Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Shell tanker " Manvantara" gebombardeerd gedurende WW2 door de Japs.

Mijn ouwe maat Jan Hendrik "Eulie" Timmerman R.I.P. voer vanaf 1939 en gedurende WW2 en i.v.m. de toenmalige wet op de vaarplicht tot eind Juni 1946 continue op diverse Tankers van de Shell o.a.in de Middellandse Zee en op de Noord Atlantic in de konvooien, waaronder 2 zusterschepen van de " Manvantara" te weten de " Magdala" en de " Malvina".....ik zal hier maar niet verder gaan uitwijden wat hij in de tijd allemaal meemaakte...over PTSD gesproken!!!... dan raak ik vandaag niet meer uitgepraat!......In Memoriam.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wist u dat .......?

Bericht door gerard tenerife »

jdbvos schreef:
Hoe zit het eigenlijk op dergelijke schepen met graanschotten ??? En/of "afzakken" ??
Graanschotten op Liberty (Amstelpark) en Empire (Amstelbrug)

Onderruim langscheeps schot in het midden tot biemzen opgevuld, een gedeelte van het tussendek werd dicht gelegt met de luiken. Over het opengedeelte werd tussen de luikhoofden en voor en achter een bekisting getimmerd (feeder) die het onderruim vol hield. Waren we zo'n 14 dagen mee bezig (12 uur per dag) leeg van Bombay naar Freemantel en dan werd het spul in Freemantel afgekeurt :twisted: en door vakmensen :lol: weer opgebouwd.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden en aanvullingen. mensen !
Zo zien we maar weer: het leven blijft een schoolklasje... Maar als je afstudeert....

We doen niets anders dan leren...
...maar leren betekent dat je ál het geleerde moet onthouden...
Als je slaagt ben je dus geheelonthouder....
...dus een "Weledelzeergeleerde heer (of vrouwe)" met een glaasje wijn in de hand is een contradictio in terminis :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

FEROCIA


Ferocia001.JPG
Ferocia001.JPG (79.26 KiB) 4917 keer bekeken
Ferocia002.JPG
Ferocia002.JPG (230.01 KiB) 4917 keer bekeken
Ferocia003.JPG
Ferocia003.JPG (48.72 KiB) 4917 keer bekeken
Ferocia004.JPG
Ferocia004.JPG (88.08 KiB) 4917 keer bekeken
Ferocia005.JPG
Ferocia005.JPG (97.9 KiB) 4917 keer bekeken


>>> HIER

>>> HIER
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

905 Ceramic - Persic001.jpg
905 Ceramic - Persic001.jpg (77.45 KiB) 4618 keer bekeken


PERSIC on left and CERAMIC on right, both of the White Star Line.

SS PERSIC was built in 1899 and scrapped in 1927.


SS CERAMIC, of the White Star Line, was built in 1913 and was active on the Australia route.
In 1934 CERAMIC was sold to the Shaw, Savill & Albion Line.
In 1942 the ship was enroute to Australia when it was torpedoed in the Atlantic Ocean by a German U-boat.
Of the 656 onboard only one survived.

The photo were taken in Sydney or Newcastle during the first half of the 20th century.


>>> HIER

>>> HIER
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

MANHATTAN - Tanker / IJsbreker.


Manhattan001.JPG
Manhattan001.JPG (112.1 KiB) 4427 keer bekeken
Manhattan002.JPG
Manhattan002.JPG (212.42 KiB) 4427 keer bekeken
Manhattan003.JPG
Manhattan003.JPG (176.23 KiB) 4427 keer bekeken
Manhattan004.JPG
Manhattan004.JPG (142.77 KiB) 4427 keer bekeken


>>> https://nl.wikipedia.org/wiki/Manhattan_(schip,_1962)

>>> http://zienenweten.blogspot.com/2017/01 ... anker.html

>>> http://www.aukevisser.nl/esso/id154.htm

>>> http://sunshiporg.homestead.com/manhattan.html
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

MANHATTAN - Tanker / IJsbreker.
Mooi stukkie onderzoek Allen.
Nu alweer een mooi poossie terug heeft Evert Sikkema, hier op Kombuis en elders wel bekend i.v.m. zijn fraaie scheepse schilderwerk, via mijn bemiddeling o.a. een schilderij gemaakt van de Canadese ijsbreker John A. MacDonald toendertijd ook betrokken bij die Manhattan NW doorvaart. Het schilderij hangt nu hier bij iemand die toendertijd op de John. A. zat boven zijn lappenmandje :lol:

Ik weet van zeer betrouwbare bron - ten tijde van mijn eigen ijsblokkies dagen in de Beaufort Sea- hoe dat toendertijd werkelijk is gegaan met die Manhattan, laten we maar zeggen dat we allemaal wel weten hoe de Yanks nu eenmaal denken dat zij HET centrum van het Universum zijn!!

Hier is de John. A en de Manhattan bij Cape Clarence in 1969
Bijlagen
John A. Mcdonald-Manhattan-1969-CapeClarence..jpg
John A. Mcdonald-Manhattan-1969-CapeClarence..jpg (88.47 KiB) 4398 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door jdbvos »

hoe de Yanks nu eenmaal denken dat zij HET centrum van het Universum zijn
Close.... close !
Tijdens de WW1 (1914-1918) kwamen die Yanks op het idee dat 'ze' toch eindelijk serieus werden genomen, en na die WW1 ook qua financiele invloed erop vooruit waren gegaan.
Tijdens de WW2 kwamen ze er achter dat 'de wereld niet zonder hen kon, en ná die WW2 zij een wereldmacht waren geworden, die dat sindsdien ook overal te pas -en vooral vaak ten onpas- tot uiting brachten
En zondermeer heeft de wereld veel aan hen te danken... Maar met het wegvallen van vele van hun zekerheden en invloed...
Om een oud liedje uit één van de eerste new-age musicals ("Hair", meen ik) te parodieren: "This is the evening of the age of America"
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Breeze »

Ja die Yanks, die weten alles zo goed dat ze alleen maar met eigengebakken schepen willen varen. De scheepswerf waar ik werkte mocht dus geen complete schepen leveren maar wel de baggerinstallatie. We mochten zelfs ooit het ontwerp van een splijthopperzuiger leveren. De essentiële en kritische functie daarvan is het open- en sluitmechanisme dmv hydraulische cilinders. Onze sterke aanbeveling was om die cilinders door ons te laten leveren, leergeld betaald enzo. Maar nee, zij schoten raketten naar de maan en hadden ook het zeer kritische hefmechanisme ontwikkeld voor de mobiele lanceerinstallatie van de Minuteman ICBM. En zo geschiedde.
Binnen het jaar waren de hopperhelften aan elkaar gelast en konden ze alleen maar lossen door het hopperleegzuigsysteem.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ja die Yanks, die weten alles zo goed
In mijn bagger bouwende dagen " doar an de Diek" had ik veel te maken met een zeer kundige Snr. Techneut van Bos&Kalis.Met wederom de wijsheid van achteraf deden "we" daar toendertijd zonder poespas of dubbele bodems heel eenvoudig en vooral " recht op en neer" bisnis......als we "het" goed deden dan hielden we ons endje vast, deden "we" het verkeerd dan bekenden we dat EN deden het vervolgens goed, met een focus om het maar GELIJK goed te doen.Een stijl van werken en bisnis die me bijzonder aansprak en waar ik op de " Reuzen van Heusden" mee was opgegroeid....niet lullen maar doorpissen. Zodoende lag ik nogal eens in de technische clinch met genoemde Snr. Boka Techneut die niet alleen het onderste uit de kan wilden, maar OOK de bodem :lol: ....ook was ik een mooi bekkie jonger, maar ik had zuigers getrokken in de Indische Oceaan met door Mao geselecteerde en gestuurde Chinezen en daar wordt je ook "vroeg wakker" van, inklusief "baden in het zweet"...geloof me maar! :lol: Ik vertrok naar Canada en genoemde Technische Meneer vertrok naar een werf waar Joe nog Steeds Naait om daar toe te zien dat de hopper " Peter Stuyesant" bleef drijven na de tewater lating. :lol:
Zijn ervaring daar was ZOdanig dat hij er na dat daar een poossie bekeken te hebben toen een punt van maakte om via via uit te vinden waar ik uithing in Canada en stuurde mij een brief waarin hij me " zwart op wit" bedankte voor de " recht op en neer alsmede kundige" wijze van toch wel prettig zaken doen........bij Joe was hem de lamp goed aangegaan " hoe het ook anders kon"...salluh we maar segguh! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie