Geplaatst: 01 jan 2005 13:04
Mijne heren,
Bert heeft gelijk de meeste modelschepen varen te snel.
Nu heb je op een Radiografische Besturing een Stick in de middenstand staat de Motor stil.
Van het midden tot eind naar voren kan je de snelheid regelen ik zelf heb wat anders op de Radiografische Besturing een schakelaar via een Potmeter regel ik de maximale snelheid en kan ik het toerental van de motor beter regelen heb ik veel power nodig dan haal ik die schakelaar over.
Dit is bij een Zeesleper want als je een Booreiland aan het slepen bent en er staat stroming of wind is het niet leuk als het Booreiland met de Zeesleper aan de haal gaat.
Ik heb Bert een copy uit een boek gestuurd met een berekening die zeer nauwkeurig is maar dan moet je de stijging van de scheepsschroef weten en in de beschrijving gaan ze van Graupner Nylon schroeven uit waar de stijging van bekend is.
Maar dit werkt wel voor kleine schroeven maar niet voor de grote van 60 mm die vervormen door de krachten die er op komen.
Later zijn er messing schroeven gekomen dat was een gedraaide naaf waar gestanste bladen aan werden gesoldeerd maar bij de naaf en de tip van de schroef is de bladdikte gelijk.
De laatste jaren bestaat de mogelijkheid om een schroef te laten Fresen maar dan moet je als je een schip van werftekening bouwt wel de gegevens van de scheepschroef hebben om dat in te voeren in de Freesbank.
Deze Scheepsschroeven waren in 1990 als ik mij niet vergis 10 Duitse Marken per cm.
Ik heb al eens geschreven over mijn eerste Radiografisch Bestuurd model hier werden de scheepsschroeven bij geleverd je legt het model in het water en dan volgas blijft hij gewoon op zijn plaats liggen.
Hier zijn toen andere schroefassen en schroeven geplaatst en toen werkte het wel.
Maar in de Vaargroep waren 3 van deze modellen omdat het een bouwpakket was die kan iedereen kopen.
Deze Sleper werd met 2 schroeven aangedreven met motoren die 9000 rpm deden ik heb toen andere motoren genomen met reductie kasten en zat toen op 3000 rpm.
Als je met deze modellen een race zou houden dan vaarde die van mij net zo snel als die met 9000 rpm.
Alleen toen wij een keer de Bismarck aan het slepen waren en de 2 slepers met 9000 rpm sleepten en ik met 3000 rpm achter bijstuurde deed ik een andere ontdekking het schip werd onder het bruggetje dat op bovenstaande foto's staat door gesleept het publiek liep van de ene naar de andere kant ik dacht nu ga ik eens slepen en wat bleek mijn sleper was sterker dan de twee die er voor lagen.
Dit is later nog eens nader uitgetest nu spreek ik van het jaar 1978 hieruit concludeerden wij dat 2500 tot 3000 rpm een geschikter toerental was voor een sleper.
Je moet ook rekening met je accu's houden een laag stroomverbruik levert een langere vaartijd op.
Als je alles wilt berekenen kom je in de problemen want het s.g van water de wind enz werkt anders op een model.
Een drup water op een model of een drup water op een echt schip is een wereld van verschil.
Gr Jan
Bert heeft gelijk de meeste modelschepen varen te snel.
Nu heb je op een Radiografische Besturing een Stick in de middenstand staat de Motor stil.
Van het midden tot eind naar voren kan je de snelheid regelen ik zelf heb wat anders op de Radiografische Besturing een schakelaar via een Potmeter regel ik de maximale snelheid en kan ik het toerental van de motor beter regelen heb ik veel power nodig dan haal ik die schakelaar over.
Dit is bij een Zeesleper want als je een Booreiland aan het slepen bent en er staat stroming of wind is het niet leuk als het Booreiland met de Zeesleper aan de haal gaat.
Ik heb Bert een copy uit een boek gestuurd met een berekening die zeer nauwkeurig is maar dan moet je de stijging van de scheepsschroef weten en in de beschrijving gaan ze van Graupner Nylon schroeven uit waar de stijging van bekend is.
Maar dit werkt wel voor kleine schroeven maar niet voor de grote van 60 mm die vervormen door de krachten die er op komen.
Later zijn er messing schroeven gekomen dat was een gedraaide naaf waar gestanste bladen aan werden gesoldeerd maar bij de naaf en de tip van de schroef is de bladdikte gelijk.
De laatste jaren bestaat de mogelijkheid om een schroef te laten Fresen maar dan moet je als je een schip van werftekening bouwt wel de gegevens van de scheepschroef hebben om dat in te voeren in de Freesbank.
Deze Scheepsschroeven waren in 1990 als ik mij niet vergis 10 Duitse Marken per cm.
Ik heb al eens geschreven over mijn eerste Radiografisch Bestuurd model hier werden de scheepsschroeven bij geleverd je legt het model in het water en dan volgas blijft hij gewoon op zijn plaats liggen.
Hier zijn toen andere schroefassen en schroeven geplaatst en toen werkte het wel.
Maar in de Vaargroep waren 3 van deze modellen omdat het een bouwpakket was die kan iedereen kopen.
Deze Sleper werd met 2 schroeven aangedreven met motoren die 9000 rpm deden ik heb toen andere motoren genomen met reductie kasten en zat toen op 3000 rpm.
Als je met deze modellen een race zou houden dan vaarde die van mij net zo snel als die met 9000 rpm.
Alleen toen wij een keer de Bismarck aan het slepen waren en de 2 slepers met 9000 rpm sleepten en ik met 3000 rpm achter bijstuurde deed ik een andere ontdekking het schip werd onder het bruggetje dat op bovenstaande foto's staat door gesleept het publiek liep van de ene naar de andere kant ik dacht nu ga ik eens slepen en wat bleek mijn sleper was sterker dan de twee die er voor lagen.
Dit is later nog eens nader uitgetest nu spreek ik van het jaar 1978 hieruit concludeerden wij dat 2500 tot 3000 rpm een geschikter toerental was voor een sleper.
Je moet ook rekening met je accu's houden een laag stroomverbruik levert een langere vaartijd op.
Als je alles wilt berekenen kom je in de problemen want het s.g van water de wind enz werkt anders op een model.
Een drup water op een model of een drup water op een echt schip is een wereld van verschil.
Gr Jan