"Zeebeest" Kan het niet laten.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

"Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Albert »

Na een maandje klooien aan het huis van mijn broer, moest en zou "Zeebeest" er weer op uit.
Zaterdag moesten we eerst nog even naar de bruiloft van mijn nichtje. Dat was in een gehucht in Overijssel 2 km. van de Duitse grens. de weg er heen leidde Tommy T. ons nog een kwartiertje over de Duitse autobaan. Dankzij de nodige vertraging tussen Diemen en Muiden, deden we er twee uur en drie kwartier over. Terug was het nog altijd een goede twee uur rijden. Behalve één glaasje wijn om op het bruidspaar te proosten, heb ik daar geen alcohol aangeraakt. Ja inderdaad, het leven kan hard zijn.

Zondagmiddag kan ik me niet meer inhouden. 'Martje, navigare necesse, uh, dinges.' Met de mast plat kachelen we het Noord-Hollandschkanaal op tot Koedijk, waar de eerste van een serie vlotbruggen ons met dubbelrood tegenhoud.

Maandagochtend 05:45 roept die kolere wekker mij mijn nest uit. Klokslag 06:00, schuiven de twee helften van de brug uitelkaar en gaan we verder.
07:45. 'Post de Kooy, Zeebeest voor de burgervlotbrug.'
'Zeebeest, de doorvaart is gestremd, pal achter de brug ligt er een auto in het kanaal en die moet er eerst uit.' We maken van de nood een deugd en zeten de mast alvast op en maken van een uitdragerij weer een "Zeebeest". Op de wal nadert een figuur in een mij maar al te bekend uniform. Hij begint tegen Marjanne met 'Het spijt me mevrouw maar u kunt er .... verrek Albert, ben jij dat?' 'Ja zeker Theo maar wat hoor ik, heb jij je kantonniersauto in de plomp geparkeerd?' 'Nee, dat was iemand die hier woont, hij had zijn Landrover niet goed op de handrem gezet en bij een van die harde windstoten zag hij zijn auto voorbij zijn raam rijden, regelrecht het kanaal in. Maar de kraanwagen is er al, het wachten is nog op de duiker.' 'Oké, we wachten het af.' Om kwart over negen hangt er een pikzwart bemodderde Landrover in de kraan en wordt de doorvaart weer vrijgegeven. Om 13:15 zijn we Den Helder uit en zetten koers langs Texel over de Texelstroom. Het is bewolkt maar droog en de wind is oost-zuidoost 6-7 bft. Het is af en toe een beste hobbelpartij en "Zeebeest" is van top tot teen gepekeld. Om 18:40 lopen we de voorhaven van Kornwerderzand binnen en om 19:20 meren we af in de binnenhaven.

Dinsdagochtend 07:50, vertrek. De wind zit nog steeds in de zelfde hoek met 7 bft. Onder de Friesekust door kachelen we naar Workum. Douchen, waterladen, boodschappen doen en weer verder. Via het Heegermeer door naar het Margrietkanaal, richting Groningen. Om 18:05, op het Biggenmeertje, een plekje voor de nacht gezocht. Daar de mast gestreken

Vandaag, woensdag, om 07:50 voor en achter. Via Stad Grunningen varen we naar Dronken Delfzijltje, waar we om 19:25 afmeren in jachthaven Neptunus en met Bram, die zijn 25 jarig jubileum als havenmeester viert, een interresant gesprek over winterkost in de zomer hebben.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Albert,
Vergeet geen Groningse droge worst in te slaan,
maar misschien krijg je het wel als een soort PR kado aangeboden
door een webmaster of een kompassleutelaar.
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Albert »

Hallo Cor, :-D

De worst voorraad is (nog) op peil. :-D :wink: Over een paar uurtjes varen we af naar Borkum, ik weet niet of daar ook wifi is, zo ja, dan laat ik weer wat van me horen.

Vr.gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Albert »

Do. 09-10-,10
Marjanne gaat boodschappen doen maar ik hoef in Delfzijl niet zo nodig de wal op, dat heb ik vroeger in mijn zeemanstijd al meer dan genoeg gedaan. Zoals die keer midden in de winter, toen we ’s nachts terug aanboord wilden en de vloeddeuren op de kaai gesloten waren. Ook in de kleine waterpoort zaten de schotbalken tot manshoog in de sleuven. De kok, die hem behoorlijk had zitten, klom over deze barricade en stond tot zijn enkels in het ijskoude zoute water. Klappertandend en van zijn ene voet op de ander springend, beweerde hij dat het ‘Heerlijk water’ was en dat wij maar een stel mietjes waren als we niet met hem mee gingen. Nou ja, wat kan ons gebeuren, schoenen en sokken uit, broekspijpen een stukje oprollen en even doorbijten, niet dan? Waar we met onze bezopen koppen niet aan dachten was, dat de kade naar het water toe afloopt, zodat we toen we bij het schip kwamen tot aan het middel in de majem stonden. Ze zeggen dat drank verdooft, ja, an me hoela, ik heb het nog nooit zo stervens koud gehad als in die winternacht in Dronken Delfzijltje.
‘Martje, neem een kleine verstelbare sleutel voor me mee, de ouwe heb ik zwemles gegeven maar die oen had het na één les nog niet helemaal door. Marjanne weet dat, in verband met het tij, we pas tegen tweeën vertrekken, dus zie ik haar de eerste uren niet terug.
De Duitse buurman, van het motorjacht naast ons, staart zorgelijk naar de nevel die in dichte vlagen over de haven trekt. Het zicht is af en toe minder dan tweehonderd meter en de zon komt er,z o te zien, nog lang niet doorheen. Buurman spreekt mij aan. Hij moet naar ja unbedingt nach Borkum want morgen gaat er iemand heiraten en hij moet toch op tijd in de kerk zijn, niet dan? Dan vraagt hij wat wij gaan doen. ‘Wij gaan ook naar Borkum en voor wat nevel zijn we niet bang want we hebben een taartdoos in de mast die door de mist heenkijkt. Alleen als het dikker wordt dan nu gaan we er niet uit, want we varen niet voor ons brood .’ Mijn ouwe kapitein placht in dit soort situaties te zeggen:’Zeun, je hoeft het gevaar niet te zoeken!’ En gelijk had hij. Nachbar vraagt of hij achter me aan mag varen. Nu ben ik er niet zo happig op om de verantwoording voor een ander bootje op mijn nek te nemen maar vooruit ik wil niet lullig doen dus hij kachelt maar mee. We spreken af dat we elkaar op VHF 16 oproepen en dan overschakelen naar dubbel 7. Hij gaat dat even uitproberen. Helaas, op één kanaal komen dat lukt nog na enig gevogel nog wel maar om dan ook nog even een ander kanaal in te toetsen, dat is een beetje teveel van het goede. Goed, dan blijft hij maar op dubbel staan. Tegen de tijd dat Marjanne weer aanboord komt, is buurman al drie keer op zijn mini Fahrrad naar de zeedijk gereden om naar de ‘Nebel’ te kijken. Om 13:45 zeg ik:’Wij gaan, wat doen jullie?’ Buurman kijkt heel zuinig maar besluit, jammer genoeg, om toch mee te gaan. Van mij hoeft het allang niet meer, ik heb niet zo veel vertrouwen meer in die man. Kalm vaar ik de jachthaven uit en buurman volgt. In het lange havenkanaal hou ik, waar mogelijk, netjes SB oever aan, terwijl buurman steeds weer naar het midden zwalkt. Een knaap van een binnenschip, dat opeens uit de nevel opduikt, jaagt buurman tijdelijk terug naar de goede kant van het vaarwater maar tegen het eind van het kanaal zit hij pal aan BB en vaart zelfs een stukje voor me uit. Buiten de ingang steek ik de Eems dwars over tot buiten de rode tonnen aan de Duitse kant, voor dat ik koers zet naar zee. Buurman, die van opschieten houdt, steekt schuin over en krijgt daardoor bijna de veerboot naar Borkum bij hem aan dek. Wanneer hij aan de overkant, binnen de rode tonnen gaat varen en intussen, volgens mijn radar, niet vijftig meter achter me maar een kwart mijl vóór me zit, heb ik het helmaal met hem gehad. Na een minuut of twintig trekt de nevel helemaal weg, dat wil zeggen, achter ons is het zicht matig maar naar voren “kijk je de wereld uit”. Buurman heeft blijkbaar een zware bout aan de regulateur gehangen want hij spurt, zonder om te kijken, met dubbele snelheid bij ons vandaan. Vlak voor de “Windlift”, een zelfvarend kraanponton op hoge poten, steekt hij de geul over naar BB. Moet dat zien Martje, hij heeft nooit van zijn leven gezien dat hij werd opgelopen maar gelukkig zijn wij van díe idioot af.
Om 17:15, meren we af aan brücke 4 in de Burkanahaven op Borkum. We gaan ons melden op het havenkantoortje. Helaas zit daar nu een, vriendelijke en heel beleefde Duitser, in plaats van dat hele kleine manneke uit Limburg, dat op zijn elektrische autoped, ponton op ponton af sjeesde en zo gezellig kon ouwehoeren dat je alleen al voor hem naar Borkum zou varen.
Voor ons meert een Zweeds jachtje af. De schipper, die zo te zien alleen aanboord is, loopt naar de mast om een begroetingsvlag te hijsen. Ik begin te lachen ‘Kijk Martje, we pakken weer wat grond terug van de Duitsers.’ Marjanne kijkt naar waar ik wijs. Onder de zaling van de Zweed wappert pontificaal een flinke lap Rood, Wit en Blauw.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Jos Komen (R.I.P)

