Komen de zeilen weer terug aan boord?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door K.Brouwer »

Je zou er zo een bestellen :lol: :lol: :lol: .

Groeten,K.Brouwer.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kijk, DAT bedoelde ik dus. :-D
Je kunt die zeilen tijdens de ZW-moesson rustig zo laten staan en op de terugweg gewoon op de motor. :)
All the best
Jos
Pjotr

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Pjotr »

Bij dit alles bedenkende dat dit - op de ietsie langere termijn-een ONhoudbare situatie wordt met hoge olieprijzen EN uitputtende energie voorraden...............
Nu we het toch over zeilen hebben wil ik even inhaken…

Al weer een jaar of 8 geleden sprak ik een oude kennis. Hij kwam op zijn zeiljacht (met twee stuurwielen in de kuip; dat niveau) Edam binnenvaren. Ik had hem een paar jaar niet gezien en we raakten aan de praat in het clubhuis. Nou moet ik vertellen dat hij altijd goed kon leren en hij had dan ook in Delft mijnbouw gestudeerd. Een hele goede baan gekregen bij een hele grote oliemaatschappij en over de hele wereld gewoond en gewerkt. Zo een baan van even bellen en de helikopter kwam al aangevlogen. Dat niveau. 8)
Op een gegeven moment vroeg ik hem dus hoe hij als expert tegen het energievraagstuk aan keek. Zijn antwoord bezorgde mij de kouwe rillingen en kan na ik na al die jaren nog bijna woordelijk herhalen. Hij zij bijna letterlijk: “We zijn met zijn allen niet lang geleden opgestapt op de Titanic. En we hebben de haven verlaten. Wanneer het fout gaat weten we niet, maar dat het fout gaat is zeker. Dus, geniet er van, zolang het nog kan. Maar jij en ik gaan het zeker nog meemaken.”

Dit vroeg om een toelichting dus kwam het volgende voorbeeld: “Vroeger vonden we nog wel eens een olieveld met een inhoud van meer als 100 miljoen vaten. Tegenwoordig springen we al een gat in de lucht als we een veldje vinden van 30 miljoen vaten.”
Om dit even in de juiste verhoudingen te zien: Als bij een dagelijks verbruik van 80 miljoen vaten dit alleen door dit veld zou moeten worden geleverd dan gaat om middernacht de kraan vol open en zo rond pikheet komen de laatste druppels olie er uit. Oftewel: de oliemaatschappijen moeten elke dag drie van dit soort veldjes vinden om het dagelijks verbruik alleen al bij te houden. (Neem van mij aan: sinds de jaren ’80 lukt dit al niet meer).

Kortom, het was een gezellige en leerzame avond, daar in Edam. En wat lees ik nog geen twee jaar later in ons Haarlems Dagblad:
:
Oliebericht anno 2005.jpg
Oliebericht anno 2005.jpg (52.91 KiB) 4671 keer bekeken
Op dit moment is de prijs al weer gezakt tot onder de honderd dollar. Maar hij was een tijdje geleden rond de 140... :shock: :shock:
Dus sluit ik af met een iets minder serieuze noot:
Arabische oliekoopman 105.jpg
Arabische oliekoopman 105.jpg (21.98 KiB) 4671 keer bekeken
Maar op de vraag of we zeilen moeten gebruiken op deze Titanic? Ik zou niet weten of dat helpt. Misschien rammen we die ijsberg wat later. Of wat minder hard en halen we strompelend toch de overkant?
Groeten, Pjotr :wink:
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Brazuca »

Pjotr, als je jouw kennis nog eens ziet moet je hem eens dezelfde vraag stellen als acht jaar geleden.

Door nieuwe technologie kunnen ze tegenwoordig veel meer olie en gas uit een bron halen dan zeg maar acht jaar terug, en intussen zijn heel grote reserves gevonden met name voor de Braziliaanse kust en ook op het Yamal schiereiland in Siberië en in de Shtokman regio in de Barentsz zee schijnen hele grote reserves te zitten.
Zoek ook eens onder de term "shale gas" dan zul je zien dat je voorlopig nog niet in de kou hoeft te zitten.... Maar dat we wat fanatieker naar alternatieven zouden moeten zoeken ben ik het wel mee eens.

En om weer terug on-topic te komen, ik denk dat er op termijn wel een aardige oplossing bedacht wordt om gebruik te maken van windenergie aan boord van schepen, en dat behoeft natuurlijk niet altijd in de vorm van zeilen te zijn.
Afbeelding
The E/S Orcelle, Wallenius Wilhelmsen's vision of a zero emission car carrier for the year 2025.
(Image courtesy Wallenius Wilhelmsen)


Jos Komen (R.I.P)

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog een foto van de Bold Eagle, zie vorige bladzijde.

Bold Eagle.jpg
Bold Eagle.jpg (172.06 KiB) 4337 keer bekeken
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jacob Bothof »

Waar moeten ze die zeilen plaatsen op die VLCC schepen, geen mast te zien, en als ze vol afgeladen zijn
met containers
en een haven willen aanlopen met een beetje wind uit de verkeerde hoek is zo'n schip bijna niet meer te
manouvreren, ze waaien alle kanten heen, behalve de goeie :wink:
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door peelander »

In plaats van zeilen kunnen windmolens ook een alternatief zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
lyra leader landtong 18 04 07 054.jpg
lyra leader landtong 18 04 07 054.jpg (132.91 KiB) 4269 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Geep »

Eindelijk...., op een goed aangepast stroomlijn vlotje met zeiltjes!
'n Reisje over de Rijn! Werd weer eens tijd!
Al die dure moderne zooi!
Vrgr
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door peelander »

Kite's zouden ook nog een optie kunnen zijn.
kalina 24 01 2015 sdb (12).jpg
kalina 24 01 2015 sdb (12).jpg (93.75 KiB) 4120 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door v+d »

Tot je het ding inhaalt, heb je direct slecht zicht :wink:


Plaats reactie