Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Nedlloyd

Bericht door Otter »

Ik denk niemand aan boord met inventiviteit .
Wie onder weg is, vorderd

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Nedlloyd

Bericht door Sparkymul »

m/s Nedlloyd Rockanje/PGED

Ik vond tussen de stapels negatieven een paar gemaakt op boven genoemd schip. Ik ben er al weer een tijdje uit en de vraag is... Is het beeld ook nog het beeld van de huidige tijd?. Wordt er nog steeds dagelijks een zonnetje geschoten nu gps een positie zo nauwkeurig op elk moment van de dag aangeeft?

De reis was overigens vrij uniek. Nedlloyd probeerde in het voorjaar van 1979 weer een regelmatige service op West-Afrika te openen. De traditionele vrachtvaart op de westafrikaanse havens was door de enorme concurrentie en de verstopte havens met zeer lange wachttijden in het slob geraakt.
De Rockanje had de eer om de dienst te openen. Met haar los- en laadmogelijkheden kon zij terecht bij speciale terminals waardoor lange wachttijden konden worden voorkomen. Een rondreis duurde zo geen maanden maar slechts een dikke maand.
Het werd een matig succes. In de havens werd e.e.a gevierd, kwamen hotemetoten aan boord die zich te goed deden aan luxe hapjes en drankjes. Als sparks kreeg ik in de havens plotseling allerlei bijbaantjes die in het geheel niets te maken hadden met datgene waarvoor ik was aangemonsterd..
De reis terug naar Rotterdam verliep voorspoedig. Helaas, op een morgen liep als uit de lucht gevallen, een grote kerel aan dek die dan ook niet op de crew list stond. (Helaas vanwege de grote rompslomp later in Rotteerdam). Hij kwam in de voeding en werd aan het bikken en tjetten gezet. In Rotterdam kreeg hij als enige een confortabel vervoermiddel met chauffeur.

Sparkymul
Bijlagen
Nedlloyd Rockanje 2.JPG
Nedlloyd Rockanje 2.JPG (82.25 KiB) 5628 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Nedlloyd

Bericht door Sparkymul »

m/s Nedlloyd Rockanje/PGED op de foto.

Het overzicht vanaf de brug op het dek was niet optimaal. De foto is dat overigens ook niet...

Volgens mij het schip van Nedlloyd dat de meeste namen heeft gehad. Of zijn er met nog meer namen geweest?

Gebouwd in 1972 als Antares tot 1975 en vervolgens:
- Rheinfels (tot 1977)
- Nedlloyd Rockanje (tot 1983)
- Kotka Lily (tot 1985)
- Finnrover (tot 1988)
- Seahorse (tot 1992 feb)
- Dana Corona (tot 2001 mei)

Sparkymul
Bijlagen
Nedlloyd Rockanje 3.JPG
Nedlloyd Rockanje 3.JPG (86.55 KiB) 5545 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Nedlloyd

Bericht door Sparkymul »

m/s Nedlloyd Rockanje/PGED

De Nedlloyd Rockanje was geen mooi schip (hoewel.... Over smaak valt niet te twisten). Zij is misschien daarom niet vaak op de foto gezet. Op internet kom ik maar een paar foto's van haar tegen. Zijn er leden van dit Forum die wel een mooie opname van dit toch wel unieke werkpaard van Nedlloyd hebben gemaakt? Als ze er zijn houd ik mij aanbevolen.

Sparkymul
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Nedlloyd

Bericht door johan.H »

de Nedlloyd Bahrein heeft er net als de Rockanje ook 7 achter zijn naam Sparkymul :)

- Bsle Empress
- Bosco Jumbo (Until 2006 Mar)
- Delmas Jacaranda (Until 2004 Apr)
- Pathfinder (Until 2001 May)
- Lykes Pathfinder (Until 2000 Jun)
- Charles Lykes (Until 1998 Aug)
- Nedlloyd Bahrain (Until 1993 Apr)
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Nedlloyd

Bericht door Sparkymul »

Hoi Peter....

Hartelijk dank...

Ik heb ze nu ook gevonden en een paar foto's gedownload... Helaas zijn de meeste niet van de beste kwaliteit.

Sparkymul
Peter jj

Re: Nedlloyd

Bericht door Peter jj »

De foto's zijn van slechte kwaliteit, veel beter kan ik ook niet vinden :roll:
http://www.shipspotting.com/gallery/sea ... =finnrover
Onder de naam Finnrover worden ze beter.
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Nedlloyd

Bericht door Sparkymul »

Mannen...

Een week geleden had ik de volgende vraag....

Ik ben er al weer een tijdje uit en de vraag is... Is het beeld ook nog het beeld van de huidige tijd?. Wordt er nog steeds dagelijks een zonnetje geschoten nu gps een positie zo nauwkeurig op elk moment van de dag aangeeft?

Er was helaas nog geen reactie. Mannen wij krijgen toch nog niet allemaal de "Pensioenkompas" op de mat?

Sparkymul
Bijlagen
Zonnetje schieten.JPG
Zonnetje schieten.JPG (15.84 KiB) 5051 keer bekeken
johan.H
Berichten: 992
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:57

Re: Nedlloyd

Bericht door johan.H »

misschien handiger om de vraag op het wie weet topic te stellen Sparkymul :wink:

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=2142


Plaats reactie