Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Laden deden we daar niet zoveel Gerard,alhoewel ik mij kan herinneren eens 400 ton zakken stijfsel voor N.Y. te hebben geladen en een enkele keer zo'n 100 ton zakken nootmuskaat vanaf St. George Grenada voor N.Y. Man wat rook het de gehele reis lekker op de brugvleugel! Hadden dat ook eens met een lading sinaasappelschillen vanaf Haïtie naar N.Y. Die schillen gingen in de marmalade.
Schiet me een mooi verhaal te binnen :-D . In St. George's Grenada kwam een Amerikaanse zeilbootschipper bij ons aan boord om te vragen of wij hem met z'n zeilboot mee naar N.Y. konden nemen.Moet je bij de Agent zijn zei ik,wij gaan daar niet over.Daar was hij al langs geweest en bleek dat men als vrachtprijs een godsvermogen rekende.En van het bedrag wat hij noemde verschoten ook wij van kleur.Dus wij eens om de tafel gaan zitten en de hele zaak eens doorgenomen. De zware spier kon het gewicht aan,hij zou voor een sterke bok zorgen waar z'n schip in zou komen te staan op het luik. Het laden zou aan de lijzijde van het eiland op een stille plek gebeuren en het lossen een stukje voor N.Y. op een geschikte plaats/tijd gebeuren.Enkele dagen voor aankomst zou het schip een telegram aan hem sturen zodat hij op tijd aanwezig kon zijn.Nu konden wij dat niet doen vanwege ons reisschema maar die ouwe wist wel een kapt. die dat wel zag zitten.Dus schreef z'n naam,scheepsnaam ,z'n eigen naam op een papiertje en zei dat hij met die man contact moest opnemen.Zeg vooral dat ik je gestuurd heb zei hij nog. Maanden later hoorden wij dat het inderdaad zo uitgevoerd is. 8)
Hij lag op de aangegeven plaats/tijd te wachten met de houten bok achter zich.Bok op de luiken gezet,gesjord,en toen het jacht erin en gesjord. In de buurt van N.Y. de handel over de muur gezet en is hij verder op eigen kracht naar N.Y. gevaren.De bemanning heeft daar een aardig stapcentje van over gehouden en...nergens over lullen :wink: .
Hieronder twee foto's ,de 2e wtk is op het winchdek aan het ontdooien,eerst zie je z'n rug daarna z'n blonde koppie.Dat blauwe ding op de drums is de mik van boom 3,die van boom 2 kon ook los,die van 1 niet.Vermoed dat de containers er in Miami erop gezet zijn en worden ook met een kraan gelost.Zie ik aan de manier waarop ze geplaatst zijn,kan ze zo niet met de eigen spier lossen.
2011-09-20_2.JPG
2011-09-20_2.JPG (217.92 KiB) 1903 keer bekeken
2011-09-20_8.JPG
2011-09-20_8.JPG (228.02 KiB) 1903 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Hieronder wat foto's van het kaal maken/opnieuw schilderen van de voorkant brug.Het brughuis zelf is van aluminium wat op het staal geklonken is.Het was wel van het staal geïsoleerd.Op de tweede foto ligt de hwtk M.Heijnen op luik 1 een boek te lezen.Die zal wel vanwege de herrie van het kaal steken uit zijn hut gevlucht zijn.Men is nu bezig met het in de groene menie (zinkchromaat?? als ik mij het goed herinner) te zetten. De grap was wel dat we verschillende kleuren menie gebruikt ( groen,geel en rood) hebben waardoor we Paramaribo zijn binnengelopen met verschillende vlakken in de groene en gele en rode menie. Het commentaar was niet van de lucht toen men aan mij vroeg waarom we zo lelijk waren en ik woordde dat dat het nieuwe kleurenschema van de rederij was :mrgreen: .Tja,kon het niet laten 8) . Onder de touwen van de stellingplank zitten lappen onder de plek waar ze over de "scherpe" rand van het stuurhuisdak gaan.Veiligheidslijnen?? Wat waren dat, en als je het voorstelde wilde men het niet.Hoorde 's avonds in m'n hut wat rare geluiden en toen ik naar buitenkeek zag ik veel lichtschijnsel,snapte het niet en liep naar buiten om te kijken wat er aan de hand was.Zat die ouwe onder z'n wacht met een ruimlamp als verlichting op de stellingplank verder de voorkant brug af te steken...hij verveelde zich :shock: . Tja,dat soort kunstjes moet je nu niet meer uithalen :wink: .
Na de twee foto's volgt in een volgend stukje nog twee foto's met een verhaal waar we hetzelfde aan het doen waren op de Atl. Star en
voor een matroos gelukkig goed afliep.
2011-09-20_7.JPG
2011-09-20_7.JPG (369.55 KiB) 1792 keer bekeken
2011-09-22_11.JPG
2011-09-22_11.JPG (427.38 KiB) 1792 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Huug
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2004 18:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Huug »

Het blijft een lust om te zien en te lezen Kurt! Als ik zo de lading aan dek zie gaan er toch wel mooie herinneringen boven drijven. Die tijd was het constant passen en meten waar en hoe de kistjes, dozen en alles wat je maar kon bedenken in en op het bootje konden.
er werd gewerkt, gehuild en gelachen maar bovenal was je vaak als klein varend bedrijfje op jezelf aangewezen. Het papierwerk wat we toen nog op de type machine deden met 10 carbon velletjes er tussen vonden we toen al veel maar staat niet meer in verhouding tot de bergen papier die we nu op vreten.

Een herinnering wil ik wel even kwijt uit deze tijd en dat was een partij Thermos kannen die na de laatste haven over bleven. De laatste haven was dacht ik Matias de Galvez . Wij hebben de handel gedeeltelijk in natura omgezet en hebben daar heeeeeeeeel lang plezier van gehad.

Hopelijk ben je nog niet aan de bodem van de Oude Doos en kun je nog een pikheetje door met praatjes en plaatjes!!
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Op de Atl.Star waren we later eens hetzelfde aan het doen en voeren in de Golf van Panama richting PanCan.Er zaten ook twee matrozen op de stellingplank en waren aan bb-zijde van de voorkant brug bezig met het schilderen van het net kaalgemaakte stuk.
Ikzelf zat in het bootsmanstoeltje aan sb-arm van het Vlemak patent van boom 3 ,was een hangergeidraad aan het vernieuwen welke
met het oog aan de onderkant van het blok met een bout en moer vastgezet moest worden.Zat in nogal een rotpositie in dat stoeltje met m'n bovenbenen klem onder de onderkant van die arm en uiteraard had niemand een veiligheidslijn om. De voorman kwam net met een nieuwe pot verf uit de bak lopen en begon het op een schreeuwen te zetten,keek naar beneden en zag nu maar één matroos op de plank zitten.Die ander lag overboord! Zag die ouwe op het sloependek lopen samen met de hwtk en riep tegen de voorman dat hij die ouwe op het sloependek moest waarschuwen.Die deed dat en in "no time" veranderde we naar tegenkoers en motor op stand by.Ik trachtte uit dat stoeltje te komen doch dat lukte me niet daar het schip was begonnen te slingeren en ik mij alleen maar krampachtig aan die arm vast kon houden. Gaat het raampje van de brug open en zegt die ouwe tegen mij...Ik snap niet dat jij daar zo rustig kan blijven zitten terwijl er een man overboord ligt...leek mij verstandig om maar even m'n klep dicht te houden 8) . De 2e stmn had ondertussen zo'n beetje alle reddingsboeien op het achterschip over de muur gegooid dus dat was een mooi spoor terug :wink: .Op tegenkoers zag ik die matroos en heb toen vanuit mijn "benarde" positie aanwijzingen kunnen geven naar welk punt te sturen.Binnen 10
minuten hadden we hem terug aan boord,hij stond van schrik aardig te schudden in z'n tuig.Vroeg hem hoe hij nu overboord geraakt was en hij vertelde dat hij was op gaan staan en plots z'n evenwicht verloor en toen kon kiezen om of op het dek te vallen of afzetten en proberen om in het water te springen.Dat was hem dus gelukt.Daarna ook weer alle reddingsboeien opgevist :-D .Ja,gelukkig kon die ouwe goed manouvreren,hij bracht dat schip bij die drenkeling die alleen maar de loodsladder hoefde te grijpen en zo weer aan boord kon klimmen :wink: .Hieronder wat meer "brugdetail" op de foto"s.
2011-09-20_3.JPG
2011-09-20_3.JPG (183.21 KiB) 1781 keer bekeken
2011-09-20_30.JPG
2011-09-20_30.JPG (203.77 KiB) 1781 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Die typemachine bij ons a/b kon je er max. zes carbonnetjes infrommelen Huug,gelukkig was dat die ouwe z"n "pakkie an",later was ik zelf natuurlijk de klos en oh wat een zegen was later dat copiëer apparaat!

Zelf ook wel meegemaakt dat we op de terugweg naar de USA zes pinpongtafels over de muur hebben moeten gooien ( laat Jos het maar niet horen,die vermoord me :shock: .) en nog wat "losse dingen" die na de loshaven "boven kwamen drijven" 8) .

Als er nu heel veel over was nam men contact op met een handelaar in St. Lucia en die kwam dan met een boot naar buiten waar alles op gelost werd. Even kijken wat er allemaal was en dan een prijsje afgesproken en cash in het handje. Zelf niet meegemaakt doch verschillende anderen hierover gehoord. Met dat passen en meten voelde ik me pas echt in m'n element. Wilde daarom ook nog geen kapt. worden,heb die boot toen vijf jaar af weten te houden totdat men mij er op een gegeven moment "zachtjes" er in luisde :wink: .

Begin straks met de Alban ( ex Atl.Star) en m'n 1e Aussie ervaring.Dat is zo half '74 en ben 2002 gepensioneerd dus we hebben nog wat in het koffertje :-D .

Groeten,K.Brouwer.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Mart Hoogedoorn »

A MV.Carmen A.jpg
A MV.Carmen A.jpg (49.33 KiB) 1674 keer bekeken
Kurt wat een vreselijke gifgroene kleur op die aluminium brugopbouw, neem aan dat dat grondverf is zo niet kies ik tòch maar voor de witte kleur en de TOEN lichtgevende oranje toprand. :lol:
ja er kòn toen nog wat op die veredelde kust...pardon kleine handels vaart. Zo ook op de Carmen A ,mijn lievelings bootje, ik heb het al eens ergens verteld.Het gezag kon veel ritselen zo ook het ''helpen'' van twee lieftallige zweedse touristen die met hun auto mee wilden van Tampa naar Costa Rica, en dat mocht van het eenmans kantoor voor de luttele prijs van 500 dollarsTOEN.
Kappie en chiefmate velly happy op de oversteek...organizeerden een barbeque''for the four of us''. en ik en Olof de chiefengineer, werden nadrukkelijk verzocht ''uit de buurt'' te blijven,.Dat hebben we dan maar gedaan, pussy genoeg in de caribean ja toch?
De twee brugwachters(we hadden er vier) kwamen met steeds meer vermoeide ledematen hun wachtje doen,dus neem ik aan dat de overtocht met deze dames een sucses is geweest :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Ben dat "Australiëgedoe" met de Alban even op een rijtje aan het zetten en dat neemt nogal wat tijd in beslag.In ieder geval meer dan ik dacht.Het is ook denk ik de laatste "grote" serie die ik heb.Dit komt omdat hij na afloop van het Australische charter verkocht is aan een Fransman welke er een vaste dienst op de W-kust van Afrika mee ging onderhouden en wij dus vanaf Melbourne via via naar Douala voeren, moesten er daar afgelost worden door een Franse ploeg.Dat ging dus op z'n Frans en werd dus een fiasco.De rest van de verslagen zal uit minder foto's bestaan.

Hieronder nog twee foto's van de Amerikaanse Kustwacht bark "Eagle". Vermoed in de buurt van N.Y. genomen maar kan ook een andere Amerikaanse haven zijn geweest,Weet het echt niet meer.
2011-08-25_1.JPG
2011-08-25_1.JPG (110.85 KiB) 1545 keer bekeken
2011-08-25_0.JPG
2011-08-25_0.JPG (256.53 KiB) 1545 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Druk,druk,druk,daarbij nog mooi weer ook dus dubbel druk :-D .

Dan eerst maar een paar mooie "stijgende wolken" om het wachten te verkorten 8) .
2011-09-23_3.JPG
2011-09-23_3.JPG (75.36 KiB) 1421 keer bekeken
2011-09-23_4.JPG
2011-09-23_4.JPG (172.81 KiB) 1421 keer bekeken
2011-09-11_1.JPG
2011-09-11_1.JPG (116.27 KiB) 1421 keer bekeken
Hieronder nog twee stijgers waaronder de onderste een nogal "bibberige" stijger is 8) .
2011-09-11_21.JPG
2011-09-11_21.JPG (90.47 KiB) 1421 keer bekeken
2011-09-24_48.JPG
2011-09-24_48.JPG (86.04 KiB) 1421 keer bekeken
Je had in de Carib vaak prachtige wolkenluchten, heb er ook heet wat dia's mee volgeschoten.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Tijdens het sorteren kwam ik nog een "vergeten foto" van onze zonnende hwtk tegen.De eerste zie je op de vorige pagina nog terug
bij de voorkant brug kaal halen,de tweede kwam ik net tegen dus plaats ik hem nog maar even.Zoals je ziet was het leven zo kwaad nog niet :wink: .
2011-09-22_11.JPG
2011-09-22_11.JPG (427.38 KiB) 1317 keer bekeken
D1000008.JPG
D1000008.JPG (86.17 KiB) 1317 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Bema

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Bema »

Kap,

Heb ze uitgeprint en zal ze aan hem geven als hij weer terug is :-)


Plaats reactie