Komen de zeilen weer terug aan boord?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op diverse topics komt dit regelmatig ter sprake.
Zeiltankers, coasters die nog verplicht zeilen aan boord moesten hebben.
Met de fok bak voor de kant gaan. :)
Futuristische zeilvrachtschepen uit de vorige eeuw.
Maar de brandstof wordt steeds duurder en op lange termijn ook steeds schaarser maar er zal toch gevaren moeten worden en uiteraard zo goedkoop mogelijk.
Als je een tijdje kan profiteren van de passaatwind, moessons of wind in de kont op de Atlantic lijkt me dit geen slecht idee. :)
Wanneer en waar deze foto gemaakt is weet ik niet, maar het ziet er goed uit.
Bold Eagle.jpg
Bold Eagle.jpg (65.04 KiB) 5843 keer bekeken
IDNo: 8415639 Year: 1985
Name: BOLD EAGLE
Type: Containership
Flag: DEU

Tons: 10282
DWT: 13333 length overall: 146.7
LPP: 139.0 Country of build: DEU
Beam: 23.3 Builder: Bremer Vulkan
Location of yard: Vegesack
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-18

Subsequent History:
89 CONTSHIP EUROPE - 93 KARIBA - 95 INDEPENDENT PIONEER - 97 BUXBEACH - 97 P&O NEDLLOYD MOMBASA - 98 BUXBEACH - 99 HORNTEAM - 99 BUXBEACH - 99 BERNARD A. - 99 VENTO DI MELTEMI - 01 BERNARD A. - 05 VENTO DI MELTEMI - 06 BERNARD A.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zit nu een beetje te mijmeren over die zeilen. :lol:
Gassiefree in de Rode zee op weg naar Ras Tanura kunnen de zeiltjes ook al bij en alleen bij het ronden van Perim nog even de machinekamer standby.
Tot Ras al Hadd de Zuidwestmoesson meepikken op de zeilen en finished with engines. :-D
Tja, hoe houden we dan die werkeloze wtk's aan het werk?
Op een goed moment houdt het zuigertjestrekken ook op.
Ach, aan boord van een schip is er altijd wel werk. :)
All the best
Jos
Johan de Vries

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Johan de Vries »

Hierbij een boeiende site,
alleen de videobeelden
zijn al de moeite waard ...

http://www.skysails.info/english/produc ... echnology/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Komen de zeilen weer terug aan boord
Het zou me NIET verbazen als ik in mijn " Kristallen bolletje kijk" een bijzonder interessant onderwerp, zeker als je bedenkt dat de huidige " Containervaart" voor een niet onaanzienlijk deel us gebaseerd op " VOL vanuit China met gympies en pingpongballetjes naar Europa en Noord Amerika" EN " met oud plastic weer terug"..........( ALLE grote container karren draaien al economic speed!!!)

Bij dit alles bedenkende dat dit - op de ietsie langere termijn-een ONhoudbare situatie wordt met hoge olieprijzen EN uitputtende energie voorraden...............EN

Een Westerse samenleving die aan alle kanten " Op VEEL te grote voet" leeft...........DUS schat ik het in dat "wij" in het Westen ons dit niet erg veel langer zullen kunnen veroorloven- de huidige globale financiele en politieke problemen duiden daar HEEL duidelijk op- en "DUS weer met de sodemieter aan het werk moeten- voor minder geld" i.p.v. de " goedkope lonen landen- die trouwens OOk duurder gaan worden- het "werk" te laten doen.....

" THE writing is ON the WALL" zeg'n ze hier.... ZIE Amerika ( die geeft 2 billion aan Egypte maar DAT moeten ze in China lenen!!)- zie Portugal-Spanje-Griekenland-Ierland.............( de rest van Europa wordt het knap zat om EN langer te werken EN meer belasting te betalen omdat die lieden er met de pet naar gooien en op hun vijftigste 'smiddags aan de Ouzo gaan!!! AL met AL een levensstandaard die "we" ons niet al te lang meer kunnen veroorloven...........de kruik gaat net zo lang te water zogezeid totdat ie barst :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Johan de Vries

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Johan de Vries »

Harry G. Hogeboom schreef:
... een bijzonder interessant onderwerp ...
Of het gebruik van windvangers op schepen economiën op gang kan brengen en het antwoord op het energievraagstuk is, dat is denk ik te mooi om waar te zijn.

Maar tegelijk, nu het denkproces op gang is gekomen rondom duurzaam gebruik van energie en het aanboren van spaarzame energiebronnen kun je bijna wel stellen dat er ongeloofelijk veel kennis op dit gebied verloren is gegaan. Want reken maar dat ze zeilen konden, de kapiteins en stuurlieden van de windjammers! Wat ik eigenlijk zeggen wil: er is met de komst van de mechanische voortstuwing kennis overboord gegooid die in wezen weer opgediept wordt. Alhoewel, die kennis is niet geheel verdwenen, ook de ontwikkelingen in de water-/zeilsport hebben niet stil gestaan, integendeel.

Maar zoals een onderwaterschip per definitie geen vierkante kist is maar een compromis tussen stroomlijn, laadvermogen en stabiliteit, zo kan er aanzienlijke winst worden behaald door bij herhaling te kijken naar het spel van windstromingen langs de zeilen. Want dat is meer dan zomaar een lap in de wind houden, moderne zeilen en zeiltechnieken zijn high tech! En wat te denken aan de kennis voor handen bij de vliegtuigindustrie/aerodynamica (wat is een vleugel anders dan een wiek en een zeil)?

Dus zoals de windmolen uit vroeger tijd nieuw leven is ingeblazen, (die nu onze omgeving sieren al is niet iedereen het daarover eens), zo kan ik bijna niet wachten op de aanblik van talloze zeilen aan de horizon.

Johan
Ton van der Sluijs

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goedemorgen; zou het wat zijn als je drie of meer van die zeilen in "tandemopstelling" tot 200-300m de lucht in zou laten gaan?. Hoeveel m2 zeil zou je voor een schip van 10000brt nodig hebben om de brandstof tot 50% te reduceren?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Johan schreef:zo kan ik bijna niet wachten op de aanblik van talloze zeilen aan de horizon.
Ik ben bang dat je dan heel erg lang moet wachten, Johan. :-D
Zeilen is leuk voor een klein cruiseschip zoals die van Windstar Cruises ...

AfbeeldingAfbeelding

... die overigens op 1 april jl. faillissement hebben aangevraagd, maar naar verluidt nog wel een poosje doormodderen.
Dat was leuk voor de passagiers, een schip met zeilen die helemaal computer gestuurd zijn, maar voor vrachtschepen - bulkers, tankers, containerschepen - kun je dat gevoeglijk vergeten.
Ton heeft het over 10.000 brt. Dat is natuurlijk helemaal niets meer en in de toekomst al helemaal niet. Zeilen in welke vorm dan ook, zijn alleen maar bruikbaar, of liever: hebben alleen maar echt zin op lange trajecten. Maar juist op die trajecten zullen de scheper steeds groter worden en op die schepen zullen steeds minder mensen zitten. Je kunt nog zo automatiseren en computeriseren, maar zeilen vergen mensen en mensen zijn duur en moeilijk te krijgen.

Als we het over 10.000 brt hebben, dan kom je in de container-feeders en andere korte-vaartschepen en daar hebben zeilen al helemaal geen zin. Wanneer zou je die moeten zetten als je van Rotterdam de Oostzee in moet, of van Antwerpen of Rouen de Middellandse Zee in?

Toen Rudolf Diesel in 1895 bezig was met zijn ammoniakmotor, liet hij zijn gedachten ook al gaan over het gebruik van zonne-energie, dus misschien zouden de geleerden daar meer dan honderd jaar later nog eens goed naar moeten kijken. En niet alleen naar zonne-energie, maar ook naar ammoniak als energiebron. Daar wordt al vijftig jaar over gedacht en gepraat.

Ik denk dat grote schepen, als er écht geen olie meer is, nog eerder zullen worden uitgerust met kleine kernreactors en stoomturbines dan met zeilen.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Wim Plukker »

Tja,

Deze hemelbestormers hebben er nog wel fiducie in:
http://www.zeilendehandelsvaart.nl/

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Mart Hoogedoorn »

FF een zig zagje,Harry schreef;'' ondertussen moeten de westerlingen meer belasting op hoesten''.
Ik wil hieraan toevoegen ,''en wij weggelopen hollanders van de ouwe hap nu bewijzen dat we écht niet teveel buitenlands verdienen, en de toelage van 31 euro boven de AOW word alvast ingehouden in juni, tot we kunnen bewijzen dat dat over 90% van ons inkomen in nederland belasting word betaald.
Heeft niets met zeilen te maken,maar ik wilde dat even kwijt... mag wel he Jos en Ruud? :shock:

Dit word weer een gesjouw naar de brasiliaanse belastingdienst, met vijf A4 vellen,en maar hopen dat ze er een stempel onder willen zetten :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door K.Brouwer »

Volgens mij heeft die Skysails nog het beste ontwerp voor een schip. Druk op de knop systeem dus niet arbeidsintensief. Zoals die Bold Eagle het heeft is toch een nachtmerrie,je zicht naar voren is bijna foetsie en als de handel naar beneden moet zijn er toch wel een paar man enige tijd mee bezig.

Over het zeilen met de Windstar Cruises kunnen we kort zijn. Leuk wellicht voor de passagiers doch het loopt voor geen meter.Te weinig zeil.Ben ze vroeger vaak tegengekomen in de Carib.Vond het maar een giller.

Lang geleden werd er op kantoor eens door de directie aan mij gevraagd of ik er wat in zag,dit naar aanleiding dat we veel van Afrika naar P.Rico met tonijn voeren (Skysails was toen nog niet uitgevonden). Heb het ze afgeraden daar het systeem wat ze toen voor ogen hadden veel te arbeids intensief zou zijn. Ook had men geen rekening gehouden dat wanneer je min of meer voor de wind vaart met volle kracht ( zeg 12' ) en de passaatwind zou 25' zijn er maar 13' windsterkte in je zeiltje staat te blazen,dus dat je dan wel een flinke lap zeil omhoog moet trekken om flink effect te krijgen.Vervolg volgende stukje.


Plaats reactie