"Zeebeest" doet een rondje NL.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Hoi Peter, :-D

Dat gedoe met veren kriebelt me te veel. :shock:
Dank je wel voor je waarderende woorden. :-D

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Albert,

Prachtige reisverslagen en mooie foto's van al wat zo tegenkomt op die reizen.Dat er tankers voor anker lagen wist ik wel ,maar zoveel/
Ook dat windmolenpark daar bij Egmond,ik vind het maar niks al die molens in de lijn rechts gericht.
Maar ik vind altijd weer mooi hoe je alles opschrijft en ons laat genieten van jullie reizen en je hebt natuurlijk wel een bijzondere maat aan boord.

Groeten,

Jan
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Hallo Jan,

Dank je wel. :-D Ja, al die grote ventilatoren, het zal wel heel nuttig zijn en ook goed voor het millieu maar mooi is anders. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de storm die je krijgt als ze allemaal tegelijk aan gezet worden. :roll:
en je hebt natuurlijk wel een bijzondere maat aan boord.
Zij geeft je helemaal gelijk. :wink:

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

“Zeebeest” doet een rondje NL.
16.


Di. 03 - 08 -,10.


De keer is Marjanne als eerste op. ‘Kom eruit luiwammes het is bijna acht uur, de koffie is klaar en de ontbijttafel is gedekt.’ Op dat moment begint de fluitketel te gillen. ‘Aha, leugenachtig vrouwspersoon dat je bent, val jij even grof door de mand? Maar ik heb je door, jij kunt bijna niet wachten, om met een noodgang naar Den Burg fietsen en daar op mijn kosten de middenstand blij te maken. Nou je kan me wat, er wordt vandaag niet gewinkeld! Hier in Oudeschild is ook een supermarktje haal je verse stores daar maar.’ Ondertussen ben ik mijn kooi uit gekropen en rek me even lekker uit. Marjanne zegt, terwijl ze een scheut heet water in het filter schenkt: ‘Maar lieverd, jij hoeft helemaal niet mee te fietsen, ik ken de weg en de spraak, ik red het wel in mijn uppie.’ ‘Ik hoef niet mee? Dat verandert de zaak, maak er maar een leuk dagje Den Burg van, ik red me wel.’ Na het ontbijt zet ik haar fietsje op de steiger. ‘Veel plezier schat en neem een apie voor me mee.’ ‘Mag het ook iets lekkers zijn?’ ‘Een gebráden apie bedoel je? Ach, waarom niet, ik probeer altijd graag iets nieuws.’

Eerst maar de ontbijtspulletjes afwassen. Zo dat was dat, nu de theedoek met een paar knijpers aan het achterstag en nog even zoetwater laden. Zal ik nog een ander karweitje zoeken of ga ik met een boek en een mok koffie in het zonnetje zitten? De theedoek hangt slap naar beneden. De windmeter van de haven geeft SW 2 bft. aan. Dat is dan zeker daarboven ergens, want hier beneden staat amper een zuchtje. Het is nog geen half tien en nu is het al blote basten weer. Nee, ik zoek geen karweitje maar een boek. Eens kijken. Edward E. Leslie. “Gedoemde reizen, dolende zielen” “Ware verhalen van schipbreukelingen en andere overlevenden” Ja, dat lijkt me wel wat, liggend in een veilige haven met een warm zonnetje op mijn rug, te lezen over de pech van anderen. Mijn ouwe bootsman, die er geen been in zag om twee spreekwoorden of gezegdes aan elkaar te plakken, zou zeggen: ’Geen groter vermaak dan leedvermaak en geen mooiere baan dan een glijbaan, proost!’

De verhalen spelen zich, voor een deel, af in de oude zeiltijd. In hoofdstuk zeven gaat het o.a. over het recht om, als een ploegje mannen zit te verhongeren na een schipbreuk, een door het lot aan te wijzen mede schipbreukeling de hersen in te slaan en op te vreten. Een prachtig over dit onderwerp gaand gedicht van Sir William S Gilbert - maar liefst vierentachtig regels lang -, genaamd, The yarn of the Nancy Bell, begint zo;

’T was on the shores that round our coast
From Deal to Ramsgate span,
That I found alone on a piece of stone
An elderly naval man.

