Zendschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

We gaan gewoon door met weer een nieuw deel.

Deel 2
Wanneer de "OFFSHORE 1", het bevoorradingsschip van RADIO CAROLINE SOUTH er wel in slaagt de "mv MI AMIGO" te bereiken is het echter al te laat. Het zendschip is amper 100 meter van de kust verwijderd. Het is pas op dit moment dat de bemanning merkt dat er iets aan de hand is. Men doet al het mogelijke...

De "mv MI AMIGO" strandt op de enige plek waar geen rotsen of golfbrekers zijn, slecht enkele meters naar links of rechts en de boot was in de totale vernieling gegaan. RADIO CAROLINE SOUTH is uit de lucht! De beschadigde "mv MI AMIGO" wordt naar de haven van Zaandam in Nederland gesleept voor herstelling.

Britt Wadner, de eigenares van de "Cheeta 2" van het inmiddels opgedoekte RADIO SYD biedt haar volledig herstelde zendschip spontaan aan. Ronan O' Rahilly laat zich dit geen tweemaal zeggen en RADIO CAROLINE SOUTH hervat op 12 februari 1966 via de "CHEETA 1" haar uitzendingen. Echter niet voor lang want het schip blijkt water te maken en dagelijks zijn er zendermoeilijkheden. Het schip wordt al vlug de haven binnengesleept voor dringende herstellingswerken.

Op 1 april 1966 is de "Cheeta 2" terug en 3 dagen later keert ook de herstelde "mv Mi Amigo" terug naar zijn ankerplaats. Na heel wat antenne- en zendermoeilijkheden is RADIO CAROLINE SOUTH ,The Sound of the Nation, terug in de lucht vanaf haar eigen zendschip. Ditmaal via de 259 meter met een nieuwe 50 kW zender, die tijdens de herstellingswerken werd ingebouwd. Er zijn nu 2 RADIO CAROLINE SOUTH in de lucht. Extra presentatoren en bemanningsleden worden gezocht om deze dubbele uitzenduren aan te kunnen. Uiteindelijk wordt er beslist om de aparte uitzendingen via de "Cheeta 2" stop te zetten.

Door de op komst zijnde anti-zeezenderwet en het verdwijnen van de zeezenders via de forten is het voor RADIO CAROLINE alvast het sein om een reeks preventieve maatregelen te treffen, want zij willen kost wat kost immers doorgaan. Gewapend met zwaar slopersmateriaal rukken een aantal van RADIO CAROLINE 's medewerkers op naar het onbemande Roughs Fort dat duidelijk buiten Engelands territoriale wateren ligt. De bedoeling is om op dit fort een landingsplaats voor helikopters te maken zodat de beide RADIO CAROLINE schepen vanuit een ander land via daar kunnen worden bevoorraad. Het pakt allemaal echter anders uit want ook Roy Bates van het terziele gegane RADIO ESSEX heeft het op dit fort gemunt. Na een ware oorlog haalt Bates het van de RADIO CAROLINE mensen.

Andere plannen om te kunnen doorgaan worden echter wel uitgevoerd. Zo wordt er een kantoor in Nederland geopend en maakt Ronan O'Rahilly een wereldreis om internationale adverteerders te zoeken. Ook het Nederlandse bedrijf Wijsmuller, die al die tijd de bevoorrading heeft gedaan voor de meeste zeezenders, laat weten dat het dit in de toekomst zal blijven doen.
Op 14 juli 1967 wordt in het Britse Huis der Afgevaardigden de anti-zeezenderwet goedgekeurd en die van kracht zal gaan op 15 augustus 1967.

Ronan O'Rahilly houdt woord want de DJ "Daffy" Don Allen laat via de zender van RADIO CAROLINE SOUTH weten dat zij door gaan. Wel heeft men enkele noodzakelijke maatregelen getroffen. Buiten Johnny Walker en Robbie Dale zijn alle DJ's nu niet-Brits. Er worden internationale reclames gedraaid en de bevoorrading en het contact gebeurt via Nederland. Maatregelen waar de Britse regering niet kan tegen optreden.

RADIO CAROLINE NORTH is ondertussen nog niet onderhevig aan de wet daar het schip verankerd is voor de kust van het eiland "MAN" dat een eigen bestuur heeft. RADIO CAROLINE NORTH maakt nogal wat gratis reclame voor bedrijfjes van dit eiland en zodoende is men dikke vrienden met de "Man" bewoners.
Word vervolgd
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Southend 1999 - Ross op volle zee.jpg
Southend 1999 - Ross op volle zee.jpg (66.74 KiB) 4315 keer bekeken
Stuurhut.JPG
Stuurhut.JPG (325.37 KiB) 4315 keer bekeken
Dek.JPG
Dek.JPG (297.26 KiB) 4315 keer bekeken
Dek 2.JPG
Dek 2.JPG (318.78 KiB) 4315 keer bekeken

Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

We blijven nog even bij Radio Caroline.
Deel 3
Lang duurt dit echter niet want het bestuur van het eiland Man moet zwichten onder de druk
van de Britse regering en neemt de Britse anti-zeezenderwet aan.
RADIO CAROLINE NORTH gaat per 1 september 1967 ook de illegale toer op.
Vanaf nu besluit de RADIO CAROLINE- directie om bijvoegsels NORTH en SOUTH te schrappen en de stations te herdopen in RADIO CAROLINE INTERNATIONAL.

Na maanden rust verschijnen er in de vroege morgen van 3 maart 1968 bij de beide RADIO CAROLINE schepen een sleepboot van de Nederlandse firma Wijsmuller. De RADIO CAROLINE bemanningen worden overrompeld en opgesloten en zowel de "mv Caroline" als de "mv MI AMIGO" worden naar Amsterdam gesleept. Het blijkt dat de RADIO CAROLINE directie de firma Wijsmuller al maanden niet meer voor haar diensten had betaald. Deze firma zorgde voornamelijk voor de bevoorrading van beide stations.

Door deze plotse Aktie valt de RADIO CAROLINE organisatie volledig uit elkaar. Men doet nog tevergeefse pogingen om RADIO CAROLINE INTERNATIONAL terug in de lucht te brengen via 1 zendschip. Men probeert de "OCEAAN 7" aan te kopen wat niet lukt door vroegtijdige artikels in de kranten. De "mv GALAXY" van ex- RADIO LONDON is te duur en de pogingen via het "KNOCK JOHN FORT" lopen ook op niets uit. RADIO CAROLINE; Engelands eerste en laatste zeezender is wegens gebrek aan financiën gestorven. Er heerst weer rust voor de kust van Groot-Brittannië.

Op 29 mei 1972 worden de "mv MI AMIGO" en de "mv CAROLINE" door de firma Wijsmuller openbaar verkocht. Na 4 jaar aan de ketting, zijn de beide zendschepen door souvenierjagers leeg gestolen en zijn ze beiden onderkomen wegens geen onderhoud. De "mv CAROLINE" wordt verkocht aan een slopersbedrijf dat het meteen afbreekt. De "mv MI AMIGO" word opgekocht door Hofmann Shipping Agency, ook met de bedoeling om het te slopen. Na felle onderhandelingen slaagt een groep zeezenderfanaten, gegroepeerd onder de naam "Free Radio Association" erin het schip te kopen.

De organisatie zegt het zendschip te willen ombouwen tot een drijvend piratenzendermuseum. Het blijkt echter dat de zenders aan boord nog te repareren zijn en het groepje heeft meteen andere plannen! Begin september 1972 verlaat de "mv MI AMIGO" de haven en zet koers naar Engeland om daar hun museum in een haven te exploiteren. Het schip vaart echter niet zover want het dropt anker net buiten de kust van het Nederlandse Scheveningen. De hoofdverantwoordelijke van deze stunt is Gerard van Dam. Er wordt meteen aan de zenders gewerkt en op 29 september 1972 is het zover. Er wordt gestart met non-stop muziek testuitzendingen op de 253 meter middengolf zonder stationsnaam of aankondigingen.

De zender is zeer onregelmatig in de lucht wegens zenderproblemen. Om het ding optimaal te laten functioneren wordt er een beroep gedaan op Peter Chicago, de zendertechnicus van RADIO NOORDZEE INTERNATIONAAL. Peter krijgt de zender op 30 november 1972 eindelijk goed aan de praat. De dag nadien houden de non-stop uitzendingen op en Engelse deejays maken de eerste programma's. Het station en de presentatoren hebben nog steeds geen naam. Het adres van het naamloze radiostation is een postbus op naam van Gerard van Dam. Enkele dagen later zitten er duizenden ontvangstrapporten in deze postbus.

Op 17 december 1972 verandert het naamloze station haar frequentie. Vanaf nu wordt er uitgezonden op 197 meter middengolf en het station heeft nu eindelijk een naam: RADIO 199.
Er komen ook enkele Nederlandstalige deejays aan boord en nu blijkt er dat men van plan is om via de 199 meter uitsluitend Nederlandstalige programma's uit te zenden en via de 253 meter (aangekondigd als 259) Engelstalige ander de naam RADIO CAROLINE. Deze twee volledig aparte uitzendingen kunnen echter niet doorgaan daar een zware storm de antenne heeft laten afknappen en er noodgedwongen via een noodantenne werd uitgezonden die de twee aparte signalen niet aankan.
Word vervolgd
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
MV Caroline - Howard Stern op het achterdek.jpg
MV Caroline - Howard Stern op het achterdek.jpg (24.89 KiB) 4279 keer bekeken
Verlaten Ross studio.jpg
Verlaten Ross studio.jpg (51.71 KiB) 4279 keer bekeken
Zijshot Ross Revenge close.jpg
Zijshot Ross Revenge close.jpg (42.75 KiB) 4279 keer bekeken
Wijsmuller sleept mv Caroline weg op 3 mrt 1968.jpg
Wijsmuller sleept mv Caroline weg op 3 mrt 1968.jpg (13.23 KiB) 4279 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Nog wat Radio Caroline.
Deel 4
Daarom worden de Engels- en Nederlandstalige uitzendingen op dezelfde frequentie uitgezonden. Men besluit om het station nu toch om te dopen in RADIO CAROLINE INTERNATIONAL. Na 4 jaar afwezigheid is Engelands eerste zeezender terug, zij het wel onder Nederlands initiatief en met Nederlandstalige en enkele Engelstalige programma's. Een van de Nederlandstalige deejays is Peter Brian, later bekend als Peter Van Dam.

Het duurt allemaal niet zolang want wegens geldgebrek verlaat de bemanning, die tot nu toe gratis heeft gewerkt, het schip. Een dag later komt de RADIO NOORDZEE -tender langs met de misnoegde RADIO CAROLINE- kapitein. Hij laat de ankerketting van de "mv MI AMIGO" doorbranden en laat de schuit naar Amsterdam slepen. Kapitein van der Kamp wil hiermee beslag laten leggen op de boot om zo nog zijn achterstallig loon te krijgen. De scheepvaartinspectie verklaart dat de "mv MI AMIGO" een drijvend wrak is! De deejays voeren snel de nodige reparaties uit en het lukt hen de boot terug zeewaardig te laten verklaren. Gebruik makend van de eindejaarsfeesten slagen ze erin de "mv MI AMIGO" ongehinderd terug op volle zee te krijgen. Dit alles gebeurde net voor de overige bemanningsleden erin zouden zijn geslaagd het schip via een Haarlemse rechtbank aan de ketting te laten leggen.
Ondertussen is Ronan O'Rahilly ook weer op het toneel verschenen en neemt heel het handeltje over. Ronan heeft een geldschieter gevonden, onder de vorm van een kledingzaak, en de meeste schulden worden betaald. De kledingzaak krijgt in ruil gratis reclame op de zender. Gerard van Dam en kapitein van der Kamp worden ontslagen en op 3 januari 1973 is RADIO CAROLINE terug in de lucht via de 253 meter (aangekondigd als 259 meter) middengolf. Overdag worden er Nederlandstalige uitzendingen verzorgd door o.a. Bert Bennett, Joop Verhoof en Ad Petersen. 's Avonds en 's nachts zijn het enkele ex -RADIO NOORDZEE -deejays die Engelstalige programma's verzorgen.

De vernieuwde RADIO CAROLINE blijkt echter niet aan te slaan bij het grote publiek en zodoende zijn er weinig adverteerders en raakt men snel in financiële moeilijkheden. Zelfs de deejays worden erop uitgestuurd om reklame te ronselen! De technische moeilijkheden zijn ook al dagelijkse kost, in januari 1973 breekt er zelfs brand uit aan boord van de "mv MI AMIGO"! Men slaagt er wel in om een regelmatige tenderdienst op te zetten dankzij hun kantoor in Den Haag, Nederland. Bij overmaat aan ramp begeven op 26 januari 1973 de generatoren het nadat men had gepoogd een sterkere zendereindtrap aan te sluiten.

RADIO CAROLINE is wederom uit de lucht...datum van terugkeer: onbekend.
Op 2 april 1973 slaat een onverwachtse voorjaarsstorm ongenadig toe. De "mv MI AMIGO", nog steeds op volle zee, wordt duchtig dooreen geschud en de "NORDERNEY" van RADIO VERONICA slaat van haar ankers en wordt op het strand van Scheveningen geworpen. Doordat RADIO VERONICA op 18 april, de dag van een hoorzitting voor het Nederlandse gerecht, een grote betoging heeft georganiseerd willen deze laatsten zo vlug mogelijk terug in de lucht. Onderhandelingen met verschillende andere concurrenten springen af maar men gaat wel in op het aanbod van Ronan O'Rahilly! De Nederlanders herstellen de apparatuur op de "mv MI AMIGO" en op 11 april is RADIO VERONICA terug in de lucht vanaf het zendschip van RADIO CAROLINE!


Word vervolgd



Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Radio Caroline Johnnie Walker Jan 68 kiss in the car licence.jpg
Radio Caroline Johnnie Walker Jan 68 kiss in the car licence.jpg (15.35 KiB) 4233 keer bekeken
MV Caroline in haven amsterdam.jpg
MV Caroline in haven amsterdam.jpg (17.29 KiB) 4233 keer bekeken
MV Mi Amigo - aangemeerd in Zaandam.jpg
MV Mi Amigo - aangemeerd in Zaandam.jpg (38.16 KiB) 4233 keer bekeken
MV Caroline Hijacked by Wijsmuller.jpg
MV Caroline Hijacked by Wijsmuller.jpg (12.39 KiB) 4233 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Weer een stukje Caroline.
Deel 5
Na het vlottrekken van de "NORDERNEY" is RADIO VERONICA vanaf 18 april 1973 terug in de lucht vanaf haar eigen zendschip. De RADIO VERONICA -technici hebben in ruil bijna alle defecten aan de apparatuur op de "mv MI AMIGO" hersteld. De bemanning van de "mv MI AMIGO" slaagt er zelfs in om een nieuwe zendmast overeind te krijgen en men richt ook een tweede studio in. Het duurt dan ook niet zolang dat RADIO CAROLINE haar zoveelste comeback maakt. Wederom is het echter geen succes en de geschiedenis herhaalt zich. RADIO CAROLINE heeft wederom snel te maken met financiële en technische problemen. Op 26 juni is men terug uit de ether.

Zomer 1973. Een nieuw station kondigt zich aan:RADIO ATLANTIS. De eigenaar, Adriaan Van Landschoot, huurt zendtijd van Ronan'O'Rahilly voor een periode van 3 maanden. Daar de "mv MI AMIGO" in slechte staat verkeert kan men pas op 15 juli 1973 starten.
Dit was de storie.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Caroline 576 - 963 sticker.jpg
Caroline 576 - 963 sticker.jpg (112.53 KiB) 4191 keer bekeken
caroline at full see 1983.jpg
caroline at full see 1983.jpg (82.6 KiB) 4191 keer bekeken
Krantenbericht Mi Amigo stranding bij Essex.jpg
Krantenbericht Mi Amigo stranding bij Essex.jpg (94.75 KiB) 4191 keer bekeken
MV Caroline 1.jpg
MV Caroline 1.jpg (92.95 KiB) 4191 keer bekeken
MV Ross Revenge - Juli 1991.jpg
MV Ross Revenge - Juli 1991.jpg (42.62 KiB) 4191 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Ik heb ze toch!
Dus nog wat foto's van Radio Caroline.
Gr Frans / Goofy.
Bijlagen
MV Mi Amigo - jaren 70 van de achterzijde genomen.jpg
MV Mi Amigo - jaren 70 van de achterzijde genomen.jpg (54.18 KiB) 4141 keer bekeken
MV Ross Revenge - in heavy storms 3.jpg
MV Ross Revenge - in heavy storms 3.jpg (28.18 KiB) 4141 keer bekeken
MV Ross Revenge - met 2 masten in 1999.jpg
MV Ross Revenge - met 2 masten in 1999.jpg (14.54 KiB) 4141 keer bekeken
Gezonken Mi Amigo (2).jpg
Gezonken Mi Amigo (2).jpg (13.78 KiB) 4141 keer bekeken
MV Mi Amigo en MV Caroline bij Weismuller aan de ketting.jpg
MV Mi Amigo en MV Caroline bij Weismuller aan de ketting.jpg (7.39 KiB) 4141 keer bekeken
MV Ross Revenge - met huidige masten.jpg
MV Ross Revenge - met huidige masten.jpg (70.95 KiB) 4141 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Het heeft even geduurd,
Maar nu maar weer een andere radio zender.
Radio Atlantis.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Nieuwe Piraat.JPG
Nieuwe Piraat.JPG (233.43 KiB) 4075 keer bekeken
Reddingsboei met Atlantis.jpg
Reddingsboei met Atlantis.jpg (15.73 KiB) 4075 keer bekeken
Studios Jeanine 1.JPG
Studios Jeanine 1.JPG (18.17 KiB) 4075 keer bekeken
MV Jeanine op volle zee - foto aan dek.jpg
MV Jeanine op volle zee - foto aan dek.jpg (35.83 KiB) 4075 keer bekeken
MV Jeanine in de haven van Scheveningen - voorzijde.jpg
MV Jeanine in de haven van Scheveningen - voorzijde.jpg (27.32 KiB) 4075 keer bekeken
MV Jeanine - aan dek met de triptender langszij-1.jpg
MV Jeanine - aan dek met de triptender langszij-1.jpg (30.6 KiB) 4075 keer bekeken
Radio Atlantis.jpg
Radio Atlantis.jpg (232.25 KiB) 4075 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

