Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Pirates to release Belgian dredger

SOMALI pirates may shortly release hijacked Belgian dredging vessel Pompei and its 10-man crew, perhaps as soon as this week, according to Reuters reports.
Negotiations to release the ship have been under way for more than 20 days,” a pirate, who gave his name as Mohamed Ali, told the news agency in a satellite phone interview.
At last it has been wrapped up and a ransom of $2.8m agreed.”
The 1988-built, 1,220 dwt Pompei was taken on April 18 while en route to the Seychelles, with a crew of two Belgians, four Croatians, one Dutchman and three Filipinos on board.
Sources in the region suggest that the ship could be freed as early as Wednesday, although past experience suggests caution is in order, as delays have occured in similar circumstances in the past.

Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Loeihete douche moet piraten afschrikken

ROTTERDAM - Piraten opgepast: door een Rotterdamse uitvinding kan het kapen van een schip leiden tot brandwonden. Het systeem trakteert piraten op een loeihete douche zodra ze proberen aan boord van een schip te komen.
Voor extra effectiviteit kan het water worden aangelengd met bijtende chemicaliën.
Reders kunnen vanaf augustus bij het Rotterdamse Secure Marine terecht om er hun vloot mee te beveiligen. Het systeem bestaat uit een sproeiinstallatie en een pomp die water uit zee haalt. Het water wordt vervolgens met behulp van motorwarmte verhit tot 70 à 80 graden Celsius. Bij dreigend kapingsgevaar kan de kapitein met slechts een druk op de knop een waterval rondom zijn schip opwekken.
Het systeem kan dagen achtereen voor een heetwatergordijn rondom het schip zorgen,’’ zegt directeur Raphael Kahn van Secure Marine. ,,De bemanning heeft dus tijd zat om hulp in te roepen van de marine, als de piraten al niet uit zichzelf afdruipen.’’
Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) is er grote vraag naar antipiratensystemen. ,,Wij raden het gebruik ervan af omdat het gevaar voor de eigen bemanning kan opleveren. Begrijpelijk is het wel, want de overheid doet te weinig tegen piraterij’’, aldus woordvoerder Fred van Zeijl. Dergelijke systemen zijn wel legaal, stelt de redersvereniging. ,,De grens ligt bij het aan boord hebben van vuurwapens: dat mag niet.’’
Mira1953

Re: Piraterij

Bericht door Mira1953 »

beste kombuizenaars het wordt hoog tijd dat dit volk wat deze dingen uit haalt op zee vogelvrij verklaard worden dan kunnen ze op zee aangehouden worden en krijgen ze wat ze toe komen bij het uithalen van die kapingen met onschuldige mensen wordt tijd dat er wat veranderd gr john
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Piraterij

Bericht door Bob R.I.P. »

Jolly Sailor schreef:Loeihete douche moet piraten afschrikken

ROTTERDAM - Piraten opgepast: door een Rotterdamse uitvinding kan het kapen van een schip leiden tot brandwonden. Het systeem trakteert piraten op een loeihete douche zodra ze proberen aan boord van een schip te komen.
Het zal wel niet mogen. De piraten zouden brandwonden kunnen krijgen.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Dit is maandag gebeurd

Tug boarded

Seven armed men boarded an anchor handler off Singapore earlier this week but were foiled by the crew’s quick thinking.
The brazen attack took place in broad daylight on Monday at 01° 08.0'N, 103° 35.8'E, a location known locally as Nipa Transit Anchorage.
The Singapore-registered 12,000-bhp anchor handler Salviceroy (built 2007) was towing a South Korean-flagged barge at the time of the incident. The robbers approached the portside of the tugboat in a small wooden boat about 8 metres long at about 08:00GMT.
Three of the robbers, reportedly armed with automatic riffles and handguns, boarded the POSH Sembco-owned anchor handler.
Salviceroy’s crew immediately locked themselves inside the vessel’s accommodation area from where they sounded the alarm.
Reports say the robbers attempted to enter the accommodation areas but gain up after 10 minutes and subsequently left the vessel.
The robbers did not fire their weapons and the anchor handler was not damaged during the attack. The crew of 22 was unharmed.
This is the third such incident to be reported in the vicinity since 2008 with two actual incidents and one attempted incident.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Piraterij

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

zo 28 jun 2009, 09:44
Kaping Belgisch schip beëindigd

BRUSSEL - De kaping van het Belgische schip Pompei, met aan boord een Nederlandse kapitein, is zondag beëindigd. De kapers hebben de bemanning en het schip vrijgelaten. Dat liet het crisiscentrum van de Belgische regering in Brussel weten. Het schip, een zogenoemde steenstorter met tien bemanningsleden aan boord, werd op zaterdag 18 april door Somalische piraten voor de kust van Somalië gekaapt.
Het is niet bekend of er losgeld is betaald. Behalve de Nederlandse kapitein bestaat de bemanning uit twee Belgen, vier Kroaten en drie Filipijnen. Het schip was onderweg van Dubai naar Durban (Zuid-Afrika) toen het in handen viel van de piraten. Het vaartuig werd in 1988 in België gebouwd en vaart onder Belgische vlag. Eigenaar is de Tijdelijke Vereniging Pompeï, een samenwerkingsverband van de Belgische baggeraars DEME en De Nul.

Het 65,5 meter lange en 16 meter brede vaartuig kan ladingen steen via de zijkanten in zee laten vallen. Het wordt ingezet bij het bedekken van pijpleidingen, het beschermen van poten van boorplatforms en de aanleg van dammen en voor oeverbescherming.

Telegraaf
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Pirates raid LPG tanker

Afbeelding
Sigloo Discovery photo Peter Schneckenburger, near Stuttgart South of Germany

ARMED men boarded a Singapore registered LPG tanker Sigloo Discovery underway at South China Sea on Saturday and made away with a lap-top, two mobile phones, a wrist watch and cash. The ReCAAP Information Sharing Centre said the six men, who climbed onboard from the stern, were armed with crowbars, batons and a butcher knife and had arrived in a wooden boat shaped like a canoe. The incident took place at location 02º 47.1’ N, 105º 07.6’ E off Pulau Damar (Indonesia). “The armed men tied the ship master, 2nd officer and the duty AB with ‘raffia’ strings,” ReCAAP ISC said commending the master for follow-up actions. Soon after the pirates had left, the master had activated the SSAS and had broadcast the incident via the AIS to alert all vessels in the vicinity. Ship masters and crew have been advised to maintain vigilance at all times. None of the 28 crew was injured.
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

IMB flags piracy danger in waters off Mangkai Island

SHIPS have been warned to be vigilant against pirates when transiting off Mangkai Island in the South China Sea following three attacks in the area.
The International Maritime Bureau’s piracy reporting centre sent a warning to shipping to maintain strict anti-piracy watches when transiting off Mangkai and the Anambas Islands.
Piracy reporting centre head Noel Choong said there were three attacks by a group of five to eight pirates armed with long knives.
On June 25, pirates attacked a Vietnamese-flagged general cargoship bound China to Indonesia and a Malta-flagged general cargoship sailing from Singapore to China. In both cases the pirates stole cash and personal belongings.
On June 27, pirates attacked a Singapore-registered liquefied petroleum gas carrier in the same area robbing the crew.

The 12,300 dwt LPG carrier Sigloo Discovery was boarded by six pirates at 0400hrs local time on June 27, close to the Indonesian island Pulau Dumar in the South China Sea.
The Regional Co-operation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia said the pirates, armed with crowbars, batons and butchers’ knives, entered the bridge of the Sigloo Discovery and tied up the master, second officer and a third seafarer on duty at the time.
The pirates stole a laptop, mobile phones, a watch and cash before fleeing in a wooden boat. There were no injuries to the crew of 28 onboard.
Mr Choong said IMB believed all three attacks were carried out by the same gang of pirates. It is an area that has seen spates of pirate attacks in the past.
We have notified the Indonesian authorities and are hoping some action will be taken soon,” he said.
Jolly Sailor

Re: Piraterij

Bericht door Jolly Sailor »

Reders denken steeds meer aan privébeveiligers

De weigering van minister Eimert van Middelkoop (Defensie) mariniers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen te zetten, drijft reders welhaast in de armen van privébeveiligers zoals het Amerikaanse Blackwater. Dat stelde een teleurgestelde voorzitter Tineke Netelenbos van de redersvereniging na afloop van het Kamerdebat.
Door het uitblijven van de beveiliging worden reders 'haast uitgenodigd om dat te gaan doen', stelde de oud-politica. Ze benadrukte te hopen dat rederijen hun toevlucht niet hoeven zoeken bij firma's als Blackwater, maar zei ook dat ze aan de bemanningsleden en hun families moeten denken.
Volgens de minister is het niet verantwoord om op koopvaardijschepen mariniers aan boord te plaatsen. Piraten zouden kunnen inspelen op deze situatie door zich zwaarder te bewapenen zodat het geweld uiteindelijk toeneemt.
De Tweede Kamer heeft maandag overigens zoals verwacht ingestemd met de geplande bijdrage aan de EU-missie Atalanta voor de kust van Somalië. Het Nederlandse fregat Hr Ms Evertsen zal van medio augustus tot medio december het dagelijkse bevel krijgen over een vloot van elf marineschepen die VN-schepen met voedsel zal escorteren en zeerovers afschrikken.
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Piraterij

Bericht door Arie Hazebroek »

Eén van de vervelende consequenties van de huidige piraterij is dat er bij Mearsk geen familie meer mag mee varen.
Ik kwam vanochtend op de markt een oud collega tegen die binnenkort de laatste reis vóór zijn pensioen gaat maken.
Het plan was dat zijn vrouw die reis zou meemaken maar vanwege de grote risico’s mag dat dus niet.

Gr. Arie.


Plaats reactie