Wrakken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Willem Oldenburg

Re: Wrakken

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Ruud

Bedankt voor de aanvullingen, ik ben zo vrij geweest om het over te nemen voor mijn persoonlijke archief.

Groetjes Willem

Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Wrakken

Bericht door Janna »

jdbvos schreef:Soms denk je: dat wordt een wrak....
en dan wordt het een "narrow escape !"

Wat de zuiging van de schroef kan doen.....

Ik denk niet, dat die lui op die windjammer denken: "Da's er eentje voor het Topic 'Mooie tankers"..." :mrgreen:
De aanvaring tussen die bark en de tanker Eagle Augusta op blz 9: da's de bark Elissa.

Gebouwd in 1877 in Aberdeen, Schotland. 411 BRT. Voer meer dan negentig jaar lang als vrachtschip onder Britse, Noorse, Zweedse, Finse en uiteindelijk (uiteraard..) Griekse vlag. Waarvan de eerste 41 jaar zonder motor, die kwam pas in 1918.
Werd eind zestiger jaren 'ontdekt' in Piraeus, een beetje opgeknapt, een paar keer doorverkocht en eindigde eind zeventiger jaren bij het Texas Seaport Museum in Galveston. Daar begon een stevige restauratie, die haar weer onder zeil bracht, en sindsdien ligt ze als Tall Ship for Texas bij het museum voor de wal.
Reden dat ze nu precies dáár terechtkwam was dat ze vroeger een paar keer in Galveston was geweest.

Ben er wel eens aan boord geweest. Mooi scheepje, netjes opgeknapt. Een absolute aanrader voor als je daar in de buurt bent. Wordt af en toe nog mee gevaren ook, zoals uit de foto's blijkt. En da's een stuk beter dan de meeste museumschepen. 8)

Afbeelding

Die aanvaring met de tanker Eagle Augusta blijkt wel degelijk gebeurd te zijn. Was even spitten mbv Google, maar dan heb je ook wat. :wink:

In april 2004, in Galveston, de thuishaven van de Elissa. Zuiging was de oorzaak, en een gebroken boegspriet het resultaat. Die tanker trok ook al eens een lichter naar zich toe, in de Sabine pass. Op ondiep en smal vaarwater moet je oppassen met die grote jongens. :evil:

Je kunt op de foto's ook zien dat de voorbovenmarsra er een beetje scheef bij hangt na de aanvaring. En die geknikte boegspriet is wel duidelijk.
Ze zullen wel geschrokken zijn. Maar iedereen bleef heel, en da's het voornaamste. :)

En, nog láng geen wrak dus :mrgreen:
Willem Oldenburg

Re: Wrakken

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi kombuizers en gasten

Hier het verhaaltje van de Seli 1:
Seli 1 (1).jpg
Seli 1 (1).jpg (151.98 KiB) 8825 keer bekeken
“Seli 1” gestrand bij Blouberg Beach – Cape Town/South Africa. (foto: Glenn Kasner”)

Gegevens:
Name: Seli 1 – Imo: 7814149
Call sign: 3EHB4
Owner: Seli Shipping Inc – Istanbul/Turkey
Ship manager: TEB Maritime – Istanbul/Turkey
Gross tonnage: 19031 GT
Length: 176,6 m / Beam: 25,5 m
Home port: Panama
Flag: Panama
Yard: Hyundai – Ulsan/South Korea . Yard nr: 2792.

Gebouwd 1980 als: Asia Sun / 1986 Hyundai Sun / 1994 Pacificator / 2002 Toro / 2006 Ataduru / 2007 Seli 1.

In de nacht van Maandag 07-09-2009 op Dinsdag 08-09-2009 lag de Seli 1 voor anker in de Table Bay, er waaide een zware storm richting land.
Ze was onderweg naar Gibraltar met een lading kolen van 30.000 ton en 660 ton brandstof en 60 ton diesel aan boord.
De kapitein besloot beschutting te zoeken voor het slechte weer in de Table Bay en daar te ankeren.
De ankers begonnen te krabben en zelfs één ankerketting brak, waardoor het schip op het strand verdaagde van Blouberg bij Cape Town. (dit was de visie van de kapitein)
Seli 1 (2).jpg
Seli 1 (2).jpg (122.31 KiB) 8825 keer bekeken
Hier worden de 22 bergers per helikopter geëvacueerd i.v.m plotselinge weersverslechtering. (foto: Glenn Kasner)

Onmiddellijk vertrok de zeesleper “Smit Amandla” ter assistentie, maar het begon zo zwaar te stormen, dat zij niets kon uitrichten.
De 25 Turkse bemanningsleden werden gered met twee reddingsboten, bij de eerste poging werden er 7 gered, bij de tweede poging nog eens 10 stuks en bij de laatste poging de laatste 8 + een rescue zwemmer, die voor de eerste poging op het schip was geklommen om de redding vanaf de “Seli 1” te coördineren.

Nadat het rustig weer was geworden, bleek na inspectie dat het schip Total Loss was en werd verklaard.

Er ontstonden grote financiële problemen tussen de Zuid Afrikaanse overheid en bergers t.o.z.v de eigenaar en verzekeraar.

Het bleek dat de verzekering voor machinekamer en de ruimen van het schip verlopen waren volgens de Russische verzekeringmaatschappij P&I Pool.
De eigenaar wilde ook de kosten van de berging 110 miljoen rand (10,1 miljoen euro) niet betalen, hij had ook geen andere schepen, dus was er ook geen andere manier om hem aan te klagen.
SAMSA (SA Martime Safety Authority) dreigde daarop alle schepen verzekerd bij P&I Pool te bannen uit Zuid-Afrikaanse havens.
Seli 1 (3).jpg
Seli 1 (3).jpg (156.39 KiB) 8825 keer bekeken
De bergers waren er net op tijd afgehaald, het is nu levensgevaarlijk om op de “Seli 1” te werken.

De bergingsoperatie werd stop gezet, er werd gewacht op beter weer in de zomer van 2010 inmiddels was er al 20.000 ton kolen uit het schip gehaald en de 660 ton brandstof en 60 ton diesel was ook verwijderd.

Na onderzoek van SAMSA blijkt uit eerste analyse, dat de kapitein had gelogen en er helemaal niet was geankerd in de Table Bay en hoogstwaarschijnlijk het schip opzettelijk op het strand is gezet.

Na 5 maanden van storm en hoge golven die tegen het schip hadden gebeukt, vertoonde het bovendek scheurtjes en wil men die eerst repareren en dan het schip vlot trekken en in diep water afzinken.

Inmiddels was het al juni 2010 geworden, de overheid wist niet hoe ze aan het bergingsgeld moest komen (de eigenaar en verzekering waren niet thuis) en de regering wilde het ook niet van het belastinggeld betalen.

Op 03-06-2010 klonk er een explosie aan boord van de “Seli 1” en brak er al snel brand uit in de machinekamer en accommodatie, achteraf bleek het veroorzaakt te zijn door een gasfles die gebruikt werd bij snijbrand werkzaamheden door de bergers.
Seli 1 (4).jpg
Seli 1 (4).jpg (199.62 KiB) 8825 keer bekeken
De boel staat in lichte laaien op de “Seli 1”, je zie ook duidelijk de steekvlam aan bakboord van een explosie (foto: Kerryn27)
Seli 1 (5).jpg
Seli 1 (5).jpg (406.88 KiB) 8825 keer bekeken
De trieste restanten van de “Seli 1” bij Blouberg Beach (foto: Anton Rijsdijk)


De bergers werden onmiddellijk geëvacueerd van het schip i.v.m vervolg explosies (er waren meerdere zuurstof & gasflessen aan boord).
Men liet het schip gecontroleerd uitbranden (zoals dat heet), voor de overheid had dit een voordeel, omdat de eventuele rest olie en kolen mee verbranden.

Daarna heeft men ter plekke het schip gesloopt, wat boven water steekt en een gedeelte van de romp moeten de elementen voor hun rekening nemen.

De bevolking van Blouberg Beach ziet het wrak langzaam weg roesten voor hun deur.


Groetjes Willem
Gebruikersavatar
draadman
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 feb 2008 17:56
Locatie: burgerbrug
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door draadman »

Hallo mensen ben ik ook weer eens.Op dit momend ben ik werkzaam op maasvlakte II naast de bloken zeewering van maasvlakte I Die ze op dit momend aan het verwijderen zijn.
word het wrak van een mearsk boot gesloopt donderdag nacht is het deel met de schroef geborgen en op de kant
getakeld het weegt 20 ton ik heb de eerste foto,s naar jan fennik gestuurd. ik weet verder niks van het wrak
Een dag niet op de kraan is een dag geen fun
Jan Vennik (RIP)

Re: Wrakken

Bericht door Jan Vennik (RIP) »

Hier de bijdrage van Jan Draadman.(Kijk naar bovenstaand bericht)
Wie weet om welk wrak het hier gaat?
Afbeelding
Hallo jan het is een tijd geleden dat je foto,s voor mij hebt geplaatst (msc napoli),ik heb de eerste foto,s van het wrak van mearsk dat op dit moment word gesloopt voor de aanleg van maasvlakte II deze foto,s heb ik me me tel gemaakt volgende week hoop ik meer foto,s te hebben.
jan draadman

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou,,dat ziet er veel belovend uit Jan,KOM MAAR OP MET DE REST..
Afbeelding
Groetjes Jan Vennik. :oops: :P :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos »

....een Maersk-boot op de plek waar nu de Maasvlakte is...dus ten zuiden van de vaarroute... :shock:
ik zou het echt niet weten...... :roll:
Maar aan de schroef te zien is het al een hele ouwe boot....
....en aan de grootte te zien ook niet van "....is dat nog van voor de oorlog; van die ouwe vissersvloot..."
Tsja...'t is dan wél weer vlak bij de haven....en dan wellicht in die novembernacht....
Nee ik geef het op ! :oops:
Welke boot is het ???
Oost, west...ook best
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Wrakken

Bericht door j.haver »

Das een mooi stukje monument voor 'op de kop van de haven', maar zal wel een "lig" in de weg zijn en richting hoogovens gaan.
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Wrakken

Bericht door jeroen »

Het wrak is de Cornelia Maersk,

meer info Hier
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Wrakken

Bericht door K.Brouwer »

"De waterverplaatsing bedroeg 1892 BRT".

Dat klopt dus niet. BRT is een inhoudsmaat en waterverplaatsing wordt in (metrieke) tonnen uitgedrukt (gewicht).

Het schip is of 1892 BRT of.....de waterverplaatsing is 1892 ton.

Dit slaat dus op "meer info hier" hierboven.

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos »

het is dus dit schip (met dank aan http://www.photoship.co.uk )
Cornelia Maersk-02.jpg
Cornelia Maersk-02.jpg (35.38 KiB) 8361 keer bekeken
Cornelia Maersk-03.jpg
Cornelia Maersk-03.jpg (42.74 KiB) 8361 keer bekeken
Cornelia Maersk-04.jpg
Cornelia Maersk-04.jpg (40.95 KiB) 8361 keer bekeken
Nou....zat ik met m'n geschatte ouderdom wel in de richting....gebaseerd op het model van de schroef.... :roll:
Oost, west...ook best


Plaats reactie