Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De onderstaande fotos zijn genomen tijdens de ombouw van de Giant naar een heavy lift schip.
Mooi verslag met foto's, Pieter! :-D
Doet me ook denken aan de verhalen van Reg Boelhouwers (R.I.P.) op het topic Enship.

viewtopic.php?f=1&t=1967&start=1072

Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De reacties over "Op Zaat" zijn verplaatst naar het topic "De Kleine Vaart" om het wat overzichtelijker te houden.

viewtopic.php?f=1&t=5233&start=32
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

De Giant was bedoeld om zware stukken, geladen op schepen in Europa (of elders) in de Perzische Golf van die schepen af te halen en aan de wal te zetten. Het was een erg bewerkelijk gedoe. De boom stond over stuurboord. Eerst de tegenballast bakken overboord zetten (wat op zich ook al een heel gedoe was) en direct beginnen met vullen want als de boom gedraaid met hijsblokken boven de verschansing dan lag schip al 3 graden scheef en dat was een beetje het maximum. e moesten een keer een transformator van een ton of negentig uit een achterruim lossen. Bleek dat men na het vastzetten van de transformator de ruimte eromheen had vol gegooid met rollen tapijt. Enfin, de bemanning had transformator los gemaakt en op mijn vraag aan de Griekse stuurman of we konden gaan hijsen kwam een JA. Kort na begin hijsen bleken nog niet alle sjorrings van de transformator afgehaald (met een capaciteit van 500 ton merk je daar niets van bij het hijsen) en hebben het ding toen weer laten zakken. Inmiddels waren de tapijten in de vrij gekomen ruimte gevallen. Bij het neerzetten weer paniek; bij het neerzetten bleek een flange aansluiting beschadigd en de olie liep uit de transformator. Toen maar snel een houten fit met lappen in het gat gestopt wat het lekken beperkte. Toen eerst bij ons in het ruim gezet (en daar nog eens een aantal lege olievaten gevuld met de lekkende olie) en daarna aan de wal gezet. Dus, de transformator was niet voor direct gebruik gereed. Eerst leegmaken van olie en purgen met stikstof en dan weer vullen met olie. Ik weet niet of dat allemaal daar ter plaatse is gebeurd.
Door de bewerkelijkheid was het avontuur Giant gen lang leven beschoren. Bleek dat er tegelijkertijd een zelf varende drijvende bok van Smit (dacht ik) opereerde en dat werkt veel makkelijker/sneller. Ik dacht dat binnen een paar jaar de boom en andere makkelijk verwijderbare dingen er vanaf gehaald zijn en is de Giant is als "gewoon" vrachtschip verder gegaan.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Falconer Birks 1953.
Op dit topic staan foto's en mooie verhalen van Koert Brouwer over soortgelijke schepen die onder management van Dammers voeren.
Helaas weet ik de namen niet, dus dat zoekt niet zo makkelijk.

Falconer Birks.jpg
Falconer Birks.jpg (65.93 KiB) 6955 keer bekeken
Falconer Birks-1.jpg
Falconer Birks-1.jpg (124.51 KiB) 6955 keer bekeken
IDNo: 5112030 Year: 1953
Name: FALCONER BIRKS Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 2675
Country of build: GBR Builder: Grangemouth DY Location of yard: Grangemouth
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
70 BRIGHTLING - 70 CAPITAN ALBERTO - 74 FABIO SAVERIO - 88 MASTROCOSTAS - 88 LARA - 92 SEA HORSE II - 96 COMODORE - 01 3 QUEEN I
deleted 24.8.11 - existence in doubt
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een aanvulling op bovenstaand. :wink:
De eigenaar was North Thames Gas Board, hiermee kon ik dus zoeken op Kombuispraat en vond deze link:

viewtopic.php?f=1&t=401&hilit=North+Tha ... &start=272

Er staan links en rechts dus nog meer verhalen en foto's op Kombuispraat. :wink:
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

De Spolesto van Dammers en de Spolesto van Spoorhout waren niet precies hetzelfde. (zie voorkant brugvleugel)
Bijlagen
Spolesto1956e_zps60075f6d[1].jpg
Spolesto1956e_zps60075f6d[1].jpg (106.25 KiB) 6681 keer bekeken
Spolesto1958a_zps869f5c88[1].jpg
Spolesto1958a_zps869f5c88[1].jpg (95.49 KiB) 6681 keer bekeken
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Hank »

Spolesto 2x.

Dit twee maal de zelfde Spolesto alleen heeft de onderste een buiskleedje op de brug.
In 1958 gebouwd bij de Z.S.M in Zaandam. BNR: 472. Eigenaar Spoorhout.

De eerste Spolesto is in 1956 gebouwd bij de N.N.S.W. in Groningen. BNR: 278. eigenaar Spoorhout.
Is in 1956 al naar Engeland verkocht als Edgefield.

Dus 2x Spolesto beide van Spoorhout en bij D & vd H in beheer.

Hank.
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Na een periode van verbod van de US customs is de EA in 1974 weer begonnen met de Tampa Turbo bananen trade. Bij het binnenlopen van de haven basins Tampa bij het vliegveldje werden we aan beide zijden in de gaten gehouden door de customs. Een keer sprongen vanuit het niet een aantal douane mannen aan boord met pistolen in de broekband. Toen ik die douane mannen bij de gangway opving kwam er iemand uit de accommodatie waarvan ik dacht dat het een bezoeker was voor een van de matrozen maar het bleek een verstekeling te zijn (een broer van een Colombiaanse matroos). De gehele bemanning werd naar het achterdek gedirigeerd en daar in de gaten gehouden door een douane man die op het sloependek stond. Af en toe begrepen we dat men niets kon vinden maar volgens hen moest er iets aan boord zijn. Even later kwam men triomfantelijk naar boven met de mededeling dat men wat had gevonden in het bemannings toilet, een van de douaniers leunde tegen het schot wat toen bleek los te zitten. Een paar matrozen zijn toen van boord gehaald en vast gezet. Geen probleem voor de officieren. Was toen ook constant een wachtsman aan boord en op de kade om er op toe te zien dat d verstekeling niet van boord zou gaan. Enige tijd daarna heeft zich blijkbaar nog zo'n zelfde situatie voorgedaan met als finale 19 june 1976 toen het schip in beslag is genomen door de us customs. Een uitgebreid verslag van deze situatie is te vinden op: 447F. Supp.1053. Uiteindelijk is de EA in januari 2001 total loss verklaard.
Bijlagen
ShowImage.jpg
ShowImage.jpg (171.77 KiB) 6332 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door jdbvos »

In Marhisdata is dit snoepje niet bekend...althans niet onder de naam Ea....
Zo te zien in Duitsland gebouwd...
Mooi schip. Met voor een reefer mooie kleine luikhoofden...
Oost, west...ook best
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Hank »

EA.

Voer niet onder Ned.vlag maar Lib. In Frankrijk gebouwd. zusje van de Sirara.


Hank.


Plaats reactie