De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Erikdepooter »

Mmmm.
Zijn Ukrainse vriendin had toch gezegd, dat die Schettino een heel kundige man was. . . :twisted:
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door v+d »

Ahoy Geep,
Als je dat emmertje met pieperbende op een mooi glad dekje had gezet was het zonder te kiepen rustig over de muur geschoven denk ik.
Een goed gebouwd scheepje kiept niet zomaar om, wel als de lading gaat schuiven of er een zooitje vrij bewegend water binnen komt. Er zijn genoeg voorbeelden van veerboten waar het zo begon (en eindigde).
Ik heb maar een simpel vletje maar je kunt het scheef varen tot de kabelaring het wateroppervlak raakt, daarna komt ze keurig weer rustig overeind.
Dat wordt natuurlijk anders als ik 5 kuub water in de motorruimte zou pompen, dat water drukt bij op zijn kant gaan mooi door.

Als je in plaats van je relatief hoge emmer een lage bak met grote diameter zou nemen, wel met de zelfde inhoud, kan je tot St.Juttemis door blijven schillen zonder dat je bak omkiept, hij raakt hooguit overvol.

Tenslotte, ik weet slechts hoe je het licht aan moet houden dus let niet te veel op mij :wink:
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jancorjoh »

De Costa Concordia is definitief verleden tijd.

Costa Concordia Dismantling Completed in Italy

July 13, 2017 by Mike Schuler
The Costa Concordia sits on its side prior to the start of “parbuckling” operation in September 2014. The U.S. company Titan Salvage, now part of Ardent, was part of the consortium that refloated and removed the Costa Concordia, considered the largest maritime salvage in history. REUTERS/Tony Gentile
tag-reuters-110.jpg
tag-reuters-110.jpg (173.65 KiB) 1929 keer bekeken
The dismantling and recycling of the infamous Costa Concordia cruise liner has been completed in Italy, marking the official end to final phase of what is considered the largest maritime salvage job in history.

The consortium responsible for the Costa Concordia’s dismantling announced the completion of the project this month in Genoa, Italy, about three years after the ship’s arrival. The consortium, known as the Ship Recycling Consortium, is made up by the Italian company Saipem, holding 51%, and San Giorgio del Porto, which held 49%.
Genova-ph-merlo-140731-6554-1024x681.jpg
Genova-ph-merlo-140731-6554-1024x681.jpg (197.76 KiB) 1929 keer bekeken
The Costa Concordia moored at the “Seawall” pier in Genoa, Italy in July 2014. Photo: Ship Recycling Consortium

The Costa Concordia ran aground on the Mediterranean island of Giglio on January 13, 2012 after sailing too close shore. The vessel came to rest on its side along the rock outcropping just outside the tiny island’s main harbor, prompting a massive salvage operation that lasted more than two years and involved the famous “parbuckling” operation – an event that was televised live across the globe. The cruise ship was later refloated and towed to Genoa in July 2014 for dismantling and recycling.

The Ship Recycling Consortium says that during the dismantling and recycling project, approximately 53,000 tons of materials were recycled at facilities in Italy. More than 350 workers worked nearly around the clock to dismantled the ship in a safe and environmentally-friendly manner, working a combined one million man hours.

Costa Concordia’s Italian captain, Francesco Schettino, was sentenced to 16 years in jail for his role in the shipwreck, which killed 32 people. Schettino began his prison sentence this past May.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Costa_Concordia.jpg
Costa_Concordia.jpg (43.22 KiB) 440 keer bekeken
Overlevenden van Costa Concordia kunnen tien jaar later nog steeds geschreeuw horen
13 januari 2022
Ester Percossi kan het geschreeuw nog horen, de kou voelen en de angst in de ogen van mensen zien.
Ze is een van de overlevenden van de ramp van de Costa Concordia, het luxe cruiseschip dat kapseisde nadat het op 13 januari 2012 rotsen had geraakt vlak voor de kust van het kleine Italiaanse eiland Giglio, waarbij 32 mensen omkwamen in een van Europa's ergste maritieme rampen.
Percossi en andere overlevenden zijn teruggekeerd naar het eiland om hulde te brengen aan de doden en nogmaals de eilandbewoners te bedanken die, in het donker en hartje van de winter, 4.200 bemanningsleden en passagiers hebben geholpen – meer dan zes keer het aantal winterbewoners van het eilandje die nacht.
“Het is enorm emotioneel. We komen hier vandaag om, het allerbelangrijkste, degenen te gedenken die niet langer bij ons zijn, en om de hel die we hebben doorgemaakt te herbeleven en op de een of andere manier te proberen het uit te drijven”, zei Percossi woensdag bij aankomst voorafgaand aan de herdenkingen van donderdag.
10 jaar na de ramp met de costa concordia herdenking 13.1.2022.jpg
10 jaar na de ramp met de costa concordia herdenking 13.1.2022.jpg (62.49 KiB) 440 keer bekeken
“Ik herinner me het geschreeuw van de mensen, de mensen die in de zee sprongen. Ik herinner me de kou, het gevoel van angst in ieders ogen”, zei ze.
Hoewel er die nacht veel helden waren, was de kapitein van het schip, Francesco Schettino, er niet bij. Door Italiaanse media bestempeld als "Captain Coward" omdat hij het schip tijdens de reddingsactie had verlaten, werd hij in 2017 veroordeeld tot 16 jaar gevangenisstraf op beschuldiging van doodslag.
Een bemanningslid dat niet vertrok, was Russel Rebello, een ober die passagiers hielp van het schip te komen. Zijn lichaam werd pas enkele jaren later geborgen toen de massieve, roestende romp werd rechtgezet en weggesleept in de duurste berging van maritieme wrakken in de geschiedenis.
"Mijn broer deed zijn plicht, hij verloor zijn leven door andere mensen te helpen, daar ben ik natuurlijk trots op en ik denk dat hij heel trots zou zijn op wat hij deed, zoveel andere mensen helpen", zei Russel's broer Kevin toen hij arriveerde voor de herdenkingen.
"Ik beef, dit is verbazingwekkend", zei Rebello toen hij de San Lorenzo-kerk binnenging voor een herdenkingsmis met overlevenden en eilandbewoners voorafgaand aan een ceremonie waarbij bloemen in de zee werden gedropt.

De Concordia bleef twee en een half jaar op haar zij liggen en zag eruit als een gigantische, gestrande witte walvis. Voor sommige bewoners is het nooit meer weggegaan.
In de nacht van de ramp opende zuster Pasqualina Pellegrino, een oudere non, de plaatselijke school, het klooster en een kantine om de schipbreukelingen op te vangen.
“Het is een herinnering die nooit vervaagt. Zelfs toen het schip er nog was, zag het eruit als een verlaten persoon, het straalde verdriet uit, want ik kon het vanuit het raam zien', zei zuster Pasqualina.
“En zelfs nu is het niet leuk om het te onthouden. Maar helaas, dat is het leven, je moet elke dag doorgaan met de pijn, met de vreugde, "zei ze.


Plaats reactie