Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-6813.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6813.jpeg (109.53 KiB) 2966 keer bekeken
NL-RtSA_4117_1976-6814 (1).jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6814 (1).jpeg (116.28 KiB) 2966 keer bekeken
De Casablanca in 1952 aan de Westerkade.
gr.Bas

Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Mathieu »

kees de ru schreef: 14 dec 2011 13:21 De Emerald Reefer (ex Calafia) ligt sinds 11/2011 op de keien in de Maladiven, voorlopig zonder bergings vooruitzichten.

De voormalige Calafia is toch van de rotsen gehaald en gerepareerd, ze ligt op het moment achter ons in Anping Taiwan. De huidige naam is Kimberley en vaart onder de vlag van Mongolië.
Ik heb foto's gemaakt maar zie zo snel niet hoe ik ze hier kan bijvoegen, doe ik anders nog wel als ik weer thuis ben.

Groet,

Mathieu.
Ron
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2021 08:32

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Ron »

K.Brouwer schreef: 07 mei 2012 00:34
Hallo Ron,

Dat is leuk!

Zie ik mijzelf ook nog eens terug "in die goeie ouwe tijd" :-D .
Wist niet (meer) dat er een foto toen van mij gemaakt was.

Heb hem in ieder geval opgeslagen,laat daar eerdaags voor mijzelf een afdruk van maken.

Dezelfde foto van de Barbara heb ik ook toendertijd in N.Y. gekocht.
Ben benieuwd wat er nog meer aan fotomateriaal van je vader komt
"bovendrijven" :wink: .


Groeten,K.Brouwer.
...en bovenstaand is een antwoord gedaan in mei 2012... :shock:

Als in : het is nu ruim 7-en-een-half jaar later..., en nu weet ik eindelijk wat er dan is komen 'boven drijven'... :roll:

Heb eindelijk de tijd gevonden & genomen om mij door HEEL VEEL foto's, en ander materiaal (vooral heel veel papierwerk) te worstelen. Heb ontelbare losse foto's geselecteerd, voor wel of niet akkoord bevonden, en die laatste dan ingescand, en in digi-mapjes gestopt.

Heb van alles gevonden.
En dan uiteraard zeevaart gerelateerd, maar ook van de periode daarna. Maar ook de 'usual' familieplaatjes, vakantieplaatjes, autoplaatjes, caravanplaatjes, enz.enz... 8)

Maar bijvoorbeeld ook brieven aan een instantie, om na het totale drama met de Francina, kopieën toe te zenden van diploma's en andere min of meer belangrijke documenten die destijds verloren zijn geraakt.

Ook een bijna 8 centimeter dikke (foto)map met eigenlijk alleen maar foto's van de (groene) Smits schepen, en Joost mag weten wat nog meer.

Maar..., ook kilo's (letterlijk !) aan ouwe meuk weggedaan..., want bijvoorbeeld een rekening van een veel te dure kledingkast voor in de slaapkamer, daar heeft verder ook niemand meer wat aan... :-)


Maar..., om ff weer (na al die jaren dus...) terug te komen bij die Barbara..., bij deze een 1966 plaatje uit New York.


1966 (a) New York.jpeg
1966 (a) New York.jpeg (51.8 KiB) 742 keer bekeken


Cheers,

Ron (Looyé)
Ron
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2021 08:32

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Ron »

.

Nog eentje, en vlgs de tekst achterop de foto :

New York / Brooklyn
Pier 2 (13 juli 1966)


1966 (d) New York Pier 2 (13 juli) (a).jpeg
1966 (d) New York Pier 2 (13 juli) (a).jpeg (88.07 KiB) 739 keer bekeken
Ron
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2021 08:32

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Ron »

.


En op deze plaat zien we o.a. dat de 'A' weer netjes in de blauwe verf gekwast wordt... :)



.
Bijlagen
1966 (b) New York.jpeg
1966 (b) New York.jpeg (55.27 KiB) 736 keer bekeken
Ron
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2021 08:32

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Ron »

Als in : het is nu ruim 7-en-een-half jaar later..., en nu weet ik eindelijk wat er dan is komen 'boven drijven'...


Moet natuurlijk '...ruim 8-en-een-half jaar later...' zijn... :shock: :shock:
Huug
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2004 18:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Huug »

Ron dat schip wat voor jullie ligt in New York is dat de Ponciana??
herman1963
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2012 21:33
Locatie: Oosterhout nbr.

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door herman1963 »

zijn er nog mensen die op de Barbara z`n 1e reis hebben mee gemaakt in Januari 1964 de oversteek naar NY met Kapt Schuringa en de kok was mijn vader die werd toen in september afgelost. ik zelf heb op de Biscaya en Spolesto en Mathilda gevaren in de 60e jaren Roterdam/Ierland
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door K.Brouwer »

Leuke foto's van de Barbara Ron. Ben toen samen met je vader van A'dam naar N.Y. gevlogen en in m'n monsterboekje staat dat ik op 12-07-66 op de Barbara aangemonsterd ben en op 19-06-67 daar weer afgemonsterd ben. We voeren in T/C voor TICA Lines. Een Costa Ricaanse huurder ( Transportes Internationales
Costaricense Anonymus (?) ). We voeren van N.Y. naar P.Barrios en die andere haven 2' daar vandaan, dan naar P.Cortes en P.Limon en weer terug naar N.Y. samen met de Sarah Elisabeth. Je vader was al eerder naar huis gegaan maar ik ben wat langer gebleven omdat ik en vrije jongen was en het prima naar m'n zin had.
Hopelijk komt er nog meer uit de bus.

Dat kan best de Ponciana geweest zijn Huug. Hebben daar meerdere keren samen gelegen aan die pier.

Groeten, K.Brouwer.
Ron
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jan 2021 08:32

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Ron »

K.Brouwer schreef: 15 jan 2021 23:28
Leuke foto's van de Barbara Ron.
Ben toen samen met je vader van A'dam naar N.Y. gevlogen en in m'n monsterboekje staat dat ik op 12-07-66 op de Barbara aangemonsterd

Hopelijk komt er nog meer uit de bus.



Toen ik die foto's zat uit te pluizen van de week, kom ik op een gegeven moment een hele kleine iets vervaagde kleurenfoto tegen, met een afmeting van ongeveer 5 bij 7 centimeter ofzo.

Ik leg die foto onder de scanner, maar vanwege het kleine formaat van het origineel werd het onder de scanner, en na het bijsnijden een nogal korrelig geheel.

Maar..., het was duidelijk (voor mij...) te zien dat dit pa was...

Hij zit daar in een soort van wacht- of vertrekruimte, op een keurig met skai-achtig materiaal bekleed, typisch jaren 60 model bankje.

En omdat dit bankje (al die bankjes trouwens...) voor 2 personen geschikt is, en op elk bankje maar 1 persoon zat, dacht ik nog van 'goh..., onze nieuwe anderhalve meter gedachte, hadden ze vroeger ook al !'

Maar goed..., rechts van hem op een ander bankje zit een jonge mevrouw. Keurig in een rok, en met keurige schoentjes aan.
En links van hem zit ook iemand, keurig in een kostuum, en met een stropdas om.

Stuk voor stuk, en op al die bankjes trouwens, 1 persoon, op dus zo'n 2 persoons bankje.
En hij dus op het middelste bankje.

Keurig gekleed, gepoetste schoenen, dun stropdasje om.
En hij houdt daar een flesje drinken vast, waaruit duidelijk een groter formaat rietje steekt.

En door het venster van die wacht- of vertrekruimte zie je nog net een stukje van zo'n blauwe 'slurf', en een stukje vliegtuig.
Als in : dan geeft dat al een hint naar dat het iets van op een vliegveld moet zijn, daar waar hij zit.

Kijk ik achterop de foto..., staat daar in dat vreselijk moeilijk leesbare handschrift van hem, dat deze foto dus op Schiphol genomen is, dat het juli 1966 is, en dat hij samen met 'functie' Brouwer (die functie weet ik dus niet meer...) onderweg gaat naar New York, en dat jullie daar op de Barbara zullen stappen.



Maar..., omdat die foto niet echt lekker scherp bleef na het scannen en bijsnijden, heb ik de keus gemaakt om de foto naar het Definitieve Archief te verbannen...

...om idd niet veel later ergens te lezen (ik geloof uit een stukje uit 2012) dat U samen met pa die vlucht genomen had... :shock:


En toen dacht ik wel even van..., had ik misschien iets beter mijn best moeten doen om er toch nog iets van te maken, van die foto...


1966 (d) New York Pier 2 (13 juli) (b).jpeg
1966 (d) New York Pier 2 (13 juli) (b).jpeg (102.58 KiB) 610 keer bekeken


En wat het 'hopelijk komt er nog meer uit de bus' betreft..., het blijkt dus dat wat een paar jaren later mijn moedertje zou worden, zij nog een keer op een mooi moment in 1961, door ene meneer F. Spakman, kapt. ms Brinio, een 'arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd' heeft gekregen, als 'schepeling' in de functie van 'stew'...

...tenminste dat van 'stew' denk ik te lezen.

Maar grappig dit (vind ik dan...)..., want noooooooooit geweten dat ook zij ooit voor een salaris gevaren heeft.

De dienstbetrekking vangt aan op de 4e mei 1961, staat er ook nog.

En deze arbeidsovereenkomst ging in de map met spulletjes vergezeld van haar MONSTERBOEK.
Afgegeven te Delfzijl door De Ambtenaar van aanmonstering, ook weer op die 4e mei 1961.

...vlgs het monsterboekje is ze trouwens maar 1x aangemonsterd geweest..., dat dan weer wel... :D


Uiteraard heb ik pa wel eens die naam BRINIO horen laten vallen..., maar dus nooit geweten dat hij daar zijn zeemansdingen deed met zijn behoorlijk kersverse echtgenote, en dan zij in de rol van 'zeevrouw'... :D


Plaats reactie