Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Vos

Bericht door Jan Vos » 01 jan 2005 13:04

Mijne heren,

Bert heeft gelijk de meeste modelschepen varen te snel.

Nu heb je op een Radiografische Besturing een Stick in de middenstand staat de Motor stil.
Van het midden tot eind naar voren kan je de snelheid regelen ik zelf heb wat anders op de Radiografische Besturing een schakelaar via een Potmeter regel ik de maximale snelheid en kan ik het toerental van de motor beter regelen heb ik veel power nodig dan haal ik die schakelaar over.
Dit is bij een Zeesleper want als je een Booreiland aan het slepen bent en er staat stroming of wind is het niet leuk als het Booreiland met de Zeesleper aan de haal gaat.

Ik heb Bert een copy uit een boek gestuurd met een berekening die zeer nauwkeurig is maar dan moet je de stijging van de scheepsschroef weten en in de beschrijving gaan ze van Graupner Nylon schroeven uit waar de stijging van bekend is.

Maar dit werkt wel voor kleine schroeven maar niet voor de grote van 60 mm die vervormen door de krachten die er op komen.
Later zijn er messing schroeven gekomen dat was een gedraaide naaf waar gestanste bladen aan werden gesoldeerd maar bij de naaf en de tip van de schroef is de bladdikte gelijk.

De laatste jaren bestaat de mogelijkheid om een schroef te laten Fresen maar dan moet je als je een schip van werftekening bouwt wel de gegevens van de scheepschroef hebben om dat in te voeren in de Freesbank.
Deze Scheepsschroeven waren in 1990 als ik mij niet vergis 10 Duitse Marken per cm.

Ik heb al eens geschreven over mijn eerste Radiografisch Bestuurd model hier werden de scheepsschroeven bij geleverd je legt het model in het water en dan volgas blijft hij gewoon op zijn plaats liggen.
Hier zijn toen andere schroefassen en schroeven geplaatst en toen werkte het wel.
Maar in de Vaargroep waren 3 van deze modellen omdat het een bouwpakket was die kan iedereen kopen.
Deze Sleper werd met 2 schroeven aangedreven met motoren die 9000 rpm deden ik heb toen andere motoren genomen met reductie kasten en zat toen op 3000 rpm.
Als je met deze modellen een race zou houden dan vaarde die van mij net zo snel als die met 9000 rpm.
Alleen toen wij een keer de Bismarck aan het slepen waren en de 2 slepers met 9000 rpm sleepten en ik met 3000 rpm achter bijstuurde deed ik een andere ontdekking het schip werd onder het bruggetje dat op bovenstaande foto's staat door gesleept het publiek liep van de ene naar de andere kant ik dacht nu ga ik eens slepen en wat bleek mijn sleper was sterker dan de twee die er voor lagen.
Dit is later nog eens nader uitgetest nu spreek ik van het jaar 1978 hieruit concludeerden wij dat 2500 tot 3000 rpm een geschikter toerental was voor een sleper.
Je moet ook rekening met je accu's houden een laag stroomverbruik levert een langere vaartijd op.

Als je alles wilt berekenen kom je in de problemen want het s.g van water de wind enz werkt anders op een model.

Een drup water op een model of een drup water op een echt schip is een wereld van verschil.

Gr Jan

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 03 jan 2005 23:44

Van Jan Vos

Hallo Jos,

Zou je dit Scheepsmodellen kunnen plaatsen dit in antwoordt op de opmerking van Bert de Boer over de snelheid van een schaalmodel.
Dit is een berekening die uit een modelbouwboek komt.

