Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Eduard R. Baaij

Scheepsmodellen

Bericht door Eduard R. Baaij »

Opa Boot heeft werkelijk een prachtig scheepje gebouwd. M'n complimenten!! Er staat zelfs een stuurman (Marof natuurlijk...) op de brug.
Dakje eraf en de layout van de brug wordt zichtbaar. Mooi hoor!! Heb alleen nog nooit zóveel stoelen op een brug gezien... ha ha, maar dat zal tegenwoordig wel normaal zijn.

Groet / 73,
Eduard

Joop Kieviet (RIP)

Scheepsmodellen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Heb de euvele moed verzameld om mijn eerste schip op schaal 1:200 na te bouwen, maar dat valt vies tegen met die dikke vingers van mij.

Afbeelding

De Scherpendrecht gebouwd in 1950 bij Wilton.
Gr. Joop
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Toch is ze nu al herkenbaar als "Scherpendrecht" Joop !.
Gewoon doordouwen dus.....................

m.v.g. Roy
Eduard R. Baaij

Scherpendrecht

Bericht door Eduard R. Baaij »

Mooi begin Joop!! En een mooi formaat ook 1:200; past in elke vitrinekast.
Bouw je haar vanaf originele tekeningen? Geweldig hoe je uit allerlei materialen zulke mooie schepen kunt bouwen. Zelf mag ik graag met papieren bouwplaten knutselen. Zie een stukje naar beneden de 'Angelburg'. Heb nog nooit in hout gebouwd, zo'n avontuur ben ik nog niet begonnen. Succes!!

Groet / 73,
Eduard
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Nog geen reacties gehad op dit bericht.
Mischien bij de modelbouwers???

Van onderstaande VERITAS bouwplaat van de Willem Ruys heb ik twee exemplaren.
Één wil ik bij opbod verkopen.
Degene die op 31 juli het hoogste bod heeft uitgebracht krijgt hem na betaling franco thuis gestuurd.
Wel moet hij minimaal € 15,-- opbrengen.

Wie € 2,-- overmaakt op rek. 40.13.64.984 tnv A. Hazebroek te Purmerend ,onder vermelding verloting PHS, doet mee in een loterij voor het tweede exemplaar.
De trekking is op 30 september tijdens de najaarsreunie.

De opbrengst is geheel bestemd voor het internetcafé van de Prins Hendrik Stichting.



Het model is schaal 1:300 en de lengte wordt ong. 55 cm.
Afbeelding
Eduard R. Baaij

Willem Ruys

Bericht door Eduard R. Baaij »

Hi Arie,

Ik heb die bouwplaat al, anders had ik zeker een bod uitgebracht!!

Groet / 73,
Eduard
ed bartels

scheepsmodellen

Bericht door ed bartels »

Hoi eduard,
Ze stonden er al ooit eerder op kombuispraat maar ik hou van dit onderwerp en doe er zelf ook aan sinds mijn zesde met behulp van pa.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tja, en omdat ie van karton gebouwd is begint ze toch de boebelen hier en daar en vorig jaar liet de hulp haar van de kast donderen en ligt ze nu al een jaar op zolder op de werf. De naam is fictief. Chawila-B . Dat heb ik gebruikt in een roman over de kustvaart(nog nooit uitgegeven, de stapel ligt vlak bij het wrak op zolder. Chawila komt uit de bijbel, het scheppingsverhaal en betekend, land waar het goud is. Groningen dus.
Maar de dekentjes, kopjes koffie, de zeekaart en pleinschaal in de stuurhut liggen er nog steeds. Maar ik ga haar toch maar slopen en er een andere van bouwen. De maten zijn 80 bij21cm. De motor een Brons en alles in karton. Behalve de waterkraantjes en douche zijn van zilverpapier. Leuk werk om te doen maar tijdrovend.(gebouwd in 1986)
Groetjes Ed(in mijn monsterboekje ook Eduard)
Eduard R. Baaij

Chawila-B

Bericht door Eduard R. Baaij »

Maar beste Ed(uard), zo'n zorgvuldig gemaakte pracht ga je toch asseblief niet slopen??? Een weekje in dok en ze is weer als nieuw!!

Mooi in alle details. Ik hou wel van zo'n Grunninger kop-en-kont pot.

Zat járen geleden met mijn vrouw op een terrasje aan de haven van Agios Nicolaos op Kreta, toen we in de avondschemering aan de overkant een coastertje tegen de kant zagen komen. Onmiskenbaar een Hollands silhouet. Precies zo'n kustertje als jij gemaakt hebt.
Zeg tegen m'n vrouw dat we dat eens even nader moesten gaan bekijken en zijn het haventje omgelopen de kade op. En jawel, op de achterkant een Griekse naam geverfd over lasletters die een oorspronkelijk Hollandse naam verriedden met als thuishaven Harderwijk. We raakten met de kapitein aan de praat die ons vervolgens aan boord uitnodigde en ons uitgebreid onthaalde op koffie, Ouzo en mooie verhalen. Prachtig onderhouden scheepje. Niks Griekse roestbak!! Alles keurig in de tjet en van binnen netjes schoon gepoetst. Mooi mahoniehouten betimmering.
Het was een heel gezellige avond in het kapiteins-salonnetje!!

Groet / 73,
Eduard
ed bartels

scheepsmodellen

Bericht door ed bartels »

Hier nog een paar van hetzelfde schip, een koftjalk, eerst als Dolfijn, daarna, na verandering aan dek, luikhoofden en zo, de Edith Marie en aan de andere zijde de Zeemeeuw. Af en toe eens omdraaien.
Ze is net als de vorige Chawila-B gemaakt van etalagekarton.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groetjes Ed
Gebruikersavatar
henk kort
Berichten: 773
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:19
Locatie: vlissingen

Bericht door henk kort »

Ahoi Kombuizenaren.

Zoals ik op het topic dekplannen schreef,hier de foto van het model titanic
Model is 107 cm lang 14 cm breed en 28 cm hoog.
Moet nu alleen nog de ladders van het dek tot halverwege de mast doen.
En het ergste een gele lijn tussen het wit en zwart buitenboord,lijn moet maar 1 milimeter breed zijn.
En nog een paar kleine details.stuk glas eromheen en klaar is tie.
Model is niet geschikt om mee te varen.

Groetjes Henk.


Afbeelding

Afbeelding
Eens op het water,en voor altijd verkocht


Plaats reactie