Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Mijne heren,

Bert heeft gelijk de meeste modelschepen varen te snel.

Nu heb je op een Radiografische Besturing een Stick in de middenstand staat de Motor stil.
Van het midden tot eind naar voren kan je de snelheid regelen ik zelf heb wat anders op de Radiografische Besturing een schakelaar via een Potmeter regel ik de maximale snelheid en kan ik het toerental van de motor beter regelen heb ik veel power nodig dan haal ik die schakelaar over.
Dit is bij een Zeesleper want als je een Booreiland aan het slepen bent en er staat stroming of wind is het niet leuk als het Booreiland met de Zeesleper aan de haal gaat.

Ik heb Bert een copy uit een boek gestuurd met een berekening die zeer nauwkeurig is maar dan moet je de stijging van de scheepsschroef weten en in de beschrijving gaan ze van Graupner Nylon schroeven uit waar de stijging van bekend is.

Maar dit werkt wel voor kleine schroeven maar niet voor de grote van 60 mm die vervormen door de krachten die er op komen.
Later zijn er messing schroeven gekomen dat was een gedraaide naaf waar gestanste bladen aan werden gesoldeerd maar bij de naaf en de tip van de schroef is de bladdikte gelijk.

De laatste jaren bestaat de mogelijkheid om een schroef te laten Fresen maar dan moet je als je een schip van werftekening bouwt wel de gegevens van de scheepschroef hebben om dat in te voeren in de Freesbank.
Deze Scheepsschroeven waren in 1990 als ik mij niet vergis 10 Duitse Marken per cm.

Ik heb al eens geschreven over mijn eerste Radiografisch Bestuurd model hier werden de scheepsschroeven bij geleverd je legt het model in het water en dan volgas blijft hij gewoon op zijn plaats liggen.
Hier zijn toen andere schroefassen en schroeven geplaatst en toen werkte het wel.
Maar in de Vaargroep waren 3 van deze modellen omdat het een bouwpakket was die kan iedereen kopen.
Deze Sleper werd met 2 schroeven aangedreven met motoren die 9000 rpm deden ik heb toen andere motoren genomen met reductie kasten en zat toen op 3000 rpm.
Als je met deze modellen een race zou houden dan vaarde die van mij net zo snel als die met 9000 rpm.
Alleen toen wij een keer de Bismarck aan het slepen waren en de 2 slepers met 9000 rpm sleepten en ik met 3000 rpm achter bijstuurde deed ik een andere ontdekking het schip werd onder het bruggetje dat op bovenstaande foto's staat door gesleept het publiek liep van de ene naar de andere kant ik dacht nu ga ik eens slepen en wat bleek mijn sleper was sterker dan de twee die er voor lagen.
Dit is later nog eens nader uitgetest nu spreek ik van het jaar 1978 hieruit concludeerden wij dat 2500 tot 3000 rpm een geschikter toerental was voor een sleper.
Je moet ook rekening met je accu's houden een laag stroomverbruik levert een langere vaartijd op.

Als je alles wilt berekenen kom je in de problemen want het s.g van water de wind enz werkt anders op een model.

Een drup water op een model of een drup water op een echt schip is een wereld van verschil.

Gr Jan

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Jan Vos

Hallo Jos,

Zou je dit Scheepsmodellen kunnen plaatsen dit in antwoordt op de opmerking van Bert de Boer over de snelheid van een schaalmodel.
Dit is een berekening die uit een modelbouwboek komt.

Gr Jan

Afbeelding

Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Zo te zien is de schaalsnelheid 1 gedeeld door de wortel uit de schaalverhouding. Snelheid van het orgineel 10 m/sec, die van het model 2,04 m/sec.

m vr groet, Leo.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ja, dat zijn allemaal prachtige formules om de schroef te berekenen, maar waar het mij eigenlijk om ging is als volgt;

Als een schip in een bepaald tijdsbestek een weg alflegt gelijk aan zijn eigen lengte dan moet het model van dat schip dit ook doen in een zelfde tijdsbestek. Simpel en straightforward. Daarvoor zijn geen formules nodig maar heet gewoon Logisch denken.

Om eea te berekenen zijn de formules natuurlijk te gebruiken maar je kunt het ook (zoals vaak in scheepsbouw gebeurt) empirisch (op basis van ervaring) vaststellen met behulp van een stopwatch en het veranderen van het toerental op de schroef.

Groetjes,
Bert de Boer
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. »

Beste Bert

Om het eenvoudig te zeggen heb je gelijk en heel simpel.Maar om het helemaal realistisch te maken moet het water waarin het model vaart ook met een andere vloeistof worden voorzien met een lager moluculair gewicht,dus dunner,zo dat de golf slag of het boegwater als echt over komt,dan lijkt het of er een echt schip vaart.Ik weet dat dat niet te realiseren is,maar zo is het wel.

Gr.Joop
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ben ik helemaal met je eens Joop. Ook de viscositeit van het water zou op schaal moeten. Dit ivm met de wervelingen die aan de huid optreden; de zgn "grenslaag van Prantl"en ook de stuwweerstand aan de boeg.

Als we het nu eens uitproberen met jong klare dan zal ik mezelf opofferen om, al zwemmend empirisch vast te stellen of dit aan de eisen voldoet??

Groetjes,
Bert de Boer
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. »

Hallo Bert

Ik denk niet dat het mij lukt,als ik bij elke slag een slok naar binnen krijg ben ik bang dat ik niet ver kom en de snelheid er uit.

Gr,Joop
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Er worden ook in de Modelbouw wedstrijden gehouden.

Je krijgt 100 punten voor het bouwen.
Je krijgt 100 punten voor het varen.

Een goede Bouwer kan een slechte Stuurman zijn dat kost punten.
Een slechte Bouwer kan een goede Stuurman zijn dat kost geen punten.

Ik zal Jos het Parcours sturen.

Gr Jan
Oebele

Virtual Sailor

Bericht door Oebele »

Ha mensen!

Zegge Ragnar, Bouw jij die schepen voor Virtual Sailor?
zo ja, Hoe doe je dat dan, met een speciaal programma ofzo?
en is dat programma ook ergens te downlooden?
sorry dat ik je zoveel vragen stel maar ben gewoon erg nieuwsgierig! :P
die schepen zien er trouwens mooi uit!
enne, Jan Vos, bedankt voor de vele fotos! was ik erg blij mee!

de mazzl Kabeljauw :!:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het parcours van Jan Vos
All the best
Jos

Afbeelding


Plaats reactie