Pictairn island

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Als je via Pitcairn Isl. naar Aussieland gaat doe dan ook nog even Norfolk
Island aan. Daar zit n.l. de andere helft van de muiters o.a de familie Anderson en Quintal (hoop dat ik het goed schrijf). Het is nogal toeristisch
want de drank is daar belastingvrij (die brachten wij o.a. toendertijd) doch
er zal vanuit Sydney ongetwijfeld nog een lijndienst per schip onderhouden worden. Wie weet nemen ze je nog mee voor een "roundtrip".

Groeten,K.Brouwer.

Wullum

Bericht door Wullum »

Hallo mannuh,

Nog een paar fotootjes van Pitcairn.

Aankomst bij het eiland
Afbeelding

Op de quad in het dorp.
Afbeelding

Het equivalent van de AH op Pitcairn!
Afbeelding


In de kerk waar de orginele bijbel van de Bounty bewaard wordt. Ahum... volgens onze gids is dat eigenlijk niet waar maar wordt dat altijd vertelt tegen de toeristen op de cruiseschepen. Waar het echte orgineel is weet ik niet.
Afbeelding


De begraafplaats.
Afbeelding

Het oudste huis van Pitcairn. Volgens zeggen van de zoon van Fletcher Christian. Maar om ze begin 19e eeuw golfplaten hadden...
Afbeelding


In de school. Waar ze net een project over aardbevingen hebben gehad.
Afbeelding

Dat waren de Pitcairn-foto's voor vandaag. Heeft K. Brouwer geen mooie foto's van Norfolk Island want zoals je al schreef ligt daar toch ook een behoorlijk stukje Bounty-geschiedenis.

Groetjes,

Wullum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Wullum,
Bedankt voor de mooie plaatjes, maar ik zie een supermercado, een schooltje, een kerkje, maar is er geen klein keilewinkeltje? :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Dat ze souvenirs ruilen voor bier is al een grote verandering Jos.
Toen we er in 1968 met de Main Lloyd stopten was drank en tabak nog taboe.
Ze waren daar allemaal zevende dag adventisten, een geloofrichting die geen drank en roken toestond.
Eén afvallige kwam stiekum achteruit voor wat cigaretten en een paar flesjes bier die gelijk diep weg gestopt werden.
Ik denk niet dat er ooit een kroeg komt.
Gr. Arie.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Arie,
Bedankt voor de nuttige tip. :lol:
Dus even een kijkje nemen en wegwezen...
Had ik toch al in mijn achterhoofd, want geen enkele scharrelbak blijft daar langer dan nodig rondscharrelen.
Misschien is er op Norfolk Island meer te beleven. :wink:
Maar uiteraard ga ik er net als andere dagjesmensen heen om even de cultuur te snuiven en het verleden te laten herleven, zoals je die zelf via boeken en films eigen gemaakt hebt.
All the best
Jos
Wullum

Bericht door Wullum »

Ha Arie,

Lees hier in het boek 'Pitcairn - Port of Call' dat je er op 3 mei 1968 moet zijn geweest. Er staat:

May 3 Refrigerated ship Main Lloyd, from New Zealand, Bound for Panama

En Jos, helemaal vergeten dat je er ook nog naar het museum kan! Maar ook die heeft geen cafe/terras met uitzicht. Ik denk dat drank ook niet zo verstandig is op zo'n eiland. Voor je het weet krijg je toch excessen, zie het verleden zo rond 1790. Ook zonder drank is dat trouwens al gebeurd, zie de zedenzaak een paar jaar terug.

Groetjes,

Wullum
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Hallo Wullum,
Leuk dat je dat in een boek terug vind.
Heb je dat boek daar gekocht of is dat ook in Nederland te koop ?

Ik ben geloof ik 4 maal bij Pitcairn gestopt.
2 maal met de Willem Ruys tussen mei 1962 en april 1963 weet ik zeker.

Met de Main Lloyd geloof ik ook tweemaal in 1967, 68,69,70 en 71 heb ik daarop steeds een reis naar Nieuw Zeeland gemaakt in de eerste maanden van het jaar.
Mischien staat het er in.

Gr. Arie.
Wullum

Bericht door Wullum »

Hoi Arie,

Het heeft ff geduurd (druk met de familie en een cursusje "brandstichting" gehad).

Het boek heet Pitcairn - Port of Call van Herbert Ford (ISBN 0-9649642-0-1)

Je kan het bestellen via: http://library.puc.edu/pitcairn/studyce ... mend.shtml

Ik heb het zelf op Pitcairn gekocht voor US$25,-. Dezelfde prijs dus als via die website. Of het in Nederland te koop is...??? Geen idee. denk niet dat je het in een boekhandel vind. Heel misschien dat ze het kunnen bestellen aan de hand van het ISBN-nummer.

Ik heb het nog even nagezocht maar in de door jou opgegeven periode zie ik de Willem Ruys maar 1 keer staan (Maar het boek is natuurlijk niet heilig). Wel 1 nog op 26 april 1962. De Willem Ruys kwam er veel vaker. In Onze mooiste koopvaardijschepen deel 3 of 4 van Arne Zuidhoek staat ook een foto van de Pitcairners die op de Willem Ruys klimmen.

Main Lloyd heb ik niet zo snel een tweede keer in zien staan.

Straks zal ik ff de pagina van de Willem Ruys scannen en plaatsen. D'r staan een verhaaltje over d'r. Misschien dat het herinneringen bij je los maakt.

Groetjes,

Willem
Rose
Berichten: 334
Lid geworden op: 12 aug 2005 11:20
Locatie: Westzaan

Pictairn Island

Bericht door Rose »

Zit ik te genieten van alle verhalen over Pitcairn Island,valt er een kaartje in de bus van Pitcairn Isl.! :shock: :lol: Een ex collega was er met een stop geweest en heeft een mooie kaart met een mooie postzegel ( Rose Apple Flower ) 8) De kaart heeft er 1 1/2 maand over gedaan!Ik heb de ex collega een kaartje met koeien erop terug gestuurd en erop geschreven dat ik jaloers ben,ik ben er namelijk nooit geweest :cry:
Havenmuts.
Geniet !
Elke dag is er weer eentje !
Joop hanskamp

Re: Re:

Bericht door Joop hanskamp »

Op een van de reizen rond de wereld besloot de Lloyd om de nazaat van Fletcher Christian, eveneens Fletcher Christian geheten, mee te nemen op een publiciteits reis rond de wereld. Ik herinner me dat goed, want Fletcher zat in een hut in mijn sectie, Eerste klas nog wel. Hij was een erg aardige man, maar voor een hutbediende een slechte tipper. Hij kwam aan boord op blote voeten (schoenen droegen ze blijkbaar niet op het eiland). In de volgende haven, Lima geloof ik, kreeg hij gymschoenen aangemeten (de man had ongelooflijke grote stappers). Ik heb nog altijd zijn handtekening op een kaart die ik vanuit Pitcairn naar huis heb gestuurd. Duurde inderdaaad maanden!.

Leuker herinnering!

Joop Hanskamp


Plaats reactie