebben altijd mijn interesse gehad en om de woorden van mijn goede vader te gebruiken " als je geen stront in je ogen hebt" dan pik je zo het e.e.a. op gedurende 45 jaar in de bissniss.
Het stelt natuurlijk geen reet voor om een flinke " bos met ijzer" in een machinekamer aan de fundatie vast te bouten als die boot voor de kant ligt, de bedoeling is echter DAT als het schip in een zware zeegang buigt en twist als een steigerende stier het hele bedrijf OOK heel blijft en de handel niet te barsten draait..........da's dus een heel ander verhaal dan het prachtig afstellen van een mooi stukkie machinerie-en op een grote mop beton ergens in een fabriekshal............als U begrijp wat ik bedoel.........
neem nou een flinke cutterzuiger waar zo'n 20.000 pk aan allerlei machienerie-en staat te lurken, zet de cutterladder " FF lekker zwaar voor een flink beetje Caprock zodat de hele handel ligt te rammelen alsof er een aardbeving aan de gang is EN je hebt een uitdaging om dat allemaal zo in elkaar te knutselen dat ze " meer draaien als stilliggen als ut FF kan"
Nou zullen we Ome Jos maar eerst weer een stel tankers laten plaatsen, anders flikkert ie me d'r af