Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
Klaas Stinis is een tijd geleden overleden, heb heel goed met hem gevaren op de Billinga.
Ik ben ook in 1980 aan de wal gaan werken, nu met pensioen en ben Haarlem en de randstad ontvlucht en we genieten nu al weer 3 jaar van de rust in Warffum. :)
All the best
Jos

ja koopmans

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door ja koopmans »

Dank voor de info en we zijn op een leeftijd gekomen dat we ze om ons heen weg zien vallen he .Ik mag nog 5jaar naar mijn baas en dan ben ik 65 maar Dammers heeft goed voor mij gezorgd want ik krijg een klein pensioentje zo n 100 euro per maand 5jaar en dan de helft zo lang ik leef dat is toch leuk ben blij met deze site al moet ik nog veel leren op de lap topMVG
BertvE

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door BertvE »

Beste allemaal

Ergens op dit forum wordt er naar Max Heijnen/Heinen gevraagd. Ik kan jullie melden dat ik hem vandaag gesproken heb. Hij woont het grootste deel van het jaar in Spanje, waar de Ruyter ex directeur D&vdH zijn buurman en goede vriend is.
Ik ben zelf een ex D&vdH man (GHV). Hij is momenteel even in Nederland, hij blijkt dan mn buurman te zijn :-) en ik heb hem vanmorgen gesproken. Computers zijn niet aan hem besteedt maar hij had gisteren samen met zijn zoon deze site bekeken en vond het erg leuk zichzelf en "oude" bekenden tegen te komen.
Ik heb hem toegezegd dat ik hem een briefje zal maken met wat site namen erop (kombuispraat, groningerkustvaart, bananenvaart.hyves etc), zodat hij, als hij weer in spanje is, samen met bovenvermeldde De Ruyter lekker oude verhalen op kan gaan halen via het WWW. En geloof me: de man zit vol met verhalen!

Gegroet
Bert
wereld
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door wereld »

Ook ik heb een korte periode het geluk gehad om bij Dammers @ vd Heide van 25-3-1969 t/m 11-11-1969 te varen op de Risa Paula als wtk.
Ik ben in Lissabon samen met 2e stuurman Appelo aanboord gekomen. Later gehoord dat deze bij een auto-ongeluk omgekomen was.
Gelukkig was er tussen het wachtlopen ook wel tijd om te zonnen.
Meer foto's van de Risa Paula zijn te vinden op http://varen.familiestart.nl/
Zonnen a/b RisaPaula in 1969
Zonnen a/b RisaPaula in 1969
risapaula.jpg (91.47 KiB) 2847 keer bekeken
http://varen.familiestart.nl/ Van lichtmatroos tot scheepswerktuigkundige

Hans Slot
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Al eens meer gevraagd.......wie was de onverlaat die op een rustige na middag in de jaren 64? onze avondrust verstoorde en na onze stuurboord sloep te grazen hebben gehad ff verder de grunninger kuster voor ons een knauw gaf in de hut van de tweede machinist. :mrgreen: Sta me bij dat het de Fedala was die met een colere vaart de rijnhaven binnen tufte ,met alle gevolgen van dien. Mart toen meestertje van het MS Albatros(met vooruitzichten) :wink:
Leuke herrinneringen,Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door A Vriend »

Afbeelding
Max Heinen op het achteruit van de Mathilda.
Afbeelding
De middelste is Arie kwam uit Utrecht, was matroos op de Mathilda en later ook mee gevaren op de Magdalena.
Weet niet wie de andere twee zijn en op welk schip de foto gemaakt is.
Vond de foto`s nog in een oude trommel. Vr gr Ab
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Mart,

Tis omdat je zo aandringt :-D .

Je kon wel eens gelijk hebben wat de Fedala betreft.

Heb zelf nooit op die schepen (serie) gevaren doch men heeft mij verteld dat Dammers een paar schepen had waar als homo een U-boat motor in stond.Tijdens het manouvreren stonden er ZEVEN man
beneden om dat te doen (tja,bij de marine had men toch mensen genoeg niet?) herinner me nog steeds dat die wtk vertelde dat er o.a.één man nodig was om met een koevoet de nokkenas om te zetten als er van vooruit naar achteruit gegeven werd 8) . Ook was het nooit zeker of die motor wel startte zoals
jij wilde (vooruit/achteruit).

Die ouwe stond bij iedere manouvre altijd de sterren van de hemel te bidden dat het maar weer goed zou gaan. Dus zo te horen ging het deze keer wat minder "vlotjes" :-D .

Heb wel op de eerste serie gevaren waar men "brugbediening" voor het eerst had ingebouwd :shock: .

Dat wil je dus echt niet weten :shock: 8) :lol: .

Groeten,K.Brouwer.

P.S., weet niet meer in welke serie men de humo's in het tonnageruim had ingebouwd. De kooi van de 1e stmn stak hierin een stukje uit en was afgeschermd door een plankje. Grootste lol voor de wtks op hun ronde bij een slapende stmn was luikje optillen...kiele kiele kiele... onder z'n blote voet waarop de stmn omhoog schoot en met z'n knar tegen het lage onderdeks knalde, en dan als een speer maakte dat ze weg kwamen :-D .
A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door A Vriend »

Hr Brouwer, zeven man is wat overdreven. We waren maar met 6 mach. Ik heb in 1960 op de Kenitra met de U boat motor gevaren. Ze haaden 4 kleppen in de kop. Het omkeren was elke keer een verassing. Bovenlangs liep een as met tussenstukjes tussen de cilinders en soms gingen er een of twee scheef zitten en dan liep de boel vast. Dus stond er altijd iemand klaar met een hamer om ze weer recht te slaan. In Hamburg ging het een keer mis. Ik had wacht samen met de 3e bij het binnenlopen van de haven. Toen er een keer vol achteruit gegeven werd gingen er weer een paar stukjes scheef en het recht slaan ging zeker niet snel genoeg en ramden we een binnenvaarder. Dacht dat hij is gezonken?? Wij hadden een gat in de kop waar 3kub cement in is gestort. Vr gr Ab
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Hr. Vriend,

Tja,dit verhaal werd door een 2e wtk in '66 aan mij verteld welke er nog niet zo lang geleden op gezeten had. Wellicht is in die jaren dat spul wat "arbeids intensiever" geworden :shock: :lol: . Vandaar dat mannetje meer 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Martin Koop
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2011 21:17

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Martin Koop »

Hallo allemaal,
Even voorstellen: mijn naam Martin Koop en zoon van Martinus Koop waarvan ik op zoek ben naar alle informatie over de schepen waar hij destijds op heeft gevaren als kapitein/gezagvoerder en/of mogelijk eerder als stuurman. Heb zijn monsterboekje doorgespit en mijn hele bewuste leven heeft dat mij al beziggehouden. Heb wel al wat foto's van de Kenitra en Fedala en lees dan ineens jullie berichten over Dammers vd heide wat ik mij herinner uit de verhalen.
Wie kent mijn vader Martinus Koop en welke informatie is mogelijk nog in te zien. Zou dit wel een bijzondere puzzelstuk in mijn leven kunnen noemen.
Hoop wat te vernemen.


Plaats reactie