Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

BENMOHR

Benmohr001.JPG
Benmohr001.JPG (93.78 KiB) 7640 keer bekeken
Grtn @Allen

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik ben van daar in het verleden wel eens een paar keer naar huis gevlogen. Voor mij onherkenbaar. Ik vond het in de nieuwsbrief van Piet Sinke.

Grt.
Klaas
KAITAK _001_.jpg
KAITAK _001_.jpg (72.23 KiB) 7498 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Tsja...dat geeft wel een mooie lange aanlegpier, en breed genoeg voor heel wat aan- & afvoermogelijkheden...
Zouden ze de metro hebben doorgetrokken ? Want Kai Tak was toch alleen maar bereikbaar vanaf Kowloon..?
En die wowo-ladingen willen allemaal naar Victoria-peak, neem ik aan... En dát ligt op HK-Island.
Persoonlijk zou ik dan zijn gegaan voor de ouderwetse, sfeervollere Star-ferry's...
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Gert Schouwstra »

Jan, ze zijn in 2018 begonnen met de bouw van een monorail op Kai Tak en dat moet in 2023 klaar zijn.
Dit is het PLAN. Dit soort projecten zitten toevallig in mijn vakgebied, vandaar mijn reactie.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Dank je, Gert ! Da's interessant, hoewel ik in zo'n geval de rail op eoa wijze doorgetrokken zou hebben naar HK-Island... Maar ik ben ook geen stedenkundige of stedenplanner; wie weet mag zo'n verbinding niet eens, want het is allemaal "seismisch gebied"...
Ik vond het zien neerstorten van één kabelbaangondel in Singapore (Keppel Island) méér dan genoeg om te weten dat zoiets niet zonder risico is...

Zou die KaiTak-pier nou de OceanTerminal als evt wowo-jetty overbodig maken ? Vraag me af of die OT er trouwens nog is, of nog in gebruik is....
Ik vind, als je naar moderne beelden van de baai kijkt, het onnatuurlijk stil en leeg geworden in HK....
Het mierenest is danig 'opgeruimd'.... :cry:
Ach zo gaat dat...we zien hier ook beelden uit Rotterdam en/of Amsterdam waar eens Neerlands trots aanmeerde, en nu yuppen wonen die zich beklagen over "het getoeter van die schepen die het uitzicht bederven" Een haven, een wereldhaven, gotbetere. En de yup klaagt !!
Zou dat ook het geval zijn in HK ? Of heeft China nu de business gewoon ter meerdere eer&glorie de bups naar Shanghai verplaatst hebben ? Tenslotte is HK is niet meer nodig voor de "illegale handel met het vermaledijde Westen" van roodChina...
Hoe zou het nu zijn met de gokcultuur ter verkrijging van westerse valuta op het (iig voormalig) Portugese Macao ?
Ze krijgen nu zoveel buitenlandse valuta binnen, dat ze de US$ zelfs willen vervangen als wereldvaluta
Oost, west...ook best
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Wist u dat .......?

Bericht door ArnoldW »

Bij de Oosterburen waren ze in een vroeg stadium al bezig om overlevingspakken te ontwerpen voor de zeevarenden. Het lijkt me alleen toch wat moeilijk om door de reddingsboei in het pak te komen. Of moest je die van tevoren om doen?
overlevingspak.jpg
overlevingspak.jpg (145.69 KiB) 7029 keer bekeken
Groet Arnold.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Wat een rotpak: op dat inzetplaatje is die drijvende man (de middelste op de grote foto) wel mooi z'n sigaartje kwijt !
Hadden ze daar niet een hulsje of zo voor kunnen bedenken ? Duitsers hadden vroeger ook zo'n regenkap over hun hangpijp, dat kon hier toch ook ??
:lol: :lol: :lol:
...die "roeiriem-peddels"....
...schtitterend !! :lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wist u dat .......?

Bericht door v+d »

Oh, ik dacht dat dat batjes waren om vliegtuigen het water in te loodsen :wink:
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

STORSTAD vs EMPRESS of IRELAND

1914 mei 29

De boeg na de aanvaring met de Empress of Ireland in zware mist op de St. Lawrencerivier.


Storstad001.jpg
Storstad001.jpg (93.96 KiB) 6943 keer bekeken
Storstad002.jpg
Storstad002.jpg (102.86 KiB) 6943 keer bekeken

Storstad003.JPG
Storstad003.JPG (403.18 KiB) 6943 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

Kampen001.JPG
Kampen001.JPG (44.89 KiB) 6616 keer bekeken

Kampen wil primeur met eerste circulaire haven en aanleg voor zeeschepen.

De gemeente Kampen gaat onderzoeken of de aanleg van een nieuwe duurzame zeeschepen haven in de Melmerpolder langs de IJssel bij Kampen haalbaar is. De eventuele aanleg van de nieuwe haven hangt nauw samen met de voorgenomen verbreding van de sluis bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk, waarvoor al langere tijd een intensieve regionale lobby gaande is.
Tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Leeuwarden sprak premier Rutte kort geleden nog zijn vertrouwen uit dat de verbrede sluis er op termijn gaat komen. Probleem tot nu toe is de financiering van het plan. Want met het verbreden van de sluis en uitdiepen van de vaargeul in het IJsselmeer is een bedrag van 150 miljoen euro gemoeid. Geld dat nog niet beschikbaar is.

Grote zeeschepen

De sluis bij Kornwerderzand is nu veertien meter breed, maar die zou verbreed moeten worden naar 25 meter om grotere zeeschepen via het IJsselmeer en Ketelmeer van en naar Kampen te laten varen.

Het gaat dan om schepen die grondstoffen en goederen aan boord kunnen hebben voor bijvoorbeeld Engeland, De Baltische staten en Scandinavië. De samenwerkende gemeenten in de Port of Zwolle, Kampen, Zwolle en Meppel gaan samen onderzoeken of de havencapaciteit in de regio hiervoor vergroot moet worden.

Kavels Zuiderzeehaven uitverkocht

"Alle bedrijfskavels aan het water in onze huidige Zuiderzeehaven zijn al verkocht", zegt wethouder Geert Meijering van Kampen. "We willen daarom weten of de aanleg van een nieuwe haven in de IJssel bij Kampen economische potentie heeft. Als we die haven binnen nu en vijf jaar gaan aanleggen, dan moet het ook gelijk de eerste circulaire haven van Nederland gaan worden", zegt de wethouder, die ruim 85.000 euro beschikbaar heeft voor het onderzoek.

Het moet een duurzame haven worden die voorziet in de eigen energiebehoefte. En een haven waar bedrijven zitten die circulair werken. "Denk daarbij bijvoorbeeld aan een bedrijf dat ter plekke plastic-afval omzet in een plastic eindproduct", zegt Meijering. "Dus een bedrijf dat zowel grondstof als eindproduct over het water vervoerd."

Kampen bezit nu met de Zuiderzeehaven de enige zeehaven in zoet water in Noord-Nederland. De samenwerkende gemeenten in de Port of Zwolle, bundelen al zes jaar hun krachten op logistiek gebied, om deze regio een belangrijke spil in het vervoer over water te laten zijn.

Onderzoek havencapaciteit regio

In het onderzoek dat binnenkort start naar de uitbreiding van de gewenste havencapaciteit in de regio wordt onder meer gekeken naar bereikbaarheid, waterveiligheid, leefbaarheid en landschaps- en natuurontwikkeling.

De resultaten van het onderzoek worden straks uitgebreid besproken met de gemeenteraad van kampen. Pas als alles onderzocht is, wordt besloten of de aanleg van een extra haven gewenst is.
Grtn @Allen


Plaats reactie