Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bart,
Knippen en plakken in het Nederlands als we een actueel bericht tegenkomen is geen enkel probleem om dit op Kombuispraat op een topic te plakken.
Want niet iedereen zit de hele dag op zijn pc naar het nieuws te kijken, vandaar.
Doe het zelf ook... :roll: :lol:
Het gaat erom, dat de meesten de Engelse tekst in het geheel niet lezen.
All the best
Jos

Jaap van Dorp
Berichten: 699
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Piraterij

Bericht door Jaap van Dorp »

http://thelede.blogs.nytimes.com:80/200 ... rawler/?hp

November 25, 2008, 1:05 pm

Pirate ‘Mother Ship’ or Thai Trawler?
By Graham Bowley
A suspected pirate ship was sunk on Nov. 18 in the Gulf of Aden by the Indian Navy. The ship now appears to have been a Thai fishing trawler, according to a report. (Photo: Indian Defence Ministry, via Reuters)
As if things weren’t chaotic enough in the Gulf of Aden: a suspected pirate ship that was sunk last week by the Indian Navy now appears to have actually been a Thai fishing trawler, according to CNN, which cites the ship’s owner.

Last week, the Indian Navy reported that one of its warships, the INS Tabar, which had been deployed to the region to repulse the growing pirate threat, encountered a flotilla of three pirate vessels some 320 miles south west of the Omani coast. The Tabar fought a battle at sea, sinking one suspect vessel — what it called the “mother ship” — and forcing the pirates to abandon a second as they fled.

The sinking seemed to be an important blow against the pirates, most of whom are based in Somalia and who now roam across vast areas of the Indian Ocean and the Gulf of Aden, attacking seemingly at will.

(A few days earlier, pirates had brazenly seized an enormous Saudi-owned supertanker, the Sirius Star, which remains at anchor off the coast of Somalia, close to a Ukrainian freighter loaded with tanks, artillery, grenade launchers and ammunition, which has been held hostage since late September.)

But it turns out now that the “mother ship” may not have been in pirate hands very long. According to the CNN report, the ship was the trawler Ekawat Nava 5, which had been headed from Oman to Yemen to deliver fishing equipment when it was attacked by pirates off the Horn of Africa, according to Wicharn Sirichaiekawat, owner of the Ekawat Nava 5. The pirates were still taking control of the ship when the Tabar moved in, he said.

Mr. Sirichaiekawat learned of his ship’s fate when a Cambodian crewman was found alive by a passing ship after he had been adrift in the gulf for six days. He had survived the gunfire from the Indian Navy and the sinking of the ship, and was taken to a hospital in Yemen, where he is recovering. Fourteen other sailors from the trawler were still missing and one was confirmed dead, the owner said.

With the situation in the waters off Somalia clearly out of control, warships from the United States, other NATO and European Union nations and Russia are also steaming into the area as part of a reinvigorated worldwide effort to crush the pirates.

The German press published unconfirmed reports on Tuesday that the German government is considering sending up to 1,400 troops to combat the Somali pirates.

Others in the German press compared the ardency with which the country is willing to tackle the pirates with its contribution to the war on terror in Afghanistan, where Berlin currently contributes about 3,500 troops to the war, according to Der Spiegel.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit bedoel ik nu. :o
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Piraten jagen handelsvaart Suezkanaal uit

De koopvaardij mijdt steeds vaker het Suezkanaal en kiest voor de omvaart via Kaap de Goede Hoop om de piraterij in het kustgebied van Somalië te ontlopen. Nederlandse reders zijn niet optimistisch over snel ingrijpen door de Nederlandse marine, of een gecoördineerde actie van de EU. Sommigen hopen dat Egypte in actie komt, omdat dit land een van zijn belangrijkste inkomstenbronnen ziet opdrogen.
Somalische piraten kapen steeds meer en steeds grotere schepen en breiden ook hun ‘territorium' verder uit. Vorige week werden drie schepen gekaapt, deze week een Jeminitisch vrachtschip geladen met staal. Twee kapingen werden verijdeld door robuust ingrijpen van de Indiase en Britse marine. Van de drie kapingen vorige week veroorzaakte het kapen van de met ruwe olie geladen supertanker Sirius Star veel commotie. Wanneer met dit schip iets misgaat heeft dat grote gevolgen voor het milieu in de Golf van Aden en de Rode Zee. De kapers hebben dat drommels goed in de gaten. Zij vragen volgens insiders een losgeld van dertig miljoen dollar. Momenteel zijn zeker vijftien schepen met aan boord totaal ruim 250 zeelieden gekaapt.

Prijsschieten

Steeds meer reders vinden het risico van een gijzeling van hun bemanning te groot. ‘We varen nu naar Nieuw-Zeeland via het Panamakanaal en naar het Verre Oosten via Kaap de Goede Hoop', zegt president Gerard Bos van de Amsterdamse rederij Spliethoff. ‘We varen alleen nog via het Suezkanaal als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld naar een bestemming in de Rode Zee.'
De extra tijd die nodig is om via de Kaap het Verre Oosten te bereiken is, afhankelijk van het type schip, acht tot negen dagen. ‘Gelukkig zijn de bunkerkosten flink gedaald.' Daarnaast sparen de schepen zo de hoge kosten uit die een passage door het Suezkanaal met zich meebrengt en vermindert omvaren het risico voor de ladingaanbieders, wat scheelt in de verzekeringskosten. ‘De veiligheid van de bemanningen is echter doorslaggevend. Die zitten bij een gijzeling soms wel drie maanden vast', zegt Bos.
De Rotterdamse zwareladingspecialist Kahn Shipping heeft nog geen besluit genomen over het al of niet laten omvaren van zijn schepen. ‘De situatie in de Golf van Aden is niet prettig, maar is de afgelopen maanden ook niet echt gevaarlijker geworden', zegt Arnold van der Hul van Kahn Shipping. ‘Er is nu even veel meer aandacht vanwege het prijsschieten door de Indiase marine en het kidnappen van de Sirius Star, maar die incidenten hadden niet plaats in de Golf van Aden. Dat gebeurde allemaal 400 tot 500 mijl verderop, in de Indische oceaan. Dat betekent dat je, ook via de Kaap varend, niet veilig bent. Om echt veilig te zijn moet je ook nog om de oostkant van Madagaskar varen. Voor de kust van Kenia is het immers niet pluis.'
Als Kahn Shipping met een transport richting Azië vaart neemt de rederij kort voor vertrek een besluit over de route. ‘De vraag die we dan moeten stellen is of omvaren echt veiliger is dan varen via het Suezkanaal en de corridor in de golf van Aden.' In de Golf van Aden patrouilleren vijftien fregatten uit de Verenigde Staten, Europa, Rusland, Turkije, Pakistan en India.

Maersk

Møller-Maersk mijdt vanaf nu de Golf van Aden en de Oost-Afrikaanse kust met minder snelle schepen en schepen met een laag vrijboord. ‘Die schepen varen nu rond Kaap de Goede Hoop en het Oosten van Madagaskar', zegt bestuurder Søren Skou. ‘Alleen als er een escorte beschikbaar is mogen de schepen, in konvooi, door de Golf van Aden varen.'
De aanpassing van de regels heeft vooral effect op de tankervloot van Maersk. ‘Er worden slechts drie containerschepen door getroffen en we verwachten dat we de effecten door aanpassing van de vlootinzet verder kunnen verminderen.'
Schepen die nog wel door de Golf van Aden varen krijgen strikte veiligheidsregels mee, die regelmatig worden aangepast. Møller-Maersk ziet de piraterij als een grote bedreiging voor de belangrijke internationale handelslijnen. ‘Het is daarom een internationaal veiligheidsprobleem dat de internationale gemeenschap moet oplossen. Reders kunnen dat niet zelf.'
Sleepvaartbedrijf Svitzer en de Noorse chemicaliënrederij Odfjell mijden de Golf van Aden al langer. ‘Ik hoop dat ook de Egyptische autoriteiten hierdoor wakker worden. Zij zien hun inkomsten nu dalen', zegt Bos, die zo de vinger op een zere plek legt. Tot nu toe is er vanuit de Arabische wereld immers niets ondernomen om de piraterij te stoppen of de anarchie in Somalië een halt toe te roepen.

Konvooivaart

Bos is voorstander van een regeling die het mogelijk maakt om in beschermde konvooien door het gebied te varen. ‘Er zou bijvoorbeeld twee keer per dag een konvooi kunnen vertrekken.'
Van der Hul is ook voor zo'n regeling. ‘De tijd van lullen is voorbij', zeggen we in Rotterdam. ‘Den Haag moet poetsen en spierballen tonen. Voedseltransporten van de Verenigde Naties kan de marine wel begeleiden, maar Nederlandse schepen niet. Met die situatie kunnen wij moeilijk uit de voeten.'
De verwachting is wel dat er volgend jaar actie komt. ‘Maar dat zal waarschijnlijk pas in april zijn en niet in december of januari', zegt Van der Hul, wijzend op actie ‘Atalanta', die in EU-verband wordt voorbereid. Bedoeling is dat de EU in december een vloot van zeven oorlogsschepen en een aantal patrouillevliegtuigen naar de Golf van Aden stuurt. Welke EU-landen precies meedoen aan de operatie is echter nog niet bekend. De vloot moet mandaat krijgen piraten te bestrijden, arresteren en voor de rechter te slepen. Bos verwacht dat het nog wel tot september 2009 kan duren voor de EU effectieve bescherming biedt aan haar handelsschepen.

Vastgelopen draaiboek

Het door Verkeer en Waterstaat opgestelde draaiboek piraterij biedt de Nederlandse schepen op dit moment geen enkel soelaas. Het was bedoeld om snel te kunnen beslissen over een verzoek aan de regering voor preventieve bijstand aan schepen onder Nederlandse vlag. Zo'n verzoek kan volgens dit draaiboek bij V&W worden ingediend, die het dan met Buitenlandse Zaken en Defensie afkaart. ‘Het draaiboek piraterij wordt in de praktijk slecht gehonoreerd', zegt Fred van Zijl van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). ‘Van de 22 verzoeken tot bijstand zijn er vijftien zonder motivatie afgewezen.' Van der Hul drukt zich wat dit betreft krasser uit: ‘We worden gewoon aan het lijntje gehouden, het is een doekje voor het bloeden.'
Ook meesturen van Nederlandse mariniers op handelsschepen behoort niet tot de mogelijkheden van het draaiboek. ‘Die zouden bijvoorbeeld in de Franse marinehaven Djibouti aan boord kunnen stappen.' De door een voormalige marineofficier in het tv-programma Nova gesuggereerde oplossing, waarbij de bemanning zich in een gecontroleerde veilige ruimte terugtrekt, wachtend op hulp, biedt bij afwezigheid van mariniers evenmin soelaas. Een bemanning kan het daarin niet lang volhouden als piraten dreigen met bazooka's de deuren uit de sponningen te schieten.
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Het schip gekaapt uit het bericht vorige pagina geplaatst op 25 november om 11.39 schijnt om bovenstaande schip te gaan met de naam Adina, maar welk ex Nederlandse 500 tons klasse schip is het ?.
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Piraterij

Bericht door johan.H »

Jolly Sailor schreef:Piraterij kost Egypte miljoenen

Egypte dreigt maandelijks tientallen miljoenen euro's aan tolgeld mis te lopen nu rederijen steeds vaker besluiten het Suezkanaal te mijden en om te varen via Kaap de Goede Hoop.
Naast het toerisme haalt Egypte een groot van haar inkomsten uit de tolgelden. Een aantal maanden geleden leverden de ongeveer 2000 schepen die het kanaal passeerden nog een half miljard dollar aan tolgeld per maand op. Vanwege de economische crisis liep dit al met enkele tientallen miljoenen dollars terug.
Egypte vraagt zich nu af of het nog wel loont het Suezkanaal geschikt te maken voor schepen met een diepang tot 22 meter. Het baggeren hiervoor zou in 2010 klaar moeten zijn.
nou dan is het aan de Egyptenaren om er eens geld in te steken om de schepen te begeleiden met hun marine, ipv proberen beeldjes en kamelen te verkopen tijdens de vaart door het Suez kanaal :wink:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Piraterij

Bericht door Mart Hoogedoorn »

De meeste (ex) zeelui kunnen toch wel een mondje engels, laat staan gronings???
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inderdaad Mart, maar de meesten lezen toch veel liever hun moers taal. :)
All the best
(het allerbeste)
Jos
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Piraterij

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Laat Jolly de handel dan ook even in het arabisch vertalen(gein) :-D :-D :-D
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Duitsers willen piraten bestrijden met geluid

Een Duitse rederij denkt de oplossing te hebben gevonden om piraten, die momenteel erg actief zijn in de Golf van Aden, te bestrijden. Zij ontwikkelden een soort geluidswapen dat zo hard schelt dat de piraten een aanval zo zouden afblazen.
Hoe werkt het apparaat? Een mp3-speler laat het geluid van ratelende geweren horen, het nieuwe wonderwapen vangt dat op en gaat de klank versterken tot het de 150 decibel bereikt. Op die manier zou er geen overleg meer mogelijk zijn op de piratenschepen, zouden de kapers een ongelooflijke pijn aan hun oren krijgen en onmiddellijk afdruipen.

4 schepen

De uitvinder van het wat vreemde wapen is Beluga Shipping, een rederij uit Duitsland. Zij willen op vier van haar schepen, actief in de Golf van Aden, het geluidswapen installeren.
Het wapen is nu al controversieel. Het zou permanente gehoorschade kunnen veroorzaken.


Plaats reactie