Dekwinches tijdens vorst

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,

Het "stoom verhaal van Jos" en "de leggende Duits" van Theo voerden me weer HUIVEREND terug naar m'n geliefde Clark Chapman meloochumpies op de " Forest Hill" en nog weer daaaarvoor naar de tijden op het zandzuigertje " De Maas" op de geliefde Ijssel. :roll: :lol:

Theo je mot zo'n " leggende Duits" natuurlijk niet "aan de drugs wennen" met van die "dotten met benzine" :lol: :lol: gadverdakke wat konden er grote rotklappen uit zo'n bonk ijzer komen. Ik leerde dat van Willem G. maar dan met een bussie zgn. " Strontspray" ( van Paultje van Vliet :lol: ).............kijk slingeren, en de LONT en " dat juiste snuiffie" en "allemoahluh precies op tiet" en dan ging het meestal wel. Wij hadden dan " Dries uut Deempter" die ook zo Godsliederlijk sterk was dat ie bekant die hele kar van dek rukte..........ik was nog maar een snotjong van een jaar of twaalf.............jonge jonge wat heb ik een zere polsen gehad met die cholere karren........ :lol:

En uuh JossieUno, in zo'n geval dat de " Clark Chapmannetjes" door moeten blijven draaien........ALTIET de aftappies een beetje open laten staan, je weet wel die mooie kleine bolle bronzen plugkraantjes met zo'n krom rottig hendeltje d'r an........ :lol: net een mooi ietsie laten lekken en je blijft in bissniss......... hier en daar langs de Stoom an dek leiding van hetzelfde laken en pak zodat je wat door strooooming houdt.......

Donders koud an dek in zo'n Karachi ketelpakkie met korte mouwtjes:lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ja ,ook ikke op die bankjes gezeten,tesamen met de crew van de Amstelborg 1961...ook in Ulou zoiets, daar kwamen de meiden op laarsjes binnen met in hun tas de ballet schoentjes hà. en dan aan het bier ...nr 2 of zo iets, niet te zuipen.
Erg blij later het zonnige zuiden als vaargebied gekozen te hebben,de girls aldaar minder ''on heavy fuel'', maar toch blij dat hoge noorden met -20 graden meegemaakt te hebben. :wink: Groet uit een bewolkt brasil +28 graden,Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door ed ijzendoorn »

Harry G. Hogeboom schreef:Hallo,

Theo je mot zo'n " leggende Duits" natuurlijk niet "aan de drugs wennen" met van die "dotten met benzine"

Begreep altijd dat je alleen met een gas (ether) een diesel verslaafd kon krijgen? (Deze mochten we ook dan niet gebruiken.) Het alternatief was een lap met wat benzine er in, voor een deel over de luchtinlaat leggen en dan starten. (Voorgloeien dan wel achterwegen laten, anders wilde het wel eens fout gaan en stond je luchtfilter in de hens.)

Wat is precies de reden dat je die lap met peut ook niet mag gebruiken dan? werkt zeker hetzelfde als met Ether zeker?
(ronde zuigerveren, en weinig tot geen compressie meer)
gr Ed
Gebruikersavatar
willem den boer
Berichten: 213
Lid geworden op: 12 jul 2006 20:33
Locatie: Heerjansdam

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door willem den boer »

8) 8) 8)

Op Ank en Pieter Winsemius stonden vroeger Winches van Bodewes,ook veel mee getobt.

Wij legden de Cargo lampen er in, uiteraard brandend met een stuk pressenning over het deksel van de winch. Dat ging goed.

Gr, Willem.
Hang de wolken van
vandaag niet voor de
zon van morgen.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Jan Sprong »

Op de Jan van Gelder ,een zusje van Abraham Crijnsen welke bij het Marine museum ligt,stond een Stork Gans Jansdrassik 2 cilinder en daar moest je je ook wezenloos aan- draaien.Deden daar ook met een laspit de warme lucht via het luchtfilter of ook wel met een lap er om heen met peut en dan lekker in de fik ,zodra de motor draaide met vuurvaste handen de lap weg halen.
Toch leuk geweest om die karretjes aan de praat te krijgen.
Zo staat er in de Spica van de zeekadetten van Schiedam een Lister 4JP ,moest ook zo aangeslingert worden als de buitentemperatuur naar beneden ging.