We laten wat meer zien van Radio Atlantis.
De 25 jarige Belgische zakenman Adriaan Van Landschoot bezit enkele kledingszaken en begint ook een eigen platenfirma en productiemaatschappij. Om zijn producten aan te prijzen huurt hij in 1973 reklamezendtijd en laat hij zijn audioprodukties pluggen op RADIO CAROLINE en RADIO NOORDZEE INTERNATIONAAL. Al vlug vindt hij dat het allemaal nogal duur uitvalt en hij gaat informeren wat een eigen zeezender hem zou kosten.
Om dit te verwezenlijken neemt Van Landschoot contact met drive-indeejay Antoine de Muer, die later bekend zal worden als Tony Houston. Ze willen beiden eerst wat ervaring opdoen vooraleer met een eigen zender van op een eigen zendschip te beginnen. Al vlug krijgt men het idee om te proberen uit te zenden via de zenders op de "mv MI AMIGO". Het is niet simpel om Ronan O'Rahilly, eigenaar van de "mv MI AMIGO" te pakken te krijgen. Nadat ze hem eindelijk hebben gevonden komen er eindeloze discussies over de huurprijs, de wettelijkheid van de onderneming, de uitzendtijd,... RADIO ATLANTIS zal zijn kantoren en studio's vestigen in Nederland daar België het Verdrag van Straatsburg ondertekend heeft waardoor het voor Belgen verboden is om medewerking te verlenen aan zeezenders, en daar O' Rahilly liever geen extra moeilijkheden wil. Het contract is rond, RADIO ATLANTIS mag van op de "mv MI AMIGO" gedurende 3 maanden uitzenden van 's morgens 6 tot 's avonds 7. Huurprijs is 2000 pond per week wat voor Van Landschoot lager is dan de advertentie- en platen plugprijs die hij tot nu betaalde.
De startdatum van RADIO ATLANTIS zal 15 juli 1973 worden. Eerder is onmogelijk daar de "mv MI AMIGO" aan een grondige opknapbeurt toe is. Het geld hiervoor komt dus in feite van RADIO ATLANTIS. Daar het ganse project ongewild ook al via de media is aangekondigd moet men regelmatig nieuwe gegevens meedelen. Men maakt bekend dat de frequentie 385 meter zal zijn. De generatoren aan boord van de "mv MI AMIGO" kunnen echter de stroomopname van de zender op deze frequentie niet goed aan. Men plant om RADIO ATLANTIS te laten uitzenden via 253 meter. Op 15 juli 1973, de afgesproken datum gaat RADIO ATLANTIS in de lucht via 385 meter. Diezelfde dag krijgen de RADIO CAROLINE technici eindelijk de zender op 253 meter in de lucht.
Eindelijk heeft Vlaanderen teug zijn eigen zeezender en trouwens op de vooraf gestelde datum. De programma's worden een week op voorhand opgenomen in semiprofessionele studio's in Oostburg, wat gelegen is in Zeeuws-Vlaanderen, net over de Belgische grens. Ook de bevoorrading gebeurt vanuit Nederland. Vlaanderen weet niet wat het hoort. Eindelijk een radiostation dat Vlaanderens artiesten promoot. Het was immers 12 jaar geleden, na RADIO ANTWERPEN vanop de "UILENSPIEGEL", dat Vlaanderen zijn eigen zeezender had.
Deejay's van RADIO ATLANTIS zijn Peter van Dam, Mike Moorkens, Luk van Kapellen en Tony Houston Technisch lijdt het station aan de bekende kinderziekten. Programmabanden komen te laat of niet aan, soms zijn ze van slechte kwaliteit, maar dat kan de pret van luisterend Vlaanderen niet deren. RADIO ATLANTIS kan rekenen op 5 miljoen luisteraars die dagelijks meer dan 300 brieven sturen.
Nadat RADIO ATLANTIS zoals dagelijks om 7 uur afscheid neemt starten er op dezelfde frequentie op 21 juli 1974 non-stop programma's. Na drie dagen komt RADIO SEAGULL in de ether. Dit station is een iniatief van Ronan O'Rahilly en brengt uitsluitend Engelstalige programma's gebracht door ex-RADIO CAROLINE medewerkers.
Het blijft goed gaan met RADIO ATLANTIS. Ze hebben verschillende adverteerders waaronder Sylvain Tack. Deze Belgische zakenman is eigenaar van de wafelbakkerij "SUZY" en heeft ook zijn eigen platenmaatschappij en opnamestudio. Ook hij is gewonnen voor een zeezenderavontuur. Sylvain Tack gaat onderhandelen met Ronan O'Rahilly en kan bereiken dat hij na RADIO ATLANTIS 1 uur mag uitzenden. Op 29 en 30 september 1973 zijn de eerste en enige, door Sylvain tack betaalde, uitzendingen van RADIO 385 te horen.
Word vervolgd.


Gr Frans / Goofy.
Bijlagen
1.doc
(24 KiB) 93 keer gedownload
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zendschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Heb je dit allemaal zelf geschreven, Goofy? :roll:
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Nee Jos,
Dat staat allemaal op een C.D .
Die ik gekregen heb van de vrouw van een overleden kennis.
Gr Frans / Goofy
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zendschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Goofy,
Op die CD staat ongetwijfeld de naam van degene die de CD gemaakt heeft.
Het lijkt me wel zo netjes om dit te vermelden.

Dat er foto's van internet geplukt hier worden geplaatst is geen probleem als het iets toevoegt aan een topic, maar als het even kan met bronvermelding.

Ook zomaar iets op Kombuispraat dumpen omdat het toevallig iets met scheepvaart te maken heeft, daar zit niemand op te wachten.

Jos


Plaats reactie