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Albert,
mooi dit lifeverslag! :-D
Ik kan hier ook de vuurtoren van Borkum zien, 2 flaskes every 12 seconds. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Albert »

Hallo Jos, :-D
2 flaskes every 12 seconds.
Dat is ook zo'n beetje het zuiptempo van een oprechte Zweedse "spritlampe". :lol:

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Albert »

We zijn na drie en een halve week zeilen en genieten weer thuis in Purmereutel. Het verslag volgt.

Even in het kort de route van onze kriskras tocht.

Dag 1 Purmerend - Burgervlotbrug.
" 2 via Den Helder - Korwerderzand.
" 3 via Workum - Biggenmeer (Prinses Margriet kan.)
" 4 via Groningen - Delfzijl.
" 5 Borkum.
" 6 Juist.
" 7 Greetsiel.
" 8 via Delfzijl - Groningen.
" 9 Roode Haan (Reitdiep)
" 10 Marekritte plekje vóór Dokkum.
" 11 " " " Leeuwarden.
" 12 " " " Heeg.
" 13 " " Grote Gaastmeer.
" 14 via Workum - Woudsend.
" 15 via Tjeukemeer - plekje bij Steenwijk.
" 16 via Zwartsluis - eilandje Eekt (voor Elburg)
" 17 Elburg.
" 18 Harderwijk.
" 19 Eilandje bij de IJsselmonding.
" 20 Stavoren.
" 21 Workum.
" 22 via Kornwerderzand - Oudenschild op Texel.
" 23 Den Oever.
" 24 Trintelhaven. (dijk Enkhuizen-Lelystad)
" 25 (vandaag) via Lelystad en Edam naar Purmerend.

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Albert »

Voor ik verder ga met het verslag gaan we eerst even plaatjes kijken, vanaf Purmerend tot Borkum. :wink:

Dag Purmereutel.
Wadden 2010 001.jpg
Wadden 2010 001.jpg (134.24 KiB) 3795 keer bekeken
Hallo Kop van Noord-Holland.
Wadden 2010 002.jpg
Wadden 2010 002.jpg (105.2 KiB) 3795 keer bekeken
Een brug die ik zelf op afstand (14 km.) bediende.
Wadden 2010 004.jpg
Wadden 2010 004.jpg (121.28 KiB) 3795 keer bekeken
Wadden 2010 005.jpg
Wadden 2010 005.jpg (131.15 KiB) 3795 keer bekeken
Akersloot aan het Alkmaardermeer.
Wadden 2010 006.jpg
Wadden 2010 006.jpg (94.74 KiB) 3795 keer bekeken
Pontje Akersloot.
Wadden 2010 007.jpg
Wadden 2010 007.jpg (133.36 KiB) 3795 keer bekeken
Burgervlotbrug geeft "dubbel rood", dus vastmaken voor de nacht.
Wadden 2010 008.jpg
Wadden 2010 008.jpg (87.79 KiB) 3795 keer bekeken
Aan de overkant staat de molen mooi te wezen in het laatste daglicht.
Wadden 2010 009.jpg
Wadden 2010 009.jpg (85.63 KiB) 3795 keer bekeken
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Albert »

Na een rukkie doorkachelen, varen we om 13:15 Den Helder uit. Op het Wad staat 6-7 bft. een beste poep wind maar niet teveel voor "Zeebeest" Eerst varen we noordelijk op langs Texel, dan buigt de route steeds oostelijker en ligt Texel achter ons.
Wadden 2010 011.jpg
Wadden 2010 011.jpg (120.63 KiB) 3789 keer bekeken
Zo met wind tegen tij, liggen we af en toe lekker te hobbelen.
Wadden 2010 012.jpg
Wadden 2010 012.jpg (115.47 KiB) 3789 keer bekeken
Wadden 2010 013.jpg
Wadden 2010 013.jpg (142 KiB) 3789 keer bekeken
We worden opgelopen door een zwaar gereefde tjalk die ook zijn motor heeft bijstaan.
Wadden 2010 015.jpg
Wadden 2010 015.jpg (128.47 KiB) 3789 keer bekeken
Wadden 2010 016.jpg
Wadden 2010 016.jpg (94.74 KiB) 3789 keer bekeken
Wadden 2010 017.jpg
Wadden 2010 017.jpg (101.1 KiB) 3789 keer bekeken
Bij Kornwerderzand, waar we overnachten, gaan we het IJsselmeer weer op en gaan bij Workum Friesland in.
Wadden 2010 018.jpg
Wadden 2010 018.jpg (128.07 KiB) 3789 keer bekeken
We zoeken het Margrietkanaal op om binnendoor naar Delfzijl te kachelen.
Wadden 2010 019.jpg
Wadden 2010 019.jpg (108.63 KiB) 3789 keer bekeken
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: "Zeebeest" Kan het niet laten.

Bericht door Albert »

Hoewel we zo snel naar Delfzijl gaan, is dat "varen tussen de vangrails" toch niet echt leuk. Integendeel, het is doodsaai. Daarom laat ik, onder het mom van veel foto's te moeten nemen, Marjanne de langste roertorn's draaien.

Wat je zoal ziet;

Een catamaran die de regulateur op standje "waterskiën" heeft staan.
Wadden 2010 020.jpg
Wadden 2010 020.jpg (134.49 KiB) 3696 keer bekeken
Een uit de kluitengewassen olieblik. Dan weet je meteen weer waarom het verstandig is om met een jachie stijf SB wal aan te houden
Wadden 2010 021.jpg
Wadden 2010 021.jpg (89.13 KiB) 3696 keer bekeken
Een scheepswerf waar geen bedrijvigheid te bekennen valt.
Wadden 2010 022.jpg
Wadden 2010 022.jpg (106.58 KiB) 3696 keer bekeken
Wadden 2010 023.jpg
Wadden 2010 023.jpg (110.86 KiB) 3696 keer bekeken
Wadden 2010 024.jpg
Wadden 2010 024.jpg (139.34 KiB) 3696 keer bekeken
Een oude trawler met prachtige lijnen waar ze, naar ik hopen mag, een mooie tweemaster voor de bruinevloot van gaan maken.
Wadden 2010 025.jpg
Wadden 2010 025.jpg (99.32 KiB) 3696 keer bekeken
Bij Delfzijl ligt een oud marine geval dat, met haar ouderwetse vormen, toch klasse uitstraald en naar ik vermoed, door een of ander zeekadettencorps van de ondergang gered is.
Wadden 2010 026.jpg
Wadden 2010 026.jpg (77.32 KiB) 3696 keer bekeken
Net door de Zeesluis in het havenkanaal, vaart een klein sloepje, geroeid door twee jongens en twee meiden. Als ze zien dat ik foto's neem, doen ze er nog een schepje bovenop.
Wadden 2010 027.jpg
Wadden 2010 027.jpg (89.3 KiB) 3696 keer bekeken
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"


Plaats reactie