Scheepsrampen
Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens
Toen ik jong was, sprak ik thuis over de ramp met de Titanic, wat toen -en nu- vreeslijk tot de verbeelding sprak. Toen zei mijn vader: "Da's een scheepsramp van niks. Die is alleen maar belangrijk geworden omdat dat het eerste schip was met schotten, en onzinkbaar zou zijn. De ondergang van de Wilhelm Gustloff was een enorme ramp. Maar daar wordt over gezwegen, want dat was de vijand...."
Afijn, hebben we het op deze site ook al over gehad....
Maar mijn vader vertelde ook, dat in diezelfde nacht nóg een wowo-boot getorpedeerd was, en ondergegaan was met verlies aan vele levens, meer noordelijk in de Oostzee/BotnischeGolf. Hij noemde ook de naam, en zei dat in die nacht meer dan 10000 Duitsers de dood hadden gevonden.
Niet dat hij dat toen erg vond, maar noemde het wél de grootste scheepsramp (naar de norm daarvoor gesproken)
Maar ik ben vergeten welk schip dat was, en ook het 'wat-hoe-waar-waarom'......
Afijn, hebben we het op deze site ook al over gehad....
Maar mijn vader vertelde ook, dat in diezelfde nacht nóg een wowo-boot getorpedeerd was, en ondergegaan was met verlies aan vele levens, meer noordelijk in de Oostzee/BotnischeGolf. Hij noemde ook de naam, en zei dat in die nacht meer dan 10000 Duitsers de dood hadden gevonden.
Niet dat hij dat toen erg vond, maar noemde het wél de grootste scheepsramp (naar de norm daarvoor gesproken)
Maar ik ben vergeten welk schip dat was, en ook het 'wat-hoe-waar-waarom'......
Oost, west...ook best
Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens
Een scheepsramp met 10.000 slachtoffers lijkt mij wel erg veel. Dat zijn er nog meer dan bij de Wilhelm Gustloff !
Is het mogelijk dat jouw vader de General von Steuben bedoelde die op 10 februari, 11 dagen na de W.G. tot zinken werd gebracht met meer dan 3100 Duitse slachtoffers ?
Mvg
Kees
Is het mogelijk dat jouw vader de General von Steuben bedoelde die op 10 februari, 11 dagen na de W.G. tot zinken werd gebracht met meer dan 3100 Duitse slachtoffers ?
Mvg
Kees
Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens
Nee, het ging om het totaal, die nacht.....
Maar ik weet niet meer welke schepen...
De WG had (onofficieel) méér dan 5000 mensen aan boord......niemand weet het juiste aantal.
Maar ik weet niet meer welke schepen...
De WG had (onofficieel) méér dan 5000 mensen aan boord......niemand weet het juiste aantal.
Oost, west...ook best
Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens
Zal de 'Cap Arcona' geweest zijn.
Grt,
Bert de Boer
Grt,
Bert de Boer
Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens
Bert, daar zat ik ook eerst aan te denken, maar de Cap Arcona gingniet in dezelfde periode ( maar 3 maanden later) ten onder. En was het tragische aan de Cap Arcona juist niet het feit dat onder de slachtoffers vooral overlevenden van concentratiekampen zaten ?
mvg
Kees
mvg
Kees
Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens
Kees zit met de Steuben vermoedelijk dicht bij de waarheid.
Ik denk dat de spreekwoordelijke klok met de klepel hier een kleine rol speelt.
Volgens de verlieslijsten is op 30 jan. 1945 verder geen groter schip tot zinken gebracht.
Op 29 jan. 1945 liep het ss Henry Lütgens (1141 BRT)bij Windau op een mijn en werd later door Russische Il-2 vliegtuigen gebombardeerd en in brand geschoten.
Op dit schip waren ~160 soldaten en bemanningsleden aan boord.
Een gedeelte sneuvelde, een gedeelte kon ontsnappen en een gedeelte werd door de Russen gevangen genomen.
De aantallen zijn mij niet bekend.
Ik denk niet dat dit schip past.
De Gustloff en de Steuben zijn door de zelfde Russische onderzeeboot S-13 (Com. Alexander Marinesko) tot zinken gebracht, ik denk dat hier de Duivel in het detail zit.
Op 31 jan. 1945 lanceerde de Russische onderzeeboot L-3 (Com. Wladimir Konowalow) bij Rixhöft een aantal torpedo's op de Cap Arcona, die het doel misten.
Dus de Cap Arcona kan het niet zijn.
Wilhelm Güstloff +30-1-1945, ondezeeboot S-13 ter hoogte van Stolpmünde.
General von Steuben +10-2-1945, ondezeeboot S-13 ter hoogte van Stolpmünde.
Goya +16-4-1945, ondezeeboot L-3 ter hoogte van Rixhöft.
Cap Arcona +3-5-1945, Engelse Typhoons in de Lübecker Bucht.
De enigste die misschien nog in vraag komt is de Goya, vanwege het hoge dodental ~7000, maar daar past de datum niet.
Hieronder een paar links naar de lijsten:
http://www.schiffswrackliste.de/BRT%201945.htm
http://historisches-marinearchiv.de/pro ... var2=wert2
Groeten, Hans.
Ik denk dat de spreekwoordelijke klok met de klepel hier een kleine rol speelt.
Volgens de verlieslijsten is op 30 jan. 1945 verder geen groter schip tot zinken gebracht.
Op 29 jan. 1945 liep het ss Henry Lütgens (1141 BRT)bij Windau op een mijn en werd later door Russische Il-2 vliegtuigen gebombardeerd en in brand geschoten.
Op dit schip waren ~160 soldaten en bemanningsleden aan boord.
Een gedeelte sneuvelde, een gedeelte kon ontsnappen en een gedeelte werd door de Russen gevangen genomen.
De aantallen zijn mij niet bekend.
Ik denk niet dat dit schip past.
De Gustloff en de Steuben zijn door de zelfde Russische onderzeeboot S-13 (Com. Alexander Marinesko) tot zinken gebracht, ik denk dat hier de Duivel in het detail zit.
Op 31 jan. 1945 lanceerde de Russische onderzeeboot L-3 (Com. Wladimir Konowalow) bij Rixhöft een aantal torpedo's op de Cap Arcona, die het doel misten.
Dus de Cap Arcona kan het niet zijn.
Wilhelm Güstloff +30-1-1945, ondezeeboot S-13 ter hoogte van Stolpmünde.
General von Steuben +10-2-1945, ondezeeboot S-13 ter hoogte van Stolpmünde.
Goya +16-4-1945, ondezeeboot L-3 ter hoogte van Rixhöft.
Cap Arcona +3-5-1945, Engelse Typhoons in de Lübecker Bucht.
De enigste die misschien nog in vraag komt is de Goya, vanwege het hoge dodental ~7000, maar daar past de datum niet.
Hieronder een paar links naar de lijsten:
http://www.schiffswrackliste.de/BRT%201945.htm
http://historisches-marinearchiv.de/pro ... var2=wert2
Groeten, Hans.
Re: Scheepsrampen
De ramp met de Amoco Virginia.
http://www.photoship.co.uk/
IDNo: 5015062 Year: 1943
Name: HAT CREEK
Type: Tanker Launch Date: 30.4.43
Flag: USA Date of completion: 31.7.43
DWT: 16613
Ship Design: T2-SE-A1
Builder: Alabama DD & SB Co
Location of yard: Mobile
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-15
[1947 re-engined 1ST] - [1957 Lg & widened, 174.2/167.9 x 23.0m, 12532gt/20099dw] - 57 AMOCO VIRGINIA - 78 POINT JUDY - 81 POINT MILTON
BU Kearny 4.82
Bron: IDNo: 5015062 Year: 1943
Name: HAT CREEK
Type: Tanker Launch Date: 30.4.43
Flag: USA Date of completion: 31.7.43
DWT: 16613
Ship Design: T2-SE-A1
Builder: Alabama DD & SB Co
Location of yard: Mobile
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-15
[1947 re-engined 1ST] - [1957 Lg & widened, 174.2/167.9 x 23.0m, 12532gt/20099dw] - 57 AMOCO VIRGINIA - 78 POINT JUDY - 81 POINT MILTON
BU Kearny 4.82
Re: Scheepsrampen
Wow !
Toch heeft ze het na die ramp nog lang volgehouden: vlgs onderschrift was de ramp in nov 1959, en BU in 1982.....
Nog "ouderwetse degelijke bouw", denk ik....
Toch heeft ze het na die ramp nog lang volgehouden: vlgs onderschrift was de ramp in nov 1959, en BU in 1982.....
Nog "ouderwetse degelijke bouw", denk ik....
Oost, west...ook best
Re: Scheepsrampen
United States Coast Guard rapport over deze ramp
http://ncsp.tamu.edu/reports/USCG/amocovirginia.pdf
http://ncsp.tamu.edu/reports/USCG/amocovirginia.pdf
Re: Scheepsrampen
Het moet toch niet gekker worden, wanneer maken ze een neergestort vliegtuig zou je denken.
quo vadis