Navigatie, toen en nu
Re: Navigatie, toen en nu
Ik denk dat het voor een taxateur van Kunst & Kitsch ook lastig is om exact een prijs af te geven.
Je weet niet wat op zo'n dag allemaal op die taxateurs af komt.
Ik denk dat ze bij een officiële taxatie ook anders te werk gaan.
Ik denk dat het bij Kunst & Kitsch voornamelijk gaat om het kaf en het koren,
en dat daarbij een ruwe schatting wordt gedaan.
Je weet niet wat op zo'n dag allemaal op die taxateurs af komt.
Ik denk dat ze bij een officiële taxatie ook anders te werk gaan.
Ik denk dat het bij Kunst & Kitsch voornamelijk gaat om het kaf en het koren,
en dat daarbij een ruwe schatting wordt gedaan.
Re: Navigatie, toen en nu
Over klokken cq tijdmeters gesproken. Tot voor kort, zo'n drie jaar geleden, hadden wij ook een heuse "scheepsklok" welke de tijd aangaf door het slaan van glazen. Afkomstig van een (onbekend) schip gebouwd door de Sun Shipbuilding and Drydock Company in Chester, PA en jaaaaren geleden aangeschaft in Keelung, Taiwan. Na een opknapbeurt in Nederland, door een hobbyist, al die tijd liefdevol vertroeteld en gepoetst, maar helaas ontvreemd in Breaux Bridge, LA. Uiteraard aangifte gedaan maar nooit meer wat van gehoord. Uitermate jammer. 't Gaat ons nog niets eens om de "werkelijke" waarde, zo die er al is, maar veel meer om de emotionele waarde. Mis de heldere slagen nog iedere dag en ook het wekelijkse opwind-ritueel. Frontplaat -met glas- er afschroeven, links 10 slagen voor het uurwerk en rechts 10 slagen voor het uren-mechanisme, met dezelfde sleutel en dan was je weer voor een week onder de pannen. En door bezoekers meestal gevraagd: "Hè, wat is dat voor een rare klok ?". Kon je het voor de zoveelste keer weer eens uitleggen, maar 't bleef leuk.
Groeten
Dirk
Groeten
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: Navigatie, toen en nu
een 'conversation piece' zoals ze dat noemen...
Re: Navigatie, toen en nu
Die heb ik alleen maar op de Caltex Rotterdam meegemaakt, mijn eerste reis als leerling.een heuse "scheepsklok" welke de tijd aangaf door het slaan van glazen.
Inderdaad een unieke klok, maar het lijkt me 's nachts wel verwarrend als je ligt te pitt'n.
Re: Navigatie, toen en nu
Uit de krochten van mijn opbergsystemen haalde ik gisteravond weer 2 kladjournaals van m'n vader tevoorschijn....
Ooit, meer dan een halve eeuw geleden, kreeg ik die boeken van hem om mijn sigarenbandjes in te plakken....
Maar je weet hoe ukkies zijn: menig pagina heeft alle enthousiasme niet overleefd....
Ik bladerde er wat doorheen, en kwam op een willekeurige reis uit, waar hij te maken kreeg met slecht weer....
Flegmatiek als hij was, werd dan ook het weer met windracht méér dan 10 genoteerd als zijnde "slecht"... (bldz 22)
Voor de geïnteresseerden, toch weer een stukkie ouwe navigatiemeuk, met vermeldingen over LV's die nu allang niet meer bestaan...
Een reisje van Rotterdam naar Rönnskär....
Oktober 1958.... Ik kan me niet herinneren of ik toen aan boord was; ik werd die reis 6 jaar.....kan dus netzogoed achter moeder's rokken thuis zijn geweest....
Ik heb er wat fotootjes van gemaakt..
Ooit, meer dan een halve eeuw geleden, kreeg ik die boeken van hem om mijn sigarenbandjes in te plakken....
Maar je weet hoe ukkies zijn: menig pagina heeft alle enthousiasme niet overleefd....
Ik bladerde er wat doorheen, en kwam op een willekeurige reis uit, waar hij te maken kreeg met slecht weer....
Flegmatiek als hij was, werd dan ook het weer met windracht méér dan 10 genoteerd als zijnde "slecht"... (bldz 22)
Voor de geïnteresseerden, toch weer een stukkie ouwe navigatiemeuk, met vermeldingen over LV's die nu allang niet meer bestaan...
Een reisje van Rotterdam naar Rönnskär....
Oktober 1958.... Ik kan me niet herinneren of ik toen aan boord was; ik werd die reis 6 jaar.....kan dus netzogoed achter moeder's rokken thuis zijn geweest....
Ik heb er wat fotootjes van gemaakt..
- Bijlagen
-
- WP_20161014_09_50_43_Pro.jpg (660.08 KiB) 4752 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_50_54_Pro.jpg (749.99 KiB) 4752 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_11_Pro.jpg (567.5 KiB) 4752 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_20_Pro.jpg (756.48 KiB) 4752 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_30_Pro.jpg (781.94 KiB) 4752 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_36_Pro.jpg (721.82 KiB) 4752 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Navigatie, toen en nu
vervolg....
- Bijlagen
-
- WP_20161014_09_51_36_Pro.jpg (721.82 KiB) 4751 keer bekeken
-
- WP_20161014_09_51_44_Pro.jpg (729.19 KiB) 4751 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Navigatie, toen en nu
Dat is hartstikke interessant, Jan en het zou nog mooier zijn geweest als je al die pagina's had gescand, maar toch moet ik je hier ernstig terechtwijzen.Een reisje van Rotterdam naar Rönnskär.... De KHV-nautici weten dan onmiddellijk dat dat een klein eilandje bij/in Helsinki is.
Hij gaat helemaal niet naar Rönnskär in Finland, wat nog buiten Porkkala ligt en waar bij mijn weten geen schepen komen, en ook niet naar Rönnskär bij Helsinki, of Rönnskär bij Borga, nog even verderop, maar door de Stockholmer Scheren en de Öregrunds Grepen naar Rönnskär in Zweden, bij Skelefteå. Hij wilde eerst niet door de scheren, maar nadat hij een poosje onder Sandhamn had geankerd, ging hij bij daglicht toch maar naar binnen voor het laatste stukje en daarna door de Grepen. Ik kan de route wel dromen.
Mooi, hoor, Bedankt.
Dat is een mooi bezit, zo'n journaal van je vader.Volgens mij is het een netjournaal, want een kladjournaal teken je meestal niet. Ook is het een geparafeerd journaal, wat duurder is dan een ongeparafeerd journaal, dus wie dat bijhield, bestelde ongeparafeerde journalen. Al met al was het dan natuurlijk nog duurder: eerst klad en dan een net. Zelf heb ik als kapiteion nooit meer een kladjournaal bijgehouden, maar altijd direct een officieel journaal. Een wachtboekje als klad en aan het eind van de wacht het journaal invullen. De wachtboekjes ook zorgvuldig beweren voor het geval dat ...
Re: Navigatie, toen en nu
Dank je Theo, voor die terechtwijzing ! Ik had al verwacht dat je zou reageren....
Ik zocht Rönnskär daar ergens in eerste instantie ook, mede door het verhaal met die Scheren, maar in alle digitale kaartprogramma's op de PC kwam het niet voor: alleen Wickipedia kende het....in de baai van Helsinki...en in het Fins... En als het Fins niet over 'rakka neti's' gaat, houdt het voor mij al op....
Wanneer je welbekende plaatsen/herkenningspunten van de zeevaart in de pc-map's zoekt, kom je wel vaker van een kouwe kermis thuis.
Dom, natuurlijk, want als ik even op http://map.openseamap.org/ had gekeken/gezocht.....: Ik had al gekeken om het te scannen, maar op mijn multiprintertje zit alleen maar een iets-te-grote A4 scanner op, dus als ik het inscan mist er aan top- en onderzijde een stuk, en 'liggen' de helften niet naast elkaar.
Ik zal kijken of ik iets kan bedenken; desnoods met een 'echte' digitale camera en goede verlichting ipv met m'n mobieltje foto's maken...
Ik kom er op terug !
...maar ik haal dat eerste plaatje wel ff weg !
