Stanvac

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Brazuca »

Harry,
Daarom ben ik oprecht blij dat ik iedereen nog steeds recht aan kan kijken, maar het was indertijd wel een schok om er achter te komen dat niet iedereen recht door zee was en zeker van mensen in een positie waar je het absoluut niet van verwacht. :?

Maar ik geef het topic weer vrij voor mooie verhalen uit de Stanvac tijd.

Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Beste mensen,

Het vervolg van het reisje.

Met verlof 3

In Penang voelde ik me een echte toerist. De kalibootjes kwamen er regelmatig en ik was er wel eens aan de wal geweest, maar in het gezelschap van alle Denen werd een tempel bezocht en nog meer bezienswaardigheden, waar je als actief zeeman niet aan toekomt.
Ik had me voorgenomen om elke morgen een blik te werpen in de vetloods. Dit om het gevoel van verlof te accentueren. Natuurlijk niet de stalen trappen afdalen: alleen de blik op de machine en om het hoekje kijkend de mannen op de vloerplaat te zien was genoeg. Dan voelde ik me klaar om het dagschema aan te vangen.

Op de Indische Oceaan, ergens tussen Ceylon en Aden, waar gebunkerd zou wor-den werd de verjaardag van Mrs Schultz gevierd. Zij had over de viering van deze heuglij-ke dag reeds overleg gevoerd met het hoogste gezag, een beetje gesloten man die ik eigenlijk alleen tijdens de maaltijden zag. Maar er was een akkoord bereikt om de gehele bemanning een hoeveelheid alcoholische versnaperingen ter beschikking te stellen na vastwerken.
Tegenwoordig bestaat er een alcoholverbod op de Maersk schepen, en als ze dit lezen zullen ze wel schuwen. Op het hoofddek was een ruimte onder het dekhuis en daar zaten alle mensen die vrij van dienst waren. Zij genoten van een drankje en ook van de andere versnaperingen. Naarmate de avond vorderde hoorde we een paar dekken hoger dat er regelmatig een paar lege flessen heen weer rolden op de deinende beweging van het schip. Maar verder bleef het rustig, op het steeds luidruchtiger zingen van allerlei Deense liederen na en om ongeveer tien uur ’s avonds was het feest voorbij.

Afbeelding

Mevrouw Pedersen met dochter en de jongste Deense passagier.

Tussen Aden en Port Said verkeerden de maatsgezellen ineens in rep en roer. Een van de machinisten was zwaar gewond geraakt. Bij het laten zakken van een voering van een hulpmotor in de cilinderbalk was zijn hand ertussen gekomen.

Afbeelding
Mrs Schultz komr weer aan boord.

Goede raad was duur. Medische hulp was wel noodzakelijk maar waar kon die gevonden worden. Een klein eindje terugvaren naar een Arabische haven was een alterna-tief. Besloten werd echter veel verder terug te varen en een Zweeds schip tegemoet te varen. Het ongeluk vond omstreeks tien uur plaats en om vijf uur ’s middags zagen we de “Kennedy”. Het was een opleidingsschip met enkele tientallen cadetten aan boord. Maar wat werkelijk van belang waren een medische staf en de volledige behandelkamer aan boord. En zoals te verwachten was kwam een sloep geroeid door cadetten onze vierde machinist halen. Goed vast gesnoerd op een brancard en bungelend aan de haak van een van de dekkranen ging de gewonde in de sloep
En even later konden we, de schemering was reeds gevallen, de reis vervolgen. De Zweed voer sneller dan de Patagonia en was na een paar uur uit zicht verdwenen. Wel werden we op de hoogte gehouden van de toestand van de gewonde. Later hoorden we dat hij direct na aankomst Suez per vliegtuig naar Kopenhagen vervoerd was. Ik heb deze rederij altijd bewonderd over de moeite en de kosten die ze aan deze machinist besteed hebben.
Ik hoorde maanden later dat hij in Kopenhagen een paar keer geopereerd was en op weg was de functie van zijn hand grotendeels terug te krijgen.

