Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Scheepsmodellen

Bericht door ArnoldW »


NicoRos
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 sep 2009 02:01

werftekeningen - technische tekeningen - handelsschepen

Bericht door NicoRos »

Ik ben op zoek naar tekeningen van de handelsvloot uit de vorige eeuw - bij voorkeur schaal 1:100 of 1:200 - van toonaangevende scheepsarchitectuur.
Dit zijn de schepen die ik al onder handen heb genomen:

https://picasaweb.google.com/1036923805 ... redirect=1

Het liefst van Nederlandse rederijen, echter ook van bijv. CMB, Messageries Maritimes, Italia, NDL of Britse maatschappijen houd ik me aanbevolen.

We komen nu onderhand op een leeftijd dat zulke documenten wellicht bij het oud papier zullen belanden. Mijn bedoeling is om de grote vellen te plotten en te digitaliseren om ze t.z.t. te laten bouwen.

Met name de volgende schepen hebben mijn belangstelling:
Johan van Oldenbarnevelt - Oranje - Randfontein - Oranjefontein - Oranje Nassau - Tjinegara - etc.
strauss
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 okt 2013 10:58
Locatie: Frankrijk

STRAAT F (gebouwd 1965/66 in Japan)

Bericht door strauss »

Ben op zoek naar scheepsmodellen van de STRAAT F schepen gebouwd in Japan.
Alle maten interesseren mij.
Wie kan mij verder helpen? Begreep dat een Nico Ros modellen liet/laat bouwen in China.
Wie heeft het adres van Nico Ros??
Ben zeer benieuwd.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2198
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: STRAAT F (gebouwd 1965/66 in Japan)

Bericht door Drentenier »

Hallo Strauss,

Je kunt Nico natuurlijk ook een PB (persoonlijk bericht) sturen! (Op zijn naam klikken, de rest wijst zich vanzelf).
Zie hier: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 66#p347066
Groet,
Hans
Creusegoutte
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jan 2012 05:05
Locatie: Gerardmer, Frankrijk
Contacteer:

Re: STRAAT F (gebouwd 1965/66 in Japan)

Bericht door Creusegoutte »

Ik geloof dat ik een kopie heb van de originele tekeningen die aan boord hingen, zal je op de hoogte houden, ligt ergens in de verhuizingsbende. Groeten uit de Vogezen, Henk Zwolle ( creusegoutte )
febon
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mar 2016 08:58

Van Ommeren Schepen

Bericht door febon »

Ben op zoek naar bouwtekeningen van een paar schepen van VO waar ik in het grijze verleden op heb gevaren. Wil er een model van gaan bouwen.
Het gaat om de Katendrecht van 1961, mooi schip en mooie reizen gemaakt. De Ossendrecht van 1958, m'n eerste bootje bij VO en de Meerdrecht van 1959, heb ik ook erg leuke herinneringen aan.
Als het mogelijk is graag digitaal, maakt het gemakkelijker om uitsnedes te maken van details.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Bericht door Erikdepooter »

Hij is er!
Het model van een Shell K-tanker staat te pronken. Oude tijden herleven. Vrouwlief snapt er niks van, maar gunt het me wel!
Met dank aan Nico Ros.
Er staat "Kelletia" op, maar achteraf lijkt hij heel wat meer op de Kara. Bijvoorbeeld de tankhoofdjes.
Op "mooie tankers" heb ik de nodige foto's van de echte Kelletia staan en er komen er nog wel meer.
Het plan van de Kara kun je downloaden op http://www.rdm-archief.nl/RDM-NB/RDM-292.html link: http://www.rdm-archief.nl/RDM-NB/292-AlgemeenPlan-2.pdf
Bijlagen
K-tanker model klein.jpg
K-tanker model klein.jpg (305.03 KiB) 7501 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Boots
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 jan 2015 10:26
Locatie: Maassluis

Re: Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Bericht door Boots »

Dat is zeker een mooi model :o
"Alles sal reg kom" ( Behalve kromme benen dan) :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Bericht door jdbvos »

Hij is prachtig Erik !!
Ik weet nu al een tengeneur, die recentelijk is verhuisd in de buurt van IJmuiden/Velsen, en die nu stinkend jaloers zou moeten zijn op zo'n prachige tanker....
Maar ik zal Jos z'n naam maar niet noemen.... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik weet nu al een tengeneur
Veeeeel TE mooi is die tanker Erik........veeeeel te mooi, klopt niet met de toenmalige werkelijkheid. Ik heb nu al jaren een oud en ietwat beschadigd model van de befaamde van Ommeren tanker "Pendrecht" in mijn werkplaats staan, ooit op de kop getikt in Nederland en in een tassie mee genomen, DAT was slecht voor de antennes en stukkies railing :oops: . Kijk er dagelijks met veel plezier naar, bedenk dat het hoog nodig in dok moet, maar neem dan mijn rooie pen en schrap de doklijst onder het mom van " DAT doet de bemanning maar, het moet nog maar een jaar langer mee" Bij tijd en wijle denkende aan de kollega's die met die explosie van de " Wat Engelsen en verwarde kollega's een mooie hoofd-motor noemen"!!! :roll: omkwamen en tik ik even aan de pet!!R.I.P.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie