Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We losten meestal in de tweede petroleumhaven, Mario.
Welke het op de foto is weet ik niet.

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Da Silva »

Bedankt, nostalgie. Ruim zestig jaar geleden, deed mijn vader zondags altijd een rondje havens op de Solex. Ik achterop, over de Maasbruggen naar Vlaardingen en dan met wagenveer naar de Vondelingeweg en weer naar huis. Ik kan me nog herinneren, dat die schepen daar op de rivier soms "rondgingen" (in ben geen nauticus, zal wel de verkeerde term zijn !) en dan achteruit die haven werden ingesleept. Ik denk, dat het "rondgaan" met het tij te maken had. heb daar uren doorgebracht. Prachtig.

Grt.

Mario
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos »

Jullie kennen toch hopelijk wel dat (nieuwe) filmpje van oud-Rotterdam ?
Daarin komt ook nog een leuk stukkie over de Maas en de havens in voor: het tramveer, en nog het eea aan vaart...
Mooi !
Kijkt hier
Oost, west...ook best
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door sparks »

In mijn tijd werden er geen ochtendjassen meer gedragen, hooguit een pendek met bloemetjesmotief :!:

Wel was mij al snel duidelijk wie op de meeste schepen waar ik de gangway voor het eest opklauterde de 1e stuurman was. Meestal gezegend met een fraaie buik en ouder als de kapitein, nou had je er daar nog wel eens meer van. Maar zeker wist ik het als er een korte broek onder die heuvel zat, vooral als het weer toch niet echt om dit kledingstuk vroeg :?: en van het bloesje met korte mouwen minimaal de 2 bovenste knoopjes los zaten zodat we met zijn allen konden genieten van het nodige borsthaar en het onvermijdelijke gouden kettinkje :?:

Ik heb is zitten terugtellen, ik heb er 9 mee gemaakt en 5 passen probleemloos in dit profiel. Dat kan toch geen toeval zijn :shock:
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Da Silva »

Jan, bedankt voor de link. Ik kende dit niet. Fraaie beelden. Ik zag zelfs het Vlaardingse wagenveer nog. Als ik naar de beelden van het Hofplein kijk, ziijn die van voor de oorlog. Die kolenoverslag was mogelijk bij Vlaardingen-Oost. Ik ga morgen weer naar mijn vader (98) in Rotterdam. Hij heeft in en na de oorlog bij o.a, de Halcyon Lijn gevaren. Die lag met die schepen vaak in Vlaardingen-Oost. Ik ga dit filmpje meenemen en laten zien. Dat ik gisteren ook geweest ben weet hij niet meer, maar van die tijd weet hij alles nog. Trouwens, wat mij zelf betreft, ik zei eerder dat het meer dan zestig jaar geleden was, maar het zijn er wel 70. Onvoorstelbaar, dat het zo snel gaat allemaal. Bedankt.

Grt. Mario
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Knisten »

[/quote]In mijn tijd werden er geen ochtendjassen meer gedragen, hooguit een pendek met bloemetjesmotief :!: [/quote]

