composiet accommodatie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

Een composiet accommodatie kan voordelen hebben.

ja
3
21%
neen
3
21%
hangt af van het scheepstype
8
57%
 
Totaal aantal stemmen: 14

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: composiet accommodatie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

moet je straks aan boord ook doen, anders maken ze gehakt van je
Tja...vroegaah - in mijn tiet- aan boord hadden "ZE" ook al een grote hekel aan "onduidelijk gelul"....dus DAT is kennelijk dan nog ZOOO!! :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: composiet accommodatie

Bericht door Brazuca »

Het lijkt me dat de vraag beter gesteld kan worden op een scheepsbouwerforum mocht dat al bestaan.
Er zit zeker één scheepsbouwer onder ons, maar die heeft nog niet gereageerd.

Die zou zeker iets zinnigs over dit onderwerp kunnen zeggen.
Succes verder !
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Re: composiet accommodatie

Bericht door stuurcadeautje »

Harry vroegaaaah

is een woord dat aan boord nogal eens gebruikt wordt,
als je net gaat varen denk je daar heb je die gasten weer met al die ouwe zooi uit het verleden,
maar gaande weg kom je er achter dat sommige dingen niet eens zo gek zijn :wink: :wink:
zeker mbt oude gewoontes mbt beleefdheden,
een hoop stagaires (reetharen) moeten eerst een beetje opgevoed worden, tafelmanieren, Kapitein Stuurman HWTK heten meneer en luisteren naar het woordje U
zolang ze niet te horen krijgen dat ze mogen tutoieren. ( :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: ) hoe schrijf je dat ook al weer


O ja xinix als je nog wat nadere info wilt zou ik eens contact opnemen met een scheepswerf, Denk dat als je je bij Damen melt en dat verteld dat je een onderzoek doet ze je best wel op weg willen helpen.


Gr Niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: composiet accommodatie

Bericht door v+d »

Beste ikzieniks,

Als je bij mijn eerste vraagstelling,in je antwoord, even je doelen uiteen gezet zou hebben,waren de antwoorden ook beter te gebruiken geweest voor je studie.
Het gebruik van composiet in de scheepsbouw is niet in een poll te beantwoorden.
Waarschijnlijk willen en kunnen deelnemers aan kombuispraat wel iets verstandigs hierover zeggen als je je koers wijzigt.

Ik hoop dat je nu beter (in)zicht hebt :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Re: composiet accommodatie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Niels,
Kapitein Stuurman HWTK heten meneer
Vroeger zeiden ze altijd "Stuurman" tegen me. :)
Alleen bij de herenmaatschappij werd een stuurman met meneer aangesproken.
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: composiet accommodatie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Niels schreef:een hoop stagaires ... moeten eerst een beetje opgevoed worden, tafelmanieren, Kapitein Stuurman HWTK heten meneer en luisteren naar het woordje U zolang ze niet te horen krijgen dat ze mogen tutoyeren.
Oh, maar als Jos gelijk heeft en kzieniks is een Belg, dan zit dat wel snor, hoor. Dan kan hij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid anderen nog wel een lesje beleefdheid leren. :-D
Het hufterigheidsniveau heeft in België altijd een stuk lager gelegen dan in Nederland en ligt dat naar mijn ervaring nog steeds. Vandaar dat ouders in onze zuidelijke provincies vaak de voorkeur geven aan het Belgische onderwijs boven het Nederlandse.

Maar composiet accommodaties... ik weet het niet, hoor. Ik zet daar toch zo mijn vraagtekens bij. Voor kleine bootjes en speciale vaartuigen, marineschepen waarbij de kosten geen rol spelen, zal dat best wel lukken en mogelijk een aantrekkelijk alternatief zijn. Maar in de handelsvaart, op vrachtschepen van enige omvang? Ik dacht het toch niet.
  • Wat is het prijsverschil met staal, rekening houdend met het gegeven dat staal recyclebaar is en tegen de huidige prijs zo rond de 500 dollar per ton oplevert? Krijg je voor composiet aan het eind ook veel geld terug?
  • Hoe moeilijk is het werken met composiet? Vergt dat speciale vaardigheden?
  • Kun je dekhuizen van composiet eenvoudig en goed en goedkoop ergens anders laten maken dan op de werf die het casco bouwt?
  • Kun je dekhuizen van composiet ook helemaal klaarmaken en inrichten, compleet met alle bedrading en pijpen en apparatuur zodat je ze zo in de kraan kan hangen en op het casco vastzetten?
Afbeelding
(Foto: Bert Romeling, Delfzijl)

Zo kan ik nog wel een heel rijtje vragen stellen, maar als hier nu eerst eens een antwoord op komt, dan komen we misschien toch nog tot een zinvol topic.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: composiet accommodatie

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Ik weet wel dat Lecomte in Vianen in de 80er jaren naast schepen ook geexpirementeerd heeft met polyester huizen,de zogenaamde nonnenkappen.Hij had er een paar op het terrein van de werf staan.Maar hoe dat afgelopen is weet ik niet.
Harry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: composiet accommodatie

Bericht door Brazuca »

Het lijkt mij (als leek) dat op zeeschepen de toename van laadvermogen door reductie van het gewicht van de opbouw minimaal is, en daardoor het duurdere composietmateriaal economisch gezien geen enkel voordeel oplevert.

De reductie van het gewicht zit trouwens ook nog op de verkeerde plaats... (bij zeeschepen met accommodatie achterop en boven de machinekamer)

m.i. is het gewoon een kwestie van rekenen en de voor- en nadelen af te wegen.

Je zou dat kunnen doen in een vereenvoudigd rekenmodel, en dan zal er al snel uitkomen of het qua investering haalbaar is, daarna moet je de voor- en nadelen nog tegen elkaar afwegen, dat zou je kunnen doen in een 'weighted comparison matrix'.

Je zou dit soort vergelijkingen moeten maken voor elk type schip, dus;
-tankers
-bulkcarriers
-containerschepen
-passagierschepen
etc.

Dat de koopvaardij dit soort materialen nog niet op grote schaal gebruikt heeft, heeft dus zo zijn redenen want rekenen kunnen ze bij de koopvaardij wel degelijk...., je zou daar achter kunnen komen door een scheepswerf te bezoeken waar beide constructie methodes toegepast worden zoals b.v. de Schelde in Vlissingen (tegenwoordig DAMEN shipyards) en dan met name de ontwerp-afdeling.

Het lijkt me dat er ook al diverse studies naar dit soort materiaal is gedaan, je zou op technische universiteiten waar scheepsbouw gedoctoreerd wordt, gegevens moeten kunnen vinden m.b.t. dit onderwerp.

Wil je wat innovatie zien m.b.t. koopvaardijschepen, kijk dan eens naar dit filmpje en dit filmpje !

en project CS6 op de site van Lighthouse

Nogmaals succes bij je afstudeeropdracht.
xinix

Re: composiet accommodatie

Bericht door xinix »

Wil je wat innovatie zien m.b.t. koopvaardijschepen, kijk dan eens naar dit filmpje en dit filmpje !

en project CS6 op de site van Lighthouse

Nogmaals succes bij je afstudeeropdracht.
het project CS6 lijkt me enorm interessant! waarvoor dank...
Ik bekeek de filpjes en die lijken me nog net iets te futuristisch. Liever een composiet accommodatie dan een aantal flappen onder m'n schip om door wat zwaar weer te varen als je het mij vraagt :wink: Maar wie weet wat de toekomst brengt...

mvg
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: composiet accommodatie

Bericht door Brazuca »

@ ksieniks;
kijk eens hier. Hier staat een PDF document met voldoende aanknopingspunten en eventuele contacten.

Hier staat een korte omschrijving van het project "Lightweight design using composite structures" en contact-informatie.

Saluut !


Plaats reactie