Volgende keer de rest van de zeereis

Groeten,

Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stanvac

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik kijk uit naar het vervolg, Jan. Boeiend verslag.
Wat me opvalt zijn de mooie foto's van verrassend goede kwaliteit.
Kleurenfoto's uit die tijd, dat was niet zo gebruikelijk.
Vertel eens wat meer, camera, film en zo?
Als ik naar de mooie, zachte kleuren kijk, was het geen Kodak, maar eerder Agfa.

Maar je verhaal is uiteraard het belangrijkste. Mooi geschreven.
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Theo,

Bedankt voor je compliment. Ik schrijf niet zo vlot als jij. Het kost mij meer tijd, vooral het corrigeren. En dan ben ik vaak nog niet tevreden. Als ik het dan weer lees zie ik altijd waar het nog uitgebreider of beknopter kan, of soms duidelijker.

Deel 4 is nagenoeg klaar. Ik zal daar nog een paar foto's bij plaatsen. Maar die hebben niet zoveel te maken met het onderwerp. Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een paar verloren gegane dia's.

Ik heb die reis ook vastgelegd op m'n 8 mm camera en daardoor zijn er minder dia's gemaakt.

Hieronder een paar afbeeldingen van de camera waarmee de plaatjes gemaakt zijn. Ik heb het toestel in 1954 gekocht bij de fotograaf Boom in Almelo. Het was trouwens mijn tweede, want de eerste heb ik in de trein laten liggen en nooit meer teruggezien.

Afbeelding

Afbeelding

De film die ik gebruik heb weet ik niet meer. Het meest waarschijnlijk is Kodak, omdat ik die in Singapore aangeschaft heb. En AGFA was daar minder bekend.

Groeten


Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stanvac

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat was een prima camera en die Skopar was een uitstekende lens.
Op eBay staan ze nog steeds te koop, vanaf 5 tot 150 euro.

Ik ben benieuwd naar de volgende aflevering.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

benieuwd naar de volgende aflevering.
Jan, nempt'r noe mah heinig an de tiet t'r veur en loat oe de kop neet ummuhlul'n, dat bint hatstikkuh mooie prevelementies van oe uut die tiet in Tempo Doeloe en doar muij gewoon un tiettien an politoer'n veur as taij't goed veur mekaahruh hebt!! :roll:

Ait in Goed Oaveriessels wilt schriev'n, goat gerus oe gank, dan wik ut weh vertaal'n veur die andere luu :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Stanvac

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja ....dit is inderdaad een spraakgebrek
Gaarne ondertiteling :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Jan, nempt'r noe mah heinig an de tiet t'r veur en loat oe de kop neet ummuhlul'n, dat bint hatstikkuh mooie prevelementies van oe uut die tiet in Tempo Doeloe en doar muij gewoon un tiettien an politoer'n veur as taij't goed veur mekaahruh hebt!! :roll:

Ait in Goed Oaveriessels wilt schriev'n, goat gerus oe gank, dan wik ut weh vertaal'n veur die andere luu :mrgreen:
Mart..........U vraagt, wij draaien :lol:

Jan, neem d'r nou maar rustig de tijd voor, en laat je niet be-invloeden. Het zijn hele mooie stukkies van je uit de tijd van Tempo Doeloe en daar moet je gewoon de tijd voor nemen en wat aan poetsen voor jet het goed voor elkaar hebt.

Mocht je het in goed Overijssels willen schrijven, doe dat dan gerust, dan wil ik het wel voor je vertalen voor die andere lieden.
:roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Brazuca »

Harry, zou het niet gemakkelijker zijn om gelijk alles in fatsoenlijk Nederlands neer te schrijven ?
Hoeven we niet te vragen en ook niet te gissen met wat je nu weer bedoeld...
KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Stanvac

Bericht door KJHvanBeek »

Wat een taal !


Plaats reactie