K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Roy »

Helaas Johan, het klopt als een bus.
Er werd inderdaad allerlei troep door de stookolie geblend zodat schepen een gat in de ozonlaag bliezen.
Ik spreek nu van minimaal 11 jaar terug. Of dat nu nog gebeurd weet ik niet.
Voor de goede orde; de bekende olieclubs deden niet aan deze praktijken mee. Het waren de z.g. prijsvechters die dat flinkten. Of die anno nu nog een kans hebben weet ik niet.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, dat waren indertijd geen praatjes voor de vaak en dat zijn ze nóg niet. Je moet dan echter wel bunkers kopen bij louche leveranciers, of ingaan op een offer van een bunkerbroker die zeer goedkope brandstof zegt te kunnen leveren en je er dan verder niet in verdiepen hoe het komt dat die zo goedkoop zijn. Als we hier in de buurt blijven, dan is dat vooral in de landen rond de Middellandse Zee vaak mogelijk, althans dat was het nog niet zo lang geleden.

Dat beruchte gifschip de Probo Koala dat ze in Amsterdam niet schoon wilden maken en dat zijn lading troep uiteindelijk in Ivoorkust loosde, had in 2006 wekenlang ergens in de Middellandse Zee liggen drijven terwijl het als een soort raffinaderij bezig was benzine te maken en slechte benzine te verbeteren tot een verkoopbaar product. Details daarover zijn op het net wel te vinden, dus daar zal ik hier verder niet op ingaan. Zo wordt er vaker allerlei troep gemengd en als brandstof verkocht; slops gemengd met giftige en schadelijke maar wel brandbare stoffen. Zo krijg je meer brandstof en komt een ander op een slinkse manier van zijn giftig afval af.
Nu kan ik me moeilijk voorstellen dat een bonafide rederij als de KNSM met een eigen technische dienst die verantwoordelijk is voor dure schepen met dure motoren, dergelijke brandstof zou willen gebruiken. Voor stoomschepen kan ik me dat nog voorstellen; in een ketel kun je heel wat vreemde troep verstoken, dus als je dan verder geen vragen stelt over herkomst en al helemaal niet over giftige stoffen, kun je voordelig bunkeren.

Zelfs in het klein moet je uitkijken. We stoken hier olie voor de verwarming en ook dan moet je uitkijken dat je geen troep krijgt. Ik heb 2 tot 3 ton per seizoen nodig. Ik heb één keer troep gehad, alleen merkte ik dat ook pas toen het al in mijn tank zat en ik begon te stoken. De leverancier gaf desgevraagd ruiterlijk toe dat het uit Rusland kwam en dat hij ook niet wist wat er allemaal in was gestopt. Hij wist alleen dat het brandde en dat het goedkoop was. Mijn buurman heeft een benzinestation en verkoopt ook diesel voor de verwarming, want het is gewoon diesel met een ander kleurtje omdat er minder belasting op zit dan op de diesel voor auto's. Zijn diesel is schoon en dat merk ik goed aan mijn ketel. Hij vertelde me dat hij ook wel goedkopere troep kan krijgen, maar daar begint hij niet aan.

Maar ik neem aan dat je overal op de wereld nog steeds rotzooi kunt bunkeren en dat veel reders of managers daar geen enkel probleem mee hebben.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Waren dit indertijd praatjes voor de Vaak, of was dat in sommige gevallen echt zo?
Hallo J'han et all,

Nou " Reken maar van YES".......al of niet met medeweten van de " gebruiker".......het is recent nog weer gebleken dat ...slechts als een voorbeeld!!!...dat de Chinezen allerlei " vieze troep" in het gips van de " gipsplaten" vermengden en " opgeruimd staat netjes" :cry:

Er zijn zowel "Globaal" als ook in " ALLES is geregeld Nederlandje".lange lijsten van " donder de shit maar achter in de sloot" gevallen bekend.......of we het nu over " het kleine mannetje hebben die z'n afgewerkte olie van z'n autotje in de riolering gooit" OF de " Multinational" die schijnheilig de andere kant opkijkt..( referentie naar Shell in Nigeria..."AS we speak").........het vervuilen van het milieu is " zo oud als de weg naar Kralingen" en " ALLE truucken zijn inmiddels wel uit de hoed gehaald" :cry: Was het niet in Krimpen a'd Ijssel dat er een hele nieuwbouw wijk moest worden afgegraven i.v.m. "de shit" die er in de grond zat???