His hair was weedy, his beard was long,
And weedy and long was he,
And I heard this wight on the shore recite
In a singular minor key.

‘Oh, I am a cook and a captain bold,
And the mate of the Nancy brig,
And a bo’sun tight, and a midshipmite,
And the crew of the captains gig.’

De oude man vertelt het verhaal van een schipbreuk en hoe de een na de ander – te beginnen met de kapitein -, door het lot aangewezen, in de kookpot verdwijnt. Op het laatst, wanneer behalve de kok - die uit hoofde van zijn vak natuurlijk niet mee hoeft te loten - nog maar een man over is, gaat het gedicht verder met de uitleg van Tom de kok waarom toch echt de ánder zich op moet offeren.

Says he, “Dear James, to murder me
Were a foolish thing to do,
For don’t you see that you can’t cook me,
While I can - and will – cook you!”

So he boils the water, and takes the salt
And the pepper in potions true
( Which he never forgot), and a some shopped shallot,
And some sage and parsley too.

“Come here,” says he, with a proper pride,
Which his smiling features tell,
“ ‘T will soothing be if I let you see,
How extremely nice you’ll smell.”

And he stirred round and round and round,
And he sniffed at the foaming froth;
When I ups with his heels, and smothers his squeals
In the scum of the boiling broth.

‘And I eat the cook in a week or less,
And – as I eating be
The last of his chops, why, I Almost drops,
For a vessel in sight I see!’

……………………

‘And I never grieve, and I never smile,
And I never larf nor play,
But I sit and croak, and a single joke
I have – which is to say:

‘Oh, I am a cook and a captain bold,
And the mate of the Nancy brig.
And a Bo’sun tight, and a midshipmite,
And the crew of the captains gig!’

Terwijl ik zit na te genieten van dit schone vers, hoor ik achter me. ‘Hee, lieve duffeling van me, zou je niet eens wat aanpakken?’ Ongemerkt is Marjanne, met fiets en al, bij de boot belandt en steekt me een plastic tasje toe. ‘Hier, stop maar meteen in de koeling, één kilo heerlijk mals Texels lamsvlees.’ ‘Wat, alleen maar lam? Geen Captains-chops?’ of Bo’suns-steaks. Voor de tweede keer binnen een etmaal krijg ik de “witte jassen met dwangbuis blik” van mijn liefhebbende echtgenote. Ze zegt: ’Ik zal het dak van de kuiptent voor je opzetten, ik denk dat het, met een beetje schaduw en een groot glas ijsthee, wel weer over gaat.’

Het is al hoog en breed lunchtijd, dus komen er verse broodjes, opsnit en drinken op tafel. Na het eten, met een witte karnemelksnor op haar bovenlip, zegt Marjanne: ‘Vind je het erg als ik weer weg ga? Ik wou nog even naar de Zelfpluktuin,’ ‘Welnee, ga jij maar lekker fietsen, ik blijf lekker met mijn boek in de kuip zitten en als de hitte me dreigt te overmannen, zoek ik wel verkoeling in een ijskoud pilsje, of twee.’ Over haar karnemelksnor zwijg ik, daar komt ze wel achter wanneer mensen haar beginnen aan te staren. Ja, ik weet het, dit is niet helemaal zoals een liefhebbend echtgenoot zich behoort te gedragen maar toch, van die “witte jassen met dwangbuis blikken” van haar, word ik altijd weer een tikje onzeker, dus een milde vorm van genoegdoening is, dacht ik, hier wel op zijn plaats.

Marjanne heeft het nodige zelfplukfruit en wat potten jam aan boord gebracht en is weer vertrokken om nóg een keer naar Den Burg te fietsen. Het is al achter in de middag, wanneer ik opkijkend uit mijn boek, een knalrode kits zie komen aanvaren. Het is een zwaar stalen schip, onder de vlag van onze zuiderburen. Verrek wat doet die idioot nu? Hij pakt het kardinaal E boeitje aan de verkeerde kant. Met een flink gangetje kachelt hij dwars op de uitloop van de betonnen trailerhelling, zijn neus schuift omhoog en vast ligt hij. Volle kracht achteruit helpt geen zier, de “Equinoxe” ligt zo vast als een huis. Binnen tien minuten komt de “Francine Kroesen”, een RIB van de KNRM aanzetten. Ook die krijgt er, met voorzichtig proberen, geen beweging in. Wat nu? Het is vallend water en pas vanavond laat staat er weer genoeg water om vlot te komen. Twee man van de KNRM stappen over op de “Equinoxe” en brengen trossen uit naar een paar palen rondom en hijsen ze aan boord strak boven in de mast. Dat zit wel goed, het Rode gevaar zal nu niet omlazeren wanneer het water verder valt en ze op haar kiel komt te staan. Wacht, even de camera erbij halen.
HPIM2461.JPG
HPIM2461.JPG (141.57 KiB) 4562 keer bekeken
Terwijl ik de ene foto na de andere neem krijgen de twee man die nog in de RIB zitten me in de gaten. De achterste kijkt me aan met een blik van “Huh, wat? Donder op, ga effe iemand anders zieken”, de man aan het wiel kijkt meer van “Ojee, ik ga op de kiek, zit mijn haar goed?’.
HPIM2462 (900x587).jpg
HPIM2462 (900x587).jpg (494.24 KiB) 4562 keer bekeken
Wanneer het schip aan alle kanten vertuit ligt, vertrekken de KNRM mannen maar beloven dat ze vanavond, tegen hoog water, weer terug zullen komen. De twee mannen van het Rode gevaar lenen een bijbootje en gaan de wal op. Het toegestroomde publiek taait, nu de eerste sensatie voorbij is en er voorlopig niets meer te zien valt, gniffelend weer af. Ondertussen zitten de twee dames, stijf rechtop in de kuip van het nu behoorlijk hellend schip, te wachten tot hun mannen weer terugkomen. Met een onechte glimlach op hun gezicht, laten ze de hele jachthaven weten, “Nee hoor, wij voelen ons helemáál niet opgelaten, dit vinden wij héél gewoon!” Mijn oude bootsman – inderdaad, die alweer – zou zeggen: ‘Ja ja, dat is de buitenkant, maar God hoort ze brommen!’
HPIM2465.JPG
HPIM2465.JPG (172.14 KiB) 4562 keer bekeken
De Dames houden het nog een kwartiertje vol, dan gaan ze toch maar liever uit het zicht zitten. Intussen zie je het water duidelijk zakken.
HPIM2466.JPG
HPIM2466.JPG (156.94 KiB) 4562 keer bekeken
Marjanne is weer terug met nog meer stores en terwijl zij de kombuis induikt, vouw ik haar fietsje op en berg het weer weg. Na het eten kijk ik nog even bij de “Equinoxe”. Het is wel degelijk een stoere lange-reizenboot, misschien niet snel maar wel een doordouwer en bovendien, gezien de klap waarmee ze de scherpe rand van de betonnen helling raakte en toch geen lek opliep, een degelijk gebouwd schip.
HPIM2469.JPG
HPIM2469.JPG (157.46 KiB) 4562 keer bekeken
Het is nu bij achten, het water is alweer een stuk gestegen maar ik denk niet dat ze voor het donker is loskomen.
HPIM2470.JPG
HPIM2470.JPG (153.8 KiB) 4562 keer bekeken
Inderdaad is het al donker wanneer de KNRM RIB terugkomt en ook de dienstdoende Jachthavenmeesteres met haar kleine RIB bij het jacht gaat liggen. Ook het publiek is zo massaal komen opdagen, dat de drijvende steiger zowat het loodje legt. De tuien naar de palen rondom worden losgemaakt en het Rode gevaar komt steeds rechter te liggen. De motor loopt al, wanneer het inkomend tij de kont langzaam SB uit laat zwaaien. De schipper geeft dead slow achteruit en langzaam, onder applaus van de omstanders, glijdt de “Equinoxe” naar dieper water. Het havenmeesterinnetje loodst het Rode gevaar naar een veiliger ligplaats en de KNRM mannen die, in plaats van al hun pk’s, hun nuchtere verstand hebben gebruikt om het vuiltje te klaren, brengen hun boot naar haar ligplaats. Op de steiger staan weer natuurlijk weer een paar “stuurlui aan de wal”. ‘Nou ík had het wel geweten met al die pk’s van die rubberboot had ik ze er vanmiddag zo afgescheurd.’ Ik wordt een beetje pissig van dat stomme geouwehoer en zeg luid over mijn schouder: ‘Ja zeker, met veel pk’s en weinig verstand, lekker veel schade maken. Hoe dom kun je zijn? Nee, dan die mannen van de KNRM, petje af voor hun beheerst en verstandig handelen. Het is dat ik sinds 1978 donateur van die club ben, anders zou ik het alsnog worden.’ Er wordt hier en daar in het donker gegrinnikt. De betweter houdt zich stil.


Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

“Zeebeest” doet een rondje NL.
17.


Wo. 04 – 08 -,10

Goeiemorgen vrouw lief, kom uit je vlooienbunker en aanschouw een nieuwe dag. Van onder de deken komt een gemompeld: ‘Wavoorweerissut?’ ‘Het is stralend weer moppie, dus kom er maar snel uit. Langzaam komt ze onder de deken vandaan, gaat op haar knieën zitten en schuift het gordijntje opzij. ‘Bah leugenaar, het regent!’ ‘Dat zei ik toch? Het is, letterlijk, strálend weer.’

Na het ontbijt wil Marjanne toch nog even naar Den Burg fietsen. ‘Goed schat, je moet het zelf weten maar ik ga met dit klere weer echt niet mee.’ ‘Kom op, watje, tussen de buien door is het droog, ga nu gezellig met me mee.’ ‘Nee dank je, ik ben als de dood dat ik smelt. Met een schuine blik naar de donkere wolken die voorbij jagen zeg ik: ‘Geniet er van, maar zorg wel dat je voor de middag weer aan boord bent, ik wil het tij niet missen.’

Om kwart voor twaalf, terwijl Marjanne haar zeiknatte kleren verwisseld voor iets droogs, vouw ik haar fietsje op, stop het in de tas en schuif het onder de kajuittafel. ‘Kom op luivrouwmens, het is voor en achter! We gaan langzamerhand eens op huis aan!’

Om 12:10 varen we langs het kardinale boeitje dat de “Equinoxe” gister aan de verkeerde kant nam. ‘Hé, jochie, zet je ons niet op die trailerhelling?’ ‘Niks aan de hand moppie, we houden hem royaal aan stuurboord.’
HPIM2472.JPG
HPIM2472.JPG (86.64 KiB) 6187 keer bekeken
Buiten de haven is het een mistroostig zooitje. Laaghangende regenwolken die achter elkaar aanjagen brengen het zicht, zo van een mijl of vijf, terug naar nog geen tweehonderd meter. De wind, die in de zuidwesthoek zit met 2-3 bft, schiet af en toe uit naar een dikke zes. De radar, die in de haven al “warm” gedraaid is, laat duidelijk zien waar de buien zitten. We naderen de west-kardinaal T 11 – GVS 2. Voor ons uit, waar we net nog Den Helder aan de overkant van het Marsdiep, haarscherp zagen liggen, trekt een felle dikke regenbui de overgordijnen dicht en meteen zwelt de wind aan tot 7 bft. Ondanks dat we alleen op de motor varen maken we een graad of twintig slagzij. Buiten kijken we geen dertig meter weg en ook de radar kan, ondanks driftig draaien aan de rainclutter onderdrukker, er geen chocola van maken. De kotter die nog geen driekwart mijl van ons af op tegenkoers lag is, net als de dikke dredger die van oost naar west het Marsdiep volgt, niet meer te zien. De enige, niet al te scherpe echo, komt va de T11 – GVS 2, waar we nu vlak bij zitten. Ik zet het motorhandel in zijn vrij. Wind en stroom trekken en duwen tegen elkaar in, zodat we bijna op de zelfde plek blijven liggen. Hoelang we zo liggen te steken? Geen idee, alles tussen vijf minuten en een kwartier denk ik. Dan komt de kotter, haarscherp, op het scherm, hij is ons al bijna voorbij. ‘Kijk Martje daar zit die kotter als je goed kijkt zie je dat het de TX 98 is.’ Marjanne buigt zich naar het scherm maar komt meteen weer overeind. ‘Ach, idioot die je bent, ik trap er nog bijna in ook.’ De dikke bui verdwijnt achter ons en wij overbruggen de laatste mijl naar Den helder. Voordat we de haven binnenvaren melden we ons netjes per marifoon. ‘Geen bijzonderheden’ ‘Dank u.’

