Navigatie, toen en nu
Re: Navigatie, toen en nu
In de USA (NewOrleans??) vertelde iemand mij een mop mbt dergelijke dames als op het plaatje hierboven....
Indianen staan bekend om hun veelzeggendheid in 1 of 2 gesproken woorden....
2 Indianen waren in een kayak aan het vissen, en één van hen ving een dergelijke sirene, die hem lachend en uitnodigend aankeek.
Hij bekeek haar van haar top, en verder, en eindigde met de blik op het onderste uiteinde....
Zonder wat te zeggen gooide hij haar terug in het water, waarop ze met een geshockeerde blik verdween...
Na enige minuten sprak de andere "Why?"
waarop de eerste z'n schouders ophaalde en antwoordde met "How?"
Geen wonder dat ze zulke wezens in Kopenhagen op een rots vastmetselen, en Odysseus ze maar in rotsen veranderde.....
...wat mót je d'rmee...???
En die in Kopenhagen wordt ook al oud....
Indianen staan bekend om hun veelzeggendheid in 1 of 2 gesproken woorden....
2 Indianen waren in een kayak aan het vissen, en één van hen ving een dergelijke sirene, die hem lachend en uitnodigend aankeek.
Hij bekeek haar van haar top, en verder, en eindigde met de blik op het onderste uiteinde....
Zonder wat te zeggen gooide hij haar terug in het water, waarop ze met een geshockeerde blik verdween...
Na enige minuten sprak de andere "Why?"
waarop de eerste z'n schouders ophaalde en antwoordde met "How?"
Geen wonder dat ze zulke wezens in Kopenhagen op een rots vastmetselen, en Odysseus ze maar in rotsen veranderde.....
...wat mót je d'rmee...???
En die in Kopenhagen wordt ook al oud....
- Bijlagen
-
- She's getting old.jpg (56.87 KiB) 4626 keer bekeken
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Navigatie, toen en nu
Verdraaid, heb ik toch een tijdje op de Cinulia gevaren, maar ik ben nooit die dames tegen gekomen. Jammer. Want mijn oren mochten niet dicht gemaakt worden, je bent als telegrafist aan boord om uit te luisteren! Ik denk dat Erik zijn fantasie heeft laten werken. Want de Cinulia voer geen crude maar smeerolie en dat spul loopt zo weer je oren uit. En de masten waren toen nog niet afgezaagd maar konden hydraulisch ingekort worden. Verder is het een mooi verhaal.Erikdepooter schreef:
Odysseus ontsnapte, volgens het verhaal van Homerus, aan het gezang van de Sirenes door de oren van zijn bemanning te vullen met crude-oil en zichzelf vast te laten binden aan de afgezaagde mast van de Cinulia.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Navigatie, toen en nu
Navigatie toen...
1961, we waren met de Caltex Rotterdam onderweg naar Sidon om daar te gaan laden.
Ten oosten van Malta ging een Amerikaanse speed-victory die ons eerst voorbijgestoven was, opeens achter ons aan varen, die gasten dachten blijkbaar dat ze op deze wijze vanzelf op de rede van Port Said terecht zouden komen.
We hebben ze regelmatig opgeroepen met de aldislamp, maar blijkbaar kon er ook niemand seinen op dit schip.
Toen we de kust van Libanon naderden kwamen ze er eindelijk achter dat ze te ver waren doorgevaren en maakten toen maar rechtsomkeert.
1961, we waren met de Caltex Rotterdam onderweg naar Sidon om daar te gaan laden.
Ten oosten van Malta ging een Amerikaanse speed-victory die ons eerst voorbijgestoven was, opeens achter ons aan varen, die gasten dachten blijkbaar dat ze op deze wijze vanzelf op de rede van Port Said terecht zouden komen.
We hebben ze regelmatig opgeroepen met de aldislamp, maar blijkbaar kon er ook niemand seinen op dit schip.
Toen we de kust van Libanon naderden kwamen ze er eindelijk achter dat ze te ver waren doorgevaren en maakten toen maar rechtsomkeert.
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Navigatie, toen en nu
Die Caltex Rotterdam had natuurlijk een "mooi kontje". Daarom wilden ze er gewoon wat langer van genieten. Floten ze ook naar jullie?
