Navigatie, toen en nu
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Navigatie, toen en nu
Mario et al,maar is er enige verwantschap met de dhow.
Ik beschouw mezelf zogezeid op geen stukken na een specialist betreffende het bouwen van deze houten schepen, maar heb wel over de jaren de nodige informatie en dokumentatie over het bouwen van " houten schepen" opgeduikeld en dan blijkt al snel dat er vele " connecties" zijn betreffende de verschillende bouwtechnieken in soms ver van elkaar verwijderde lokaties op de wereld. Zo heeft b.v. Thor Heyerdahl er bijna een levenstaak van gemaakt om het e.e.a. uit te zoeken betreffende het bouwen van RIETEN schepen en dan blijkt al snel dat er b.v. gebruikte oude technieken langs de Bijbelse rivieren Euphraat en Tigris punten van overeen komst hebben met het bouwen van rieten schepen op het Titicaca Meer hoog in de Andes.
Persoonlijk denk ik dat het antwoord daarop heeeel eenvoudig is en helemaal geen zogenaamde " wetenschappelijke" bewijzen vraagt. Mensen komen gewoon op met de zelfde soort oplossingen als ze met de zelfde soort problemen worden gekonfronteerd.
Zo is het dan ook "zo helder als glas" voor mij hoe de Zweedse jachtbouwers in WW2 op kwamen met de specifieke bouwtechniek voor de overnaadse Folkboat, die in principe op de zelfde wijze wordt gebouwd als de Dhows in Arabie. Mag je 3 x raden wie dat van wie heeft afgekeken Uiteraard speelt dan de beschikking over modernere materialen en machines een giga rol.
Op een klein zig zaggend zijstraatje........maar slechts als een voorbeeld: In de Gouden Eeuw zagen de Nederlanders kans om als een heel klein landje waar "anderhalve man en een paardekop" in de klei woonden om het machtige en veel grotere Engeland op de Noordzee zowel als andere werelddelen links en rechts flink onder de Familie juwelen te schoppen, onze dappere Michieltje draaide daar de hand niet voor om. HOE kon dat nou??
Het antwoord is heel eenvoudig...dat kwam omdat ze toendertijd in nederland dat soort grote houten oorlogsschepen en handelsschepen " in een poep en een zucht" in elkaar spijkerden en HOE kwam dat dan?? DAT kwam omdat er in de befaamde Nederlandse windmolens TOIEN reeds met grote nauwkeurigheid planken en balken konden worden gezaagd op " industriele wijze"........de zeer konservatieve Engelsen stonden nog op het handje met grote trekzagen in zaagputten " hand gezaagde planken en balken" te produceren en konden die donderse Hollanders op geen stukken na " bij houden"...
Toen de Amerikanen in WW2 eens even gingen nadenken over " het bouwen van schepen" en begonnen met ALLE voor ingenomen idee-en betreffende scheepsbouw in de prullebak te flikkeren, toen kwam er een Industriele bouwwijze " boven water" waar een ieder zinnig mens heden ten dage NOG de hik van krijgt, ze stompten die schepen er uit " als kadetjes van de bakker"........ik bedoel maar.........ik ben druk in de MK, dus NU even foetsie.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Navigatie, toen en nu
Wat betreft het bouwen van een dhow zal ik hier binnenkort een paar ouwe foto's van mezelf plaatsen, uit de 1970ties toen ik nog al eens in de zandbak kwam.Ik heb de nodige boeken bij elkaar gescharreld, maar kan een CD met diverse foto's NU net FF niet vinden. Maaaaar het is in feite veel eenvoudiger ( voor mij althans!) voor de ge-interesseerde lezer om even te Goochelen :
" How to build a dhow"........DAN komt er meer informatie materiaal boven water dan ik kan dromen met plenty foto's en beschrijvingen zoals hieronder over de Uru, o.a. komt dan ook de diverse connecties tussen de zandbak- afrika en India, om maar even een zijstraat te noemen.
http://uru-ship.blogspot.ca/2012/04/dho ... -ship.html
Verder wil ik jullie nog even op mijn meest favourite ontdekkingsreiziger wijzen, de Ier Tim Severin, die ik al heb gevolgd sinds hij de Brendan Voyage maakte. Betreffende Dhows maakte hij " The Sindbad Voyage" met de daarvoor eerst op ouderwetse wijze gebouwde Dhow Sohar, van Saoudie naar China. Het bouwen van dit schip komt heel duidelijk uit de verf in zijn boek. Ik heb nogal een paar boeken van hem en kan ze zonder meer aanraden, deze dus ook. De reis is van 1981 meen ik.
" How to build a dhow"........DAN komt er meer informatie materiaal boven water dan ik kan dromen met plenty foto's en beschrijvingen zoals hieronder over de Uru, o.a. komt dan ook de diverse connecties tussen de zandbak- afrika en India, om maar even een zijstraat te noemen.
http://uru-ship.blogspot.ca/2012/04/dho ... -ship.html
Verder wil ik jullie nog even op mijn meest favourite ontdekkingsreiziger wijzen, de Ier Tim Severin, die ik al heb gevolgd sinds hij de Brendan Voyage maakte. Betreffende Dhows maakte hij " The Sindbad Voyage" met de daarvoor eerst op ouderwetse wijze gebouwde Dhow Sohar, van Saoudie naar China. Het bouwen van dit schip komt heel duidelijk uit de verf in zijn boek. Ik heb nogal een paar boeken van hem en kan ze zonder meer aanraden, deze dus ook. De reis is van 1981 meen ik.
- Bijlagen
-
- Copy of the-sindbad-voyage-cover.jpg (99.77 KiB) 3660 keer bekeken
-
- 30 1N17.8 ship plan.JPG (215.58 KiB) 3660 keer bekeken
-
- Dubai-Creek-2010.jpg (588.86 KiB) 3660 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Navigatie, toen en nu
Ja, jaag jij een mens maar weer op kosten, meneer Hoogeboom!
14 euro met 37 centen voor een "near fine copy" vanThe Sinbad Voyage.
Maar het hoort wel in de verzameling thuis, dus vooruit dan maar weer.
Laat dat nou toevallig dezelfde verkoper zijn als waar ik dat boek van Percy F. Westerman The Call of the Sea kocht.
Gisteren kreeg ik de Nederlandse uitgave Als de zee roept Boek van tachtig jaar oud in werkelijk perfecte conditie. Een loodzwaar boek vanwege het zware papier. Dat kostte toen "in prachtband", 3 gulden met 50 centen. Dat zou nu ongeveer 16 euro zijn. Nog niet duur voor een boek dat zo mooi werd uitgegeven.
Nu kan ik tenminste ook zien dat het omslag getekend is door Rein van Looij (1910-1994), een bekende Nederlandse illustrator en omslagontwerper. Voor Havank deed hij dat onder het pseudoniem Tanner. Hij tekende ook voor K. Norel.
------
14 euro met 37 centen voor een "near fine copy" vanThe Sinbad Voyage.
Maar het hoort wel in de verzameling thuis, dus vooruit dan maar weer.
Laat dat nou toevallig dezelfde verkoper zijn als waar ik dat boek van Percy F. Westerman The Call of the Sea kocht.
Gisteren kreeg ik de Nederlandse uitgave Als de zee roept Boek van tachtig jaar oud in werkelijk perfecte conditie. Een loodzwaar boek vanwege het zware papier. Dat kostte toen "in prachtband", 3 gulden met 50 centen. Dat zou nu ongeveer 16 euro zijn. Nog niet duur voor een boek dat zo mooi werd uitgegeven.
Nu kan ik tenminste ook zien dat het omslag getekend is door Rein van Looij (1910-1994), een bekende Nederlandse illustrator en omslagontwerper. Voor Havank deed hij dat onder het pseudoniem Tanner. Hij tekende ook voor K. Norel.
------
Re: Navigatie, toen en nu
Harry, bedankt voor de link. Ik ga het bestuderen. Ik zal nog eens op Youtube zoeken, of ik dat "Discovery-filmpje" kan terugvinden.
Grt.
Mario
Grt.
Mario
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Navigatie, toen en nu
Tjaaa.....WAT kan ik daar op zeggen Theodorus .......in mijn bescheiden Machine Kamer bouten en moeren mening, HOORT zo'n boek........trouwens net als "Sons of Sinbad" van Alan Filliers!!........op de boekenplank van personen die zich IN navigatie verdiepen EN zich met de navigatie bemoeien .........maaar ik voel me weer reuzen gelukkig als ik een kleine, welliswaar ietwat bescheten, rol kan spelen bij het " verbreiden van inzicht" op dit toch wel facinerende onderwerp.Ja, jaag jij een mens maar weer op kosten, meneer Hoogeboom!
Maaar mag ik van deze gelegenheid even gebruik maken met het verzoek om bij eventuele volgende voorkomende gevallen mijn naam korrekt te schrijven.........het behoort " met drie O's" Theodorus, eentje in de HO en dan nog twee "in de boom".......ik HOOR nu weer de Weledele Heer van Dijk, bij leven en welzijn in de vorige eeuw leraar exacte vakken aan de beroemde Sallandse School voor Massinisten te Zwolle,alias " De Kippe"..vragen " Is dat met een of met twee O's Hogeboom"........waarop ik mijn standaard antwoord gaf voor dat soort gelegenheden: " Met drie O's Meneer van Dijk, eentje in de Ho en dan nog eens twee in de Boom"
Waarop "De Kippe" onmiddellijk zijn gezag liet gelden met : " ZO Meneer Hogeboom met drie O's, U denkt dus grappig te kunnen zijn, doet U DAT dan maar aan de andere kant van DIE deur"......en daar stond Hogeboom " Met drie O's" op de gang, voor het schooljaar goed en wel was begonnen
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Navigatie, toen en nu
Het gaat niet zozeer om die paar centen, maar veel meer om het steeds nijper wordende gebrek aan ruimte. Ik zou best nog tien meter boekenplank kunnen gebruiken, maar ik heb geen ruimte. Bij mijn neef Nelis is dat heel anders. Die heeft zijn geld verdiend op de markt met tweede keus dames- en herenondergoed. Hij heeft zich kortgeleden uit zaken teruggetrokken en zich een huisje laten bouwen. De architect zei dat dat daar ook een bibliotheek in moest. Maar ja, hij koopt nooit een boek want hij leest alleen maar de krant en de Story, dus die heeft nog ruimte genoeg.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
- Locatie: groningerland
Re: Navigatie, toen en nu
Ja een huis bouw je om een bibliotheek heen Zo'n trap is niet echt handig trouwens
Re: Navigatie, toen en nu
Ik heb me in mijn leven van veel boeken moeten ontdoen, een soort doodzonde dikwijls. De boekjes 'Romantische Scheepvaart' die je onlangs een keer noemde zijn daarom bij mij ook verloren gegaan.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Navigatie, toen en nu
Tjaaa...DIE Nelis!!Bij mijn neef Nelis
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Navigatie, toen en nu
Nog even terugkomend op die dhows; die worden vandaag de dag nog steeds nieuw gebouwd, vnl aan de westkust van India als ik het goed begreep. En waarschijnlijk ook nog wel wat in Oman, zoals Salalah.
De Sharjah river ligt er nog steeds vol mee, soms fonkelnieuw. De nieuwe worden ook steeds groter. Ik heb er heel wat rondgestruind als ik daar was. En in Dubai langs de creek.
Als ik dan een plaatje van ons eigen schip (tjalk) liet zien dan was gelijk iedereen aan boord geïnteresseerd, en moest ik aan boord komen. Zoete thee drinken met de enige die een beetje engels sprak, en de rest vd crew eromheen. Allemaal Indiërs als bemanning. Geen Arabieren want die hoeven niet te werken.
Alle lading open en bloot op de kade en er wordt niets van gestolen. Maar dan gaat je hand eraf natuurlijk, ze kijken wel uit.
Ik heb er 35 jr geleden bij Djibouti nog wel een paar zien zeilen, maar dat was ook toen al een uitzondering. Die voeren met vee van Afrika naar Yemen, en die arme koeien werden gewoon met een stropje om de horens aan boord gedraaid.
Vanuit de UAE varen ze veel op de kleinere plaatsen in Iran, maar ook wel naar 'gewone' bestemmingen zoals Doha en verder de Golf in. Met soms zoveel deklast dat je je hart vasthoudt. Ik neem aan dat ze ook wel even met een paar man over de lading heen en weer lopen om te kijken of het kan. Stabiliteisgegevens zullen ze wel niet hebben. Helaas nooit gevraagd. Gelukkig is het een mooi weer gebied.
De aloude trade met Dhows van Afrika via het Arabisch schiereiland naar India en verder naar het oosten, en een half jaar later vice versa, gebeurt niet meer schat ik. Dat liep gelijk op met de moessonwinden. Zeilen gaat makkelijker met dan tegen de wind, en zulke scherpe zeilers zijn het niet. En hun motoren zijn ook nu nog niet sterk genoeg om tegen wind en zee op te boksen. Ik denk dat ze tegenwoordig vnl in de PG en misschien wat in de Rode zee varen.
De Sharjah river ligt er nog steeds vol mee, soms fonkelnieuw. De nieuwe worden ook steeds groter. Ik heb er heel wat rondgestruind als ik daar was. En in Dubai langs de creek.
Als ik dan een plaatje van ons eigen schip (tjalk) liet zien dan was gelijk iedereen aan boord geïnteresseerd, en moest ik aan boord komen. Zoete thee drinken met de enige die een beetje engels sprak, en de rest vd crew eromheen. Allemaal Indiërs als bemanning. Geen Arabieren want die hoeven niet te werken.
Alle lading open en bloot op de kade en er wordt niets van gestolen. Maar dan gaat je hand eraf natuurlijk, ze kijken wel uit.
Ik heb er 35 jr geleden bij Djibouti nog wel een paar zien zeilen, maar dat was ook toen al een uitzondering. Die voeren met vee van Afrika naar Yemen, en die arme koeien werden gewoon met een stropje om de horens aan boord gedraaid.
Vanuit de UAE varen ze veel op de kleinere plaatsen in Iran, maar ook wel naar 'gewone' bestemmingen zoals Doha en verder de Golf in. Met soms zoveel deklast dat je je hart vasthoudt. Ik neem aan dat ze ook wel even met een paar man over de lading heen en weer lopen om te kijken of het kan. Stabiliteisgegevens zullen ze wel niet hebben. Helaas nooit gevraagd. Gelukkig is het een mooi weer gebied.
De aloude trade met Dhows van Afrika via het Arabisch schiereiland naar India en verder naar het oosten, en een half jaar later vice versa, gebeurt niet meer schat ik. Dat liep gelijk op met de moessonwinden. Zeilen gaat makkelijker met dan tegen de wind, en zulke scherpe zeilers zijn het niet. En hun motoren zijn ook nu nog niet sterk genoeg om tegen wind en zee op te boksen. Ik denk dat ze tegenwoordig vnl in de PG en misschien wat in de Rode zee varen.