Binnen zien we aan SB, in de Marine Jachtclub, behalve de nodige jachten ook een paar boten van de KNRM.
HPIM2473.JPG
HPIM2473.JPG (125.47 KiB) 6187 keer bekeken
Verder is het hier, zowel in de lucht als op het water, maar een grauw zooitje.
HPIM2474.JPG
HPIM2474.JPG (294.83 KiB) 6187 keer bekeken
‘Moet je zien, wat dat gebakkie buitenboord heeft hangen. Zou dat zijn callsign zijn? Hoe zou dat gaan wanneer hij zich meldt bij De Hoek? Ik zie het al helemaal voor me. “Maasmond, de A 875!’ ‘Ja goede morgen meneer, dit is de A 875, calsign, India Yankee Yankee Yankee Yankee Yankee Yankee Yankee India.” Een tikkie omslachtig, niet?’
HPIM2475.JPG
HPIM2475.JPG (124.07 KiB) 6187 keer bekeken
Marjanne werpt me weer haar “Witte jassen, dwangbuis.” blik toe, dus hou ik me even koest.

‘Albert, wat is dat voor een schip?’ ‘Wat, die daar? Dat is het visbootje van de Schout bij nacht, overdag is hij vrij, dan gaat ie graag wat hengelen.’
HPIM2476.JPG
HPIM2476.JPG (112.77 KiB) 6187 keer bekeken
‘Ja, heel leuk maar wat is het voor een?’ ‘Martje lief, ik ken dat gebakkie niet maar ik denk dat dit het nieuwe opnemingsvaartuig van de Hydrografische Dienst van de marine is. Je weet wel dat zijn die lui die je eerst aan de grond laten lopen en daarna een BAZ uitgeven om je voor een verzandde geul te waarschuwen.’

De lucht begint te breken en de zon laat zich af en toe zien. Ik laat het stuurwiel voor wat het is en ga lekker buiten met de helmstok sturen. Verderop liggen wat suppliers.
HPIM2477.JPG
HPIM2477.JPG (126.64 KiB) 6187 keer bekeken
‘Wat zijn die dingen veranderd. Het zijn allang niet meer een soort zeeslepers met een afgehakte laag op het water liggende kont. Nee het zijn behoorlijk grote bakbeesten geworden die het, qua laadvermogen, tegen een flinke coaster kunnen opnemen. Kijk maar eens naar dat Noorse gebakkie, de “Skandi Texel” uit Bergen.’
HPIM2478.JPG
HPIM2478.JPG (125.06 KiB) 6187 keer bekeken

14:10 Voor de Koopvaarders Schutsluis.
14:40 De sluis uit en het Noord-Hollandschkanaal op.

Het N H K, zeker het kanaalpand boven Alkmaar, is een lang saai stuk water, dat je alleen maar pakt om snel ergens te komen en waar je, met de autoweg vlak naast je, zeker niet gaat varen voor het landschappelijke schoon. Met de blik op oneindig en het verstand nog net niet op nul, kachelen we naar Alkmaar. Na de Texelsebrug vraag ik: ‘Zullen we hier overnachten? Dan kan je morgenochtend nog even winkelen.’ ‘Nee, ik ga liever nog een stukje door naar het Alkmaardermeer.’ ‘Wat??? Niet winkelen! Ben je van je geloof gevallen?’

