Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Nedlloyd

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tino schreef:Op de zeevaartschool moet men nog steeds astrobestekken maken als onderdeel van hun takenboek.
Als je 't eenmaal onder de knie hebt verleer je 't niet meer.
Dat mag zo zijn en het is inderdaad geen "rocket science" , maar de handigheid en de zuiverheid die je nu juist nodig hebt voor een goed astronomisch bestek, zullen ze nooit meer bereiken. Niet dat ik dat (nog) noodzakelijk vind, maar het is daardoor naar mijn mening wel een vrij nutteloze, om niet te zeggen totaal nutteloze zaak geworden. Bovendien moet het tegenwoordig al gek gaan, wil je helemaal geen GPS meer hebben. Omdat ik alleen maar de goedkoopste mobiele telefoon heb, weet ik niet hoe dat met een smartphone is, of daar de GPS ook van blijft werken als je geen telefoonbereik meer hebt, maar een iPad of ander tablet met een GPS-module geeft je in dat geval nog steeds een een prachtige, op 5 meter nauwkeurige positie en een tablet of een smartphone zal er altijd nog wel ergens zijn.

Dus wat doe je dan nog met dat sextant als er toch niemand meer is die daar de benodigde handigheid in heeft? Iemand die in de schemering een paar geschikte sterren kan vinden en dan ook zuiver kan schieten? Zelfs alleen maar een breedte schieten voor reddingbootnavigatie is al niet meer nodig. In voorkomende gevallen is het vooral zaak om zoveel mogelijk op de plaats van het ongeval te blijven omdat je daar het snelst hulp kunt verwachten. "Op de breedte varen" om land te bereiken, zal dus ook nooit meer voorkomen.

Maar dat is volgens mij het enige dat misschien nog geleerd zou moeten worden: met een plastic sextant van honderd euro een middagbreedte bepalen, waarbij de hoogtecorrectie nog het belangrijkste onderdeel van het gehele ritueel zal zijn. De rest hoort, zoals Jos terecht opmerkt, tot de oude ambachten. Leuk en aardig om opa een demonstratie te zien geven en misschien ook nog leuk voor wedstrijden: zonder moderne hulpmiddelen en alleen met een sextant, een klok en een almanak een onbewoond atol ergens in de Pacific bereiken. Of je dan ook het elektronische rekenmachientje thuis moet laten en alleen maar een tafelboek mag gebruiken, kan dan onderwerp van discussie zijn. :wink:

Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door Jur de Jong »

Toen ik in 1969 ging varen als leerling bij de VNS begon ik aan mijn "memoriaal" (takenboek). De 1e stm werd gebombardeerd tot mentor. Er was precies voorgeschreven hoeveel sters-, middag-, zons- en maansbestekken er moesten worden gemaakt, net als het aantal azimuts. Voor dit alles gebruikte ik de beroemde tafels "HO 249". Ik was gewapend met zo'n oostduitse Freiberger sextant. Als het memoriaal goed werd bijgehouden en ook als goed werd beoordeeld kon het diploma S3 (3e rang) worden behaald zonder examen te doen. Echter ik stopte na die eerste reis met dat memoriaal omdat ik er veel teveel tijd in moest steken. Ik moest dus na mijn leerlingenjaar gewoon naar school en examen doen.

8)
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nedlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Heb met zo'n iemand in '66 gevaren die er prat op ging dat hij ze zowat allemaal van die andere stuurlui had overgeschreven en zo aan z'n 3e rang was gekomen. Voor mij viel hij echter door de mand toen ik de hoogtelijn uitrekende voor een (gis)positie welke ik 2' oost van de koerslijn nam en hem daarvoor uitrekende ( de koerslijn liep evenwijdig met de vorige geschoten hoogtelijn en nam dus als gis een punt op die evenwijdig lopende hoogtelijn,gewoon voor de gein om te zien of ik hem goed had geschoten,dan zou ik nu als uitkomst 0,0' moeten krijgen...
wat ook inderdaad de uitkomst was :wink: ). Op het moment dat ik de gis van die hoogtelijn nam i.p.v. de koerslijn zei die ouwe tegen mij...
Stuurman...je weet toch wel dat je niet van gis mag veranderen? Op dat moment zakte m'n broek af en wist ik gelijk dat hij er ook helemaal geen moer van snapte.

Fijne sextants waren die Freiberger's niet? De hele serie Atlantic .... van DvdH was ermee uitgerust met nog een stel van die gebouwde serie, bij elkaar 11 stuks dacht ik.

Groeten,K.Brouwer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Nedlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor de bezoekers die alleen maar op dit topic kijken deze link naar Opsporing Verzocht.

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=13&t=4969

Wie hebben mn vader op 5-8-80 uit de Zuid-Chinese Zee gered?
Op 5 augustus 1980 om 11.40 uur is zijn bootje uit de Zuid-Chinese Zee gered door bemanningsleden van de Nedlloyd Dejima.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Ik heb nog een ouwe Unieschakel-jaarverslag liggen van 1975
De schepenlijst, en rederijzaken, heb ik ff ingescand, en hier de plaatjes daarvan....
Bijlagen
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (500.95 KiB) 6889 keer bekeken
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (357.26 KiB) 6889 keer bekeken
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (588.03 KiB) 6889 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Nedlloyd

Bericht door Sparkymul »

Hoi Jan,

Feest der Herkenning...

Alle schepen van de Nedlloyd (NSU) waarop ik gevaren heb staan er nog op... Eind zeventiger jaren ging het hard berg afwaarts, de VOC-mentaliteit ontbrak...

Sparkymul
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Foto C.v.Selm
Afbeelding
Nedlloyd Dejima tijdens nieuw bouw.
GR Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Foto C.v.Selm
Afbeelding
Nedlloyd Dejima in aan bouw.

Gr.Sjaak
Carpe Diem
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

reis schema’s van 1969 tot 1976 diverse schepen

Bericht door John Baar »

Hallo ik ben John Baar en ben op zoek naar reis schema’s van 1969 tot 1976 diverse schepen waarmee ik op Zuid Afrika heb gevaren. Ik heb vele van de bemanningslijsten gevonden maar weet niet of ik ook ergens de schema’s kan vinden . kan iemand mij helpen ?
Groeten John Baar


Ja het kan inderdaad beter. Ik begon bij de VNS en dan naar de Nedlloyd ik heb mijn monsterboekje gescand en nu hoop dat ik het geplaats krijg. ik is het wat duidelijker. Dus als Iemand mij kan helpen dan is het te gek
Groeten John
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: reis schema’s van 1969 tot 1976 diverse schepen

Bericht door John Baar »

Dit Scannen is niet gelukt maar hier onder mijn leven In de kombuis.

In de Kombuis. Van de
Zaankerk 3/10/69 tot 16/12/69 Zuid Oost Afrika. Koks Jonge
Zaankerk 14/1/70 tot 14/4/70 Zuid Oost Afrika. Koks J
Simonskerk 1/5/70 tot 25/6/70 Zuid-Afrika. Koks J
Steenkerk 10/7/70 tot ? geen afmonsterdatum Kan Ik hier nog Loon van verwachten. Koks J Dit heb ik pas uitgevonde was een reis naar Japan
Serooskerk 11/12/70 tot 10/2/71 Zuid Afrika. Koks J
Serooskerk 5/3//71 tot 16/5/71 Zuid-Afrika. Koks J
Serooskerk 4/6/71 tot 15/8/71 Zuid-Afrika. Koks J
Loire Loyd 14/10/71 tot 31/10/71 Kust R. Bakker
Simonskerk 11/11/71 tot 2/12/71 Kust R. Bakker
Bovenkerk 14/12/71 tot 2/3/72 Zuid Afrika. Bakker
Banda 28/4/72 tot 18/7/72 West Afrika. Bakker
Simonskerk 7/9/72 tot 17/9/72 Kust R. Bakker
Serooskerk 30/9/72 tot 9/3/73 Zuid-Afrika. Bakker
Serooskerk 28/3/73 tot 21/6/73 Kust R & Zuid-Afrika. Bakker
Nedlloyd Katwijk 28/7/73 tot 28/10/73 Zuid-Afrika & Kust R.
Nedlloyd Katwijk 28/10/ tot 1/3/74 Zuid-Afrika. Bakker
Batu 26/3/74 tot 10/4/74 Kust R. Bakker
Leuve Loyd 29/4//74 tot 1/5/74 Kust R. Bakker
Spaarnekerk 10/6/74 tot 31/8/74 Zuid-Afrika. Bakker
Spaarnekerk 14/9/74 tot 7/2/75 PG. Bakker
Bovenkerk 3/4/75 tot 25/4/75 Kust R. Kok
Banggai 10/5/75 tot 21/8/75 Kust R. Kok
Neder Linge 28/5/75 Tot 11/6/75 Kust R. Kok
Serooskerk 29/8/75 tot 1/4/76. PG Lossen. Verre Oosten Laden . Oost Afrika Lossen & laden. Zuid Afrika Laden. Kust R tot Rotterdam .
Dit was mijn laatste Reis
Het Leuke is als je het zo bekijk is dat elke keer als je in de Kombuis promotie maakt ze je eerst op een kust reis sturen . Ik denk zelf om te kijken hoeveel mensen je ziek kon maken en als het aanvaardbaar was dan sturen ze je de grote reis op. En hoe minder je er ziek Maakte hoe langer de reis werd LOL.
Groeten John


Plaats reactie