In mijn nog steeds geliefde " Landelijke en SCHOONE geboortedorp Olst a/d wonderschone IJssel" pompte de " Asphaltfabriek" in mijn jonge jaren "vrolijk" hun "residue" de grond in.........met als gevold dat jaaaaaaaren later...toen de eigenaren uiteraard reeds lang naar Belgie waren vertrokken moest deze cholerezooi worden opgeruimd met behulp van " kruiwagens vol met belastinggeld"........het moge de lezer duidelijk zijn dat dit NIET het belastinggeld was van genoemde eigenaren Freddy en Sallo Z.

Heden ten dage zijn er administratieve systemen ingevoerd welke de scheepseigenaar dwingen om goede brandstof te verstoken en de " vervuilingsgraad" van de genoemde brandstof " staat geregistreerd".........dus "we gaan vooruit...de vraag blijft"......zijn we snel genoeg om het tij te keren :cry:

Wat betreft de Ijssel- die ik in 2008 van Arnhem tot Kampen heb afgeroeid- kan ik tot mijn grote genoegen en gebaseerd op persoonlijke waarnemingen vermelden dat zowel het water, als de visstand als de vogeltjes en de eendjes overvloeding aanwezig waren, ik heb er zowel vogeltjes als vissie gezien die er in mijn jeugd "absoluut NIET rondzworven" :-D

Ik denk dat er in de 60tiger of 70tiger jaren van de vorige eeuw :mrgreen: heel wat personen een boterham verdienden op de " VUILverbrandingsschepen" die vanuit Vlissingen de Atlantic opvoeren en dan 2 mijl " Buiten het reguliere gebied" ergens bij Landsend " de hele vieze stinkende hap in de brand staken..........

Het is nog maar een jaar of 10 geleden dat " de Internationale trots van onze Nederlandse geliefde OIL bisnis...de Royale Schelp" ........ALS het aan hun had gelegen een " KOMPLEET" offshore platform " lock stock AND the barrell" hadden afgezonken in de Atlantic ten Noorden van de UK...........ZE wisten TOEN dus "duidelijk beter" maar er moest WEL een fikse partij " Publike Opinie" aan te pas komen om ZE rappido " milieubewust te maken"

Het is nog maar sinds een " jaar" dat de TOTALE riool afval van Halifax via aan " afval-afvoer-behandelingssysteem" hier in de haven wordt gepompt.........( de installatie van dit systeem was een 1e klas screw up- anno 2010 :roll: -maar daar wil ik het nu niet over hebben)........TOT 2010 kwam er dus " van alles" terecht op " Shithouse shoal" zoals het hier in de volksmond werd genoemd..........en WIJ vinden dat we in de " geciviliseerde wereld wonen............ik zou dus maar geen illusies hebben J'han :roll: ...er zijn nog steeds VEEL plekkies op deze aardkloot waar we ons gedragen met de nu reeds eeuwen oude instelling van " Apres NOUS le Deluge".........( OF is het la Deluge???)

Harry Apres nous le Deluge is harstikke goed met LE Grt van Ton P.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja ....het is alweer enige jaartjes geleden dat ik over de railing hangend van de Temi III, het straaltje zwart bilge water/olie volgde,dat gezappig de wester schelde in schoof,uiteraard bij afgaand tij.Wij wisten toen nog niet beter,en vonden dit normaal,en lensden er lustig op los.Later kwam het olie boek en deden we dit op bepaalde zones,met vermelding in dat journaal :oops:
Campinas is een van de weinige grote steden waar nu een 100% reinigings systeem bestaat van alle rioolafval.Vele stadjes storten nog lustig in rivieren en zee.Ik betaal voor elke cubieke meter nog eens het zelfde bedrag voor de reiniging,maar doe dat graag, er is dus licht aan het eind van de buis :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Journee

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Journee »

Dank voor jullie antwoorden.