...en idd: dit was het echte journaal; die andere is een kladjournaal. Wat niet eens zo lang daarna eveneens door pa niet meer werd gebruikt, en heb ik, in navolging daarvan, in de MK nog nooit gedaan, behalve op GHV-schepen waar menig hwtk het zelf in wilde vullen....
Ik zocht Rönnskär daar ergens in eerste instantie ook, mede door het verhaal met die Scheren, maar in alle digitale kaartprogramma's op de PC kwam het niet voor: alleen Wickipedia kende het....in de baai van Helsinki...en in het Fins... En als het Fins niet over 'rakka neti's' gaat, houdt het voor mij al op....
Wanneer je welbekende plaatsen/herkenningspunten van de zeevaart in de pc-map's zoekt, kom je wel vaker van een kouwe kermis thuis.
Dom, natuurlijk, want als ik even op http://map.openseamap.org/ had gekeken/gezocht.....: Ik had al gekeken om het te scannen, maar op mijn multiprintertje zit alleen maar een iets-te-grote A4 scanner op, dus als ik het inscan mist er aan top- en onderzijde een stuk, en 'liggen' de helften niet naast elkaar.
Ik zal kijken of ik iets kan bedenken; desnoods met een 'echte' digitale camera en goede verlichting ipv met m'n mobieltje foto's maken...
Ik kom er op terug !
...maar ik haal dat eerste plaatje wel ff weg !
...en idd: dit was het echte journaal; die andere is een kladjournaal. Wat niet eens zo lang daarna eveneens door pa niet meer werd gebruikt, en heb ik, in navolging daarvan, in de MK nog nooit gedaan, behalve op GHV-schepen waar menig hwtk het zelf in wilde vullen....
Oost, west...ook best
Re: Navigatie, toen en nu
Voor de geïnteresseerden:
Ik heb ze bldz voor bldz (van die bewuste reis) ingescan'd en de 2 bldz'n mbv Paint aan elkaar geplakt....
De jpegs zijn nu dik 4 MB elk, dus véél te groot om ze hier te plaatsen; verklein ik ze, dan zijn ze bij uitvergroten weer vager....
Ik heb met het programma Foto's van Win10 gekeken of ze met auto-verbeteren duidelijker worden, en dat klopt....maar de leesbaarheid verbeteren laat ik aan jullie eigen voorkeuren over.
Die scan's staan hier !
Wat me wel opvalt is, wat pa me altijd op het hart drukte "...controleer wáár je kunt je bestek door peilingen, en controleer je kompasfout...!", terwijl hij daarover niets in z'n dagboek schrijft linksonder, evenmin als het brandstofverbruik/voorraad... Vreemd..., valt me nu pas op....
Maar is het havenjournaal eigenlijk niet interessanter ???
PS
Ik zag in het journaal dat ze na vertrek de loods afzetten bij de Wester-Eems.... Die heb ik nog nooit bij Rotterdam zien liggen
Dus ik keek even in het havenjournaal, en ja hoor: pa was vanwege slecht weer binnendoor gegaan...
(deden we wel vaker: ik weet nog van 1 x dat bij de Val van Urk we zelfs bijgedraaid gelegen hebben met poepie slecht weer, waarmee we in eerste instantie ook over de Noordzee kwamen.... Maar er kwam op het IJsselmeer zoveel water over door die korte golfslag dat pa z'n dekkleden ging beschermen of nakijken, dat weet ik niet precies meer......)
Zo'n stukkie binnenvaart ging/gaat(?) dus in het havenjournaal.....
Maar goed: daarvan ook even zo'n scan gemaakt en bij de al gemaakte scan's gezet met de naam 0.jpg..
Taaim was in 1958 blijkbaar nog niet zoveel munnie
Ik heb ze bldz voor bldz (van die bewuste reis) ingescan'd en de 2 bldz'n mbv Paint aan elkaar geplakt....
De jpegs zijn nu dik 4 MB elk, dus véél te groot om ze hier te plaatsen; verklein ik ze, dan zijn ze bij uitvergroten weer vager....
Ik heb met het programma Foto's van Win10 gekeken of ze met auto-verbeteren duidelijker worden, en dat klopt....maar de leesbaarheid verbeteren laat ik aan jullie eigen voorkeuren over.
Die scan's staan hier !
Wat me wel opvalt is, wat pa me altijd op het hart drukte "...controleer wáár je kunt je bestek door peilingen, en controleer je kompasfout...!", terwijl hij daarover niets in z'n dagboek schrijft linksonder, evenmin als het brandstofverbruik/voorraad... Vreemd..., valt me nu pas op....
Maar is het havenjournaal eigenlijk niet interessanter ???
PS
Ik zag in het journaal dat ze na vertrek de loods afzetten bij de Wester-Eems.... Die heb ik nog nooit bij Rotterdam zien liggen
Dus ik keek even in het havenjournaal, en ja hoor: pa was vanwege slecht weer binnendoor gegaan...
(deden we wel vaker: ik weet nog van 1 x dat bij de Val van Urk we zelfs bijgedraaid gelegen hebben met poepie slecht weer, waarmee we in eerste instantie ook over de Noordzee kwamen.... Maar er kwam op het IJsselmeer zoveel water over door die korte golfslag dat pa z'n dekkleden ging beschermen of nakijken, dat weet ik niet precies meer......)
Zo'n stukkie binnenvaart ging/gaat(?) dus in het havenjournaal.....
Maar goed: daarvan ook even zo'n scan gemaakt en bij de al gemaakte scan's gezet met de naam 0.jpg..
Taaim was in 1958 blijkbaar nog niet zoveel munnie
Oost, west...ook best
Re: Navigatie, toen en nu
Toch wel, vooral als je met zo'n scheepje al de DEMOCRAAT van 260 dwt een paar centen wilde verdienen. Bijna dertig jaar oud en een Brons van 120 pk. Maar Pa Vos wist natuurlijk maar al te goed wat hij wel en niet met die pot kon doen, dus toen het op woensdag 15 oktober 1958 bij Hoek van Holland windkracht 7 uit het noordwesten waaide, met uitschieters naar 9, besloot hij niet te blijven liggen en te wachten op een betere gelegenheid, maar binnendoor te gaan. In hoeverre hij toen de vooruitzichten kon bekijken, weet ik uiteraard niet, maar nu weet ik dat hij, als hij was blijven liggen, tot vrijdag had moeten wachten voordat hij fatsoenlijk Hoek van Holland uit kon komen en hoeveel zee had hij dan nog op de kop gehad tot Texel en Terschelling om zich vervolgens uit de naad te slingeren met zijn bak vol koperslakken? Vandaar dat hij besloot om binnendoor te gaan, vooral omdat dat met zo'n scheepje heel goed kon. Zes dagen na vertrek uit Rotterdam zette hij de loods af bij de Westereems, wind WNW 3 tot 4. Het weer in die zes dagen bekijkend, schat ik dat hij, als hij tot zaterdagmorgen in Rotterdam was blijven liggen en dan de Hoek uit was gegaan, hij precies een dag eerder ter hoogte van de Westereems had gezeten. Wat is wijsheid? Hoeveel gasolie had hij meer verbruikt om tegen de zee op te boksen naar Texel? En het stak toen echt niet op een dag, dat is inderdaad waar.Taaim was in 1958 blijkbaar nog niet zoveel munnie
Wat mij, de gegevens en de levensloop van de DEMOCRAAT bekijkend, opviel en nogal bevreemdt, is het feit dat de laatste eigenaar die het schip in 1966 kocht, er in 1969 nog een gloednieuwe 3-cilinder Brons GB-C van 190 pk inzette. In een schip van bijna veertig jaar oud. Wat een investering. Precies twee jaar later was het bekeken en was de sloper vast heel blij met die nog vrijwel nieuwe motor.
- 25 februari 1971: Op het IJsselmeer in de machinekamer lek geraakt en naar Stavoren gesleept. Opgelegd te Harlingen. Op 7 juni 1972 verkocht aan en gesloopt door 'De Koophandel' te Nieuw Lekkerland. De Bronsmotor (2tew 3 cil 190 Pk Brons Nr. 14345 Type GB-C (220x380) werd verkocht en geplaatst in de cementtanker "Courage" ex Zuiderzee bouwjaar 1927.)
- Foto afkomstig van de site Bronsmotoren