Groeten,

Jan
Bijlagen
jongens van Bontekoe.JPG
jongens van Bontekoe.JPG (86.73 KiB) 2046 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Geef mij maar zo'n ouwe Nerig Bogel 2 cylinder waar je eerst de brander een goed kwartier op de kop moet zetten om die " stookplaat" roodheet te stoken, VOOR ut karretje zelfs maar " nadenkt" om te gaan draaien.........ergens staan er video's hier op Kombuispraat :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

HIER kun je het rechtstreeks op You Tube zien. Duurt dik negen minuten.
De motor van de "Nomadisch" uit 1928.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Harry G. Hogeboom »

DAT bennuh nou " Motooor'n" Meneer Sonneberg............ECHTE Motoor'n Meneer.

Met de vriendelijke bemiddeling van Huub D'Offerhof had ik in 2008 het buitengewone genoegen om Schipper Veltman te mogen ontmoeten op de Nomadisch, ik kreeg een toer van het hele schip, hetgeen in absoluut piko bello staat is, gezien de leeftijd EN de " Nering Bogel" ( een ECHTE Sallandse KAR Meneer Sonneberg!! :lol: ) werd voor mij persoonlijk opgestart...........(ik kon m'n videotje niet vinden :oops: bedankt Theo :lol: )
Ik hoop vandaag of morgen in Nederland te zijn en de kans te hebben om "een stukkie mee te vaaaar'n" op de Nomadisch..............zo'n schip, zo'n schipper EN zo'n Kar.........ZE maaaak'n ze nait meer mien jong!!! :lol:

Als je wilt Theo zal ik schipper Veltman vragen of ik "een oud vriendje mee mag brengen"..moet je me wel beloven dat je " nergens aan zit" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, ik kom nergens aan, hoor. Ik kijk alleen maar in stille bewondering toe. Maar zelfs op You Tube kun je zien dat alles daar in optimale toestand is.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Dekwinches tijdens vorst

Bericht door paul »

goedenavond
Heren werktuigkundigen,machinisten en motordrijvers
Ik heb een vraag,kan iemand mij uitleggen hoe je een dieselmotor verslaafd kan maken aan startpilot
De oudere modelen atlas graafmachines , met deuts motoren ,waren standaard uitgerust met een simpele instalatie om uit de kabine tijdens het starten even te laten ruiken aan startpilot
Ik las hierboven iets over ronde zuigerveren????????
Als je met de hand start,of als je accu niet sterk genoeg is kom je niet aan de benodigde snelheid die nodig is om de lucht,bij het comprimeren,ook de hoge temperatuur te doen berijken
Je kan dan sneller draaien,zodat dat wel gebeurd(alleen heel sterke mannen dus)
Je kan de motor verwarmen met warm water(emmer warm water in de hopper)
Je kan de lucht verwarmen bij de inlaat( met tegen woordig heel mooi het hete luchtpistool of vroeger een vlam)
Je kan ook een brandstof gebruiken die bij een lagere temperatuur onsteekt,en de eerste paar klappen even meehelpt.( de startpilot dus, of een startlontje)
Mijn inziens niets mis mee en ook niet zo slecht als men wel zegt.
Als je diesel versleten is moet je hem verkopen naar afrika,daar is het lekker warm.
Maar hele goede accus helpen ook wel ,tegenwoordig worden de diesels bijna afgeschoten zo snel starten ze.
Maar als iemand mij kan vertellen waarom het slecht is hoor ik het graag,wij zijn nooit te oud om te leren
Mvrgr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood


Plaats reactie