Museumschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Museumschepen

Bericht door Roy »

Ik zie dat Jan dat stoomslepertje in Alexandrië als voorbeeld aanhaald.
Die ssb ken ik ook maar dan uit 1974 /1975.n Dus of die nu nog bewstaat............
De Zuid Afrikaanse ssb.zijn, zover ik weet, op één na gesloopt. Het is niet eens een grote ssb die men behouden heeft.
Wat Nieuw Zeeland betreft; daar zou ook nog een oud stoom scheepje rond moeten varen. Helaas ben ik de naam even kwijt. Misschien iets voor onze leden op het zuidelijke halfrond.
Overigens zijn wereldwijd toch nog vrij veel ssb geconserveerd.
Dat geld natuurlijk ook voor oude marine schepen wereldwijd te vinden, waar stoommachines in staan. De USS."Texas", welke aan het San Jacinto Battle Field, Texas ligt, is hier een voorbeeld van.

Goed, laat andere voorbeelden maar komen.
Voor de goede orde; de discussie wasgestart over ss welke met machines uitgerust zijn.
Met turbine voorstuwing is n.l. wel meer te vinden............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru (R.I.P)

Re: Museumschepen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi plaatje van 2 stellen van de 100-jarige Hochbahn Hamburg net vertrokken van de Landungsbrücken.
Links het museumschip Cap San Diego. Datum 19 december 2011.

Hamburg Hochbahn 19-12-2011.jpg
Hamburg Hochbahn 19-12-2011.jpg (138.05 KiB) 964 keer bekeken
Groet, Paul G.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Museumschepen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Paul,
Wat is de functie van die twee stukken rails, waarvan de uiteinden naar elkaar toelopen. Je ziet dat ook op bruggen.
Grt.
Klaas.
Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Museumschepen

Bericht door Jaap van Dorp »

zodat bij ontsporing de trein niet zijwaards de brug beschadigt of van brug af dondered .

deze dagen zie je het minder omdat treinen met schijfremmen zich zelf in toom houden
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Museumschepen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jaap, bedankt. Het is me duidelijk.
Grt.
Klaas
Patru (R.I.P)

Re: Museumschepen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Jaap van Dorp schreef: 09 sep 2020 22:11 zodat bij ontsporing de trein niet zijwaards de brug beschadigt of van brug af dondered .
deze dagen zie je het minder omdat treinen met schijfremmen zich zelf in toom houden
Jaap, het beperken van de gevolgschade bij ontsporing is inderdaad juist, maar kun je de link met de schijfremmen wat verder toelichten?
Klaas, ze worden "contrarails" genoemd. Als je daar op googeld krijg je veel informatie.
Groet, Paul G.
Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: Museumschepen

Bericht door Jaap van Dorp »

een schijfrem (meeste/ conventionelen ) zitten vrij dicht binnen de twee wielen , en zijn maar een paar cm kleiner dan rij opervlak van het wiel . als het wiel onspoort dan komt de spoor staaf tussen het wiel en schijfrem terecht en houd zo het draaistel in juiste richting zonder zijwaardse vrijheid .
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Museumschepen

Bericht door peelander »

Met wat plaatjes van het potje Zeemeeuw in de Leuvehaven te Rotterdam terug naar schepen.
zeemeeuw 1.jpg
zeemeeuw 1.jpg (196.64 KiB) 981 keer bekeken
zeemeeuw brug.jpg
zeemeeuw brug.jpg (196.53 KiB) 981 keer bekeken
zeemeeuw kont.jpg
zeemeeuw kont.jpg (169.54 KiB) 981 keer bekeken
zeemeeuw 26 08 2017 rotterdam  (38).jpg
zeemeeuw 26 08 2017 rotterdam (38).jpg (208.64 KiB) 981 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Patru (R.I.P)

Re: Museumschepen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Jaap van Dorp schreef: 12 sep 2020 00:48 een schijfrem (meeste/ conventionelen ) zitten vrij dicht binnen de twee wielen , en zijn maar een paar cm kleiner dan rij opervlak van het wiel . als het wiel onspoort dan komt de spoor staaf tussen het wiel en schijfrem terecht en houd zo het draaistel in juiste richting zonder zijwaardse vrijheid .
Hoi Jaap,
Ik ben erg benieuwd naar een foto van wielstellen met dergelijke grote schijfremmen.
Plaats deze dan maar op het topic Het Spoor als je wilt; om het forum schoon te houden. :D
Groet, Paul G.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Museumschepen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Paul bedankt. Ik ga eens zoekem op contra- rails.
Grt.
Klaas.


Plaats reactie