Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Nedlloyd

Bericht door Breeze »

Ben wel benieuwd naar die geschiedenis van de "Maassluis", maar in Marhisdata vind ik hem niet. Of doe ik iets verkeerd?

Adri

jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jan stolp »

Hij staat er wel in hoor ,de Maassluis van 1982.
Ook elders op dit forum is er uitgebreid aandacht besteed aan deze ramp.
Groeten
Jan
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Nedlloyd

Bericht door koosn »

Sorry mensen, maar ik zie nu dat ik al eens eerder een paar foto's van de Maassluis geplaatst heb.
In november 2012 op blz 349 van Mooie Tankers staan wat foto's en verhalen over de Ramp met de Maassluis bij Skikda.
Omdat ik bij de nieuwbouw van dit schip geweest ben en er ook enkele reizen op heb gevaren, blijft deze ramp altijd een grote indruk op mij maken, vooral in de maand februari, waarin die ramp plaatsvond.
Koosn
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Je hoort ons niet klagen, Koos ! :-D
Liever 2 x geplaatst dan 1 x onterecht denken al geplaatst te hebben !
Oost, west...ook best
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: Nedlloyd

Bericht door koosn »

Maassluis proefvaart 1982.jpg
Maassluis proefvaart 1982.jpg (134.04 KiB) 8372 keer bekeken
Chemicaliën en productentanker Maassluis op proefvaart in sept. 1982 op de Noordzee.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Nedlloyd

Bericht door Henk van der Moolen »

De Maassluis is jammerlijk vergaan voor de kust van Skikda.
Ik meen dat daarbij 28 opvarenden het leven verloren.
Zou het geen idee zijn om haar voortaan Maassluis R.I.P te noemen?
Of hoort dat niet bij een schip?
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol:
Ja, waarom eigenlijk niet ? Het is tenslotte ook een 'zij'
Maar voor de Maasluis gaat dat helaas niet op: haar ledematen zijn in stukken en brokken geborgen, en rijdt, of vaart ze weer ergens rond, of krabben we onze wangen, met delen van haar, haarvrij....
Kortom: ze Rest niet In Peace, maar had blijkbaar een donorcodicil....en 'bestaat' in moleculaire componenten nog steeds.....
Er zijn trouwens 2 mensen bij omgekomen met wie ik (kort) gevaren heb...de 3e wtk, een kustreis op (ik meen) de NL Mississippi met hem (nog als 4e) en de hofmeester (op de monsterrol van de Maassluis heette dat anders) de kustreis op de AbelTasman, askmenievergis: samen mét z'n vrouw...

Wat je nu eventjes zegt, roept wel meteen bij mij de volgende vraag op: Stel, iemand is dmv een hart van iemand anders, een lever, en nieren van iemand anders nog steeds in leven. Als die persoon uiteindelijk komt te overlijden op een manier waarbij recycling van de componenten niet meer mogelijk is, welke namen moeten dan allemaal op de grafsteen staan ?
"hier rust het lichaam van XXXX, maar tevens het hart van YYYY, de lever van ZZZZ, en 1 nier van zijn nog in leven zijnde zuster..." ???
Kortom: wie is een dergelijk "samengesteld" persoon ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Nedlloyd

Bericht door Henk van der Moolen »

Jan daar heb je natuurlijk gelijk in, maar in dit geval zie ik het niet als een brok schrot maar meer als een verzamelnaam van de omgekomen
bemanningsleden van de Maassluis R.I.P.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Nedlloyd

Bericht door b-bootsman »

Hallo Jan.

Even een vraagje wanneer heb je op de Abel Tasman gezeten?

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Nedlloyd

Bericht door jdbvos »

Ja dat was heél wat,die ramp.... Ik heb ademloos zitten luisteren naar die radiokontakten met die ouwe...
T/m z'n laatste kontakt (geloofik, althans: wat werd gepubliceerd): " ...we hebben dood schip gekregen, de noodgenerator is bijgesprongen. Ik stop nu ! Over en uit !" Dit is zoals in mijn memorie staat gegrifd, maar zoiets is een slechte geschiedenisschrijver, zoals je weet...maar het was écht: Over en uit....
De volgende dag kwamen de beelden van die witte overall's met zwarte schoenen tussen de stenen van de breakwater.....
Ik was wel een week van slag...

'k Heb effe het monsterboekie erbij gepakt, Bob....
Dat was 16-5-'76 tot 25-7-'76, 1 reisje Europa-Australie vv met kapitein Tillema (uit Bedum) R'dam-Tilbury-Bremerhafen-Vlissingen-(via de Kaap)Sydney, Melbourne-Freemantle-(via de Kaap)Vlissingen waar ik werd afgelost. Kwam nét 3 week te kort voor m'n vaartijd, maar moest eraf, want er kwamen 2 meevarende vechtgenotes en was er geen ruimte meer in de sloepen...
Kijkt ff naar de reistijd en het vaarschema: toen hadden containerschepen nog haast ! 26-27 kn soms ! Op de foto hieronder, tussen Sydney en Melbourne, deden we héél kalmpies an met 22-24 kn

Kwam toen voor ca 1,5 mnd op de kustreis van de MississippiLloyd, zoals op m'n monsterbrieffie stond... Bij de AvA hoorde ik dat de naam was gewijzigd in Nedlloyd MississippiLloyd, en terwijl de AvA zou beginnen en zat te mopperen dat zo'n naam niet in het boekie paste, kwam iemand vertellen dat de naam wéér was gewijzigd, in Nedlloyd Mississippi. De monsterrol was 3 x de naam doorgehaald en aangepast; in m'n monsterboekie staat 'gewoon' Nedlloyd Mississippi (waar de KRLers het niet mee eens waren)

Toen ik op de Eemscentrale kwam, ben ik verhuisd naar Bedum, en kwam Tillema daar diverse malen tegen.... Of ik eens langs kwam, voor een borreltje..
nooit gedaan overigens....en ik vermoed dat ik nu te laat ben....
Bijlagen
Abel Tasman 24 bord3.jpg
Abel Tasman 24 bord3.jpg (113.85 KiB) 8067 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie