composiet accommodatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

Een composiet accommodatie kan voordelen hebben.

ja
3
21%
neen
3
21%
hangt af van het scheepstype
8
57%
 
Totaal aantal stemmen: 14

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: composiet accommodatie

Bericht door Eric »

Hier het antwoord (PB'tje) van Xinix:

>Beste,
>
>Bedankt voor uw reactie,
>Nieuwe gebruiker met poll? is dat vreemd?
>Mijn doelstelling ligt in het feit dat ik als student op zoek ben naar kritische meningen voor mijn eindwerk over dit onderwerp. Ik denk dat dit discussieformum daarvoor >ideaal kan zijn.
>
>met vriendelijke groeten,

Student dus, maakt het wat duidelijker van wat de achtergrond van de vraag is.
Idee goed, maar misschien het verkeerde forum, al zitten hier ook wel wat oud-scheepsbouwers.

Mbt Theo's opmerking over de Belgen: Heb met diverse gevaren, en i.d.d. op één na met genoegen.
Die ene was ook één of andere geflipte mafkees uit Antwerpen die altijd kapitein was geweest op een Panamax bulkfiets, en nu op een General Cargo maar niet snapte dat een deklast nadelig is voor de GM. Awel, volgens de wet is 15cm nog okay....
In Singapore strait bijna een dikke aanvaring omdat meneer op tijd (lees drie kwartier te vroeg) bij de loods wilde zijn, en nog wat stunts....
Maar dat heeft niets met de nationaliteit te maken, zulke rukkers heb je over de hele wereld.

Dus Xinix, misschien dat je het eens aan Kweetniet moet vragen, maar als je écht een goed antwoord wilt hebben, zou ik eens contact opnemen met TNO.
Je hebt natuurlijk kunststoffen die harder en sterker zijn dan staal, denk aan de neuzen in werkschoenen tegenwoordig, maar ook bij de brandweer gebruiken ze al langere tijd kunststof ademluchtflessen.
Er is dus misschien wel iets voor te zeggen, kijk ook naar de luchtvaart en ruimtevaart.
Maar prijstechnisch ligt het natuurlijk een stuk ongunstiger dan staal.

Gr,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: composiet accommodatie

Bericht door Brazuca »

@ Xinix; et al;

Lichtgewicht schip klaar om te worden gebouwd
Nu nog een geschikte niche
Binnenvaartkrant, 18 november 2008 - De plannen voor de CompoCaNord liggen er, maar er wordt nog geen lichtgewicht schip van composiet materiaal (glasvezelversterkte kunststof) gebouwd. De technische ontwikkeling ervan is de voorbereidende fase ontstegen. Lightweight Structures in Delft zoekt een geschikte nichemarkt waarin het schip ook bedrijfseconomisch een succes kan worden. In april 2008 werd het voorontwerp afgerond. Technisch heeft het een ‘go' gekregen, want het is haalbaar. Over de economische haalbaarheid lopen de meningen uiteen binnen het consortium dat was opgericht voor de ontwikkeling van de CompoCaNord.
Marketing zou worden gedaan door Leen Schipper van Schipco, maar volgens Rolf van der Heide en Aldert Verheus (directeur van Lightweight Structures) rekent hij met een prijs per kilo verwerkt composiet die absoluut niet haalbaar zou zijn.

zie website
en de volgende website

Afbeelding

Het betreft binnenvaartschepen, maar misschien heb je er wat aan.

@Eric, niet erg netjes dat je een persoonlijk bericht in de topic tekst zet. Xinix had zijn introductie op het topic al aangepast.

@Theo, jouw ervaringen met Belgen (Vlamingen), kan ik volledig onderschrijven. Over het algemeen zijn het wellevende mensen.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: composiet accommodatie

Bericht door v+d »

xinix,

via een pb stuurde ik je het e.mail adres van iemand die er iets over te zeggen heeft.
Je bent mans genoeg om even uit te leggen wat je van hem weten wilt,succes!
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: composiet accommodatie

Bericht door Jur de Jong »

Composiet (Kevlar) wordt wel degelijk gebruikt op grote schepen. Op de Arleigh Burke destroyers van de US Navy is het op grote schaal toegepast voor de bescherming van vitale ruimtes zoals commandocentrales, verbindingscentra etc. Dit zijn grote schepen van ca 160 m lang, en een waterverplaatsing tussen de 9.000 en 10.000 ton (afhankelijk van de versie). Op dit soort schepen gelden hoge eisen tav brandveiligheid, dus zal de Kevlar wel zo zijn bewerkt dat het aan die eisen voldoet. Ik vrees alleen dat het bijbehorende prijskaartje voor de koopvaardij (veel) te hoog zal zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arleigh_Bu ... _destroyer

http://www.naval-technology.com/projects/burke/

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: composiet accommodatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jur schreef:Composiet (Kevlar) wordt wel degelijk gebruikt op grote schepen. Op de Arleigh Burke destroyers van de US Navy is het op grote schaal toegepast
Vandaar dat ik schreef...

Voor kleine bootjes en speciale vaartuigen, marineschepen waarbij de kosten geen rol spelen, zal dat best wel lukken en mogelijk een aantrekkelijk alternatief zijn. Maar in de handelsvaart, op vrachtschepen van enige omvang? Ik dacht het toch niet.

Het bouwen van marineschepen of welk ander oorlogstuig dan ook, is per definitie kapitaalvernietiging, dus dan maakt het weinig uit. Bovendien zou ik me kunnen voorstellen dat het gebruik van composiet de "stealth"-eigenschappen van dat soort schepen gunstig zal beïnvloeden. Maar gewoon een container feeder van een 10 of 12.000 dwt met zo'n hoog dekhuis waarbij je soms vreest dat men hangend in een slaapzak in de klerenkast moet slapen, dat zie ik toch niet zo gauw gebeuren.
      • Afbeelding
Omdat we gevoeglijk kunnen stellen dat het mindere gewicht en daarmee een betere stabiliteit nauwelijks een rol zal spelen, zie ik voor een vrachtschip vooralsnog geen enkel voordeel. Bovendien blijven nog steeds de vragen open staan:
  • Wat is het prijsverschil met staal en dan puur de materiaalkosten?
  • Is composiet recyclebaar en wat brengt het dan op, wetend dat staal voorlopig niet minder dan 400 dollar per ton zal opbrengen?
  • Wat moet een gewone werf, die tot nu gewone vrachtschepen bouwde, investeren om in composiet te gaan bouwen?
  • Composiet zal best sterk zijn, maar als iemand een dekhuis van composiet ramt, zal dat toch ook wel kapot willen. Hoe makkelijk is de schade dan te herstellen? Kan dat overal op de wereld?
      • Afbeelding
Toch geen onbelangrijke vragen en overwegingen...
xinix

Re: composiet accommodatie

Bericht door xinix »

Jur de Jong schreef:Composiet (Kevlar) wordt wel degelijk gebruikt op grote schepen. Op de Arleigh Burke destroyers van de US Navy is het op grote schaal toegepast voor de bescherming van vitale ruimtes zoals commandocentrales, verbindingscentra etc. Dit zijn grote schepen van ca 160 m lang, en een waterverplaatsing tussen de 9.000 en 10.000 ton (afhankelijk van de versie). Op dit soort schepen gelden hoge eisen tav brandveiligheid, dus zal de Kevlar wel zo zijn bewerkt dat het aan die eisen voldoet. Ik vrees alleen dat het bijbehorende prijskaartje voor de koopvaardij (veel) te hoog zal zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arleigh_Bu ... _destroyer

http://www.naval-technology.com/projects/burke/

8)
klopt, deze schepen bevestigen wat de mogelijkheden zijn van composiet aan boord... kostprijs vormt inderdaad geen belemmering in militaire toepassingen, maar daarnaast is er ook geen HSC- code of SOLAS ch II die bepaalde materiaal vereisten stelt. Hier gaat het over complete composiet schepen. Zal de initiële kostprijs van een schip veel stijgen als men enkel de accommodatie vervangt? want volgens velen op dit forum weegt een accommodatie toch nagenoeg niets t.o.v. het volledige scheepsgewicht.

mvg


Plaats reactie