Belgische vloot

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Eddy Lucas

Bekenden

Bericht door Eddy Lucas »

Ja frans, Swaerts zegt me wel iets, maar die namen jong. Ik heb zoveel mensen gekend. Ik heb daarna, na de jaren op zee, twintig jaar bij Mercantile Marine Engineering gewerkt, en dat was weer een hele bende hoor!
En Jos, dat scheepsjargon is soms een struikelsteen als je iets schrijft. Ik heb alles te boek gesteld. In den beginne zat ik tot oer de 400 pag. Maar dat is achteraf natuurlijk afgeslankt. Verschillende uitgeverijen zijn er aangeschreven en ook het manuscript opgestuurd. Maar, om iets uit te geven ... vergeet het jong. Als ge geen bekende Vlaming of Nederlander bent ...
Over dat scheepsjargon: de vloer was "het dek"; de wanden, "de schotten" en het plafont "de overhaed". Naar dat laatste ben ik lang op zoek geweest en te rade gegaan bij een zeeloods, die het heeft doorgegeven aan nog varende officieren langs een tijdschrift. Officieel is daar niets van te vinden. Na veel discussie is men tot de conclusie gekomen dat het gewoon "boven het hoofd" moet zijn "overhead" dus. Raar die uitdrukkingen. Bovendien zijn er nog veel termen die hun oorsprong vinden in het oud Hollands. Ere wie ere toekomt, de Hollandse scheepsbouwers waren wereldberoemd.[/i]

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eddy,
Leuk dat we bij de Nederlandse Christelijke Koopvaardij het "Overhead": het "Onderdeks" noemen.
Taalkundig gezien klopt het allebei wel.
All the best
Jos
Eddy Lucas

De Pool der zeelieden

Bericht door Eddy Lucas »

Nadat de zeelui hun nummer hadden afgegeven in "˜t rattekot werd er meestal in "De Melsele"
Eddy Lucas

Een kleine reactie op de reactie

Bericht door Eddy Lucas »

Waar Louis en Mon hun logementshuis hadden. Waar Dikke Mit café hield. Waar den Blau Tax was, enz. Staan nu appartementen en nette woningen ... (beeeeuk!!!!!!!)
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

ja eddy da waren de twee mannen in den tijd,de louis en de mon.
Heb daar ook dikwijls mijn voorschot bonnekes laten door uitbetalen en dan recht bij mit binnen.
Ja ik herinner mit nog,jong die had nen tetter die stond ook nie stil,en gelijk had ze altijd.
Toen ze gestorven is en begraven was ik juist op zee,maar heb gehoord dat haar kist gedragen moest worden door zeemannen wat dan ook gebeurd is.
Maar mit was wel een goehartig wijveke,alleen da ze van hare stoel nie kon met haar bruut gewicht,ik heb er veel uren gesleten en veel op mijne kop laten zitten door mit,want als ze het in had voor mee uw voeten te spelen dan had ge ervan.
Maar ja dat is ook verleden tijd eddy,maar het is toch plezant da we er zo'n schoon herinneringen aan hebben,dat is iets da in uw geheugen gegrift staat.
Den bleu tax daar kwam ik nie zoveel binnen,vuil café en de pinten al even smerig,op en hoek de viking daar zat ik ook regelmatig en daar was het proper.
Als ge nu de italiélei ziet waar ooit het rattekot stond wel het trekt op geen balluuuuuuuuuueee
Ik ga om de veertien dagen naar antwerpen,maar het is het antwerpen van onze tijd nie meer.
En de schipperstraat is ook gedaan,hebben ze al die prostitjes in ne blok bij een gestoken in het schipperskwartier,maar ik mag van die van ons daar nie meer komen,ge hebt daar niks te zoeken zegd ze;
Toch ik gaan nog wel is graag naar die jonge dingskes kijken zenne,en daarbij zien mag toch zeker.
Maar ik ga al is met de vader van mijne schoonzoon daarheen en die gaat daar heel graag is een kijkje nemen en meer ook en dan zijn onze vrouwen er nie bij,dus kunnen we altijd wel is een sleutelke gaan passen en een slotje smeren.
Verdomme eddy we zijn oud aan het worden,als ge ziet hoe diene tijd is gevlogen,ik was toen juist 16 en nu ne ouwe zak zeg,de jaren vliegen gelijk niks ,ik heb geluk da ik al mijn tanden en mijn haar nog hem want anders zou het er schoon uit zien.
Eddy Lucas

Stilgevallen

Bericht door Eddy Lucas »

Oei, dat valt hier stil!
Het is deels mijn schuld, want bij gebrek aan tijd heb ik mijn volgend stukje nog niet geschreven. Maar 't komt eraan! Das beloofd.
In alle geval een voorspoedig en gezond 2005 voor iedereen op Kombuispraat.
Eddy Lucas

Belgulf Union

Bericht door Eddy Lucas »

Met het eindejaar in het vooruitzicht, hier een vertelling over nieuwjaar aan boord van de Gulftanker Belgulf Union.
Ik maakte op die tanker een winter mee in de Oostzee. Vijf maanden en dagen aan boord. Het is te zeggen: soms kregen we een telegram om te laden in Heulva Spanje en dan waren we er ongeveer twee weekjes tussenuit.
Maar goed, rond nieuwjaar hingen we in de Oostzee rond. Den ouwe was een zatlap die zijn leven gebeterd had, en dat waren de kwaadste. Hij kon in elk geval niet verdragen dat er een pint gedronken werd aan boord. Meer nog hij was zijn tijd vergeten dat hij poepeloere zat door de alleyway kroop en riep: "ik ben een krokodil!"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eddy,
Prachtig dit verhaal over een Belgische Gulftanker.
Hier de Belgulf Union bij de tewaterlating.
Heb helaas nog geen andere foto...
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heb wel de "Belgulf Strenght", een zusterschip als het goed is.
All the best
Jos

Afbeelding

Deze foto hoort bij een verhaal over een rescue Operation van dit schip in 1967.

http://gulfhistory.org/specs/ships/page36.html
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Zou dit hem kunnen zijn :?:

Afbeelding

gr Gerrit
Groetjes Gerrit.


Plaats reactie