Boos weer...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boos weer...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ah, ik dacht dat jij ergens gelezen had dat er een Werkspoor in dat bootje stond, zodoende.
Van de serie 500-tonners die Wagenborg vanaf 1957 liet bouwen, hadden de twee eerste - de Zaanborg en de Spaarneborg - een Werkspoor TMAF 274 van 220 pk, maar verder kwam je Werkspoor in die kleine vermogens op de kustvaart niet zo vaak tegen. Ik meende dat Brons toen niet kon leveren.

Met die kleine schepen en vooral gladdekkers, kun je in werkelijk slecht weer beter niet te veel vermogen hebben, dat is alleen maar gevaarlijk. Niet als je je verstand gebruikt, maar iemand zou wel eens in de verleiding kunnen komen om door te douwen. Dat kun je met een (losse) sleepboot gerust doen - alles dicht, klaar voor onder water en karren maar. Dan krijgt een beetje sleepboot het pas echt naar zijn zin, kan hij tenminste werken. Maar met een kuster met nog geen voet uitwatering en houten luiken, was dat niet raadzaam.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boos weer...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Zoekend naar een plaatje van de PIZARRO, het expeditieschip van Alexander von Humboldt, kwam ik een van mijn eigen boeken een foto tegen van de ELEANOR BOLLING, het tweede expeditieschip van Admiraal Richard E. Byrd tijdens een van zijn tochten naar Antarctica. Ik vind het maar een koude bedoening, met die muur van water dwars van stuurboord in en recht vooruit een ijsmuur. :shock:
      • Afbeelding
        ELEANOR BOLLING
      • Gebouwd in 1919 bij Smith Docks Co. Ltd., Middleboro, England.
        als het fregat Kilmarnock.
        Official Hull#: 227064.
        L.O.A.: 55,50 meter, Breedte 9,10 meter. Waterverplaatsing: 598 Tons
        Type: Steel, Single Deck, Single Screw 980 HP Triple Expansion
        Voor deze expeditie werd het versterkt.
        Byrd noemde het schip naar zijn moeder.
Over die expeditie valt heel wat te vertellen, maar dit gaat hier over "boos weer" en ik ben met andere zaken bezig. Ik zoek een plaatje van de Pizarro. Zie elders.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boos weer...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

  • Afbeelding
      • "DE ZEE" Jaargang 1928 - Pagina 199
[/size][/color]

Typisch geval van "Averij Grosse". :-D
Joop Kieviet (RIP)

Re: Boos weer...

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Zo zie je maar weer met stroop win je meer dan met azijn :lol:

Gr. Joop
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Boos weer...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,

Als ik hier in Nova Scotia de warme en zwoele lucht van de Caribische zee kan ruiken en voelen dan is dat veelal geen goed nieuws. Na Orkaan Juan, een jaar of 5-6 geleden besteden we dus wat meer aandacht aan dit soort weerberichten. :lol:

Ik moest vanavond even denken aan " de arme jongens op zee" :roll: toen dit weer het geval was, Orkaan Irene is nu Tropische Storm Irene geworden en kachelt via de Oostkust naar het Noorden NA de nodige natte voeten en ergere schade ten zuiden van ons te hebben uitgedeeld.

Het is allemaal te Googguhluh voor wie dat wil, dus hou ik het hier maar bij. Het schijnt dat wij het er af gaan stropen met een bekkie wind, de regen is meer het binnenland in.

http://www.canada.com/news/Hurricane+Ir ... story.html
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Boos weer...

Bericht door jdbvos »

Tsjaaa...HET weer....
Het blijft een onberekenbare factor.
Maar goed dat we hier dat soort stormen niet krijgen....ik denk niet dat onze fameuze dijken daar tegen bestand zouden zijn.....Die snelheden van méér dan 50 m/sec is windkracht 15-17 ! Nog nooit in Nederland voorgekomen, en in de Carib al zowat 'gewoon'.....

Maar nog ff trugkomend op dat artikeltje van Theo over de EleanorBolling....
Ik heb al langer naar die 2 fotootjes zitten kijken met het gevoel van "....er klopt iets niet..."....
Niet dat er afbreuk is aan het verhaal: helemaal niet ! Maar IETS in de foto's trok mijn 'aandacht'.
En nu ik dit topic -dankzij een nieuwe bijdrage weer actueel- weer open, zag ik het plotseling !
De foto's zijn niet van hetzelfde schip !
Bij die 'staanders' langs de railing, zou -zoals op de 2e foto te zien is- het dek een verdieping lager moeten gaan terwijl op foto1 het een doorlopend dek is. Zou die VAMAR zijn omgebouwd met een shelterdek ?
ELEANORBOLLING2.jpg
ELEANORBOLLING2.jpg (26.62 KiB) 4570 keer bekeken
ELEANORBOLLING.jpg
ELEANORBOLLING.jpg (29.46 KiB) 4570 keer bekeken
Hehe....ik kan weer slapen :lol:
"Probleem" opgelost !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Boos weer...

Bericht door K.Brouwer »

In 1970 zat ik op de Atl. Comet als d.d. 2e stmn. Voeren rechtstreeks van Belem naar N.Y. en toen we zo ter hoogte van Kaap Hatteras zaten loste ik die ouwe om 12.uur af. Het was mooi weer en liep alles eens na.

Las dat die ouwe 1015 mb had ingevult en ik las 1010 mb af. Dus naar beneden en gevraagt of hij zich niet vergist had.Nee dus. Dan gaan we maar klaar maken voor onder water zei ik toen. Twee uur later maakte ik deze foto's.

Dit is een zeer plaatselijke storm ( windkracht 12) welke pas een paar jaar ervoor ontdekt was door een meteoroloog welke met de Bermuda zeilrace meedeed en zich afvroeg hoe het kwam dat de ene helft van
de zeilboten zware schade had opgelopen en de andere helft alleen maar lekker in het zonnetje had gezeten.

De Atl. Trader had de reis ervoor hetzelfde gehad doch dat viel onder de sterke verhalen dachten wij.

Groeten,K.Brouwer.

P.S.
Met dank aan jdbvos.
Bijlagen
2011-08-25_11.JPG
2011-08-25_11.JPG (63.77 KiB) 2328 keer bekeken
2011-08-25_12.JPG
2011-08-25_12.JPG (72.63 KiB) 2328 keer bekeken
2011-08-25_13.JPG
2011-08-25_13.JPG (66.63 KiB) 2328 keer bekeken
2011-08-25_14.JPG
2011-08-25_14.JPG (65.73 KiB) 2328 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Boos weer...

Bericht door Joop »

pn02.jpg
pn02.jpg (140.19 KiB) 1325 keer bekeken
Patrick Notley
Petie

Re: Boos weer...

Bericht door Petie »

Doet me denken aan de thuisreis {m.s. DIOGENES} terug komende van Westkust Zuid Amerika varende op de Noordzee November 1974.
Dat was een beste wind 10........
En die plaatjes doen daar erg aan herinneren.


Plaats reactie