Wrakken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Wrakken

Bericht door gerardk »

Mijn vrouw en ik zijn de eerste week van december naar Fuerteventura op vacantie geweest en hebben daarmee het dieptepunt van de kou in Nederland gemist.
We hebben daar nauwelijks iets van scheepvaart gezien, maar bij het uitzoeken van ansichtkaarten kwam ik een merkwaardige kaart tegen van een schip op de kust.

Na thuiskomst en enig spitten op internet kwam ik er achter dat dit het ss America van United States Lines was. Vond ook deze foto.
En deze.

Gebouwd in 1940 door Newport News Shipbuilding & Drydocking Co. heeft ze 54 jaar dienst gedaan onder verschillende namen, laatstelijk als
ss American Star .
In 1994 werd ze verkocht om uitgerust te worden als hotel of gevangenis bij Phuket in Thailand. Vertrok van Griekenland gesleept door de Ukrainse sleepboot Neftegaz 67. Op 15 januari 1994 kwam de sleep terecht in een Atlantische storm, de sleeplijnen braken en de verbinding kon niet meer worden hersteld. Op 17 januari werd de crew door een helicopter gered.
Het schip liep vervolgens aan de grond op de westkust van Fuerteventura in pos. 28 20,4 N 014 10,4 W.

Groeten
Gerard
Bijlagen
Amstar Fuerte.jpg
Amstar Fuerte.jpg (102.91 KiB) 14008 keer bekeken
Amstar.jpg
Amstar.jpg (86 KiB) 14008 keer bekeken
ssAmerica.jpg
ssAmerica.jpg (80.18 KiB) 14008 keer bekeken
l

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos »

Ja, die ligt er al een pikheetje....
Maar zó ziet ze er intussen allang niet meer uit.
De natuur doet zijn langzame, maar doeltreffende slooptaak gewoon door.
Deze laatste "update" over haar, is inmiddels ook al weer wat jaartjes oud.
Zijn er nog mensen met een recentere foto ??
americanstargu9zl.jpeg
americanstargu9zl.jpeg (46.83 KiB) 13966 keer bekeken
Trouwens: dit fotootje mis ik nog bij het 1e bericht, die van "het moment" van het breken van het wrak...
...dat achterschip is intussen al verdwenen
americanstar8gr.jpeg
americanstar8gr.jpeg (113.9 KiB) 13964 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos »

Ik vind dit forum wel een goed idee !
Ik "verzamelde" nogal foto's en verhalen over wrakken, vooral van ouwe zeilschepen.
Dat werd ooit gevoed door het verhaal van de "Mary Celeste"
Maar al snel kwam je bij méér van dat soort raadselen....waar dan een oplossing bij werd gezocht....
Ziehier wat foto's van het vergaan van de "Killoran"
Snap je dat nou, op het eerste gezicht: het mooiste weer van de wereld, volledig getuigd, iedereen heeft de tijd (schijnbaar) voor het maken van kiekjes (wat toendestijds een pikheetje aan tijd kostte), en tóch zinkt ze "zomaar"...??

Nou was het wel 1940, natuurlijk......en voor een U-boot is dit een hele gemakkelijke prooi....
Affijn, de details kun je lezen op http://sailing-ships.oktett.net
killoran-sinking.jpg
killoran-sinking.jpg (21.84 KiB) 13960 keer bekeken
killoran-going-down 1940.jpg
killoran-going-down 1940.jpg (11.8 KiB) 13960 keer bekeken
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wrakken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Maar het was dus geen U-boot die dit deed, maar de Duitse hulpkruiser HSK 3 - WIDDER - ex Neumark van de Hamburg Amerika Linie

Afbeelding

Afbeelding

En vanaf de Widder was dat makkelijk fotograferen met hun fraaie vooroologse Leica's. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos »

Yep Theo !
I stand corrected ! Uit het bolle hoofdje is niet altijd handig... :mrgreen:

Gelukkig had ik de bron erbijstaan....
Ben je daardoor daarop gekomen, of "verzamel" jij zoiets ook ?
Tks voor de foto's van de Widder, trouwens.... Da's snel !
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wrakken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb me een beetje in de raiders verdiept, niet alleen uit de Tweede -, maar ook uit de Eerste Wereldoorlog. Zodoende kwamen die naam- Killoran - en die foto's me bekend voor en toen dacht ik: dat was toch de Widder? Zo zit dat dus, Jan.

