Navigatie, toen en nu
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Navigatie, toen en nu
Nou Theo, ik was ook bepaald geen ster in het vinden van sterren. Wellicht herinner je je dit foefje nog: We hadden de HO-249 luchtvaarttafels aan boord. Officieel te onnauwkeurig voor een stersbestek(en streng verboden voor je memoriaal), maar heel goed bruikbaar om 7 geschikte sterren in je vizier te krijgen, die je dan vervolgens uitwerkte tot een bestek met de ouwe trouwe Haverkamptabellen. Zie: http://www.oceannavigator.com/May-June- ... ted-Stars/
Met mijn min-ogen kon ik in de schemer niet veel meer zien dan Venus, de maan en soms sirius of Jupiter. En met drank op vaak twee manen.
Met mijn min-ogen kon ik in de schemer niet veel meer zien dan Venus, de maan en soms sirius of Jupiter. En met drank op vaak twee manen.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Navigatie, toen en nu
En met drank op vaak twee manen
Schitterend !
Bij de Nedlloyd niet....een aparte (grote NL-koffer) vól met (eigen !) overall's....Overalls kregen we wel gratis
Gelukkig was dat 1 a 2 jaar later afgelopen, en kreeg je bedrijfs-overall's, eerst met dat NSU/Nedlloyd-logo, later het "val-in-de-knoop"-logo.
Goeie overall's, overigens. Alleen in de tropen een beetje dik en dus warm.... Maar daar wisten de kleermakers van S'pore of HK wel raad mee
Oost, west...ook best
Re: Navigatie, toen en nu
---------------------------------------
Maar daar gaat het in dit verband allemaal niet om. Dat is allemaal verleden tijd. Je kunt een stel pleziervaarders die zich in de astronomische navigatie willen bekwamen bezwaarlijk gaan vertellen dat ze moeten proberen om ergens een stel oude HO249-tafels op de kop te tikken, maar wél een sterrenschijf, als ze echt geïnteresseerd zijn. Die is nog altijd te koop als NP323, voor € 22,95. En ze zullen de sterrenhemel moeten leren kennen, zich ermee vertrouwd maken, anders heb je nog niks aan je formules en je sterrenschijf.
Maar als ze dat dan allemaal weten, dan zullen ze nooit de benodigde vaardigheden krijgen om een goed stersbestek uit te rekenen. Daar zullen ze het te weinig voor doen. Op een enkele uitzondering na, dat spreekt. Maar die enkele uitzondering leert dat dan ook wel zonder een cursus van de Waddenvereniging. Nogmaals: ik ben een groot voorstander van het blijven onderwijzen van de beginselen van de astronomische navigatie, maar ook niet meer dan dat. Puur voor het geval dat ... En in het geval dat je echt niks anders meer hebt dan een sextant en je beperkte kennis van de astronomische navigatie, dan steekt het immers ook niet op vijf mijl? Vandaar: een breedte en een zonshoogtelijn, meer niet.
Maar laat ze lekker een avondje in de frisse buitenlucht met een sextant in de hand naar de sterren kijken, daar is niks mee.
Natuurlijk herinner ik me dat, Erik, al was ik dan ook bepaald geen liefhebber van die Amerikaanse tafels, zoals ik ook geen liefhebber was van "de ouwe trouwe Haverkamptabellen". Toen ik nog met tafels cijferde, gebruikte ik voornamelijk de Kortbestektafel van Lieuwen, oftewel Zeevaartkundige tafels deel 2. Die heeft Lieuwen al vrij spoedig uitgebracht als de Record Tables. Het was een veel betere, veel snellere methode met veel minder kans op fouten. Een nog veel mooiere en kortere methode was de Ageton methode, uitgebracht als HO 211. Een tafel die je in je binnenzak kon steken en een becijfering die bij wijze van spreken op een vloeitje paste. Die tafel vond ik een keer bij toeval in een Zweedse almanak. Die is zo simpel dat ik er vandaag opnieuw moeiteloos een bestek mee zou kunnen uitrekenen. In de vroegere Bowditch was hij opgenomen in Volume II en daar besloeg hij nog geen veertig pagina's. In de tegenwoordige Bowditch is hij - terecht - niet meer opgenomen. Dat was allemaal prachtig, tot we een Japans rekentuigje met wetenschappelijke functies kregen en je genoeg had aan twee formules. Geschikte sterren uitzoeken deed je veel beter, sneller en eenvoudiger met de sterrenschijf die tijdens de Tweede Wereldoorlog tegelijk met die HO-tafels werd bedacht. Die kocht je in de vijftiger jaren in de dumpstore. Ik heb er eentje helemaal versleten en later een nieuwe gekocht die door Datema werd uitgebracht. Die hangt nu aan de wand, onder mijn sextant.Erik schreef:Wellicht herinner je je dit foefje nog
Maar daar gaat het in dit verband allemaal niet om. Dat is allemaal verleden tijd. Je kunt een stel pleziervaarders die zich in de astronomische navigatie willen bekwamen bezwaarlijk gaan vertellen dat ze moeten proberen om ergens een stel oude HO249-tafels op de kop te tikken, maar wél een sterrenschijf, als ze echt geïnteresseerd zijn. Die is nog altijd te koop als NP323, voor € 22,95. En ze zullen de sterrenhemel moeten leren kennen, zich ermee vertrouwd maken, anders heb je nog niks aan je formules en je sterrenschijf.
Maar als ze dat dan allemaal weten, dan zullen ze nooit de benodigde vaardigheden krijgen om een goed stersbestek uit te rekenen. Daar zullen ze het te weinig voor doen. Op een enkele uitzondering na, dat spreekt. Maar die enkele uitzondering leert dat dan ook wel zonder een cursus van de Waddenvereniging. Nogmaals: ik ben een groot voorstander van het blijven onderwijzen van de beginselen van de astronomische navigatie, maar ook niet meer dan dat. Puur voor het geval dat ... En in het geval dat je echt niks anders meer hebt dan een sextant en je beperkte kennis van de astronomische navigatie, dan steekt het immers ook niet op vijf mijl? Vandaar: een breedte en een zonshoogtelijn, meer niet.
Maar laat ze lekker een avondje in de frisse buitenlucht met een sextant in de hand naar de sterren kijken, daar is niks mee.
Re: Navigatie, toen en nu
Ik schreef:En in het geval dat je echt niks anders meer hebt dan een sextant en je beperkte kennis van de astronomische navigatie, dan steekt het immers ook niet op vijf mijl?
------------------------------------------------
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14385
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Navigatie, toen en nu
Tjaaa.....daar seggie me nou sowat Theodorus, ik was van plan om gewoon een "reserve GPS" te kopen en een waterdichte doos met batterijen, in plastic verpakt en dan die vrijkomende tijd te besteden aan " de droogdok lijst" DE superintendent is er net met het rode potlood door gegaan en " we moeten zelf ALLE zuigers trekken"Mooi boek voor de lange avonden als de boot in de winterstalling ligt.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Navigatie, toen en nu
Strak plan. Mijn idee. Misschien nog een tweede reserve ook, als de GPS-en toevallig in de aanbieding zijn.ik was van plan om gewoon een "reserve GPS" te kopen en een waterdichte doos met batterijen
Vandaar dat ik telkens weer zeg: alleen de basics van de astronomische plaatsbepaling. Vooral niet te veel, want dat dient geen enkel doel (meer).
Wie uit liefhebberij meer wil weten, leert dat toch wel. Neemt niet weg dat een boek als dat hierboven een aanrader is voor iedereen die met een klein bootje op groot water wil gaan varen, of simpelweg geïnteresseerd is in "the noble art of navigation".
Mooi boek, The Sinbad Voyage. Voor 12 pond - inclusief postage - een exemplaar dat niet van nieuw te onderscheiden is. Een aanwinst voor de bibliotheek.
- Jan Sprong
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Navigatie, toen en nu
Dat is lachen Jos.
groet,jan
groet,jan
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14385
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Navigatie, toen en nu
Meeeeee?.......would ai laai to joe!!Mooi boek, The Sinbad Voyage.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Erikdepooter
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Navigatie, toen en nu
Nou, voor de leken-liefhebbers: Hoe ziet een antiek stersbestek er eigenlijk uit?
Hierbij een kopietje uit een stuk memoriaal. Let op mijn handschrift, dat scheelde extra punten. Maar dat was dan wel op de Mitra, van een krappe 200000 ton DWT. en die schommelde heel wat minder dan de meeste jachtjes.
Hierbij een kopietje uit een stuk memoriaal. Let op mijn handschrift, dat scheelde extra punten. Maar dat was dan wel op de Mitra, van een krappe 200000 ton DWT. en die schommelde heel wat minder dan de meeste jachtjes.
- Bijlagen
-
- Cijferboek Mitra stersbestek1.jpg (212.85 KiB) 2991 keer bekeken
-
- Cijferboek Mitra stersbestek 2.jpg (191.13 KiB) 2991 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)