Op één van Sanko's log/bulkcarriers, genaamd de "Mammoth Pine" liepen we bijna allemaal na de wacht en een relaxing bad in de Ofuro of Sento in een katoenen yukata, meestentijds voorzien van Japanse karakters in plaats van bloemetjes. De Ofuro (of Sento) bevond zich in een gemeenschappelijke ruimte en bestond uit een betegelde bak van ongeveer 2,5 x 2,0 x 1,25 mtr. Je liet die bak vollopen met zeewater en draaide vervolgens de afsluiter van een stoom-leiding open, waarvan het uiteinde zich onder water bevond, beveiligd door een houten bekisting. Het duurde even voor dat alles goed opgewarmd was en je liet het zeewater gewoon over de rand lopen. Dan een paar biertjes op een plankje boven je hoofd, eerst een douche nemen en vervolgens een half uur tot een uur in bad, net zo heet als je het kon verdragen. Je kwam er heerlijk ontspannen uit, nog even na-douchen, afsluiters een tandje terug en dat was dat. Je miste het wel als je binnenlag. Uiteraard had je ook een douche in je hut, maar de meesten van ons vonden dit toch een aangenamer ritueel. Saillant detail: Het betreden van je eigen of iemand ander's hut met schoenen of slippers aan was "not done". De alleyways stonden daarom altijd vol met schoeisel. Ooit in Onahama (op de oostkust) de wal op om een paar nieuwe yukata's te kopen.Met als enig resultaat drie giechelende, kleine verkoopsters, die, met behulp en door tussenkomst van de chef, me wisten te vertellen: "Ah so desuka, yukata not in season... so sorry neh". Ik wist niet dat die dingen aan bomen groeiden :roll:
Genoeg op deze zig, nu over naar de zag.
Het schip voer voornamelijk logs van de US/Can westkust naar Japan. Op de kaartentafel stond een mystirieus apparaat, waar niemand ooit enige aandacht aan besteedde. Het bleek een heuse Omega ontvanger te zijn. Het manual geraadpleegd en maar eens aangezet, onmiddellijk gevolgd door een opmerking van onze Ouwe, waar of dat goed voor was. Wil er gewoon wat meer van weten Kap. Vindt u het goed als ik er wat mee speel ? Dat was geen bezwaar en na een aantal weken kijken en voornamelijk vergelijken, resetten en weer opnieuw beginnen bleek dat de door het apparaat opgegeven MWS toch redelijk dicht in de buurt zat van waar wij ons zouden moeten bevinden in vergelijking met door andere methoden verkregen bestekken. Dat gaf de burger moed en sinds die constatering is de ontvanger dan ook niet meer uitgeweest. Kwam goed van pas, wanneer je -al grootcirkelend- over de Noord-Pacific zwalkte in de winterdag, zonder enig zicht door òf dichte mist òf striemend buiswater. De electronica bleef haar werk doen met een alleszins aanvaardbare nauwkeurigheid en dat was op dat moment een geruststellende gedachte. Maar ja, inmiddels ook achterhaald door de GPS. Ik vind dat deze info wel thuishoort onder het kopje "Navigatie toen..." Daarom een paar plaatjes bijgesloten, één van de ontvanger zelf en de andere van een werkelijk gigantische zendantenne van het Omega station H in Tsushima (Japan) Die antennes moesten wel zo groot zijn vanwege de lage frequenties, dus lange golflengte van het Omega signaal.
Omega receiver.jpg
Omega receiver.jpg (116.72 KiB) 4237 keer bekeken
Tsushima_Omega_Tower_1977_2.jpg
Tsushima_Omega_Tower_1977_2.jpg (40.65 KiB) 4237 keer bekeken
Hieronder nog even een beknopte uitleg:
Omega was approved for development in 1968 with eight transmitters and the ability to achieve a four-mile (6 km) accuracy when fixing a position. Each Omega station transmitted a sequence of three very low frequency (VLF) signals (10.2 kHz, 13.6 kHz, 11.333... kHz in that order) plus a fourth frequency which was unique to each of the eight stations. The duration of each pulse (ranging from 0.9 to 1.2 seconds, with 0.2 second blank intervals between each pulse) differed in a fixed pattern, and repeated every ten seconds; the 10-second pattern was common to all 8 stations and synchronized with the carrier phase angle, which itself was synchronized with the local master atomic clock. The pulses within each 10-second group were identified by the first 8 letters of the alphabet within Omega publications of the time.
Shushi-Wan Omega Transmitter (station H) situated near Shushi-Wan on Tsushima Island at 34°36′53″N 129°27′13″E used as its antenna, a 389-metre tall tubular steel mast, insulated against ground. This mast, which was built in 1973 and which was the tallest structure in Japan (and perhaps the tallest tubular steel mast ever built).

Een bijkomend voordeel van het varen met boomstammen op Japan was dat het schip na aankomst gedesinfecteerd moezt worden. (Fumigated in het Engels) en dat betekende tenminste één nacht in een hotel aan de wal. Arme tweede stuurman, want die was meestal degene die alleen aan boord achterbleef teneinde dat proces te overzien en te begeleiden.

Groeten,
Dirk

P.S.
@ Eric - Op dat QLF kom ik tzt wel even terug - is een heel ander verhaal(tje)
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Otter »

Da Silva schreef:Goeie middag Jos,

Mooie foto, ik zit alleen te kijken waar dat precies is. Oliehaven staat er op die kaart, maar is dit de eerste of de tweede. Ik denk dat die werf de RDM is. Maar ik twijfel, het zou ook Niehuis kunnen zijn, omdat daar op dat hoekje een weerschip ligt. Lostten jullie met die Caltex schpen altijd in dezelfde haven ook wel eens ergens anders.

Grt.

Mario
Dit is de twee Pet en dat is tegenover de werf van Wilton de afbouw Kade met de onder zeeboot loods op het hoekje dat is geen weerschip dat is de Rijn Delta een baggeraar !!!
Wie onder weg is, vorderd
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Da Silva »

Bedankt, normaal lagen de weerscehpen ook bij de ingang van de voetgangerstunnel.

Grt.

Mario.
Cumulus (1943).jpg
Cumulus (1943).jpg (63.07 KiB) 4022 keer bekeken
Cirrus (1943).jpg
Cirrus (1943).jpg (93.11 KiB) 4022 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------

----------------------------------------Afbeelding

-------------------------------------------------------Dit moet mij even van het hart ...


Dit topic heeft als titel: Navigatie toen en nu, oftewel: Van den Aeloude en Hedendaagsche Stuurmanskonst...
Teruglezend naar de ruim vijf jaar sinds ik het startte, kom ik interessante zaken tegen en vooral ook interessante en waardevolle reacties. Ter zake doende, inhoudelijke bijdragen aan dit topic. En dat geldt niet alleen voor dit topic. Terugbladerend door ruim twaalf jaar van mijn eigen bijdragen was dat ook het eerste dat me opviel: dat de bijdragen en de reacties van anderen in die tijd veel serieuzer, veel en veel inhoudelijker waren dan nu, óók van mensen die vandaag nog altijd actief zijn op dit forum.Veel meer scheepvaart- en veel minder Ambuggiebargericht. Deze verandering ervaar ik als een verarming. Eenzelfde verarming als die welke ik eerder noemde in verband met de astronomische navigatie.

Dit topic is een heel duidelijk voorbeeld van die verarming, die vervlakking. Voor we verdergaan even dit: wat mij betreft is een kleine zigzag of deviatie van het topic geen enkel bezwaar. In geen enkel topic. Maar hoe ver ga je daarmee? Ik ben van mening dat we hier intussen toch wel erg ver afgedwaald zijn van de oorspronkelijke bedoeling van dit topic. Ook blijkt uit de reacties dat er geen belangstelling meer bestaat voor het onderwerp: de navigatie van toen in vergelijking met die van nu. Dat geeft niet en dat is ook geen klacht, maar eenvoudigweg de realiteit. Het is ook géén kritiek en zeker geen verwijt, maar uitsluitend een constatering. Jammer vind ik het wel, maar dat geldt voor meer mooie dingen die teloor zijn gegaan.

Het betekent echter ook dat het voor mij weinig zin heeft om er verder nog tijd in te steken. Als je er iets goeds van wilt maken, een beetje een studie en niet alleen maar knip- en plakwerk, vergen zinvolle onderwerpen over de navigatie van toen en nu een wild stuk tijd. Zo ging er aan de eerste aflevering van Van den Aeloude en Hedendaagsche Stuurmanskonst maar liefst vijf weken werk vooraf. Dat geeft niet; dat doe ik zelf en dat doe ik helemaal uit eigen vrije wil. Bovendien schrijf ik dit soort lange stukken vooral ook voor mezelf. Ik vind het zoeken naar de juiste gegevens leuk en leerzaam werk, net als het zoeken naar de juiste illustraties en vervolgens vooral het schrijven van het stuk. De tekst in de juiste vorm gieten, verbeteren, binnen de mogelijkheden van het forum een beetje mooi opmaken. Net zo lang tot het helemaal klopt, helemaal naar mijn zin is en elk woord, elke komma en elke punt op de juiste plaats staat. Dat is een overblijfsel uit mijn krantenverleden, toen ik gespecialiseerd was in paginagrote artikelen die soms verspreid over meerdere weken gepubliceerd werden of soms weken en zelfs maanden op de plank lagen voordat ze in de weekendbijlage kwamen. Dat blijft leerzaam werk, maakt niet uit hoe vaak en hoe lang je dat al doet.
Als er dan weinig reacties op komen, vind ik dat niet erg. Als er een reactie komt die minder met het onderwerp te maken heeft, is dat evenmin storend – dat zijn de bekende zigzagjes van Mart. Komen er echter alléén maar reacties die in geen enkel verband staan met het topic, dan wordt het een andere zaak. Dan is er klaarblijkelijk geen belangstelling voor het onderwerp en is verder doorgaan alleen maar tijd en moeite verspillen. Dan kan ik die tijd en moeite - en vrijwel altijd ook geld - veel beter in iets anders steken dat me óók voldoening geeft. Ook lijkt het me weinig zinvol om nu nog, na twee pagina’s postings waarvan 86 procent (reken het gerust na) totaal niets van doen heeft met het topic en al helemaal niet met de inhoud van mijn bijdrage van nu alweer twaalf dagen geleden, alsnog een vervolg te plaatsen. Dat vervolg zou dan enigszins vreemd in de ruimte zweven, om niet te zeggen, als kut op dirk slaan. Een nieuwe lezer, nieuw lid van het forum, zou helemaal terug moeten gaan en zich door al die niet ter zake doende postings heen moeten vreten om er iets van te begrijpen. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

En laat niemand nu zeggen dat het onderwerp intussen wel uitgemolken is en dat er verder niets meer te zeggen valt over de navigatie van toen in vergelijking met die van tegenwoordig, want dat is onzin. Er is nog stof genoeg, als je het maar wilt zien. Als je maar voldoende geïnteresseerd bent. Maar daar mankeert het heel duidelijk aan. Nogmaals: weinig reacties of zelfs helemaal géén reacties zou te accepteren zijn. Alleen maar reacties die niets met het onderwerp te maken hebben of onzinreacties zijn een duidelijke boodschap.

Wat mij bij de start van dit topic voor ogen stond, heb ik in dat eerste deel van den Aeloude Stuurmanskonst uitgelegd. Ik schreef toen ...
Het moge duidelijk zijn dat ik, zoals ik al zei, niet naar volledigheid streef en me in dit verband beperk tot de theoretici. De constructeurs hebben we al eens uitgebreid besproken bij de verhandelingen over Bruno Nordberg en zijn machines. En net als bij Nordberg, ben ik ook nu niet van plan om de geschiedenis van de navigatie nu eens uitgebreid uit de doeken te doen, compleet met alle theorie die daarbij hoort. Ook deze keer verdiep ik me liever in de mensen achter de geschiedenis, die zijn veel interessanter dan al die gortdroge formules. En het technisch bedrijf zal ik hier verder ook onbesproken laten, hoe interessant mensen als Pascal, Boyle, Bernoulli en Gay Lussac ook waren. Misschien komen die later nog wel eens.
Ik beperk me tot de navigatie, tot de stuurmanskunst. Bovendien bepaal ik me tot de plaatsbepaling op zee en de verschillende methodes die daarvoor in de loop der eeuwen werden gebruikt: varen op God en de gis, het ruiken aan en proeven van de grond die met het lood omhoog werd gehaald en de astronomische plaatsbepaling. Verwacht ook hier geen volledigheid van me; ik wil er alleen maar wat aardige dingen uitlichten en mensen naar voren halen, bekend zowel als onbekend. Misschien loopt het ook niet helemaal chronologisch, maar ook dat mag geen bezwaar zijn. “Onderhoudend en toch leerzaam,” dat is de bedoeling. :wink:
Daarin zit een heel duidelijke omschrijving van de bedoeling en de omvang van dit topic. Daar had ik me graag aan willen houden en dat kón ook; er is stof genoeg en overal zijn aanknopingspunten te vinden, zowel in het verleden als in het heden. Zo bracht de vraag van Dirk over dat tweede stuurwiel in een ander topic ons op de autopilot, op Sperry. Daarin zag ik een prachtig onderwerp voor dit topic: de invloed die Sperry op de ontwikkeling van de navigatie heeft gehad. Elmer Ambrose Sperry, “de vader van de moderne navigatietechnologie”, een bijzonder boeiend onderwerp dat teruggaat tot vóór de Eerste Wereldoorlog. Het spijt me, maar ik ga er niet meer aan beginnen. Ik laat het graag aan een ander over. Dat kán ook. De bijdragen van nu alweer twaalf jaar geleden bewijzen dat. Iemand moet alleen maar bereid zijn om er voldoende tijd en moeite in te steken.

Bij deze staak ik dus mijn bijdragen aan dit topic. Dat geldt heel duidelijk niet voor andere topics en zeker niet voor dit forum als geheel. Zoals bekend bemoei ik me nooit, maar dan ook helemaal nooit met besluiten en beslissingen van de leiding van dit forum en zal ik daar ook nooit commentaar op leveren; niet óp het forum en ook niet in persoonlijke berichten aan de webmaster. Ik bemoei me daarom ook niet met de vraag of dit topic verder nog bestaansrecht heeft of misschien maar beter kan worden gesloten. Als de reacties sinds mijn laatste bijdrage van maandag 17 oktober voor sommigen waardevol zijn en er nog verder op doorgeborduurd gaat worden, kunnen die misschien heel eenvoudig in een ander, mogelijk nieuw topic worden ondergebracht Deze laatste bijdrage van mij maakt er dan mooi recht werk van. Dat zou ik wel op prijs stellen, maar ook daar ga ik niet over en wil ik ook niet over gaan. Het hoofdbestuur beslist. Als het open blijft, kan iemand die zich daartoe geroepen voelt altijd weer een bijdrage leveren, zolang die nu maar on topic is: de navigatie van nu in vergelijking met die van vroeger.

De navigatie van toen en de navigatie van nu … Het zijn nu eenmaal dingen die voorbij gaan. Dat geldt onverminderd voor dit forum. No hard feelings, hoor, werkelijk niet. Dit is ook geen jammerklacht of gezeur. Ik kan er niets aan veranderen. Het zij zo. Ik voel me na al die jaren zeer betrokken bij het wel en wee van dit forum en ik ben Jos Komen nog steeds dankbaar voor de gelegenheid die hij ons heeft geboden en voor het werk dat hij er zelf in heeft gestoken en nog steeds in steekt. Ook durf ik te zeggen dat ik heel lang mijn best heb gedaan om er met mijn bijdragen iets van te maken. En dan bedoel ik naar mijn inzichten: puur scheepvaartgericht en scheepvaartgerelateerd. Anderen denken daar mogelijk heel anders over. Maar het houdt een keer op. De dingen gaan voorbij, net als oude menschen. Ook die verdwijnen op den duur als schepen achter de kim.

------------------------------------------------------------------------Afbeelding

-----------------------------------------------------------------Veni Cornelius omnia fluxa
------------------------------------------------------------------(Kom Kees het is maar tijdelijk)
--------------------------------------------------------------------------------- :?


Gesloten