Scheepsrampen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens

Bericht door jdbvos »

Toen ik jong was, sprak ik thuis over de ramp met de Titanic, wat toen -en nu- vreeslijk tot de verbeelding sprak. Toen zei mijn vader: "Da's een scheepsramp van niks. Die is alleen maar belangrijk geworden omdat dat het eerste schip was met schotten, en onzinkbaar zou zijn. De ondergang van de Wilhelm Gustloff was een enorme ramp. Maar daar wordt over gezwegen, want dat was de vijand...."
Afijn, hebben we het op deze site ook al over gehad....
Maar mijn vader vertelde ook, dat in diezelfde nacht nóg een wowo-boot getorpedeerd was, en ondergegaan was met verlies aan vele levens, meer noordelijk in de Oostzee/BotnischeGolf. Hij noemde ook de naam, en zei dat in die nacht meer dan 10000 Duitsers de dood hadden gevonden.
Niet dat hij dat toen erg vond, maar noemde het wél de grootste scheepsramp (naar de norm daarvoor gesproken)
Maar ik ben vergeten welk schip dat was, en ook het 'wat-hoe-waar-waarom'......
Oost, west...ook best

Junior

Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens

Bericht door Junior »

Een scheepsramp met 10.000 slachtoffers lijkt mij wel erg veel. Dat zijn er nog meer dan bij de Wilhelm Gustloff !
Is het mogelijk dat jouw vader de General von Steuben bedoelde die op 10 februari, 11 dagen na de W.G. tot zinken werd gebracht met meer dan 3100 Duitse slachtoffers ?


Mvg

Kees
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens

Bericht door jdbvos »

Nee, het ging om het totaal, die nacht.....
Maar ik weet niet meer welke schepen...
De WG had (onofficieel) méér dan 5000 mensen aan boord......niemand weet het juiste aantal.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens

Bericht door Compass »

Zal de 'Cap Arcona' geweest zijn.

Grt,
Bert de Boer
Junior

Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens

Bericht door Junior »

Bert, daar zat ik ook eerst aan te denken, maar de Cap Arcona gingniet in dezelfde periode ( maar 3 maanden later) ten onder. En was het tragische aan de Cap Arcona juist niet het feit dat onder de slachtoffers vooral overlevenden van concentratiekampen zaten ?

mvg

Kees
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens

Bericht door Hannes »

Kees zit met de Steuben vermoedelijk dicht bij de waarheid.
Ik denk dat de spreekwoordelijke klok met de klepel hier een kleine rol speelt.

Volgens de verlieslijsten is op 30 jan. 1945 verder geen groter schip tot zinken gebracht.
Op 29 jan. 1945 liep het ss Henry Lütgens (1141 BRT)bij Windau op een mijn en werd later door Russische Il-2 vliegtuigen gebombardeerd en in brand geschoten.
Op dit schip waren ~160 soldaten en bemanningsleden aan boord.
Een gedeelte sneuvelde, een gedeelte kon ontsnappen en een gedeelte werd door de Russen gevangen genomen.
De aantallen zijn mij niet bekend.
Ik denk niet dat dit schip past.

De Gustloff en de Steuben zijn door de zelfde Russische onderzeeboot S-13 (Com. Alexander Marinesko) tot zinken gebracht, ik denk dat hier de Duivel in het detail zit.
Op 31 jan. 1945 lanceerde de Russische onderzeeboot L-3 (Com. Wladimir Konowalow) bij Rixhöft een aantal torpedo's op de Cap Arcona, die het doel misten.
Dus de Cap Arcona kan het niet zijn.

Wilhelm Güstloff +30-1-1945, ondezeeboot S-13 ter hoogte van Stolpmünde.

General von Steuben +10-2-1945, ondezeeboot S-13 ter hoogte van Stolpmünde.

Goya +16-4-1945, ondezeeboot L-3 ter hoogte van Rixhöft.

Cap Arcona +3-5-1945, Engelse Typhoons in de Lübecker Bucht.

De enigste die misschien nog in vraag komt is de Goya, vanwege het hoge dodental ~7000, maar daar past de datum niet.

Hieronder een paar links naar de lijsten:

http://www.schiffswrackliste.de/BRT%201945.htm

http://historisches-marinearchiv.de/pro ... var2=wert2


Groeten, Hans.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsrampen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De ramp met de Amoco Virginia.
Amoco Virginia-1.jpg
Amoco Virginia-1.jpg (59.37 KiB) 3621 keer bekeken
Amoco Virginia-2.jpg
Amoco Virginia-2.jpg (102.96 KiB) 3621 keer bekeken
Amoco Virginia-3.jpg
Amoco Virginia-3.jpg (109.8 KiB) 3621 keer bekeken
Amoco Virginia-4.jpg
Amoco Virginia-4.jpg (106.47 KiB) 3621 keer bekeken
Amoco Virginia-5.jpg
Amoco Virginia-5.jpg (68.69 KiB) 3621 keer bekeken
Amoco Virginia-6.jpg
Amoco Virginia-6.jpg (116.41 KiB) 3621 keer bekeken
Amoco Virginia-7.jpg
Amoco Virginia-7.jpg (108.23 KiB) 3621 keer bekeken
Amoco Virginia-8.jpg
Amoco Virginia-8.jpg (100.42 KiB) 3621 keer bekeken
Bron: http://www.photoship.co.uk/

IDNo: 5015062 Year: 1943
Name: HAT CREEK
Type: Tanker Launch Date: 30.4.43
Flag: USA Date of completion: 31.7.43
DWT: 16613
Ship Design: T2-SE-A1

Builder: Alabama DD & SB Co
Location of yard: Mobile
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-15
[1947 re-engined 1ST] - [1957 Lg & widened, 174.2/167.9 x 23.0m, 12532gt/20099dw] - 57 AMOCO VIRGINIA - 78 POINT JUDY - 81 POINT MILTON
BU Kearny 4.82
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsrampen

Bericht door jdbvos »

Wow !
Toch heeft ze het na die ramp nog lang volgehouden: vlgs onderschrift was de ramp in nov 1959, en BU in 1982.....
Nog "ouderwetse degelijke bouw", denk ik....
Oost, west...ook best
Jolly Sailor

Re: Scheepsrampen

Bericht door Jolly Sailor »

United States Coast Guard rapport over deze ramp

http://ncsp.tamu.edu/reports/USCG/amocovirginia.pdf
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Scheepsrampen

Bericht door lp »

:roll: Het moet toch niet gekker worden, wanneer maken ze een neergestort vliegtuig zou je denken.

Afbeelding
quo vadis


Plaats reactie