HSM - Klompenlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Mooie foto's Jos. Heb ze opgeslagen. De Vecht- en de Zaanstroom waren zusterschepen. Zo ook de IJ- en de Amstelstroom. Toch was er wel enig verschil, de Zaan- en Amstelstroom hadden stalen Mac Grecor luiken en de IJ- en Vechtstroom de bekende houten luiken. Ook herinner ik
mij nog dat de olieman van de Vechtstroom voordat hij de hulpmotor om zes uur 's ochtends startte een haf uurtje met een houten hamer op de tuimelaars stond te rammen. Dat deed de
olieman van de Amstelstroom nooit dus ik denk dat er ook verschillende humo's in stonden. Heb eens gevraagd waarom hij dat toch altijd deed en kreeg als antwoordt "omdat dat kloteding anders niet wil starten". Dacht dat het een Werkspoor was. In de haven werd de humo altijd
's avonds om elf uur gestopt en om zes uur 's ochtends weer gestart en ging de noodverlichting aan. In je hut had je een olielamp.Mooie tijd daar gehad. Heb toen ook "manouvreerkunstjes"
afgekeken welke ik later zelf ook toegepast heb en waarvan de stuurlui vroegen waar ik dat nu in godsnaam had geleerd. Hadden ze nog nooit gezien.Mooie tijd daar gehad.

Groeten, K.Brouwer

Jos Komen (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heb toen ook "manouvreerkunstjes" afgekeken welke ik later zelf ook toegepast heb
Ben wel benieuwd, geef eens een voorbeeld, Koert. :wink:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

OK Jos, zal er morgen een plaatsen met tekeningetje waarbij je er achterkomt dat mijn tekenkunst nu niet bepaalt in de prijzen zal vallen :shock: . Maar ik moet nogmaals duidelijk stellen dat ik heb AFGEKEKEN en dus niet zelf heb UITGEVONDEN! Alhoewel sommige truucjes
je aan het denken zetten en als de mogelijkheid zich voordoet je er een nog mooier breiwerk van kan maken. Denk dat ik maar ga slapen voordat ik mijzelf nog verder in de nesten werk...

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

D1000117.JPG
D1000117.JPG (46.39 KiB) 11699 keer bekeken
Hierboven het schip waarom het gaat de Flex Fortuna. We lagen gemeerd in Praia Cabo Verde en vertrokken in ballast. Geen boegschroef,vaste rechtsom draaiende schroef homo 1500pk vanaf de brug bedienbaar,dus als je achteruit slaat gaat de kop naar sb. Harde wind op de kop en wat deining in de haven dus afdraaien op het spring kans op schade aan jouw schip en degene die achter je ligt.

Door nu een voortros aan bb uit te geven kan je die op de kop van de winch zetten en dan sb voortrossen en alles achter los.Dan op bb voortros gaan hieuwen en de motor op minimum vooruit, wanneer nu het gehele schip voldoende vrij van de kant is alles los en dan achteruit met de handel. Je loopt nu ook geen kans meer om degene die achter je ligt te raken
Scan0021.jpg
Scan0021.jpg (32.64 KiB) 11690 keer bekeken
Bovenstaand tekeningetje is natuurlijk niet op schaal. Alleen bedoeld om een indruk te geven.

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Tekeningetje ging niet goed zal hem opnieuw plaatsen.
Scan0021.jpg
Scan0021.jpg (44.36 KiB) 11684 keer bekeken
Groeten, K.Brouwer
Jos Komen (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie manoeuvre, Koert.
Gebruik maken van de omstandigheden, boldertje aan de wal aan bakboord. :wink:
Als die er niet was, dan maar hopen dat de kop wegwaait van de kant.
Ik heb zelf nooit echt gemanoeuvreerd als stuurman, ik stond meestal voor of achter.
En met al die steigers die ik geramd heb...dit gaat een eigen leven leiden op Kombuispraat, stond ik steeds achterop. :wink:
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Trek het je niet aan Jos, in Puntarenas (Chili) een complete steiger gesloopt. Dat stopte pas toen we met het schip op het strand lagen. Men claimde USD 15 miljoen voor de steiger en de schade aan het schip was dacht ik ook zo'n bedrag, die werd CTL verklaard. In Riga weer opgeknapt en weer voor een leuk bedrag verkocht. Iedereen weer blij 8) .

Groeten, K.Brouwer
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door sparks »

ja ja aan wie ligt dat allemaal he :shock:

Was roerganger toen we met de Maurits een sluis bij Duinkerken ramden. Schade viel mee. Als dat schip weinig water onder de kiel had stuurde die echt waardeloos en dat was daar het geval, ook aanleggen in Rozenburg bij de Arco was altijd gedonder.

Was ook roerganger op de Casimir toen we de stijger van Vieuxfort hard raakten. omkeerbare motor keerde helaas niet om wegens ventielen die er uit klapten meen ik me te herinneren. De ouwe had het eerder in de gaten als ik en ben nog blij dat ie me waarschuwde anders had ik denk ik dwars over het console gelegen ging namelijk behoorlijk hard. Verrassend weinig schade ook aan de steiger die mij nou niet bij staat als erg solide :shock:
Patru (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Patru (R.I.P) »

Willem Oldenburg schreef: 25 jun 2011 11:05 Hier een paar plaatjes van de "Texelstroom" (1947) uit eigen doos:
Gegevens:
Name: Texelstroom
Imo: 5534675
Call sign: PHYE
Owner: NV Hollandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 1377 GT
Length: 81,78 m - Beam: 12,52 m - Draft: 6,67 m
Home port: Amsterdam
Flag: Nederland
Build: 1947 als Dorrit Clausen - 1949 Texelstroom (HSM) - 1961 Swallow - 1967 Evelpis
Yard: Aalborg Vaerft A/S - Aalborg/Denemarken - Yard no: 78
Engine: B & W diesel, 6 cyl / Power: 2040 PS / Speed: 12,5 kn
Type: Vrachtschip met accommodatie voor 10 passagiers
Op 31-01-1967 gezonken in de baai van Navarino/Italie, tijdens zwaar weer op een reis van Benhazi naar Revenna. Groetjes Willem
Nog een plaatje van de Texelstroom met de witte rompkleur van Clausen, hier in 1949 afgemeerd in de Binnenhaven.

Texelstroom 1949 Binnenhaven.jpg
Texelstroom 1949 Binnenhaven.jpg (124.39 KiB) 11310 keer bekeken
Groet, Paul G.
cas
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2018 04:09

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door cas »

Ik ben ook een van die oude meesters van 1960 tot 1964.
cas vanderwoude woon in australie vanaf 1969.


Plaats reactie