Astronomie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Astronomie

Bericht door Brazuca »

Ik heb eens flink gezocht op dit Forum, maar eigenlijk geen topic gevonden over astronomie.
Dat mag hier op dit forum toch eigenlijk niet ontbreken, dacht ik zo.

Vandaag werd ik er op geattendeerd dat Jupiter vanavond (Maandag, 20 September 2010) op het dichtst bij de aarde staat sinds 1963, en de planeet heel goed waar te nemen is, met eenvoudige middelen.
Jupiter schreef:The planet Jupiter is seen in an undated handout file image provided by NASA, released Wednesday, Sept. 9, 2009, taken by the refurbished Hubble Space Telescope. Jupiter will pass 368 million miles from Earth late Monday, Sept 20 2010, its closest approach since 1963. (AP Photo/NASA)
Afbeelding

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Astronomie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Goed idee, Dick!

Met een gewone 8 x 50 kijker kun je de vier grootste manen van Jupiter zien: Io, Europa, Ganymedes en Callisto.
Jupiter staat op dit moment 's morgens laag in het westen.
Voor het overige is de hemel wat planeten betreft op dit moment niet zo interessant. Venus, Saturnus en Mars staan te dicht bij de zon. Uranus staat vrijwel in conjunctie met Jupiter. Mars en Venus zijn mogelijk na zonsondergang nog even te zien, heel laag in het westen, maar dan moet je wel een vrije kim hebben. Ik heb er de laatste weken niet zo op gelet. Als ik 's morgens zo rond zes uur de achterdeur opendoe, kijk ik pal naar het oosten en schittert Sirius me, al wisselend van kleur, tegemoet.

Tot nu toe gebruikte ik met veel plezier het gratis astronomieprogramma De Sterrenhemel van Gerard van Santen, een zeer interessante man. Hij is helaas overleden - hij was van 1920 - en zijn zoon houdt zijn site nog wel bij, maar er komen geen updates meer voor het programma. Zo werkt de helpfunctie niet meer in Vista of Windows 7. Overigens werkt het programma nog steeds zo mooi als altijd. Het is het beste en bovendien het meest eenvoudige astronomieprogramma dat ik ben tegengekomen en ik heb er heel wat geprobeerd. Ook makkelijk als je een satellietschotel hebt en je wilt eens iets anders dan alleen maar de Astra of de Hotbird: met één klik breng je alle satellieten die er tot 2002 of zo in de ruimte zijn gebracht in beeld. Gerard vroeg, als het programma je beviel, een ansichtkaart als blijk van waardering en als het even kon een bijdrage aan Artsen zonder grenzen. Ik deed beide en stuurde hem ook een mail om hem te bedanken. Na enige tijd kreeg ik bericht van zijn zoon dat zijn vader overleden was. Nog steeds aanbevolen als je een mooi astronomieprogramma zoekt.

Intussen ben ik sinds een paar dagen CyberSky aan het uitproberen. Dat lijkt ook heel mooi. Het is niet gratis - al is het met 33 dollar nu ook weer niet bepaald duur - maar je kunt het 30 dagen gratis uitproberen en dat zijn dan geen aangesloten dagen, maar telkens als je het programma opent apart geteld.

Ik heb de bekende Bresser 70-700 telescoop van Lidl die zéér populair is omdat hij voor 70 euro heel wat te bieden heeft. Ze brengen hem dan ook telkens weer terug in de aanbieding en elke keer is hij in een mum van tijd uitverkocht. Maar ja, ik ben te lui of ik heb te weinig tijd om hem vaak op te stellen, al lokt die lage Jupiter 's morgens wel... :-D

Afbeelding

Hebben alle oude nautici onder ons dat nou ook, wij die jarenlang 's morgens en 's avonds met het sextant in de hand naar de sterren hebben staan staren - 's avonds tot ze zichtbaar zouden worden en 's morgens wachtend tot er voldoende kim was om te schieten - net als ik, dat je op diezelfde tijden, 's morgens en 's avonds nog steeds naar de hemel kijkt en zo nu en dan denkt: mooi bestek...? :roll:

De ochtend gloort, de dag ontwaakt
ik heb een goed bestek gemaakt,
vier sterren en ook een planeet
zodat ik nu weer haarfijn weet
waar of ik op die grote plas,
een half uur geleden was.


(Uit "Zondagmorgen" - TAH april 2000)

Ach... those were the days... Dat genoegen en die voldoening kan een kille GPS je toch mooi niet geven.
Nu verdwijnt Jupiter - ongebruikt en door niemand gewaardeerd - achter Agios Dimitrios.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Astronomie

Bericht door dita »

Theo,
Ja hoor dat is zo. Elke nacht als ik even naar de W moet, kijk ik naar buiten en naar de hemel of "ze" er wel zijn.
En vaak denk ik dan ook: "Zou nu een goed bestekje kunnen krijgen. Ook naar de kim kijk ik dan of die scherp is of wazig. Bijvoorbeeld afgelopen nacht nog.
Soms sta ik met mijn buurman (oud stuurman) wel eens een sterretje te schieten of meten voor de gein de hoogte van een lichtmast hier in de buurt.
Gisteren 21 september dat houdt in dat Orion al in de buurt moet zitten. En als 'ie er is dan wordt het ook kouder en de winter staat voor de deur.
Nou ja. Dat waren zo mijn gedachten
groeten uit Hamina
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
louis holleman

Re: Astronomie

Bericht door louis holleman »

Dick: ik heb van NASA diverse brochures/boeken gekocht destijds over de missies van de Pioneers en Voyagers. Toen was er nog geen Hubble, en wat die apparaten aan foto's terugzonden was fenomenaal. Uitbarstingen van vulkanen op Io, de ontdekking dat Jupiter ook een "ring" had.... ga maar door. Sinds mijn 10e ook gefascineerd door dat "heelal", en altijd enigszins gebleven. Misschien wel omdat je onbewust je realiseert dat je er totaal van afhankelijk bent. Geen ster = geen mens...
In de jaren 50 (57, 58, 59) keek ik op koude winternachten naar boven of er misschien wel een Spoetnik of Explorer overkwam. Tjee, dat was nog eens iets. Nu ben je na een half uur de tel al kwijt. De hit Telstar, was dat niet naar aanleiding van de 1e communicatiesatelliet?

Theo: ik geloof dat ik op mijn 12e een "telescoopje" kreeg met mijn verjaardag. Zo'n 3x uitschuifbaar gevalletje, maximaal 30x, optisch niet al te denderend en mechanisch al helemaal niks. Op een gegeven moment maar gesloopt om met de "optiek ervan" nog wat te experimenteren 8) Misschien ga ik die Bresser bij gelegenheid ook maar eens aanschaffen.
Voor 70 euri kan je niet doodvallen :mrgreen:
Overigens, voor de computer had ik jaren geleden allerlei schitterende programma's voor de Atari. Voor de Windoos-PC gebruik ik al tijdenlang het aloude DOS proggie Skyglobe. Doet precies wat ik ervan verlang en bevat een behoorlijk uitgebreide database aan sterren.

Martin: tot slot hoop ik nog mee te maken dat Betelgeuze uit elkaar klapt. Theoretisch kan dat vandaag gebeuren maar ook nog 1000 jaar duren voordat het gebeurt. Het schijnt een interessant fenomeen te worden, met meer licht dan bij volle maan.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Astronomie

Bericht door Brazuca »

Ik volgde altijd met belangstelling het schieten van sterren, en andere hemellichamen, en soms mocht ik ook een poging wagen, dan meestal op de lange oversteek wanneer de werkzaamheden dit toelieten.

Mijn radio-peilingen hadden meestal een beter resultaat :oops: , maar ja daar was ik dan ook voor opgeleid....
Ik weet ook te herinneren dat het soms een soort competitie was tussen de diverse stuurlui, wie het beste bestek kon maken op de middag, dat bestek werd dan in de kaart gezet. Dat gebeurde dan ook meestal op de (lange) oversteek, dicht onder de kust was daar geen tijd voor.

Op mijn eerste reis naar het zuidelijk halfrond, was ik vol verwachting om de zuidelijke sterrenhemel te kunnen aanschouwen, en met name het zuiderkruis had mijn belangstelling.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Astronomie

Bericht door dita »

reis naar het zuidelijk halfrond
Dick, Zeer goed opgemerkt in je zinsnede van reis naar het zuidelijk halfrond. Want inderdaad het Zuiderkruis is waar te nemen, afhankelijk van de declinatie, bij een heldere hemel ter hoogte van de Canarys. Wel goed kijken natuurlijk want het sterrebeeld staat dan wel heel erg laag dus vlak boven de kim. Overigens de zuidelijke sterrehemel is veel interessanter als die van het noordelijk halfrond. Meer grootser en voor de plaatsbepaling ook meer mogelijkheden. Wat dat betreft kan je daar in Brazil wel genieten.
groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Astronomie

Bericht door Brazuca »

Martin, ja dat bedacht ik toen ik de zin aan het schrijven was.

By the way, heb je nog iets gemerkt van aurora op jouw breedte ?
Het schijnt dat er flink wat aurora te zien was zo rond 9 September. link
Afbeelding
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Astronomie

Bericht door dita »

Dick,
In ieder geval geen noorderlicht gezien. Wel is het mij opgevallen dat de avonden erg kleurrijk zijn deze maand. Veel rood en oranje. Echt mooi en eigenlijk ongewoon om deze tijd van het jaar. Zal wel te maken hebben met die vulkaan erupties van de laatste tijd.
Wat de astronomie betreft, eens had ik een Starfinder in de jaren 60. Maar helaas ben ik die schijf of eigenlijk moet ik zeggen schijven kwijt geraakt bij een overplaatsing naar een ander schip. Was jammer en iemand anders is er gelukkig mee geworden.
Je bijgevoegde foto is die gemaakt in Noord Noorwegen nabij Tromsö, zo aan die brug te zien?
Nou ik toch aan het schrijven ben ga ik nog even door met Theo te zeggen dat het een zeer mooi gedicht is van :"De ochtend gloort, de dag ontwaakt". Doet me denken aan een 4-8 wacht, of de 00-06. Vooral op hogere breedtes.
Groeten maar weer
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Astronomie

Bericht door Brazuca »

Martin,

Het is de brug van Sommarøya in (noord) Noorwegen, inderdaad nabij Tromsø.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Astronomie

Bericht door jdbvos »

Wat een mooi gedichtje over de sterren, Theo. Drukt perfect uit hoe ik dat ook altijd zag....

Ik ben een techneut, geen nauticus. Maar ik ben heimelijk wel jaloers (geweest) op de nautici met hun schitterende uitzichten. Vooral 's nachts: geen plekje aan het firmanent of er zit wel een sterretje als je goed kijkt, de majestueuze Melkweg, de fluoriserende zee, het olieachtige zee-oppervlak bij windstilte, en de kunde je op die zee te oriënteren mbv "Het Boek", een klok en een Octant (heb nooit veel sextanten gezien......wel octanten). Zelfs de ouwe Jacobsstaf werkt nog steeds prima !
Ja, degenen die de navigatie, en vooral de astronomische navigatie, hebben uitgevonden, waren zondermeer mensen die de wereld permanent hebben veranderd !
Knappe koppen ! Verdienen méér credit dan ze krijgen !

Tsja....ik zal het maar bekennen: als er 's nachts niet veel te doen was in de MK, zat ik vaak op een bolder naast de MK-ingang (je moest de telefoon of het alarm wél kunnen horen) ,nét uit het licht, van datzelfde uitzicht te genieten. En na de wacht, na het rondje stuurmachine, ff helemaal achterop naar de lichtexplosies in het schroefwater kijken...

Shit, ik wordt weemoedig op m'n ouwe (56) dag; ik krijg zelfs heimwee.....
Zou ik nog vinden wat ik achterliet ? Of hebben ze op zee ook al de Melkweg verdonkeremaand ?
Oost, west...ook best


Plaats reactie