Mijn interesse in raiders werd gewekt door een boek dat ik jaren geleden voor een gulden kocht op de zaterdagmarkt in Rotterdam: Count Luckner - The Sea Devil. (Een uitgave van Doubleday uit 1929) Dat gaat over Felx Graf von Luckner, een zeer kleurrijk persoon die op zijn dertiende jaar van huis wegliep en onder een valse naam als jongen aanmonsterde op een Russisch zeilschip naar Australië. Het is een heel verhaal, maar Von Luckner was tijdens de Eerste Wereldoorlog commandant van de SEEADLER. Dat was van oorsprong een Amerikaanse driemaster, de Pass of Balmaha die in de zomer van 1916 door de Duitsers werd gekaapt.

Afbeelding . Afbeelding

Dat hadden ze niet mogen doen omdat Amerika toen nog niet in de oorlog was en dat zouden ze het ook niet hebben gedaan als de Engelsen hem eerst niet in beslag hadden genomen en er, geheel tegen de zin van de Amerikaanse kapitein, een Engelse vlag op hadden gezet. Toen de U36 in de buurt kwam, hesen ze vlug weer de Amerikaanse vlag, maar de commandant van de U36 vertrouwde het niet en bracht het schip op naar Cuxhaven. Daar kwam de aap uit de mouw. Ze beschouwden het als een Engels schip en namen het in beslag. Het werd omgedoopt tot SMS SEEADLER en Felx Graf von Luckner mocht er mee naar zee als moderne kaper.

Afbeelding . Afbeelding

Er was een 900 pk diesel ingebouwd, er was een hoop extra accommodatie ingericht omdat ze op veel krijgsgevangenen rekenden en er waren, keurig verborgen, twee stuks 10,5cm kanonnen op geplaatst. Tussen 21 december 1916 en september 1917 nam Von Luckner maar liefst 18 schepen te pakken. De meeste liet hij zinken, maar bij al die gevallen kwamen slechts twee man om het leven en dat was niet door gevechten, maar door ongelukken, een van zijn eigen mensen en een van een van de gekaapte schepen. Von Luckner was van mening dat je oorlog kon voeren zonder dat daar doden bij vielen. Die twee kanonnen zijn tijdens al die kapingen nooit gebruikt en ook hebben ze nooit een handwapen af hoeven te schieten. Zijn reis kwam ten einde toen de Seeadler op het atol Mopelia in de buurt van Tahiti, op het rif werd geslagen nadat ze daar ten anker waren gekomen om te proberen het schip daar te krengen en onder de waterlijn schoon te maken. Von Luckner zei dat het door een tsunami was gekomen, maar een paar Amerikaanse krijgsgevangen zeiden later dat ze met zijn allen, gevangenen en de Duitse crew, gezellig op het eiland zaten te picknicken toen het anker begon te krabben en de hele handel op het rif liep. En zo zijn we dan keurig terug bij de wrakken... :-D

Afbeelding

Von Luckner moest helemaal niets van Hitler hebben en hij kreeg het tijdens de Tweede Wereldoorlog dan ook hevig met hem aan de stok. Hij was voor de Duitsers echter zo'n held dat Hitler hem niet aan durfde te pakken. Na de oorlog ging hij in Zweden wonen en overleed in 1966 in Malmö. Hij werd in Hamburg begraven. Zijn bijnaam was Der Seeteufel, vandaar de titel van dat oude boek.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos »

de duitse marinepet is toch ook genoemd naar hem?
Mijn vader had het dan steevast over de Graf Lückner Mütze
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wrakken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jawohl, das stimmt!
Persoonlijk prefereer ik de Prinz Heinrich Mütze...

Afbeelding

... tegenwoordig vaak Helmut Schmidt Mütze genoemd.
Twee jaar geleden speciaal voor naar Leer gereden. :shock:

Afbeelding

Of een Elbsegler, ook comfortabel.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wrakken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Von Luckner is ook een mooi verhaal, Ton.
Een avonturier en een levenskunstenaar.
De moeite waard om eens iets over te lezen.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door paul »

Prachtig Theo bedankt,en alle andere ook, ik denk dat dit ook weer interesant gaat worden
paul
koop een boot en heb plezier tot je dood


Plaats reactie