Wat ik nog weet uit die tijd (1979-1980) is dat twee KNSM-gezagvoerders me (onafhankelijk van elkaar) vertelden dat in overleg met kantoor daar op de route gebunkerd werd waar de brandstof het goedkoopst was. Over bijgemengd gif spraken ze niet, die info kreeg ik van wtk's.
Ik durfde de kapiteins ook niet te veel te vragen over de kwaliteit van de brandstof. Ik had ze veel te hard nodig om een klein beetje van de koers af te wijken om wat slechter weer te krijgen. Ik was namelijk geinterresseerd in vaartafval in zeegang. Dus stelde ik maar geen al te moeilijke vragen en kreeg dan ook (binnen het redelijke) alle medewerking.
Overigens, zoals vaak gebeurde, als je manoeuvreerproeven wilt doen in vlak water krijg je veel wind en als je zeegangsmetingen wilt doen is er alleen maar vlak water op de route, ook al ga je in december. Het ergste was dat mijn baas het altijd omgekeerd trof!

Ik nam toen ook van boord steeds een half literflesje zware olie mee om deze ergens in de buurt van het IJ-pont in Amsterdam (was daar geen Shell laboratorium?) te laten analyseren. Ik kreeg dan een keurig lijstje van wat er allemaal in zat. Maar om eerlijk te zijn, het zei me toen weinig. Ik had toen maar één of twee getalletjes nodig en welke dat waren weet ik nu zelfs niet meer.
Achteraf, misschien hadden ze die flesjes wel (reeds gevuld) in voorraad aan boord staan voor die rare wetenschappers?

Johan.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Ton Pekel »

Dag Johan,
Uit mijn HAL tijdperk weet ik dat van alle gebunkerde brandstof er een paar kleine blikje (1 ltr) afgegeven werden aan de HWTK door de bunkerboot crew, ze werden vanaf de persleiding van de bunkerboot afgetapt. Deze blikjes werden in het wtk kantoortje opgeslagen met een verzegeld label met datum en plaats. Na ontvangst van deze blikjes tekende de HWTK voor ontvangst.
Blikjes werden lang bewaard en belangrijk voor garantie gevallen of smeerpoetserij in een haven als bewijs dat jij de vervuiler was. Eens in de zoveel tijd werden erg oude blikjes opgeruimd en over de muur gemikt op de oceaan.
Voor zover als ik het weet had de HAL altijd "merkolie" en werd meestal in Rotterdam gebunkerd. Wat bij de Volta Lines (Ghana) werd gebunkerd was altijd lokaal en wat daar in zat weet ik niet. Wel weet ik dat bv. deze zware olie in Europese koude wateren ondanks db.tankverwarming op stoom bijna niet te verpompen was. Een soort asphalt waar wegenbouwers jaloers op zouden zijn. Zwavelgehalte was altijd wel erg hoog maar dan was de prijs natuurlijk lekker laag. ( 1968-1974 )
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door K.Brouwer »

Bij DvdH staat het mij bij dat we brandstofmonsters begonnen te nemen bij de Jan Willem serie,die stookte IFO30. Die plastic monsterflesjes werden met onze eigen zegeltang verzegeld en aan boord bewaard.

Onder Seatrade moesten we de monsters opsturen naar een labaratorium en kregen wat later de specificaties en "stooksuggesties" teruggestuurd.

Heb hier zelf nooit geen problemen mee meegemaakt doch een hwtk vertelde mij eens dat hij op de rede van Montevideo gebunkerd had en na enkele dagen de specificaties kreeg welke begon met de zin....als jullie begonnen zijn met het verstoken van die bunkers liggen jullie nu te drijven..... Kortom,het was je reinste tinnef en ze hebben dat spul later teruggeleverd aan die bunkerboer.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door jdbvos »

Ook bij Seatrade (meen ik) had iemand (weet niet meer wie-wat-waar-waarom) ergens een oude Geigerteller op de kop getikt...
Aan boord ging dat ding zowat 'op tilt' bij alles wat maar met brandstof te maken had !

Onofficieel (!!) heb ik van een bunkerboer te horen gekregen dat op die manier licht radioactief afval van oa ziekenhuizen e.d. werd vermalen en door (scheeps) brandstof werd gemengd....

Of dat laatste echt waar is, betwijfel ik echt. Ik weet dat heel veel dingen die uit de krochten der aarde komen (zoals olie, kolen, erts) vaak van nature radio-actief zijn. Dus dat zou dat 'op tilt slaan' ook kunnen verklaren.
Maar uitsluiten doe ik het niet !; zoveel vertrouwen in de vuilverwerkende ondernemers en/of overheden heb ik nou ook weer niet.... :roll:
Oost, west...ook best
averheijden

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door averheijden »

Nu kan ik me moeilijk voorstellen dat een bonafide rederij als de KNSM met een eigen technische dienst die verantwoordelijk is voor dure schepen met dure motoren, dergelijke brandstof zou willen gebruiken. Voor stoomschepen kan ik me dat nog voorstellen; in een ketel kun je heel wat vreemde troep verstoken, dus als je dan verder geen vragen stelt over herkomst en al helemaal niet over giftige stoffen, kun je voordelig bunkeren.
Theo,
Als ik dit lees was "Van Ommeren" kennelijk geen bonafide rederij?
De bunkers van de slechtse kwaliteit werden besteld door onze eigen Commerciele Zaken (CZ).
En dat kwam geregeld voor.
De TD had blijkbaar geen invloed daarop.
CZ was de machtigste afdeling - wilde "goedkoop" zijn t.o.v. de Directie - die verdienen de centjes, andere afdelingen verbruiken ze maar.

Bunkers via de charteraar geleverd waren "meestal" beter, ik zeg meestal, ik heb maar één keer meegemaakt in mijn toch lange loopbaan als HWTK, dat ze ook van inferieure kwaliteit waren.
Die kon oponthoud of extra claims zich niet permiteren.
Uit mijn HAL tijdperk weet ik dat van alle gebunkerde brandstof er een paar kleine blikje (1 ltr) afgegeven werden aan de HWTK door de bunkerboot crew, ze werden vanaf de persleiding van de bunkerboot afgetapt. Deze blikjes werden in het wtk kantoortje opgeslagen met een verzegeld label met datum en plaats. Na ontvangst van deze blikjes tekende de HWTK voor ontvangst.
Blikjes werden lang bewaard en belangrijk voor garantie gevallen of smeerpoetserij in een haven als bewijs dat jij de vervuiler was. Eens in de zoveel tijd werden erg oude blikjes opgeruimd en over de muur gemikt op de oceaan.
Ton,

Een enkele keer werden de monsterblikjes zichtbaar afgetapt tijdens het bunkeren.
Meestal niet, en kreeg je het gelijk aan boord terwijl je het "bunkerbriefje" controleerde en een afspraak maakte "WIE STOPT ER", als de hoeveelheid er is.
Dit laatste eigenlijk altijd de "bunker leverancier"

Het "bunkerbriefje" controleerde je op de juiste gegevens, sm, viscositeit bij 100° F, vlampunt, hoeveelheid natuurlijk en soms stond er nog wat op zoals temperatuur bij levering en sediment.
Dat waren nagenoeg allemaal gegevens die je voor "kennis" kon aannemen, te controleren op dat moment waren ze al zo niet!!

De blikjes werden inderdaad bewaard tot de olie opgebruikt was, maar NIET in zee gekieperd, maar terug in de peilpijp of overvloeitank.
Wij Zeeuwen "zien zuunig" nietwaar?

mvg
Alfons
http://users.telenet.be/doxford-matters
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: K.P.M. Techniek (Machinekamers e.d.)

Bericht door Ton Pekel »

Hoi Alfons.
De blikjes zware stookolie waren altijd warm als die in ontvangst werden genomen dus waarschijnlijk echt vers uit de warme persleiding.
Blikjes leeggieten in de peilpijp zou kunnen bij dieselolie of smeerolie maar blikjes met zware stookolie op 20 graden die krijg jij echt niet uit dat blikje gelopen hoor. Een blikopener misschien en dan kreeg je soort pakje olie denk ik. Nou deze blikjes stookolie gingen over de muur.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie