Dekwinches tijdens vorst

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door jandezeeman »

Theo, ik denk dat je zelf het antwoord al geeft "de kosten"
Waar ze kunnen besparen zullen ze het niet laten.

Gr,
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.

A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door A Vriend »

Martin waar de foto gemaakt is? Weet het niet. Is een foto van meester Tukker.
Heb veel verschillende ijs foto`s. Zie kustvaartforum,varen bij Wagenborg 1961-1969. Vr gr Ab
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ik weet er ook van mee te praten...op de Albatros Listertjes als dekwinches,en op de beck bootjes ook verschillende merken.In de winter een zo licht mogelijk toegestaane smeerolie in het cartertje, en als het rondslingeren dan nòg te zwaar ging....een dot met diesel onder het carter en voorzichtig opwarmen die handel....werd het motertje niet mooier op, maar het sloeg aan tenminste,en in het voorjaar weer grijs tjetten :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Joop de Jager »

Heb ook eens een motorwinch meegemaakt die hydraulisch gestart moest worden.
Zat er zo’n handpomp op en die moest tot als ik het me goed herinner tot 180 bar oppompen.
De startknop moest met de voet ingetrapt worden.
Als je met dat kreng in vrieskou terecht kwam dan pompte je eigen wezenloos en starten ho maar.
Gelukkig hadden wij altijd gas en zuurstof aan boord, dus stookten we het carter warm.
Dat hielp prima eventueel nog een snuifje startpilot.
Mvg,
Joop.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door dita »

@Ab.
Mooie foto's en ook goede tekst. Heb alle 24 blz bekeken op het kustvaartforum.
Fantastisch die "goede oude tijd".
En de danstent op palen, Tervaniemi heette die, aan de linkerkant van de weg van de haven van Hamina naar de stad is er niet meer. Het hele spul brandde af in het begin van de jaren 80 kan ook eind -70 jaren zijn. Nu staan er daar nieuwe huizen. Dus zitten op de lange banken, met aan de ene kant het vrouwvolk en aan de andere kant van de zaal de mannen is voorbij. Wat een tijd.
De sleepboot met de Merweborg is in Mäntyluoto. Finland had na de oorlog een 20 sleepboten gekocht van het Amerikaanse leger. Dat is de reden dat alle havens, mag ik wel zeggen, dezelfde type sleepboot hadden. Hamina had er dus ook een en heeft het nog maar nu wel als museumschip. Ligt aan de oude havenkade.
Groeten uit Hamina
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door A Vriend »

Martin bedankt. Dacht al dat het ondrweg naar Mantiluoto was. Ook de inlichting over de Danstent is welkom Vr gr Ab
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,

Het "stoom verhaal van Jos" en "de leggende Duits" van Theo voerden me weer HUIVEREND terug naar m'n geliefde Clark Chapman meloochumpies op de " Forest Hill" en nog weer daaaarvoor naar de tijden op het zandzuigertje " De Maas" op de geliefde Ijssel. :roll: :lol:

Theo je mot zo'n " leggende Duits" natuurlijk niet "aan de drugs wennen" met van die "dotten met benzine" :lol: :lol: gadverdakke wat konden er grote rotklappen uit zo'n bonk ijzer komen. Ik leerde dat van Willem G. maar dan met een bussie zgn. " Strontspray" ( van Paultje van Vliet :lol: ).............kijk slingeren, en de LONT en " dat juiste snuiffie" en "allemoahluh precies op tiet" en dan ging het meestal wel. Wij hadden dan " Dries uut Deempter" die ook zo Godsliederlijk sterk was dat ie bekant die hele kar van dek rukte..........ik was nog maar een snotjong van een jaar of twaalf.............jonge jonge wat heb ik een zere polsen gehad met die cholere karren........ :lol:

En uuh JossieUno, in zo'n geval dat de " Clark Chapmannetjes" door moeten blijven draaien........ALTIET de aftappies een beetje open laten staan, je weet wel die mooie kleine bolle bronzen plugkraantjes met zo'n krom rottig hendeltje d'r an........ :lol: net een mooi ietsie laten lekken en je blijft in bissniss......... hier en daar langs de Stoom an dek leiding van hetzelfde laken en pak zodat je wat door strooooming houdt.......

Donders koud an dek in zo'n Karachi ketelpakkie met korte mouwtjes:lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ja ,ook ikke op die bankjes gezeten,tesamen met de crew van de Amstelborg 1961...ook in Ulou zoiets, daar kwamen de meiden op laarsjes binnen met in hun tas de ballet schoentjes hà. en dan aan het bier ...nr 2 of zo iets, niet te zuipen.
Erg blij later het zonnige zuiden als vaargebied gekozen te hebben,de girls aldaar minder ''on heavy fuel'', maar toch blij dat hoge noorden met -20 graden meegemaakt te hebben. :wink: Groet uit een bewolkt brasil +28 graden,Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door ed ijzendoorn »

Harry G. Hogeboom schreef:Hallo,

Theo je mot zo'n " leggende Duits" natuurlijk niet "aan de drugs wennen" met van die "dotten met benzine"

Begreep altijd dat je alleen met een gas (ether) een diesel verslaafd kon krijgen? (Deze mochten we ook dan niet gebruiken.) Het alternatief was een lap met wat benzine er in, voor een deel over de luchtinlaat leggen en dan starten. (Voorgloeien dan wel achterwegen laten, anders wilde het wel eens fout gaan en stond je luchtfilter in de hens.)

Wat is precies de reden dat je die lap met peut ook niet mag gebruiken dan? werkt zeker hetzelfde als met Ether zeker?
(ronde zuigerveren, en weinig tot geen compressie meer)
gr Ed
Gebruikersavatar
willem den boer
Berichten: 213
Lid geworden op: 12 jul 2006 20:33
Locatie: Heerjansdam

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door willem den boer »

8) 8) 8)

Op Ank en Pieter Winsemius stonden vroeger Winches van Bodewes,ook veel mee getobt.

Wij legden de Cargo lampen er in, uiteraard brandend met een stuk pressenning over het deksel van de winch. Dat ging goed.

Gr, Willem.
Hang de wolken van
vandaag niet voor de
zon van morgen.


Plaats reactie