Op het stuk voor de Leegwaterbrug is altijd wel wat te zien. Neem nu de Johanna Hendrika. Boven de waterlijn ziet het er best leuk uit maar als ik die scherpe kimmen zie, twijfel ik toch een tikkie aan haar zeewaardige eigenschappen.
HPIM2479.JPG
HPIM2479.JPG (181.39 KiB) 6187 keer bekeken
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Ook die kont, zeker met een achterin lopend zeetje zou ik daar niet graag in de achterste hut pitten, dan krijgt je al gauw het gevoel dat er een paar grote kerels met voorhamers onder het vlak staan te beuken. Maar toch, je kan van deze dame zeggen wat je wil maar ze heeft wel karakter.
HPIM2481.JPG
HPIM2481.JPG (167.8 KiB) 6184 keer bekeken
Het voet/fiets veer heeft, wanneer het geen dienst doet, hier een ligplaats. Het jachtje met de oranje opbouw lijkt me iets van een ferrocement zelfbouwsel, de kleur buiten beschouwing gelaten, best een leuk ding. Het geval dáárachter, lijkt me een houten ondiep-watermijnenveger geweest te zijn.
HPIM2480.JPG
HPIM2480.JPG (135.13 KiB) 6184 keer bekeken
19:50 Door de Leegwaterbrug. Als het even wil liggen we over een uurtje vast bij De Woude. Tussen de bedrijven door, heeft Marjanne een grandioze nasigoreng gemaakt en nu zit ik, met mijn bord op schoot, én te sturen én heerlijk te eten. Zo, wie durft er nu nog te beweren dat wij mannen - de heren der schepping dus -, geen twee dingen tegelijk kunnen, nou?

Om 20:55 meren we af aan de steiger van De Woude, bij het Alkmaardermeer. Onderweg heeft Marjanne in haar eentje de afwas moeten doen. Wanneer ik mijn medeleven betuig en zeg dat ik haar graag had geholpen maar jammer genoeg op mijn comfortabele stuurstoel moest blijven zitten om ons - en vooral haar - op het rechte pad te houden, zie ik haar blikken in het rond gaan, opzoek naar een voorwerp waarmee ze mijn uiterlijk blijvend geschikt kan maken voor de rol van Quasimodo in “De Klokkenluider van de Notre Dame”. Nu heb ik nooit veel gezien in een toneel of filmcarrière, dus bied ik snel aan om een pot koffie te zetten. Nog even blijft haar blik hangen op de lade met keukengerei, dan knikt ze genadig en stapt opzij om me bij de fluitketel te laten.

Terwijl ik de koffie opgiet, zet Marjanne de kuiptent. Na het eerste bakkie pleur, stap ik even de steiger op om wat foto’s te nemen.
HPIM2482.JPG
HPIM2482.JPG (175.11 KiB) 6184 keer bekeken
HPIM2483.JPG
HPIM2483.JPG (155.94 KiB) 6184 keer bekeken
HPIM2484.JPG
HPIM2484.JPG (116.9 KiB) 6184 keer bekeken
HPIM2485.JPG
HPIM2485.JPG (160.89 KiB) 6184 keer bekeken
Na de tweede bak trek ik een wijntje open en gaan we, naast elkaar, met ons glas op het kajuit dak zitten genieten van de kleuren van de ondergaande zon.


Do. 04 – 08 -,10


We staan om zeven uur op. Marjanne vraagt of ik ook een gebakken eitje bij het ontbijt wil. ‘Ja graag schat maar niet op een boterham doe die van mij maar op een bord nasi.’ ‘Bah, warm eten als ontbijt, je bent al net zo erg als je dochter, op dat gebied hebben jullie elkaar wel gevonden. Maar goed, beter zo dan weggooien.’

Volgens de weerberichten, wordt het vandaag net zo’n dag als gister: ‘Wisselend bewolkt met zo nu en dan een bui. Wind, west 3-4.’

Na het ontbijt maken we “Zeebeest” klaar voor sluipvaart. Om 08:45, na een derde bakkie leut, vertrekken we met gestreken mast van De Woude.
HPIM2486.JPG
HPIM2486.JPG (147.56 KiB) 6184 keer bekeken
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Albert »

Nog acht mijltjes varen, dan zijn we weer thuis. Intussen maken we alweer druk plannen voor een nazomer tocht, want Marjanne wil, voor de winterstop, nog een rijtje wadden-eilanden bezoeken. Zo onder het praten door, zijn we al vlug ter hoogte van Spijkerboor beland.
HPIM2488.JPG
HPIM2488.JPG (178.51 KiB) 6180 keer bekeken
‘Kijk Martje, hier voer vroeger een kabelpont, die met een houtenklos, door de veerman naar de overkant werd getrokken. Het was een oeroud ijzeren ponton, met twee oprijkleppen en een ruw houten dek van dikke naast elkaar liggende baddings. Op zekere dag zo - eind jaren zestig, begin jaren zeventig -, komt er een iets te grote en ook een ietsje te zwaar beladen vrachtwagen de pont op rijden en parkeert een ietsepietsie te veel uit het midden. Door dat de pont door al dat gewicht behoorlijk inzinkt, ligt de klep zwaar op de wal te steunen en houd daarmee de al wat slagzij makende pont nog een beetje in evenwicht. Dat verandert wanneer de veerman - die in zijn eentje de pont niet van de wal krijgt -, geholpen door de chauffeur, zwaar aan het blok scheurt. De klep schuift van de kant, de pont begin zwaar over te hellen en een kant van het dek schept water. De niet aaneensluitende baddings laten het water vrijelijk het ponton in stromen. Ondanks verwoede pogingen van de schijtensbenauwde opvarenden, die zich het apelazarus trekken om de overkant te halen, zinkt de pont met vrachtwagen en al midden in de vaargeul. De veerman en de chauffeur, die gelukkig allebei kunnen zwemmen, komen een paar minuten later, zeiknat en rillend van de kou, het Herenhuis binnen stappen. Kijk dat is die oude herberg daar.’
HPIM2489.JPG
HPIM2489.JPG (137.51 KiB) 6180 keer bekeken
‘Nadat de oude pont met een drijvende bok is gelicht, gaat deze regelrecht naar “de scheermesjes fabriek” er komt er nooit meer een ander voor in de plaats. Hoewel, er vaart tegenwoordig in de zomermaanden een voet/fietspontje heen en weer.’ ‘Hoe ik dat weet? Destijds, toen ik pas op de sluis werkte, hoorde ik dit verhaal van mijn oude collega Meindert. Hij was, voor hij op de sluis kwam, de veerman van Spijkerboor.‘

We naderen Purmerend. Na de zeven meter hoge betonnen brug, zie we het kanaal SB uit gaan naar de sluis. Wij blijven rechtdoor varen naar de Beemsterbrug. Na de brug gaan we SB uit, de Where in, langs het Molenplantsoen. Daar zie ik een oude bekende, nou ja een bekende, meer een bekende boot. Kijk Martje, dat is dat ex parlevinkertje, waar die snob destijds over kwam klagen. Dat verhaal heb ik toen al eens op het forum gezet maar straks, nu met een foto erbij, kan het geen kwaad om het er nog eens op te zetten.’

Claxonnate

Een paar honderd meter beneden Sluis Purmerend, stond destijds de katholieke jongensschool.
Die hebben ze een paar jaar terug afgebroken en er een parkeergarage, met aan de waterkant zeer dure luxeappartementen, neergezet. Zo iets aparts moet natuurlijk ook een aparte naam hebben, dus kwam er een wijsneus met ”Claxonnate” aanzetten. In plaats van die vent op te sluiten in een isoleercel, hebben ze (en hier zakt m’n broek af) die naam op de gevel geplakt. Die appartementen zijn nog maar net verkocht, komt me daar een “heer” op de sluis, die met een bekakt accent tegen mij zegt:’ Zeg sluiswachter, luister es kaerel, ik woon daar in de Claxonnate.’ Hier wacht hij even, om mij in de gelegenheid te stellen van mijn bewondering blijk te geven, maar dat spelletje ken ik al van sommige patsers met dure jachten, dus blijf ik hem aankijken met een blik van “ja en?” ‘Nu ligt me daar een boot voor de Claxonnate en die vent verdomt het om weg te gaan, dus ga jij daar es even naar toe en laat hem opkrassen.’ Nu laat ik me niet door de eerste de beste opgeblazen kikker als loopjongen gebruiken, dus vraag ik fijntjes of hij niet beseft, dat als je aan een vaarweg gaat wonen, je het risico loopt om zo nu en dan een bootje te zien. Meneer heeft door, dat hij enige tegenwerking kan verwachten en begint al een beetje rood aan te lopen. ‘Ja maar dit is een héél lelijke boot en die wil ik daar niét hebben!’

