Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: Nedlloyd

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Chris
Ik ben het helemaal eens met je, de Neder Eems was een top schip om op te varen en te werken.
Was ook mijn favoriet, heb er ook heel wat reizen op gemaakt.
Groeten Co

albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: Nedlloyd

Bericht door albert s »

Wilde geen nieuw onderwerp aan maken, hoop het onder het juiste onderwerp te plaatsen.

Radio programma van Bert Bakker voor de KRO over het werken op zee, naar aanleiding 200 jaar nautisch onderwijs in Nederland.
In 1984 gemaakt. Met medewerking van de bemanning van de Nedlloyd Rotterdam.

https://www.youtube.com/watch?v=1p5YiJTnwTI
https://www.youtube.com/watch?v=NoewhBxq-ps
https://www.youtube.com/watch?v=opEZChTp5LY
https://www.youtube.com/watch?v=aLHtTE3geZc
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: Nedlloyd

Bericht door Willem Visser »

Het onderstaande artikel is overgenomen uit de Nedlloyd Parade uit 1996

De toekomst van een snelweg tussen twee oceanen.

Panama City - Op 31 december neemt Panama het beheer van het Panamakanaal over van de Verenigde Staten. De overdracht vormt een mijlpaal in de rijkr historie van de scheepvaartroute. met het naderen van de eeuwwisseling nemen ook echter de zorgen over de toekomst van de waterweg toe.

De ontelbaar fonkelende lichtjes van de havenstad Balboa markeren de Panamese kust als de Nedlloyd DelÍt 's ochtends om 04.05 uur het anker licht in de inktzwarte wateren van de Stille Oceaan. Het containerschip is net terug van een reis naar Japan en zet nu in de nieuwe Pacena-dienst van Nedlloyd Lijnen koers naar de Amerikaanse oostkust. Dankzij het Panamakanaal wordt de reis van de Nedlloyd Delft met bijna 14.400 km verkort en hoeft het schip geen tiendaagse reis rond Kaap Hoorn te maken. De reistijd van de Nedlloyd DelÍt door het Panamakanaal bedraagt nog geen tien uur.Dit is te danken aan een initiatief van Ferdinand de Lesseps, die ook het Suezkanaal heeft gebouwd. De Fransen hadden circa een derde van het kanaal gegraven toen malaria en gele koorts een voortijdig einde maakten aan het plan van De Lesseps. De ziektes kostten duizenden mensenlevens en de onderneming ging failliet.
Afbeelding
Locomotieven begeleiden de Nedlloyd Delft door de Miraflores Sluizen. Elk schip dat het Panamakanaal doorkruist, moet zes sluizen passeren.

Maar de droom van een kanaal door de landengte werd, met de bemoeienis van de Verenigde Staten,uiteindelijk toch werkelijkheid.De Amerikanen steunden allereerst de vorming van de Republiek Panama toen dePanamezen zich in 1903 afscheidden van Columbia. Het nieuwe land werd meteen erkend door de Amerikanen en binnen luttele dagen werd een kanaalverdrag tussen Panama en de Verenigde Staten getekend. Voor een eenmalig bedrag van 10 miljoen dollar en een jaarlijkse vergoeding van een kwart miljoen dollar kregen de Amerikanen de beschikking over de Kanaalzone die 16 km breed is. Het Panamakanaal kwam gereed in 1914 en kostte 387 miljoen dollar. Om 04.25 uur stapt loods John Morales aan boord van de Nedlloyd DelÍt. Voor dat de eerste serie sluizen van het kanaal wordt gepasseerd, zullen zich nog twee andere loodsen bij hem voegen. Het type schip en het tonnage bepalen hoeveel loodsen nodig zijn in het kanaal. Zo hebben grote oorlog schepen bijvoorbeeld vier loodsen aan boord. Zelfs de gezagvoerders van marineschepen moeten het bevel van hun schip overdragen, een in de scheepvaart uniek gegeven. De nauwe vaarweg, de sterke stromingen, de sluizen, zware regenval, wind en mist vormen obstakels die de taak van de goed opgeleide loodsen bemoeilijken. Zij zijn de aristocraten onder de Panamakanaal werknemers.

'Goedemorgen kapitein.' 'Goedemorgen loods.' Op de brug van de Nedlloyd Delft draagt gezagvoerder John Ulrich het bevel over aan Morales, die onderdeel uitmaakt van de kleine elite die alle type schepen door het kanaal kan loodsen. Voor Ulrich is het de tweede maal dat hij als gezagvoerder door het kanaal vaart. Morales is gelouterd in het vak. Hij heeft niet precies bijgehouden hoeveel maal hij het Panamakanaal heeÍt bevaren. 'Ergens tussen de 2.000 en 3.000 keer. Ik zou het niet precies weten.' Hij geniet nog steeds van elke tocht. Je let op de details. je merkt bijvoorbeeld dat een kleine verbetering aan de sluizen die 30 jaar geleden is aangebracht, plotseling door éen of andere idioot is veranderd. En vervolgens ontstaat er dus een probleem.' Morales richt zijn verrekijker op de Bridge oÍ the Americas, een stalen brug die de enige vaste oeververbinding vormt tussen de twee continenten. 'Als het kanaal in de moderne tijd was gebouwd, dan had het waarschijnlijk niet zo goed gefunctioneerd.' Ondanks alle moderne hi-tech zouden we er niet in slagen om het werk van de ontwerpers van destijds te verbeteren. Zij waren hun tijd ver vooruit.' Twee sleepboten begeleiden de Nedlloyd DelÍt rond 06.30 uur naar de Miraflores Sluizen. Even daarvoor zijn de aanmeerploeg en twee andere loodsen aan boord gegaan. Elk schip dat het Panamakanaal doorkruist moet zes sluizen passeren.Een schip dat de eerste drie sluizen gepasseerd is, bevindt zich op 28 meter boven de zeespiegel.Via de volgende drie sluizen komt het schip weer op zeeniveau uit.
Afbeelding
De Nedlloyd Delft in de Miraflores Sluizen

In de Miraflores Sluizen wordt de Nedlloyd DelÍt in twee etappes naar het niveau van het Miraflores Meer gebracht. De sluizen zijn in wezen hydraulische liften met reusachtige kleppen die de krachtige snelle waterstroom via zwaartekracht reguleren. Er komt geen pomp aan te pas. Vers water stroomt van het meer naar de zee, via betonnen tunnels die groot genoeg zijn voor een trein. Voor elk schip moet bijna 200 miljoen liter water door het systeem geperst worden. Om 06.58 uur maakt de aanmeerploeg de Nedlloyd DelÍt vast aan vier locomotieven. De schepen worden door de sluizen geleid met behulp van vier grote sleeplocs, een uniek kenmerk van het kanaal. De elektrische locomotieven brengen het schip in de juiste positie in de sluiskamers. Loods Jim Woolsey dirigeert de locomotieven via zijn walkie talkie. De locs slepen ons met kabels die aan de boeg en de achterkant van het schip zijn bevestigd. Binnen 30 minuten zijn we in de volgende sluiskamer. Na deze sluizen vaar de Nedlloyd Delft over het Miraflores Meer, gaat 10 meter omhoog in de Pedro Miguel Sluizen en begint aan de tocht door de Gaillard Cut, het nauwste deel van het kanaal. Hier stonden de kanaalbouwers voor hun grootste uitdaging: een geul van bijna 15 km door een rotsplateau.

Tussen 1907 en 1913 is hier meer dan 73 miljoen kubieke meter rotsbodem uitgegraven. Het project werd vaak gehinderd door enoÍme aardverschuivingen, die soms een maand werk teniet deden. Elke dag tast een hydrograÍisch onderzoeksschip de bodem van de geul aÍ, want dit gebied wordt nog steeds regelmatig blootgesteld aan aardverschuivingen. Inmiddels is in de Gaillard Cut al meer aarde verwijderd sinds de voltooiing van het kanaal dan tijdens de oorspronkelijke graafperiode. De baggerwerkzaamheden moeten misschien nog wel worden opgevoerd. De omgeving van het Gatun Meer, dat als waterreservoir voor het kanaal dient, wordt steeds meer ontbost, waardoor erosie en verzilting vrij spel krijgen. Dit gebied fungeert als een buffer voor het kanaal. De regen vult het rivierwater aan dat eerst in kunstmatige meren belandt en uiteindelijk in het kanaal. Als gevolg van de verzilting oÍ erosie verandert de loop van de rivieren oÍ vallen de rivieren zelfs droog. 'We leven in een tropisch land, maar door de ontbossing zijn er al delen in noordelijk Panama waar het niet langer regent. En zonder overvloedige regenval kan het Panamakanaal niet functioneren', vertelde Marco A. Gandasequi, adjunct-directeur van ANCON me in Panama City. ANCON is een particuliere instelling die in 1965 is opgericht door een groep prominente wetenschappers, zakenmensen en andere burger. De groep wil Panama’s natuurlijk hulpbronnen en biodeversiteit beschermen ten behoeve van de huidige en komende generaties Panamezen. 'In 1950 was meer dan een kwart van onze bossen vernietigd. In 1990 was dit al opgelopen tot 75 procent,' zegt Gandasequi. 'En het gaat maar door. Als we niet in actie komen, zal 90 procent van onze bossen zijn verdwenen in het jaar 2010.' Sommige bomen zijn gekapt door de houtindustrie; andere door boeren die op het vrijgekomen land illegaal gewassen telen. Waar het bos verdwijnt, slaat de verzilting toe en neemt het waterabsorptievermogen af. De Kanaalzone is een nog relatief maagdelijk gebied dat verboden terrein is voor onbevoegden. Maar volgens Gandasequi heeft het land naast de Kanaalzone ook te lijden onder de activiteiten van de houtindustrie en het illegaal kappen van bomen. Zelfs de overheid maakt zich nu ook zorgen over de klimaatveranderingen als gevolg van de ontbossing.’Tien jaar geleden bestond het woord woord milieubescherming niet eens in Panama. We dringen aan op economisch maatregelen, zoals het verlagen van de tarieven voor importhout afkomstig uit cultuurbossen en het opleiden van boeren, zodat ze de bestaande gronden goed kunnen verbouwen en de bossen onberoerd laten.’
Afbeelding
'Stuurboord' roept loods Jim Woolsey over de radio, als hij de Nedlloyd Delft door de Gatun Sluizen leidt, rechts gezagvoerder John Ullrich

Om 12.05 vaart de Nedlloyd Delft op het Gatun Meer. Morales is aan het lunchen in de messroom. Aan dek genieten enkele bemanningsleden van het door de jungle omzoomde meer. De meeste zeevarenden zijn onder de indruk van de passage.’Natuurlijk spreekt het Panamakanaal aan, vertelt eerste stuurman Wout Loorbach op de brug. 'Iedereen kent de geschiedenis van het kanaal. Het Panamakanaal is duidelijker aantrekkelijker dan het Suezkanaal. Màar ook havens hebben hun bekoring. Sydney Harbour bijvoorbeeld met de ontelbare jachten en het Opera House. Het binnenlopen van New York is ook mooi. Vroeger kwam je zelfs nog verder binnen en passeerde ie het Vrijheidsbeeld." Aan bakboord passeert het containerschip Ming Asia dat koers zet naar de Stille Oceaan. Sinds de opening is het kanaal door 770.000 schepen die in totaal 5.500 miljoen ton goederen vervoerden naar bestemmingen in de hele wereld.

Het Panamakanaal is een snelle economische verbinding tussen de twee grootste oceanen van de wereld. Ofschoon de Verenigde Staten wat betreft de hoeveelheid goederen nog steeds de grootste gebruiker is van het kanaal, vormt het niet langer een verbinding tussen de twee Amerikaanse kusten. Het Panamakanaal word ook voor andere goederenstromen benut, namelijk die tussen de Amerikaanse oostkust en Azië, tussen de Amerikaanse oostkust en westelijk Zuid Amerika en tussen Europa en de westkust van Noord Amerika. Als Amerikaanse overheidsinstelling voldoet de Panamakanaal Commissie aan haar wettelijke taak om op budgetair-neutrale basis te opereren. Alle exploitatie-. onderhouds- en verbeteringskosten worden gedekt met tolgeld. De tolbedragen zijn met ingang van oktober 1992 verhoogd naar $ 2,27 per ton voor beladen schepen en $ 1,76 per ton voor onbeladen schepen. In 1994 bedroeg het gemiddelde tolgeld voor oceaanvrachtschepen $ 33.785. Het hoogste bedrag dat ooit is geïnd, was $ 141.344,97 voor het cruiseschip de Crown Princess op 2 mei 1993. De schepen die het kanaal bevaren, vervoeren een groot aantal producten. Van de 170 milioen ton die door het kanaal ging in 1994, bestond zo'n 20 procent uit graan, 15,8 procent uit aardolie{produckten) en 13,2 procent uit goederen vervoerd in containers. Ofschoon auto's maar een klein deel van het volume vormden, waren ze wel goed voor 13,7 procent van de totale inkomsten.
Afbeelding
Een veiligheidsman geeft instructies bij het sluizencomplex. Het Panamakaal biedt werkgelegenheid aan enkele duizenden mensen.

Sinds de opening in 1914 belichaamt het Panamakanaal de enorme economische belangen van met name de Verenigde Staten, maar ook die van het Verre Oosten en Europa. Onder president CarteÍ werd in 1977 een nieuw verdrag a{gesloten met de toenmalige sterke man van Panama, generaal Omar Torrijos. Het verdrag stipuleerde dat grote delen van de Kanaalzone weer onder Panamees beheer zouden komen in 1979. Het Panamaverdrag eindigt op 31 december 1999. De verantwoordelijkheid voor het beheer en de exploitatie van het kanaal wordt dan door de V.S. overgedragen aan de Republiek Panama. Gebruikers van het kanaal hebben hun zorgen geuit over de gang van zaken tijdens de overgangsfase. Op het hoofdkantoor van de Panamakanaal Commissie benadrukt Gilberto Guardia dat er in wezen niet veel verandert door de overname. 'Schepen uit de hele wereld zullen ook in de volgende eeuw gebruik kunnen maken van een efficiënt opererend Panamakanaal. Meer dan 100 miljoen dollar wordt jaarliiks besteed aan onderhoud en verbeteringen van de vaarweg. Lange-termijnplannen voor capaciteitsuitbreiding, zoals de verbreding van de Gaillard Cut, illustreren dat de commissie oog heeft voor de toekomstige behoeften van de scheepvaart.'

Om 12.58 uur bereiken we de eerste kamer van de Gatun Sluizen, waar de Nedlloyd DelÍt de laatste 'treden' afgaat om uiteindeliik op zeeniveau uit te komen. Daarbij wordt opnieuw bijna 100 miljoen liter regenwater verbruikt. Twintig minuten later gaan Morales en zlin collega's via de touwladder aan boord van de loodsboot. De Nedlloyd Delft heeÍt de wateren van de Atlantische Oceaan bereikt.
Afbeelding
Ontelbare kruizen in de jungle naast het Panamakanaal herinneren aan de duizenden Fransen die bij de eerste werkzaamheden aan het kanaal door de malaria en gele koorts om het leven kwamen.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: Nedlloyd

Bericht door Willem Visser »

Nedlloyd Delft en Nedlloyd Rouen
Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Afbeelding
Zuiger trekken op de Mersey LLoyd.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
Gebruikersavatar
S Verheij
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 okt 2010 15:29
Locatie: Vlaardingen

Re: Nedlloyd

Bericht door S Verheij »

Afbeelding
Nogmaals zuiger Mersey LLooyd.
Gr.Sjaak
Carpe Diem
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Nedlloyd

Bericht door v+d »

Op die foto's is te zien dat de Hotlo's kleppen met een handvat hadden waardoor de stoterstangen boven de nokkenbak uitkwamen er waren ook Hotlo's waarbij dit via een schuif ging.
Het kunnen bewegen van de stoterstangen anders dan op en neer was nodig voor het omkeren van de draairichting, de rollen werden dan van de nokken gelicht en de nokkenas verschoven.
Voor wie dit leuk vindt om te weten :wink:
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door rspeur »

Ik heb vrouwlief even laten zien waar ik een derde handje - het takelgebeuren in de rolstoel in Terherne - van ken.
Ze vond het heel interessant.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 765
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: Nedlloyd

Bericht door Willem Visser »

Foto's zijn gemaakt op de Nedlloyd Loire tussen november 1982 en april 1983. De namen ben ik vergeten, behalve die van Rob Haring (witte overall en tattoo's op de armen) de persoon links in de trui ben ik zelf. Het jonge ventje was de zoon van de 2e wtk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Nedlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een stampende Nedlloyd Albany. :wink:
Foto's van Nautiek.
Nedlloyd Albany1.jpg
Nedlloyd Albany1.jpg (96.56 KiB) 5492 keer bekeken
Nedlloyd Albany2.jpg
Nedlloyd Albany2.jpg (104.41 KiB) 5492 keer bekeken


Plaats reactie