Gr Jan

Afbeelding

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gast

Bericht door Gast » 04 jan 2005 05:11

Zo te zien is de schaalsnelheid 1 gedeeld door de wortel uit de schaalverhouding. Snelheid van het orgineel 10 m/sec, die van het model 2,04 m/sec.

m vr groet, Leo.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3040
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 04 jan 2005 12:41

Ja, dat zijn allemaal prachtige formules om de schroef te berekenen, maar waar het mij eigenlijk om ging is als volgt;

Als een schip in een bepaald tijdsbestek een weg alflegt gelijk aan zijn eigen lengte dan moet het model van dat schip dit ook doen in een zelfde tijdsbestek. Simpel en straightforward. Daarvoor zijn geen formules nodig maar heet gewoon Logisch denken.

Om eea te berekenen zijn de formules natuurlijk te gebruiken maar je kunt het ook (zoals vaak in scheepsbouw gebeurt) empirisch (op basis van ervaring) vaststellen met behulp van een stopwatch en het veranderen van het toerental op de schroef.

Groetjes,
Bert de Boer

Joop.O.H.
Berichten: 134
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. » 04 jan 2005 13:30

Beste Bert

Om het eenvoudig te zeggen heb je gelijk en heel simpel.Maar om het helemaal realistisch te maken moet het water waarin het model vaart ook met een andere vloeistof worden voorzien met een lager moluculair gewicht,dus dunner,zo dat de golf slag of het boegwater als echt over komt,dan lijkt het of er een echt schip vaart.Ik weet dat dat niet te realiseren is,maar zo is het wel.

Gr.Joop

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3040
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 04 jan 2005 13:44

Ben ik helemaal met je eens Joop. Ook de viscositeit van het water zou op schaal moeten. Dit ivm met de wervelingen die aan de huid optreden; de zgn "grenslaag van Prantl"en ook de stuwweerstand aan de boeg.

Als we het nu eens uitproberen met jong klare dan zal ik mezelf opofferen om, al zwemmend empirisch vast te stellen of dit aan de eisen voldoet??

Groetjes,
Bert de Boer

Joop.O.H.
Berichten: 134
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. » 04 jan 2005 14:27

Hallo Bert

Ik denk niet dat het mij lukt,als ik bij elke slag een slok naar binnen krijg ben ik bang dat ik niet ver kom en de snelheid er uit.

Gr,Joop

Jan Vos

Bericht door Jan Vos » 04 jan 2005 18:40

Er worden ook in de Modelbouw wedstrijden gehouden.

Je krijgt 100 punten voor het bouwen.
Je krijgt 100 punten voor het varen.

Een goede Bouwer kan een slechte Stuurman zijn dat kost punten.
Een slechte Bouwer kan een goede Stuurman zijn dat kost geen punten.

Ik zal Jos het Parcours sturen.

Gr Jan

Gebruikersavatar
Oebele
Berichten: 641
Lid geworden op: 20 sep 2004 18:19
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Virtual Sailor

Bericht door Oebele » 04 jan 2005 19:40

Ha mensen!

Zegge Ragnar, Bouw jij die schepen voor Virtual Sailor?
zo ja, Hoe doe je dat dan, met een speciaal programma ofzo?
en is dat programma ook ergens te downlooden?
sorry dat ik je zoveel vragen stel maar ben gewoon erg nieuwsgierig! :P
die schepen zien er trouwens mooi uit!
enne, Jan Vos, bedankt voor de vele fotos! was ik erg blij mee!

de mazzl Kabeljauw :!:
www.oebel.waarbenjij.nu
Ajua en tabee, ergens in oktober weer naar zee!

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 04 jan 2005 22:01

Het parcours van Jan Vos
All the best
Jos

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Jan Vos

Bericht door Jan Vos » 06 jan 2005 21:17

Bert je eerste vraag was aan Jan Vos

Je constateert dat de schepen als model te snel varen hierop heb ik je een berekening voorgelegd wat uit een boek komt.

Je kan het Voltage regelen met een Vaarregelaar maar als de Motor te zwaar is dan werkt dat niet.
De berekening is om een motor bij je model te kiezen om op schaalsnelheid te varen.

Uit de praktijk blijkt dat een model van 250 cm sneller kan varen dan een model van 50 cm.
Of je moet gaan planeren zoals bij een speedboot.
Maar als je bij het model de zeeg in het water ziet en die heeft de lengte van het model dan zit je op zijn maximale snelheid.

Gelukkig hebben we tegenwoordig betere Radiografische Besturingen dan vroeger je kan nu op die Computer Besturingen mooi de uitslag instellen en zo dus de spanning die aan de Electromotor wordt afgegeven.

Zonder reductie mag de scheepsschroef de diameter van het motoranker niet overschrijden daar de motor dan te zwaar belast zal worden.

Er zijn modelbouwers die de spoed van de scheepsschroeven verhogen denkende dat ze dan sneller varen meestal gaat dat niet op en zal het stroomverbruik toenemen.
Heb eens van een Binnenschip de motor meegekregen om te repareren hier waren de draden van het Anker van de Collector gesmolten reken maar na hoe heet dat geweest is.
Ik heb dat weer kunnen herstellen en heb van die scheepsschroef de spoed in de draaibank weer terug gebracht zodat de motor bij volle belasting nog maar 3 Amp trok en het model nog net zo snel vaarde de motor trok voorheen meer als 10 Amp ( verder ging mijn Digitale Multimeter niet ).

Gr Jan

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen » 27 mei 2006 09:11

Baas rederij komt naar modelshow

Gepubliceerd op 26 mei 2006, 22:07
Laatst bijgewerkt op 26 mei 2006, 22:47

heemskerk -
Zonder engelengeduld en oog voor het kleinste detail kom je er niet als modelbouwer van offshore-schepen. Maar zonder de juiste tekeningen ook niet. Contacten zijn minstens zo belangrijk. De internationale groep die dit weekeinde is neergestreken in Heemskerk, heeft dat allemaal. Anders zou de hoogste baas van de grootste offshore-rederij van de wereld, Maersk uit Denemarken, er zaterdag ook niet rondlopen.

'Het neusje van de zalm' schijnt er in Heemskerk te staan. Dat kan zelfs een leek niet ontgaan, want het zijn stuk voor stuk prachtige modelschepen. Sommige van die schepen schijnen zelfs een exacte kopie van het origineel te zijn. En ze kunnen nog varen ook, radiografisch bestuurd.

Stonden de modellen vrijdagavond nog op het droge, zaterdag en zondag is het de bedoeling dat ze ook gaan varen. De gasten zijn onder de indruk van de locatie: de enige modelhaven in heel Europa.



Een en ander vindt plaats aan de Communicatieweg hoek Tolweg en dit is hun site
http://www.smgijmond.nl/
Wim.


Afbeelding
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Scheele
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jul 2005 15:27
Locatie: Cuxhaven

Bericht door Scheele » 27 mei 2006 10:26

Hier een afbeelding van het model van de Scheelenkuhlen.
Voor meer informatie over het model kijk op www.scheelenkuhlen.nl
Afbeelding
Scheelenkuhlen 4ever

Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs » 27 mei 2006 11:15

Ahoy Scheele :D :D ik mis dat mannetje uit het schuifluikje van de MK.

groetjes Ton

Pluijm

Bericht door Pluijm » 27 mei 2006 14:32

In aansluiting op het bericht van Wim van der Moolen; zou deze ook in Heemskerk zijn?
Afbeelding
Afbeelding
Mærsk Hunter, fantasie naam van bouwer John van Heiningen voor de ex Happy Hunter, ex Smit Hunter.
groeten
Jan van der Pluijm

Ab Plugge
Berichten: 218
Lid geworden op: 30 jul 2004 13:59
Locatie: Krommenie

Bericht door Ab Plugge » 27 mei 2006 16:30

geen Maersk Hunter gezien, wel veel ander moois.
Een bezoek aan Heemskerk waard !
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BS., Jaap5 en 34 gasten