Pagina 1 van 10

Varen in frankrijk.

Geplaatst: 15 sep 2011 10:00
door v+d
Varen in Frankrijk.

Omdat met bootjes klooien nu eenmaal in het bloed zit zijn wij begin september met de camper naar frankrijk vertrokken en hebben daar een "kunststof" boot gehuurd .
Met deze boot zijn wij van Joigny naar Corbigny gevaren waarvoor een week nodig is en meer dan 60 sluizen en enkele zelf te bedienen ophaalbruggen gepasseerd moeten worden .

Het is verstandig een vaarkaart aan te schaffen , omdat een deel over de Yonne gevaren wordt(niet gekanaliseerd) waar een flinke stroom kan staan en niet altijd duidelijk is waar de vaarweg ligt.

Op de dag van aankomst te Joigny hadden wij gepland direct te vertrekken , echter de boot was pas om 16.00 uur klaar en de sluizen stoppen om 19.00 uur.

De verhuurder bekeek mijn plastic vaarbewijs met enig wantrouwen en wilde een proefvaart maken.
Omdat ik zelf dan maar het initiatief nam om te vertrekken en los te gooien , was hij snel overtuigd en konden wij weer afmeren.

Het bootje was 10 meter lang , 3,5 meter breed en stak 0,8 meter diep , geen boegschroef , maar reageerde goed op het roer.
De snelheid was denk ik max. 12 km / uur.

Een plezierig bootje om mee te varen met alles er op en er aan , voorzien van stootwillen en grote rubber fenders , je kan je dus een foutje permiteren.

Wij kozen voor een stroom opwaarts trajekt , omdat dit veel makkelijker is in de sluizen en ook het wachten en afmeren vergemakkelijkt , immers je vaart tegen de stroom in en kan de boot op zijn plaats houden met een klapje vooruit op zijn tijd.
In de sluizen ga je van laag naar hoog waardoor je niet erg hoeft op te letten of je boot ergens blijft hangen.
Ga je van hoog naar laag , dan blijven die huurboten vaak hangen op de alom tegenwoordige fenders en stootwillen .

Over de sluizen en wat daar allemaal gebeurt later meer , eerst een paar foto's van de boot en Joigny.

groet v+d.

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 15 sep 2011 16:06
door v+d
Omdat dezelfde dag vertrekken geen zin had , bleven we in Joigny , een verassend mooie stad met een schat aan oude gebouwen.

Joigny , waarvan de eerste fundamenten van 996 zijn , werd in 1530 na een grote brand herbouwd .
De stad heeft de grootste collectie huizen met houten zijgevels in de bourgonje , ik heb het niet geteld maar het is indrukwekkend wat die oude vakmensen daar achtergelaten hebben .
Er wonen ca. 11.000 mensen en het is er relatief rustig.
Vanuit de basis van de bootverhuurder is er een prachtig uitzicht op de wijnvelden en het 270 meter hoger gelegen hoogste punt van de stad.
Bij het verhuurbedrijf wordt alle mogelijke service gegeven en als je wilt worden er zelfs boodschappen voor je gehaald en aan boord gebracht.

Ook fietsen zijn er te huur maar wij gaven de voorkeur aan onze eigen vouwfietsen met electrische ondersteuning, tenslotte moet er bij mij op alles een motor zitten !

Op de boot functioneerde alles en was alles in orde , wat wij al eens anders meemaakten.
Wij zijn dus de stad ingegaan en hebben onze ogen verwend , de bijgesloten beelden spreken voor zich!

Na een rustige nacht op de boot zijn wij de volgende morgen omstreeks 09.00 uur vertrokken , waarover de volgende keer meer.

De sluizen op de Yonne zijn alle electrisch bediend , wat inhoudt , dat de sluiswachter niet altijd even attent is en er is ook geen echte communicatie mogelijkheid is , behalve de eigen signaalhoorn , en die had ik nu net niet gecontroleerd.!
Ook daarover de volgende keer meer , groet v+d.

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 15 sep 2011 21:25
door gerard tenerife
Hallo v+d, pracht onderwerp, weer eens wat anders. Ik heb in Engeland verschillende jaren een canal river cruiser gehad, hebben er altijd met de hele familie plezier van gehad. Engeland heeft zo' 5000 mijlen aan kanaalen waar je dus meestal zelf de sluizen moet openen, max snelheid, 4 mile en als je per dag 18 mile op het kanaal doet doet, ga je lekker.
m.v.g. Gerard

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 15 sep 2011 22:37
door v+d
hey, Gerard,

Lekker rustig , geen telefoon , geen televisie , zelfs geen krant.
Op de Yonne 12 km/uur en op de kanalen 6-8 km/uur , per sluis ongeveer een kwartier en tussen de middag draaien de sluizen niet , leven als god in Frankrijk ,maar dan op een bootje.
Als het niemand verveelt zal ik het verslag van de hele reis doen.

groet v+d.

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 15 sep 2011 23:36
door Jos Komen (R.I.P)
Hallo V&D,
prachtige reportage! :-D
Uiteraard zijn we benieuwd naar de hele reis. :)
All the best
Jos

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 16 sep 2011 22:13
door v+d
Verder in Frankrijk .

Wij vertrokken om 09.00 uur naar Auxerre , waarbij wij de , de vorige dag gemiste , vaaruren moesten inhalen , dat zorgde voor een beetje druk op de ketel .
Het was een beetje heiig met een waterig zonnetje ,dus niet zo'n best zicht .

Na het passeren van de pont de Joigny kwamen we voor de sluis van Pechoir , waar naast de sluis een 2 meter hoge waterkering ligt .
Het geheel was een beetje onoverzichtelijk , zon tegen , slecht zicht en een donkere sluisinvaart !!
Ik wil niets goed praten , maar ook de verrekijker bood geen uitkomst en op een signaal met de hoorn werd niet gereageerd , dus nam de schipper aan , dat de sluis open stond .

Hier verdiende ik de eerste rode kaart van deze reis , de uitkijk op de bak riep "de sluis is dicht".
Er verscheen ook een druk gebarende sluiswachter op de sluis , veel te dicht bij het voorschip , dus de sluis was echt dicht !!

Volle kracht achteruit , waarbij die tupperware boot direct een bocht naar stuurboord inzette van wege de schroefwerking .
Aan stuurboord lag een stevige strekdam en aan bakboord een armoedig remmingswerk met losse planken en afgebroken palen .
Gelukkig werkte de draaikolk van de waterkering in ons voordeel en met hard stuurboord roer en volle kracht vooruit kreeg ik de boot gedraaid net voor we op de strekdam zouden lopen.

Alsof ik daarvoor geoefend had , mazzel gehad dus!! en gelijk klaar wakker.

Er zijn geen signalen op de sluis , die aangeven dat je in kunt varen of moet wachten en er is , door het lawaai van de waterkering , geen communicatie met de sluiswachter mogelijk .
Met de scheepshoorn opening vragen was geen succes , omdat er een 2cv toeter gemonteerd was , die ook niet boven het watergeweld uitkomt .

Na binnenkomst van een tweede schip werden we vlot geschut en gingen we op weg naar de sluis van Epineau , met een verval van 1 meter .
Dit stuk Yonne is redelijk natuurlijk met veel ondieptes , ruige oevers en midden in de vaarweg restanten van oude keringen en sluizen met muurtjes net onder water!!
Geen traject om in het donker of bij slecht zicht af te leggen in ieder geval .

Bij st.Cydroine ligt een verwaarloosd nautisch centrum met waterskibaan waarvan de skischans het zonlicht zodanig weerkaatst , dat je geruime tijd slecht ziet en niet weet waar dat helse licht vandaan komt .
Er ligt ook een rij onduidelijke boeien die de vaarweg aangeven , waarschijnlijk voor de skiers , ik ben maar op een afstand gebleven van die dingen .

Met ons vaart een familie uit de Elzas op , waarvan opa de schipper is en schoonzoon , net als mijn vrouw , het zware werk met de trossen doet .
Hij klimt telkens op de sluis om de lijnen om de bolders te leggen , omdat hij het werpen niet onder de knie heeft .
Ondertussen moet opa met de boegschroef(hij heeft die wel) en vooruit/achteruit slaande de boot zien te beheersen tot de trossen zijn uitgebracht .

Opa heeft er een handje van om het schip te willen verplaatsen door zich af te zetten tegen de gladde sluiswand .
In de sluis van Epineau horen wij een hoop kabaal en opa blijkt tussen de wal en schip geraakt te zijn , terwijl oma hem aan zijn kraag nog gedeeltelijk op het potdeksel in evenwicht weet te houden .

Schoonzoon komt met een reuzesprong te hulp en omdat het schutten nog niet in gang is loopt dit avontuur wonderlijk goed af .

We varen onder de pont de Laroche door naar de afslag naar Migennes .
Bij Migennes is de afslag naar het canal du Bourgogne , wij gaan rechtdoor naar de sluis van La Graviere met een verval van 1,5 meter.
Passeren pont de Migennes (trein) , pont de Charmanay en pont de Migennes(d377) .

Bij invaren van de sluis werpt mijn vrouw eerst een touwtje vanaf het (hoge) achterschip om een bolder op de wal , trekt dat om een bolder achter op het schip en geeft mij het eindje .
Ze gaat daarna naar voren terwijl ik het schip rustig af kan stoppen , zodat het recht langs de sluismuur ligt .
Voor wordt dan een lijn om een bolder geworpen en het schutten kan beginnen .

In het lijnen om bolders werpen is ze inmiddels zeer bedreven en ze vangt zo af en toe ook wel eens een sluismeester die te dicht bij de bolder staat , omdat veel mensen geholpen willen worden .
Het blijft leuk en af entoe een beetje spannend .
Soms als het rustig is help ik de sluizen draaien , wanneer het wat ruiger gaat blijf ik aan boord om met af en toe eenklapje voor- of achteruit de boot in positie te houden .

Bij de camping voor pont de Bassou houden wij middagpauze , ook om even bij te komen van het avontuur en het gedoe met andermans opa .

Opa zelf kan er wel om lachen en trekt een schoon stel kleren aan en is niet erg onder de indruk .

De fot's laten achter eenvolgend zien:
2153 pont de joigny
2157 in de sluis
2154 waterkering en muurtje onder water , echt link!
2155 skischans
2156 sluiswachterhuis
2158 waterkering
2163 op de Yonne
2164 je moet niet de verkeerde afslag nemen

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 17 sep 2011 00:56
door Jos Komen (R.I.P)
Deze prachtige reportage verdient meer bezoekers dan op het sub-topic watersport, dus heb ik het maar verplaatst. :)

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 17 sep 2011 09:40
door v+d
Jos ,

bedankt voor de complimenten , ik ben nu eigenlijk wel verplicht er wat van te maken !
Er gebeurde elke dag wel wat , dus wordt vervolgd .....

groet v+d .

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 17 sep 2011 15:40
door Harry G. Hogeboom
V+D........inderdaad een interessant en leuk verhaal, ik hoop dat je het bij " 1 Rode Kaart" hebt weten te houden :lol:

Re: Varen in frankrijk.

Geplaatst: 17 sep 2011 16:58
door Roy
Een pracht relaas.
Weer eens een geheel ander vaargebied. :!:
Zeer interessant om te volgen. Al is het alleen al omdat je de gemaakte fouten ook memoreerd.

m.v.g. Roy