Pagina 1 van 38

Centrales

Geplaatst: 29 dec 2010 23:22
door Ton van der Sluijs
Hoi Harry :-D :-D
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting (zoals gewoonlijk).Ik ken de motoren niet als scheeps (ja , ik heb ze op Gibraltar als powercentrale in viervoudige bezetting zien draaien) Maar ik begrijp dat dat niet de besten waren. :|
als je die foto's van de Wolraad ziet, krijg ik zin om alle Kaptein Rob boeken weer te lezen en me weer mee te laten voeren naar de tijd dat ik tot diep in de nacht lag te lezen :( Wát een schip ,wat een lijnen... echt een bull, een beest an de teugels!!!!!

Re: Slepers

Geplaatst: 30 dec 2010 00:46
door Harry G. Hogeboom
als powercentrale
Ton et al,

" Nou we het er TOCH over hebben" zal ik dan ook maar gelijk "de vergelijking met een Krachtcentrale" van de tafel vegen...........IS niet te vergelijken........... :roll: :mrgreen:

Op een "krachtcentrale" staat "om te beginnen" alles prachtig stil en op een JEKUS dik stuk beton!! Vervolgens zijn de beladingskondities al zo'n beetje "86 jaar" van tevoren te voorspellen en kunnen die jongens alles lekker mooi 80% belast houden en " met verschillende generatoren vogelen" dat het een lieve lust is...........

Karretje OP het bord.........Karretje VAN het bord.......... :roll:
Op een "normaal scheeps bedrijf" komt dat NIET voor, nagenoeg NIET met hulpmotoren en " zo goed als NOOOOOOIT met Hoofdmotoren.
( de enige huidige uitzondering is grote Diesel elektrische Scheepinstallaties die je teug'nwoordig op de grote Cruise schepen hebt en ook op grote Offshore-b.v. pijpenleggers en kraanschepen met knijters van een DP diesel elektrisch bedrijf!! Daaar heb je "misschien" de luxe dat je "een karretje hebt om mee te spelen)

Zulke karren, en ZEKER op zo'n zware sleper, staan op een fundatie die "kontinue flexed" en beweegt. Kijk maar eens even naar die schepen en bedenk hoe die zuigers daar in dat " cylinder blok" heen en weer walsen, hoe de krukas als een "kurketrekker" door dat blok en die lagers wringt...........gewoon NIET te vergelijken.........

DUS een " machine" die op een Krachtcentrale het " best leuk doet" ..........kan op een "schip en ZEKER op een zware sleper OF nog erger een IJSbreker" soms helemaal NIET uit de verf komen, voor een " variatie van redenen" en ZEKER niet te vergeten die donderse stuurlui die daar boven aan dat brandstofhendel liggen te hengelen ( "ZE" hadden de bediening van de Hoofdmotoren NOOIT....ik herhaal NOOOOOIT uit de Machinekamer mogen halen en DIRECT op de brug zetten zodat " die lui van boven" rechtstreeks met de hoofdmotor konden gaan spelen.....het IS de DOOD voor die karren Meneer Sonneberg....de DOOD)

Aaaaah wel, ik MOEST dat even kwijt, ik neem aan dat Ooomuh Koomuh dit toch niet leest omdat het over een onderwerp gaat waar ie niks van snapt, maar anders zou ie ut wel schrappen :lol:

Kijk Antonio, als zo'n sleper daar in een driespan, met een bekkie slecht weer an de rekker ligt te hengelen met een kneiter van een FPSO achter de reet en die schipper zit boven te wringen met z'n klamme handjes om niet met z'n klootjes op z'n maatje naast hem te flikkeren..........OF wat dan OOK..........dan mot je natuurlijk niet "FF de slimmem Swtk. gaan uithangen en een betoog afsteken teug'n de beste man dat nou net FF geen pik meer in je mouwtje hebt, maar DAN MOTTEN die ezels d'r WEL FF zijn; NU....niet volgende week.......snappuuuh...........DUS die karren die krijgen het " zo bij tijd en wijle" in DIE bissniss nogal eens flink voor de klootjes en " gaan ande rooie"........
Met een "los varend schip" ligt dat TOCH net FF anders...daar heb je meer speelruimte ( die jongesn varen tegenwoordig OOk op een busdienst schema, maar TOCH)
DUS een bedrijf waar "VEEL meer" met die karren wordt gesjacherd, varierende belastingen, zware belastingen, FLEXEN en " gaat zo nog maar FF door"

Dus doe me nou een lol Antonio en praat hier NIET weer over " krachtcentrales" :mrgreen: :roll: DAAR lopen "EX-Kollega's" :roll: :mrgreen: rond, die de "werkplaats bellen" ALS het glannetje van het schijthuispompie lekt" :lol: :roll: :mrgreen: ........ben ik "duidelijk" :wink:

Re: Slepers

Geplaatst: 30 dec 2010 08:05
door Ton van der Sluijs
Mogge Harry :-D
Zoals altijd; duidelijk verhaal 8)wat ik weer met genoegen heb zitten lezen :mrgreen: . Dat zo'n kar in zo'n schip ook staat te wringen en torsen had ik niet aan gedacht :oops:
Die Mirrlees Blackstones op Gib waren in 1992 al vette rookoverns; ik heb gelezen jaren geleden dat men een nieuwe centrale gebouwd heeft. Was wel eenimposant gezicht vier van die karren op een rij.

Re: Slepers

Geplaatst: 11 jan 2011 00:14
door K.Brouwer
Hallo Harry,

Denk niet dat die EX-collega's op die krachtcentrales blij zijn met die opmerking over die "werkplaats bellen" als er ergens een pakkingkie lekt :shock: .

Heb zelf jaaaaaaaaaaren geleden eens met zo'n wtk gevaren die eerst bij de marine/koopvaardij had gevaren toen aan de wal op zo'n elec. centrale de hele dag/nacht in zo'n controlekamer rondhangen,
krantje lezen,koffiedrinken,puzzeltje oplossen, rondje cijfertjes opschrijven,klokkie kijken,je rot vervelen 8) .

En opeens :shock: ,begint er een pakking flink stoom te lekken :o , HOERA!,eindelijk wat te doen. Stoom via andere leiding omleiden, bouten losdraaien,oude pakking er tussen uit, nieuwe pakking maken etc.etc. Kortom de tijd vloog voorbij!! En na enige tijd was de zaak weer in orde 8) .

De volgende dag moesten "de heren" bij de baas komen en kregen ze van Jetje,ze hadden de reparatiedienst moeten bellen ZOALS IN DE INSTRUKTIES stond!

Toen was hij het zat en is weer gaan varen :) .

Dus volgens mij was die opmerking niet helemaat juist,ze willen wel maar ze mogen niet :shock: 8) .

(Tjonge...realiseer me nu net dat ik het voor de vetputters sta op te nemen :roll: :roll: :shock: ,begin oud te worden denk ik :-D .)


Groeten,K.Brouwer.

Re: Slepers

Geplaatst: 11 jan 2011 01:39
door Harry G. Hogeboom
EX-collega's op die krachtcentrales blij zijn
KB,

Ik doe m'n uiterste best om feiten te schrijven en ik denk dat ik dat ook in dit geval deed, ondanks dat het ludiek was bedoeld.
die opmerking niet helemaat juist
n.a.v. je eigen uitleg stel ik dus dat mijn opmerking wel juist was!!

dit is dus een typisch geval van een oximoron waar we hier een tijdje geleden ook al over hadden, je zegt dat het niet juist is en dan ga je verder met uitleggen dat het wel juist was en "daarom" ging je kollega weer varen :lol:

Re: Slepers

Geplaatst: 11 jan 2011 02:48
door K.Brouwer
Op zich natuurlijk helemaal juist Harry,voelde dit zelf ook wel aan :) , want van al die ex-collega's gaan de handen gelijk jeuken als er wat "te doen"valt. Hun fustratie moet dan ook groot zijn als ze voor zoiets de reparatiedienst moeten bellen. Tegenwoordig zal ook wel voorgeschreven zijn met welke telefoon ( en alleen DIE telefoon!) ze dat moeten doen :shock: .

Groeten,K.Brouwer.

Re: Slepers

Geplaatst: 11 jan 2011 03:33
door Harry G. Hogeboom
Als 50% van wat ik er van heb gehoord correct is, DAN heb je vast gelijk wat die telefoon betreft

Re: Slepers

Geplaatst: 11 jan 2011 06:25
door jdbvos
:-D
Ik bén zo'n ex-vetputter die op een electriciteitscentrale 'zit'.....
En ik kan echt zeggen dat jullie de plank recht op z'n kop slaan !
In den beginne heb ik in de nachtdiensten nog nooit zoveel auto's gewassen-uit pure ellende :lol:
Maar nu alles is geprivatiseerd willen ze ons zo'n beetje alles laten doen, want de werkplaatsen zijn zo langzaam aan ook leeg....
Technici (hoe hoog ook opgeleid !) zijn 'handjes' die je even inhuurt en worden even ge-managed. Zoveel mogelijk 's nachts en in weekenden
Zo ziet m'n werkplek er nu uit..... :-D
Met een incidenteel "rondje door de fabriek".... :cry:
De wacht.JPG
De wacht.JPG (67.22 KiB) 12476 keer bekeken
Maar je kunt tegenwoordig (Techniek blijft echt voor niets staan...) een 'virtuele tour' door- en rond- de fabriek maken.....tenslotte is het 'draaien' van 2500MW nog steeds geen sinecure !
http://www.electrabel.nl/Over-Electrabe ... trale.aspx

Re: Slepers

Geplaatst: 12 jan 2011 00:40
door K.Brouwer
Toch een mooi "werkplekkie" :-D . Je krijgt nu eerdaags wel een stel "kolenstokers" naast de deur 8) .

Groeten,K.Brouwer.

Re: Slepers

Geplaatst: 12 jan 2011 14:59
door jdbvos
Daar ben ik het mee eens, Brouwer !
Zo slecht is dit werk nou ook weer niet: het is -en blijft- een verrekt interessant stukkie techniek.
Op de Hunze-centrale waren 2 eenheden die nog op kolen (of olie, of gas) konden stoken, de andere 3 alleen op olie of gas.
Die kolen heb ik nét niet meer meegemaakt, maar de hele installatie was nog intact, dus wél grondig bekeken !
Het "ouderwetse" wachtlopen is dan 'uit de tijd' (hoewel ik nog steeds iedereen probeer te overtuigen van het tegendeel, omdat je veranderingen voortijdig ziet aankomen; ik ben om diezelfde reden ook altijd een fervente tegenstander geweest van onbemande MK's)
En ja: de buren timmeren hard langs de weg Beide:letterlijk én figuurlijk.
Een paar dagen geleden was het nog in een documentaire op TV. De man van RWE zei "...we zijn de grootste...".
Da's niet helemaal waar: de nieuwe RWE centrale wordt ca 1700 MW met 2 machines (en dat maakt zo'n machine wél de grootste van NL), maar wij draaien 2500 MW, waarvan de oude machine van 700 MW nu nog steeds de grootste machine is....
700 MW ! da's 910.000 pk afgegeven vermogen !!
Bij een rendement van -laten we zeggen- 40%, is dat 2.275.000 pk opgesteld vermogen!!!
Da's echt geen kattepis !
Maar je hebt ook het bijbehorende brandstofverbruik..... :oops:
Da's dan meteen de reden waarom er momenteel zoveel nieuwe centrales worden gebouwd: een paar procentjes rendement scheelt meteen heel wat centjes (en emissies !)

Niet altijd alles gaat altijd even goed, hoor !
De kraandrijver van de Eemscentrale werkte tijdens een revisie op de Harculocentrale (zelfde werkgever), en daar knapte de laatste beveiliging van de rem....
NB Let vooral op die ene monteur, die "nog ff wat moest rechtzetten", en kijk wat er dan gebeurt......
http://www.youtube.com/watch?v=-DqXaOrSmds

"Niet onder een hijs lopen" is echt geen loze kreet....!

PS
K.Brouwer, die collega&vriend daar aan de tafel, is Jan Brouwer (ook nog ex-zeevaart). Familie, misschien ?