Het bootje in kwestie is een ex-parlevinker met zo'n bol koppie, netjes in de verf, donker blauwe romp, witte opbouw en hier en daar een deuk.
[attachment=1]HPIM2490.JPG[/attachment]

‘Aha, als ik het goed begrijp heeft u liever zo’n hoge Tupperware zeepdoos met flying-bridge voor uw neus? Dat kan ik eventueel wel voor u regelen.’ Hij wordt nog een stukje rooier en zegt dat het daar geen officiële ligplaats is, dus moet die boot weg! Ik laat hem weten dat ik als sluismeester boven de borden sta en dat die boot van mij hoogst persoonlijk toestemming heeft gekregen om daar te liggen en ik beslist niet van plan ben om hem weg te sturen. Dat die toestemming nog geen tien seconden oud is zeg ik er maar niet bij, hij mocht eens een hartaanval krijgen.
Meneer sputtert “met consumptie”:’ Maar ik heb overlast van dat ding, ik ga me beklagen bij je baas.’ ‘Dat kan meneer, op dit kaartje staan adres, telefoon en E-mail adres van het kantoor, alstublieft, nog een prettige avond.’ En ik wijs dwingend naar de deur.

Drie kwartier later komen er twee agenten bij me boven. Meneer heeft het bureau gebeld en geklaagd dat er bovenop die boot twee butagasflessen staan en dat is héél gevaarlijk. Ik laat ze weten dat volgens het BPR (Binnenvaart Politie Reglement) het juist verboden is om gasflessen binnen te zetten en deze daar, goed geventileerd, dus veilig staan en ik die boot niet weg stuur. Ze halen hun schouders op, zeggen dat ze meneer nog even gaan kalmeren en verdwijnen.
Ach ja, het was altijd prettig werken op de sluis maar nu ik alweer een half jaar met pensioen ben, snap ik niet waar ik ooit de tijd voor een werkgever vandaan haalde.

We varen door en meren af langszij de ark, we zijn weer thuis.
HPIM2491.JPG
HPIM2491.JPG (392.82 KiB) 6180 keer bekeken
Eerst de vuile was maar uit te laden. En terwijl Marjanne de eerste draai in de wasmachine propt, plug ik de walstroom in, zodat de koeling bij kan blijven staan, want hoe dan ook, we gaan al heel gauw wéér op reis.

Albert
Bijlagen
HPIM2490.JPG
HPIM2490.JPG (207.71 KiB) 6180 keer bekeken
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Albert ,

Weer mooie beelden en prachtige verhalen,zoals de weersverwachting wordt voorspeld morgen prachtig watersportweer.
Over dat scheepje wat daar in Alkmaar ligt,het is geen ondiepwatermijnenveger maar een ex-patrouileboot van de Marine.
Het is de Bulgia van de zeekadetten in Alkmaar welke zo nu en dan op zee vaart ,waar 2 Werkspoor Rub 1612 motoren van 650 pk per stuk voor een leuke snelheid zorgen,kost wel wat brandstof lijk me zo.

Hartelijke groeten,

Jan
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door jeroen »

En dat witte ding (A902) is de Hr. Ms. "Van Kinsbergen", het opleidingsvaartuig van de adelborsten opleiding en wordt ook gebruikt door de zeevaartscholen voor een stukje praktijk.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: "Zeebeest" doet een rondje NL.

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Albert,

Bedankt voor alweer een prachtig reisverhaal, schitterend geschreven en voor mij als ex-zeiler een feest der herkenning.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie