Internationaal Zeevaartonderwijs

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Jos Komen (R.I.P)

Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op diverse topics komt dit onderwerp regelmatig ter sprake, maar misschien is het interessant om er hier verder op in te gaan hoe het tegenwoordig internationaal geregeld is.
Afgelopen week ben ik 2 dagen mee geweest op die mooie ouwe Eva, later hierover meer op het topic “vakantie op Kos”.
Als duvelstoejager zat een student aan een Griekse zeevaartschool aan boord.
Na 3 jaar studie heeft hij een jaar als leerling op een Griekse Bulkcarrier gevaren en daarna weer een jaar naar school.
Over een maand doet hij examen voor zijn second officer license en na het behalen van zijn diploma moet hij eerst nog een jaar in militaire dienst voordat hij pas echt als stuurman kan gaan varen. :roll:
Tijdens zijn vrije tijd verdient hij zijn zakgeld door onderhoud te plegen aan de Eva en mee te varen als stuurman/ketelbink.
Hij heeft helaas nog nooit een sextant in zijn handen gehad, op de Griekse zeevaartschool en op de bulkfiets van 90.000 ton waar hij op voer wordt dit blijkbaar als iets totaal overbodigs uit het grijze verleden beschouwd.
Van Marofs had hij nog nooit gehoord, het idee om ook die vetput in te moeten duiken….nee dat was niets voor hem, dus uit het goede stuurmanshout gesneden. :)
Toen ik hem wat waargebeurde sterke verhalen uit mijn verleden vertelde, over varen in potdikke mist in het Engels kanaal op een not gassiefree tanker met een kapotte radar en alleen maar de radiorichtingzoeker en het echolood om de positie te bepalen en de sextant standby om een zonnetje te verschalken, zat hij met rooie oortjes en glimmende oogies te luisteren. :-D
Maar op de Eva heeft hij in ieder geval een goede leerschool.
Deze foto staat ook op een ander topic, maar ter illustratie zet ik die er hier ook maar bij.
All the best
Jos
Eva-1.jpg
Eva-1.jpg (242.78 KiB) 3234 keer bekeken

Ruud (R.I.P.)

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Jos,
Ik zie het al, jij hebt je kostelijk vermaakt daar op die EVA & Kos,ja aan de jeugd kan je nog dit soort verhalen kwijt :wink: , maar bij de Fischerhütte kwamen wij toch wat meer bekneisde gasten tegen met zo'n 40-50-60 jaar vaarervaring :lol: en daar werden wij zelfs stil van :!: :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hij heeft helaas nog nooit een sextant in zijn handen gehad, op de Griekse zeevaartschool en op de bulkfiets van 90.000 ton waar hij op voer wordt dit blijkbaar als iets totaal overbodigs uit het grijze verleden beschouwd.
Op het Griekse zeevaartonderwijs heb ik nauwelijks kijk, maar wel op de kwaliteit van het Griekse onderwijs in het algemeen; daar hoor ik het een en ander van wat het basis- en voortgezet onderwijs betreft en daar lees ik voldoende van voor wat betreft het hoger- en universitair onderwijs. Als dat wat ik daarover hoor en lees eveneens maatgevend is voor het Griekse zeevaartonderwijs, dan is dat niet bepaald hoopgevend.

Ik hoor en lees dat het Griekse basis- en voortgezet onderwijs gezakt is tot een bedroevend peil en alleen nog maar steeds slechter wordt. Een voorbeeld in het basisonderwijs: omdat er onvoldoende belangstelling is om schoolmeester of schooljuffrouw te worden, worden en leerkrachten uit Bulgarije aangetrokken. Die spreken dan wel aardig Grieks, maar hun kennis van de Griekse samenleving en vooral de geschiedenis is zeer beperkt en die moeten de kindertjes daar toch wel de eerst kennis van bijbrengen. Zie je dat in Nederland al gebeuren, dat een Duitse juffrouw de kindertjes les moet geven?
Het is zó slecht dat een jonge Nederlandse vrouw die ik hier ken alleen daarom al overweegt om naar Nederland terug te gaan. Ze woont al vele jaren in Griekenland en mijn vrouw zegt dat zij zelfs niet kan horen dat ze geen Griekse is. Haar dochter is nu net drie en gaat naar de Griekse versie van de peuterspeelzaal, want tussen twee haakjes en eerlijk is eerlijk: de kinderopvang is hier zeer goed geregeld. Haar dochter wordt tweetalig grootgebracht en spreekt dus Nederlands tegen haar moeder en Grieks tegen haar vader. Door hun werk hebben die mensen veel met het onderwijs te maken, zowel basis- als voortgezet en dus weten ze waar hun dochter straks naartoe zal moeten. Van haar hoor ik zo het een en ander. Ook las ik kortgeleden een ingezonden stuk van en Amerikaans echtpaar in Athene dat zich beklaagde over de bedroevende toestanden in het voortgezet onderwijs en over de handen vol met geld die ze maandelijks kwijt zijn om hun kinderen via privelessen toch nog het een en ander te laten leren terwijl de leerkrachten van de school een werkweek van nauwelijks twintig uur maken. Als ze daar op de school zelf over klagen, krijgen ze alleen maar een grote bek en wordt ze gezegd dat ze, als het ze niet bevalt, maar moeten oprotten naar Amerika.
In het eindexamenjaar van het voortgezet onderwijs wordt vrijwel geen les meer gegeven: om de leerlingen ruim voldoende tijd te geven privé-onderwijs te volgen! Maar hoe het ook gaat: iedereen verlaat de school met een diploma op zak, dat dan weer wel. Zakken voor je eindexamen is er hier niet bij. Hoeveel waarde dat diploma dan heeft, is een tweede, maar dat zal iedereen een zorg zijn. Het gaat er toch maar om dat je ergens een papiertje kan tonen? Maakt niet uit of dat in Athene of in Amsterdam is want wat weten ze in Amsterdam nou van het Griekse onderwijs?

En dan de universiteiten, dat is helemaal wat. Sinds de val van het kolonelsregime in november 1973 die in gang werd gezet door de studenten van de technische universiteit van Athene, zijn de Griekse universiteiten volledig autonoom, een zelfstandigheid die zelfs in de grondwet is vastgelegd. Dat betekent dat alleen het bestuur, de professoren en de studenten daar iets te vertellen hebben en verder niemand. Ook de minister van Onderwijs niet! Kan het nog gekker? De politie mag volgens de grondwet geen voet op het terrein van een universiteit zetten en dus kunnen de "studenten" zich elk jaar op 17 november tijdens "herdenking" van de studentenopstand bij hun gevechten met de politie steeds weer veilig terugtrekken op de campus van de universiteit om nieuwe molotovcocktails te maken, want geen politieman zal het wagen om de relschoppers daar te achtervolgen. De Griekse universiteiten dalen steeds dieper op de wereldranglijst waarop je Leiden op een heel goede vijftigste plaats vindt.

Maar desondanks verlaat iedereen een Griekse universiteit met een diploma, dus dat is erg mooi geregeld. En als je niet om een diploma vraagt omdat je er zelf van overtuigd bent dat je dat niet hebt verdiend, dan komen ze je het achterna brengen. Dat overkwam mij ook. Ik kreeg een diploma thuisbezorgd dat ik de Griekse taal volledig beheers. Ik kan niet alleen vloeiend Grieks spreken, maar ik lees het ook en ik schrijf het ook. En dat terwijl ik me net een beetje kan redden in supermarkt, postkantoor, tijdens de wandeling met mijn honden en als de politie me aanhoudt om mijn papieren te controleren en ik de cursus na een les of tien had verlaten omdat het veel en veel te snel ging en ik nog geen twee woorden per avond opstak. Maar ja, die cursussen worden door Brussel betaald en die dame die mij dat moest leren wordt betaald per geslaagde leerling en dus slaagt iedereen. Zo simpel is dat in Griekenland. :-D

Zodoende Jos: waarom zou ik dan zomaar moeten geloven dat dat bij het Griekse zeevaartonderwijs allemaal veel en veel beter geregeld is? Die aardige jongen op die werkelijk prachtige foto van jou is misschien heel pienter en mogelijk had hij zijn diploma van het voortgezet onderwijs waarmee hij verder kon naar de academie voor de zeevaart of hoe die school ook mag heten, volledig verdiend, maar zekerheid daarover zal moeilijk te krijgen zijn. Misschien wordt het een prima stuurman en een nog veel betere kapitein, dat is zeer wel mogelijk. Net zoals het zeer wel mogelijk is dat mensen met de mooiste en de meest betrouwbare opleiding van gerenommeerde Nederlandse of Duitse of Engelse zeevaartscholen waardeloze stuurlieden, kapiteins of hoofdwerktuigkundigen worden. En dat maakt een zinnige discussie over internationaal zeevaartonderwijs een beetje gecompliceerd.

Anderzijds: dat voorbeeld van dat sextant vind ik in deze tijd niet zo goed meer. Toen mijn neef Jaap die veertien jaar ouder was dan ik vlak na de oorlog - ik dacht zelfs nog in 1945 - examen deed voor zijn derde rang, haalde die examinator voor Zeemanschap het nog in zijn hoofd om hem opdracht te geven overstag te gaan met een bark en de commando's daartoe niet gewoon te vertellen, maar uit te schreeuwen alsof hij aan dek stond en zijn stem tot in de top van de voormast hoorbaar moest zijn. Toen ik tussen 1953 en 1955 voor mijn derde rang zat, stond dat nog steeds tot in detail in het boek, maar ons werd gezegd dat we dat konden overslaan omdat de kans dat er nog steeds zo'n idioot in Den Haag zat nu toch wel erg klein was geworden. We hoefden zelfs de tuigage van vierkant getuigde zeilschepen niet meer te leren en alleen dát was al héél wat, dat kan ik je verzekeren.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben verzot op astronomische navigatie en ik zou op elke reis vast en zeker nog weer even een paar sterren schieten, zomaar voor de aardigheid, maar ik vraag me toch in gemoede af of dat nu nog wel uitgebreid onderwezen en geoefend moet worden. Over dat "niks anders hebben als alles uitgevallen is", valt ook nog wel te discussiëren; als dat belangrijk is, zouden we nog steeds hulpzeilen aan boord hebben. Je kunt GPS op je mobiele telefoon en op je iPad hebben en om mij stellen ze verplicht dat er vier hand-GPS apparaten als reserve aan boord zijn terwijl je ook al een horloge kunt kopen dat je je positie kan geven, dus of dat sextant nog wel in ere gehouden moet worden? De basiskennis misschien, maar de theorie lijkt me niet langer noodzakelijk. Dankzij de elektronische rekenmachientjes heb je aan een paar formules genoeg, de hoogtecorrecties vind je in de almanak en als de nood wekelijk zo hoog is gestegen dat je op een sextant moet terugvallen, dan steekt het ook niet op een mijltje of wat.

En zo zijn er veel meer zaken die wij moesten leren maar die nu ook - terecht - naar de afdeling "Opa-vertelt-opnieuw-van-vroeger" kunnen worden verwezen.

Maar: over dat Griekse zeevaartonderwijs heb ik echt wel mijn bedenkingen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
misschien had ik dit topic beter internationale exameneisen voor de zeevaart kunnen noemen. :)
Als die op een bepaald niveau zijn dan moeten de opleidingen natuurlijk daarop aangepast worden.
In 1963 deed ik examen voor mijn derde rang en bij scheepswerktuigkunde werd ik uitgebreid aan de tand gevoeld over de Triple-Expansie stoommachine. :roll:
Laat ik DAT nu net overgeslagen hebben tijdens mijn studie. Ik zat dus met een mond vol tanden en mompelde nog net verstaanbaar voor de examinator dat ik daar voor mijn derde rang zat en niet voor mijn C. :wink:
Het werd dus een "herretje voor stoom". :)
Tja, dit examenvak werd niet voor niets "stoom" genoemd. :wink:
Net als aardrijkskunde; waar heb je gevaren?
West-Europa-PG? Dan gaan we nu een reisje Zuid Amerika maken. :(
Praktijk: op wat voor schepen heb je gevaren?
Alleen op tankers? Dan gaan we nu een deklading hout laden, maar daar had ik me heel goed op voorbereid. :lol:
Toch was dat een mooie tijd, bijna geslaagd met alleen 3 herretjes voor bijvakken.
Bij EHBO viel ik namelijk ook door de mand. :)
Doodsoorzaken vaststellen; ik had er één over het hoofd gezien: als het hoofd van het lichaam gescheiden is.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zodoende Jos: waarom zou ik dan zomaar moeten geloven dat dat bij het Griekse zeevaartonderwijs allemaal veel en veel beter geregeld is?
OF in de Filipijnen OF in CHina OF in " Verweggistan" :roll:

Feit blijft dat er een ontiegelijke partij - ik weet dus zeker het grootste percentage- scheepies ronddarren over 'swerelds Oceanen met zeelieden met een dergelijke opleiding. Dat dit een komplexe en zeer belangrijke zaak is moge duidelijk zijn, want Internationaal zijn we het maar over " heel weinig" eens...laat staan over de certificatie van zeelieden.

E.e.a. wordt duidelijker door b.v. te kijken naar de publikaties van The Nautical Institute betreffende " The International Maritime Human Elemant" om nou maar eens "ergens te beginnen" :lol:

http://www.he-alert.org

Er is natuurlijk overal een zware economische druk om " diploma's te produceren" en het zal wel aan mij liggen maar " tegenwoordig zijn ze veel slimmer" dan vroeger in de tijd toen ik in Zwolle naar School ging.......
WANT........je kunt tegenwoordig met " minder vaartijd" en met " minder studietijd"........veeeel vlugger doorstromen naar een hogere rang..........terwijl de installaties toch wel een bekkie meer gecompliceerd zijn ( OOK meer betrouwbaar trouwens!!)

DUS JossieUno, je begint hier toch wel met een " Interessant onderwerp"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door j.haver »

Jos, wat vat je daar een lullig stuurradje....... lijkt wel van een sloep :wink:
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Er is tenminste nog een stuurwiel.
Harry
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door K.Brouwer »

Denk dat het een algemene tendens is. Zie het stukje in de Elsevier van deze week "Onthutsend onwetend" ,hoe hbo-opleidingen het stempel "goedgekeurd" konden krijgen,ook als er van alles mis was.
Reconstructie van het falend toezicht. Daar wordt je dus echt niet vrolijk van.

Jaren geleden bij een aangetrouwde nicht eens in haar studieboeken zitten bladeren,verplichte
verjaardagsvisite dus verveelde mij dood. Ze volgde een of andere hbo opleiding. Op de terugweg
vroeg ik m'n vrouw of ze nu echt een hbo opleiding volgde,hoezo zegt m'n vrouw, nu omdat ik een heleboel van wat in die boeken stond al op de lagere school gehad heb!

Gisteravond op tv, werd aan een jongedame gevraagt door wie Nederland in de oorlogstijd bezet was...
wist ze dus niet. Er is een zeer gerespecteerd iemand die als het over het onderwijs hier gaat het van de tijd voor- de tijd na de mammoetwet heeft (1969). Ben bang dat hijwel gelijk heeft,het is er echt niet beter op geworden :shock: .
De "Griekse toestanden" zijn er hier dus ook (allang!).

Groeten,K.Brouwer.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Gisteravond op tv, werd aan een jongedame gevraagd door wie Nederland in de oorlogstijd bezet was...
wist ze dus niet.
Een volgende wist het dus wél. Nederlands was tijdens de oorlog bezet door de Canadezen. :shock:

Maar ik weet dus niet of die twee dames met een diploma in de zak van school waren gekomen en wat die HBO-opleidingen betreft, moeten we oppassen dat we niet gaan generaliseren. Het ging de afgelopen week in de allereerste plaats over het enorm grote instituut InHolland, een leerfabriek waarover HIER in neutrale termen het een en ander wordt besproken. En wat nog veel belangrijker is: er wordt onmiddellijk iets aan gedaan; opleidingen waar het niet klopt, moeten binnen enkele maanden hun zaken op orde hebben anders worden ze zonder meer gesloten. Ook moet je goed in de gaten houden om welke opleidingen het in dit geval ging. Dat waren wat ik zeer oneerbiedig "pretopleidingen" zou willen noemen. Als die jongelui daar een diploma krijgen wat ze echt niet hadden verdiend, dan vloeit daar later geen bloed uit. Zo ging het onder meer om de MEM-opleiding die opleidt voor Media en Entertainment Management.
Wat houdt de hbo-opleiding Media en Entertainment Management (MEM) in?
De hbo-opleiding Media & Entertainment Management (MEM) leidt je op tot coördinatie- en managementfuncties achter de schermen in de wereld van film/ televisie, evenementen, muziek en interactieve media. Denk bijvoorbeeld aan een functie bij radio- of televisieomroep, filmproductiebedrijf, entertainmentbedrijf, communicatiebureau, eventcastingbureau of uitgeverij.
Nou ja, als je in dat vak zit en je neemt een nieuwe medewerker aan waarvan later blijkt dat hij of zij dat diploma helemaal niet had verdiend, dan zijn daar vast geen ongelukken van gekomen. Dan zijn er geen tankers ontploft en geen stranden vervuild en geen visserlui met twintig mijl per uur overvaren door een containerschip en dan is er ook geen 14-cilinder Wärtsilä RT-flex96C volledig in puin gedraaid omdat mensen met niet-verdiende diploma's niet wisten dat zoiets ook nog smeerolie nodig had. Sterker nog: misschien doet zo'n jongen of meid met een onverdiend diploma op zak het wel heel goed in de Media- & Entertainmentindustrie en wordt een fantastisch programmamaker of mediaentertainer... :wink:

Bij de andere opleidingen die daar worden gegeven zoals werktuigbouwkunde, scheepsbouw, elektrotechniek en luchtvaarttechnologie zal zoiets werkelijk niet gebeuren en mocht het toch gebeuren, dan valt zo iemand al spoedig door de mand. Zoals ik al eerder aangaf, staat het Nederlandse universitair onderwijs en dan vooral wat de technische en andere exacte vakken betreft nog steeds op een zeer hoog peil en ook wordt er angstig voor gewaakt om dat zo te houden. Het enige waar de bestuurders en hoogleraren wérkelijk over klagen is het niveau waarop ze de nieuwe studenten krijgen aangeleverd en het vaak bedroevende peil waarop de kennis van het Nederlands en doodgewoon rekenen staat. Veel nieuwe studenten kunnen geen fatsoenlijk, leesbaar verslag schrijven en hebben een rekenmachine nodig om uit te vogelen hoeveel 39 gedeeld door 13 is. Voor mensen die in het zuiden wonen, is dat gebrek aan niveau van het Nederlandse voortgezet onderwijs soms reden om hun kinderen België naar school te sturen want daar wordt nog altijd zeer degelijk les gegeven.

Toch zou ik het, om niet al te ver af te dwalen, maar liever bij het zeevaartonderwijs willen houden en dan vooral de inhoud van de opleidingen. Over die inhoud valt te discussiëren en mijn ideeën daarover zullen waarschijnlijk enigszins afwijken van wat men tegenwoordig van mening is dat een toekomstig stuurman of werktuigkundige moet leren en hóé je ze dat moet leren, maar ook dat doet hier nu niet ter zake. Jos noemde het topic "Internationaal zeevaartonderwijs" en daar valt heel wat over te zeggen. Daar zal men het inderdaad internationaal over eens moeten worden. Als je met schepen moet varen, dan moet je ervan op aan kunnen dat de stuurlieden en werktuigkundigen die je aan boord krijgt een diploma hebben dat gebaseerd is op een degelijke opleiding volgens normen waar we het internationaal over eens zijn geworden. Of het nou een Rus is of een Filippijn of een Est, een Pool, een Engelsman of een jongen uit Enschede of Uithuizermeden of uit Thessaloniki of Aridea, als die een diploma kan tonen van een internationaal erkend instituut of instantie, dan moeten we ervan op aan kunnen dat daar werd opgeleid volgens internationaal vastgestelde en goedgekeurde normen. Als dat allemaal keurig geregeld is en iedereen in elk geval beschikt over een basisopleiding waar we het over eens zijn geworden en waardoor iemand niet gevaarlijker is dan de beste - of de eerste de beste - stuurmansleerling die vijftig of honderd jaar geleden grasgroen van de Kweekschool voor de Zeevaart in Amsterdam aan boord van een schip van de Maatschappij "Nederland" werd geplaatst of een leerling-machinist die van de allerbeste, meest degelijke machinistenschool in Nederland kwam, dan is het goed.

Veel moeilijker is het om dan ook nog na te gaan of het erkende diploma dat zo iemand kan tonen ook werkelijk verdiend was. Ik heb geen enkele reden om daar voor wat betreft Nederland aan te twijfelen en datzelfde geldt voor nog een aantal West-Europese landen. Waarom, dat weet ik niet, maar om een of andere reden heb ik vertrouwen in Filippijnse diploma's, puur omdat het opleiden van zeelieden daar een industrie is geworden en men een naam op te houden heeft.

Ik begon met te zeggen dat ik nauwelijks kijk heb op het Griekse zeevaartonderwijs, maar wel op de kwaliteit van het Griekse onderwijs in het algemeen en dat stemt niet hoopvol. Maar ook als het Griekse zeevaartonderwijs volledig voldoet aan internationale normen waar we het in de shipping industry over eens zijn geworden, dan nog heb ik reden om aan een Grieks diploma te twijfelen omdat álles en iedereen hier te koop is. Dat is een plaag hier, een kankergezwel dat niet uit te roeien is omdat het in de loop der tijden ingebakken is geraakt. Ik geloof niet dat er veel Griekse stuurlieden en machinisten op niet-Griekse schepen varen - wel onder vreemde vlag, maar dan wel van Griekse eigenaren - maar als ik vandaag de dag nog zou varen en ik kreeg een Griekse stuurman aan boord, dan zou ik hem scherp in de gaten houden; en dan bedoel ik scherper dan dat ik iedere nieuwe stuurman in de gaten hield.
In hoeverre er getwijfeld moet worden aan de betrouwbaarheid van diploma's van andere landen weet ik werkelijk niet, maar als daar iets niet klopt, lijkt me dat erg moeilijk te controleren. Hoe goed en betrouwbaar iemand is, zal telkens weer in de praktijk moeten blijken. Dat geldt overigens ook voor iemand met de mooiste en meest betrouwbare diploma's uit landen waar niet gesjoemeld wordt.
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Re: Internationaal Zeevaartonderwijs

Bericht door sander »

Hoi Jos,
Het 'een-en-ander' is vastgelegd (internationaal) in de zgn STCW code, voor het eerst in '95 vastgelegd en ik dacht afgelopen jaar een aantal aanpassing doorgevoerd.
Zie onderstaande link van de IMO over deze eisen.
http://www.imo.org/about/conventions/li ... cw%29.aspx

Heb als 'net' komen kijkende stuurman toch al wat dingen mogen meemaken waardoor ik kan concluderen dat het een en ander niet altijd ff lekker loopt in onderwijs land. Voorbeeldje van een radio fragment welke ik aan boord heb gemaakt. Is opgenomen in de Aziatische wateren tijdens een gesprek over zijn dek verlichting welke hij volop aan had 's nachts al varende, rara welke nationaliteit heeft deze collega? Let op, het ging dus over zijn dek verlichting/ loodsladder verlichting. Helaas kun je mij niet horen, VHF neemt alleen ontvangen gesprek op.

http://dl.dropbox.com/u/19430737/VHFrecording.mp3

Grappig is op te merken dat de standaard zin die vaak als openingszin wordt gebruikt, niet in de kroeg te proberen trouwens, is: What is your intention? en Green to green?
Dan vraag ik me af, waarom gebruik maken van die radio + AIS en niet gwn de BVA toepassen, en waarom er vanaf te wijken door groen op groen te gaan in een tegenligger situatie.

Hij heeft dus het zelfde papiertje, en vele met hem, en zelfde vaarbevoegdheid. Gelukkig kom ik vaak genoeg nog goede collega's tegen.
Groeten Sander


Plaats reactie