Kennelijk niet knipogen (aldislamp), maar de meesten kwamen sowieso niet verder dan de letters "VHF".
Kennelijk niet knipogen (aldislamp), maar de meesten kwamen sowieso niet verder dan de letters "VHF".
Dat is dan weer sparksen-taal. Wel benieuwd welk verhaal daar nou achter zit!Q-verkorting QLF (Use your left foot)
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Navigatie, toen en nu
Goeie middag Jos,
Mooie foto, ik zit alleen te kijken waar dat precies is. Oliehaven staat er op die kaart, maar is dit de eerste of de tweede. Ik denk dat die werf de RDM is. Maar ik twijfel, het zou ook Niehuis kunnen zijn, omdat daar op dat hoekje een weerschip ligt. Lostten jullie met die Caltex schpen altijd in dezelfde haven ook wel eens ergens anders.
Grt.
Mario
Mooie foto, ik zit alleen te kijken waar dat precies is. Oliehaven staat er op die kaart, maar is dit de eerste of de tweede. Ik denk dat die werf de RDM is. Maar ik twijfel, het zou ook Niehuis kunnen zijn, omdat daar op dat hoekje een weerschip ligt. Lostten jullie met die Caltex schpen altijd in dezelfde haven ook wel eens ergens anders.
Grt.
Mario
Re: Navigatie, toen en nu
We losten meestal in de tweede petroleumhaven, Mario.
Welke het op de foto is weet ik niet.
Welke het op de foto is weet ik niet.
Re: Navigatie, toen en nu
Bedankt, nostalgie. Ruim zestig jaar geleden, deed mijn vader zondags altijd een rondje havens op de Solex. Ik achterop, over de Maasbruggen naar Vlaardingen en dan met wagenveer naar de Vondelingeweg en weer naar huis. Ik kan me nog herinneren, dat die schepen daar op de rivier soms "rondgingen" (in ben geen nauticus, zal wel de verkeerde term zijn !) en dan achteruit die haven werden ingesleept. Ik denk, dat het "rondgaan" met het tij te maken had. heb daar uren doorgebracht. Prachtig.
Grt.
Mario
Grt.
Mario
Re: Navigatie, toen en nu
Jullie kennen toch hopelijk wel dat (nieuwe) filmpje van oud-Rotterdam ?
Daarin komt ook nog een leuk stukkie over de Maas en de havens in voor: het tramveer, en nog het eea aan vaart...
Mooi !
Kijkt hier
Daarin komt ook nog een leuk stukkie over de Maas en de havens in voor: het tramveer, en nog het eea aan vaart...
Mooi !
Kijkt hier
Oost, west...ook best
Re: Navigatie, toen en nu
In mijn tijd werden er geen ochtendjassen meer gedragen, hooguit een pendek met bloemetjesmotief
Wel was mij al snel duidelijk wie op de meeste schepen waar ik de gangway voor het eest opklauterde de 1e stuurman was. Meestal gezegend met een fraaie buik en ouder als de kapitein, nou had je er daar nog wel eens meer van. Maar zeker wist ik het als er een korte broek onder die heuvel zat, vooral als het weer toch niet echt om dit kledingstuk vroeg en van het bloesje met korte mouwen minimaal de 2 bovenste knoopjes los zaten zodat we met zijn allen konden genieten van het nodige borsthaar en het onvermijdelijke gouden kettinkje
Ik heb is zitten terugtellen, ik heb er 9 mee gemaakt en 5 passen probleemloos in dit profiel. Dat kan toch geen toeval zijn
Wel was mij al snel duidelijk wie op de meeste schepen waar ik de gangway voor het eest opklauterde de 1e stuurman was. Meestal gezegend met een fraaie buik en ouder als de kapitein, nou had je er daar nog wel eens meer van. Maar zeker wist ik het als er een korte broek onder die heuvel zat, vooral als het weer toch niet echt om dit kledingstuk vroeg en van het bloesje met korte mouwen minimaal de 2 bovenste knoopjes los zaten zodat we met zijn allen konden genieten van het nodige borsthaar en het onvermijdelijke gouden kettinkje
Ik heb is zitten terugtellen, ik heb er 9 mee gemaakt en 5 passen probleemloos in dit profiel. Dat kan toch geen toeval zijn